Figyelő, 1983. július-december (27. évfolyam, 28-52. szám)

1983-07-14 / 28. szám

1983. JÚLIUS 14 3 GYORSABBAN ALKALMAZKODVA, VERSENYKÉPESEN Interjú Méhes Lajos ipari miniszterrel Csökkenő termelés, akadozó anyagellá­tás, vissza-visszatérő kooperációs és al­katrészellátási gondok, s ennek ellenére valamelyest növekvő exportteljesítmé­nyek. Ez mind egyidőben tényként meg­állapítható a magyar iparról. Méhes La­jos, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, ipari miniszter, lapunk munkatár­sának, Wiesel Ivánnak fejtette ki véle­ményét a szocialista ipar jelenlegi hely­zetéről.­­ A statisztikai adatok tanúsága szerint a szocialista ipar fejlődése 1979—82 kö­zött lényegében stagnált, 1983 első öt hónapjában a termelés volumene az 1982 ha­sonló időszakában kialakult szintet sem érte el. Miben látja ön ennek az okát? — A világméretű gazdasági válság mindenhol — a szocialista országokban is — a termelésnövekedés korábbi üte­mének mérséklődését idézte elő, sőt he­lyenként visszaeséseket is okozott. Az ipari termelés évi indexe világátlagban 1980-tól 101, 100, illetve — 1982. I. fél­évében — 99 volt. A válság a magyar ipar fejlődésére is hatott. Az 1980. évi visszaeséstől eltekintve azonban az 1981., illetve 1982. évet — 2,7, illetve 1,5 száza­lékkal — emelkedő termeléssel zárta az ipar, s ez jelentős eredmény. 1983 első hathavi eredménye azonban — noha az első hónapokban bizonyos lemaradás volt — már szorosan megközelíti a tavalyi ha­sonló időszak termelési szintjét. A termelés év eleji visszaesésének legnyilvánvalóbb oka, hogy a múlt év vé­gén a konvertibilis exportfeladatok tel­jesítése érdekében a vállalatok jelentő­sen növelték teljesítményüket. Emiatt túlzottan csökkentek a folyamatos ter­meléshez nélkülözhetetlen készleteik, te­hát már eleve kedvezőtlenebb helyzetben kezdték az idei évet. 1982-től kezdve ra­tibilis elszámolású kivitel növelését szol­gálja az is, hogy a vállalati vezetők anya­gi érdekeltségi rendszerét is szorosan a kivitelben elért eredményhez kötöttük. Hangsúlyozom, hogy a feladatok telje­sítése rendkívül sok munkát, gondolko­dást és cselekvést kíván, s reálisan meg kell állapítani, hogy ezzel sem érhető el minden területen egyenletes fejlődés. Vannak ugyanis olyan ágazataink, szak­ágazataink — például a kohászat vagy a vegyipar egyes szakágazatai —, ame­lyeket a világméretű válság súlyosan érint. Mégis az a véleményem, hogy amennyiben a társszervek aktív és gyors közreműködésével folyamatosan el tud­juk hárítani az akadályozó tényezőket és meg tudjuk gátolni az új feszültséggócok keletkezését, akkor az ipar összességé­ben teljesítheti termelési feladatait és megvalósulhat a tervben előirányzott konvertibilis elszámolású export is.­­ Az ipar egyenlőtlenül fejlődik. Egyes területeken kihasználatlan gépi és mun­kaerő-kapacitások vannak, másutt pedig jelentős a hiány. Milyen módon lehetne ezeket az aránytalanságokat megszüntetni, mi gátolja a szükséges átcsoportosítások megvalósítását? — Először azt kell­­tisztázni, mi az oka egyes kapacitások kihasználatlanságának. A piaci igények gyors változása mindin­kább összeütközésbe kerül iparunk me­rev struktúrájával. A szabad kapacitások mindenáron való működtetése nagyobb veszteségek forrásává válhat, mint bizo­nyos tartalékok „elviselése”, sőt létreho­zása is. Az elmondottak világossá teszik, hogy a feltett kérdés elsősorban a ter­melési és termékszerkezet korszerűsíté­sével függ össze. Az egyes iparágak fejlődését a külön­böző távú iparpolitikai döntések és a konjunkturális célok alakítják. E dönté­sek megalapozottságán múlik elsősorban, hogy a kapacitások optimálisak legyenek. Sajnos, vállalataink a fejlesztések so­rán nem fordítanak kellő figyelmet a kapacitások részleges konvertálhatóságá­ra. Az alapvető technológiai folyamatok gépei ebből a szempontból természetesen rugalmatlanok. A befejező, kikészítő, ösz­­szeszerelő fázis berendezéseinél azonban arra kell törekedni, hogy azok — az igé­nyek változásaival párhuzamosan — mi­nél nagyobb rugalmassággal átalakítha­tók, kicserélhetők legyenek. A rövid távú, konjunkturális változá­sok persze elsősorban átmeneti intézke­déseket kívánnak, amelyek lényegében a munka, vagy a munkaerő ideiglenes át­irányítását jelenthetik. Tapasztalataink szerint a vállalatok rugalmasabban él­nek ezekkel az eszközökkel. Az erőforrások végleges átcsoportosí­tásának is a gazdálkodó egységek köré­ben kell végbemennie, de ennek kezde­ményezését és lebonyolítását állami esz­közökkel is segíteni akarjuk. A közel­múltban megjelent rendeletek minden bizonnyal hozzájárulnak ahhoz, hogy az adott helyen felesleges munkaerő más területeken, vagy más szakmában ismét megtalálja a helyét. Már ma is van le­hetőség a felszabaduló eszközök haszno­sítására, de ezzel alighanem akkor élnek majd aktívan a vállalatok, ha a tőke­áramlás feltételeit is sikerül megterem­tenünk.­­ Az ágazati minisztériumok megszüntetésének egyik fontos célja az volt, hogy növekedjen a vállalatok önállósága és az ipari minisztérium koncentráltan és haté­konyan tudja képviselni a központi akaratot, a gazdaságpolitika fő céljait.­­ Az irányító munkában az elvi, kon­cepcionális feladatok a meghatározók, s igyekszünk elkerülni, hogy az egyes fo­lyamatok részleteibe beavatkozzunk. Az előzőekben már érzékeltettem, hogy a gazdaság mai helyzete, egyensúlyi tö­rekvéseink szükségessé teszik a közvet­­vetlen koordinációt. Mindebből következik, hogy az elmúlt időszakban az elvi jelentőségű munka mellett a minisztériumnak az operatív feladatok ellátásában is jelentős szerepet kellett vállalnia. Közben azonban, bár kétségtelenül a kívánatosnál kisebb energiával, a távlatok megalapozásában is értünk el eredményeket. Kidolgoztuk hosszú távú iparpolitikai, iparfejlesztési és struktúraátalakító koncepciónkat. Az MSZMP Központi Bizottsága a­z elmúlt héten vitatta meg beszámolónkat az ipar helyzetéről és feladatairól. Az erre vo­natkozó KB-határozat hosszabb időre meghatározza munkánk céljait és mód­szereit. A minisztérium gazdaságszervező fel­adatait illetően, elsősorban arra törek­szünk: operatív intézkedéseink lehetőleg ne keresztezzék, ne semlegesítsék a piac és a szabályozók alkotta gazdasági kör­nyezet hatásait. Az iparirányításnak a népgazdasági tervekben meghatározott feladatok megvalósításának feltételeit kell biztosítania. Ezért rendkívül sokat foglalkozunk a vállalatok által fel nem oldható termelési zavarok elhárításával, az export növelésének elősegítésével, az importfelhasználás lehetséges csökkenté­sével. A gazdaságszervező munkához tar­toznak azok a lépések is, amelyek a pia­ci igényekhez és feltételekhez jobban al­kalmazkodó vállalati szervezeti rend­szer kialakítására, a termelési szerkezet javítására, az anyag- és energiatakaré­kosságot szolgáló programok végrehajtá­sára, az alacsony hatékonyságú vállala­tok ügyeinek rendezésére irányulnak.­­ A vállalatok súlyosabb gondnak tekintik a szabályozórendszer gyakori válto­zásait, mint a világpiaci nehézségeket. Az irányítószervek viszont úgy vélik, hogy a vállalatok nem mozgósítják kellően tartalékaikat a teljesítmények növelésére. Mi az igazság? — A vállalatok vezetőinek é­s az irá­nyítószervek munkatársainak a szabályo­zás jellegére és a vállalati magatartásra vonatkozó eltérő véleményét természe­tesnek tartom, még ha nem is mindig ér­tek vele egyet. Nyilvánvaló, hogy a gon­dokat, problémákat ki-ki a maga olda­láról nézi. A világpiac hatásai a válla­latoknál gyakran csak közvetve érzékel­hetők, mert az állam még ma is átveszi, magára vállalja a kedvezőtlen piaci ha­tások egy részét. A szabályozórendszert ért kritikák igazsága abban van, hogy a vállalatoktól elvárt hosszú távú, stratégiai szemléletű gazdálkodást a jelenleginél stabilabb fel­tételrendszer segítené elő. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a világgazdaság felgyorsult eseményei tőlünk is gyors reagálást követelnek. Azt hiszem, minden reálisan gondol­kodó gazdasági szakember számára nyil­vánvaló, hogy ezek az intézkedések a népgazdaság egyensúlyi helyzete, a vá­sárlóerő szabályozása érdekében szüksé­gesek, indokoltak, még ha negatív hatá­saik is vannak. Túlzás lenne azonban azt állítani, hogy minden intézkedés nega­tív hatást gyakorol a vállalati gazdálko­dásra. Az árfolyam-módosítások, az ár­korlátok enyhítése, a bérszabályozás új elemei egy sor előnnyel is jártak, arról nem is szólva, hogy az intézkedésekkel elsősorban a jövő döntéseit akarjuk be­folyásolni. A tartalékok gyors feltárásának, mi­előbbi hasznosításának előnyeit a válla­latok csak igen kis mértékben tudják, vagy akarják kiaknázni a maguk javára. A bázisszemlélet, az évről évre megújuló nyereségnövelési kényszer és a gyakori szabályozómódosítás nem a tartalékok gyors, mielőbbi feltárására ösztönöz, ha­nem akarva-akaratlanul — a teljesítmé­nyek visszafogására készteti a vállala­tokat. A mi munkánknak arra kell irányul­nia, hogy a vállalati és a népgazdasági érdek ilyen, a szabályozásban is meg­nyilvánuló ellentmondásai feloldódjanak, továbbá, hogy a tartalékok feltárását akadályozó vezetési, gazdálkodási hibá­kat gazdaságszervezési intézkedéseinkkel felszámoljuk.­­ Az iparban a termékek átlagos életkora több mint 15 esztendő, az új termé­kek aránya pedig évente átlagosan 2,5 százalék. Ilyen körülmények között aligha javítható a nemzetközi versenyképesség. Milyen lehetőségek kínálkoznak az innová­ciós tevékenység erősítésére. Milyen segítséget nyújthat ehhez a hosszú távú ipar­­politikai koncepció? — A termékek átlagos életkorával kapcsolatban igen sok a sommás és így nem eléggé megalapozott vélekedés. Az ipari termékek nemzetközi versenyké­pességét nem minden esetben fejezi ki a termékek átlagos életkora, vagy az új termékek arányának statisztikai átlaga. Az egyes ipari ágazatok között, sőt ága­zaton belül is rendkívül nagy az új ter­mékek arányának szóródása. Az 1981. évi statisztika szerint például az ön által em­lített 2,5 százalékos átlag mögött a gép­iparban 6,7 százalék, ezen belül a hír­adás- és vákuumtechnikai termékek kö­rében 7,8 százalék az új termékek ará­nya. A közlekedési eszközök közül a kon­vertibilis viszonylatban eladott termékek­­ több mint fele öt évnél fiatalabb. Az új termékek aránya itt tehát a 20 százalé­kot is meghaladja. A versenyképesség vizsgálatánál figye­lembe kell vennünk a korszerűsített vagy módosított termékek körét is, amelyek­kel együtt az elmúlt évben a termelési volumen mintegy 8 százalékát új, kor­szerű termék alkotta. Mindez persze nem változtat azon a tényen, hogy az állami iparban gyártott termékek életkora átlagosan magas. Meg­jegyzem, hogy a fejlett tőkés országok piacain számos esetben éppen az „elöre­gedett” gyártmányaink iránt mutatkozik (Folytatás a 4. oldalon) . Mi a feltétele annak, hogy az ipar előtt exporttervéza­ varok vannak az anyagellátásban. Ezeket részben a vállalatok együttműködési problémái, részben a nem ütemes im­portbeszerzések okozzák. Az irányító szervek segítségével a feszültségeket rész­ben sikerült megszüntetni. A kiesések pótlására irányuló vállalati intézkedések alapján reméljük, hogy a termelő, gaz­dálkodó egységek teljesíteni tudják fel­adataikat. A különféle nehézségeket fokozza, hogy egyes ágazatokban és többnyire a ne­héz fizikai munkát igénylő, több műsza­kos munkahelyeken, elsősorban Buda­pesten fokozódik a létszámhiány. A vál­lalatok még nem készültek fel az ebből eredő problémák áthidalására; a mun­kaerő-megtakarító fejlesztések megvaló­sítására a vállalatok többségének nincs pénze, s késnek a szükséges szervezési intézkedések is. Sorolhatnám tovább a gondokat, de azt hiszem, már így is nyilvánvaló: a fe­szültségek oldása és az akadályok elhá­rítása az irányító szervek és vállalatok közös feladata.­­ A célok teljesítéséhez kemény mun­kára van szükség. Az ipar termelésének meghatározója a vevők igénye. Sajnos, az áprilisi adatok szerint a rendelésállo­mány még nem támasztotta alá teljesen az előirányzott termelésnövekedést. Kü­lönösen a vegyiparban és a könnyűipar­ban, de ezen ágazatokban a gyártási sa­játosságok lehetővé teszik a később fel­merülő igények kielégítését is. Növeked­tek a gépipar rendelései, de a kívánatos­nál kisebb mértékben. Itt viszont a gyár­tási átfutási idők hosszabbak és emiatt a rendelések eddigi alakulása erőtelje­sebben befolyásolja az éves várható ter­melés alakulását. A II. negyedévben megélénkülő terme­lés a vállalatok egymás közötti kapcso­lataiban is növekvő forgalmat eredmé­nyezett. Ugyanakkor vállalataink egy ré­sze újabb akciókat indított a konverti­bilis elszámolású kivitel fokozására, s ez a termelési előirányzat megvalósulását is segíti. A termelést akadályozó tényezők foko­zatos megszüntetésével párhuzamosan emelkedik majd a szocialista viszonyla­­tú export is, amelynek szerződés szerin­ti, ütemes teljesítéséhez elsőrendű érde­keink fűződnek. Ez is a termelés növe­kedését eredményezi.­­ Mit tesznek a gondok, nehézségek Irányítás? — Budapesten, és egyes nehéz fizikai munkát igénylő, vagy három műszakos munkahelyeken a termelést mindinkább nehezíti a létszámhiány. Munkaerőgon­dokról más vállalatok is panaszkodnak, sok helyütt azonban egyszerre van jelen hiány és foglalkoztatási probléma. Eze­ket vállalati belső intézkedésekkel fel le­het számolni. A jó vállalati intézkedé­sek — átcsoportosítás, ösztönzőbb bér­rendszer, határozottabb követelmény­­rendszer — hozhatnak megoldást. A folyamatokat rendszeresen figyelem­mel kísérjük, s ez ad módot arra, hogy a szükségesnél gyengébb eredményeket el­érő vállalatokat az operatív felügyeleti munka keretében beszámoltassuk, s a vállalatok vezetőivel közösen keressük a kibontakozás lehetőségeit. Az említett intézkedések végrehajtásá­nál természetesen figyelembe vesszük az exportfeladatok teljesítését is. A konver­ teljesítse 1983. évi termelési és mindenek- A rendelések megszerzése érdekében rugalmasabbá és élénkebbé kell tenni a vállalati piackutató és kereskedelmi munkát. A nyomott piaci helyzetben kü­lönös gondot kell fordítani a vevő igé­nyeinek kielégítésére, a jó minőségre, a gyártmányok megbízhatóságának foko­zására és a szállítási határidők betartá­sára. Az ilyen vállalati magatartásra van ugyan néhány jó példa, de ez korántsem általános. A feladatok teljesítésének feltétele, hogy javuljon és folyamatosabbá váljon az anyagellátás. Ebben is döntő a válla­latok magatartása, helyes szemlélete. Az együttműködési zavarok áthidalásához — alapelvünk ugy­an, hogy a vállalati kap­csolatokban mutatkozó problémákat a vállalatoknak maguknak kell megolda­niuk — sokszor a minisztériumnak is se­gítséget kell nyújtania. Az év első felében sok panasz volt az importanyag-ellátásra. E nehézségeket lényegében sikerült áthidalni, a folyama­tosságot zavaró tényezőket elhárítani. Ah­hoz, hogy ezek a zavarok minél kevésbé ismétlődjenek, az irányításnak még fo­gékonyabbá kell válnia. Ez egyébként je­lentős felelősséget ró a piacfelügyelet, a finanszírozás és a külkereskedelem te­rületén dolgozókra is, leküzdésére a vállalatok, s mit az ipar­ kereslet. A fejlődő országok piacai sem a legkorszerűbb, legmagasabb műszálú színvonalat képviselő termékeket igény­lik, hanem a technikai fejlettségükkel összhangban levőket. A versenyképesség javítása tehát nem szűkíthető az új termékek arányának nö­velésére. Elsősorban a gyártmányok piac­­képessége, jövedelmezősége, előállításuk hatékonysága dönti el, hogy az adott ter­mék jól értékesíthető-e a piacon vagy sem. Ami az innovációs tevékenység élénkí­tését illeti, beruházási lehetőségeink szű­kebbek, mint amennyihez az előző évti­zedekben hozzászoktunk. Ebből követke­zik, hogy nemzetközi versenyképességünk javulásának lehetőségét egyre inkább a beruházások javuló hatékonyságában kell keresni. Ezért is fontos, hogy a gazda­ságirányítási és intézményi rendszer to­vábbi korszerűsítésével, a szabályozó­­rendszer fejlesztésével a vállalatokat az eddiginél ésszerűbb eszközgazdálkodásra késztessük. Exporttermékeink nemzetközi verseny­­képességének elemzése azt mutatja, hogy a minőség és a gyártás technológiája megfelelne a piaci követelményeknek. A gyártmányt mégis leértékeli a világpiac, és ennek gyakran a kiegészítő és befejező

Next