Figyelő, 1984. július-december (28. évfolyam, 27-50. szám)

1984-07-05 / 27. szám

1984. JÚLIUS 5. 3 Gazdasági hatékonyság — gazdaságirányítás (Folytatás az 1. oldalról) munka-arányos vállalati — később la­kossági — jövedelem-elvonások.,) Az élőmunka terheinek növekedése döntő fontosságú abból a szempontból, hogy mérsékli az egyik legfontosabb erő­forrás túlkeres­etét, és a termelési té­nyezők értékelésének aránytalanságát, továbbá javítja a költségérzékenységet. "­­ Az adórendszeren keresztül is érvé­nyesüljön a termelésben felhasznált esz­közökkel szembeni hozamkövetelmény, ösztönözve a meglevő eszközökkel való hatékonyabb, takarékosabb gazdálkodás­ra. Ezzel párhuzamosan szűnjenek meg a jövedelemszabályozás olyan elemei (fejlesztési alapok évenkénti elvonása, építési adó stb.), amelyek nem a célnak megfelelően látják el a funkcióikat, tom­pítják az eredményességtől függő diffe­renciálódást.­­ Fokozatosan szűnjön meg az amor­tizáció centralizációja. Az új rendszer­ben az amortizációnak a tényleges meg­térüléstől kell függenie, vagyis csak any­­nyi értékcsökkenést számolhasson el a vállalat, amennyit a piac elismer a ter­mék árában. — A vagyoni érdekeltség erősítése egyik fontos feltétele a racionális és táv­lati gazdálkodásnak. A vállalati jövedelemszabályozás em­lített követelményeinek gyakorlati érvé­nyesítése hosszabb időt vesz igénybe és csak több lépcsőben valósítható meg. A vállalatok gazdálkodási feltételeit be­folyásoló lépéseket, a differenciálódás jegyében kell meghirdetni, illetve meg­valósítani, de az átrendeződés fokoza­tossága, a visszarendezés jellegű köz­ponti beavatkozások elkerülése érdeké­ben a nivelláló jellegű elemek sem nél­­külözhetőek. Az első lépcsőben bevezethető változ­tatások közül, a közeljövőben állást kell foglalni a következőkben: — A városi és községfejlesztési hozzá­járulást a nyereség, vagy a bár megha­tározott százalékában kell-e fizetni. — A bérjárulék mértékének növelésé­ben. — A nyereségérdekeltség fokozása ér­dekében indokolt nyereségadó csökken­tése. Sor kerülhet-e erre 1985-ben, vagy csak a későbbi években? — Az össztársadalmi fejlesztési célok finanszírozását szolgáló vagy­on járulék­nak, vagyonadónak, a kompetitív szfé­rában történő bevezetéséről. A vagyon­­járadék, vagy vagyonadó nagyságrendje 1—2 százalék lenne, forrása az adózott nyereség. — A felhalmozási célú kifizetéseket terhelő adó, mint alapvetően konjunk­­túraszabályozó eszköz bevezetéséről. Természetesen nem érvényesíthető a gazdaság egész területén az általános modell. Az attól eltérő elemek vagy mértékek alkalmazására ugyanakkor csak a tevékenység jellege miatt kerül­het sor (pl. mezőgazdaság). A szabályozás változása, a jövedelme­zőség szerepének növekedése relatíve kedvezőbb helyzetet teremt a rugalma­­■san alkalmazkodni képes, hatékonyan gazdálkodó vállalatok számára. A vesz­teséges és alaphiányos vállalatoknál el­sősorban olyan megoldásokat kell alkal­mazni, amelyekkel eddig kevésbé éltek: az állóeszközök értékesítése, a felesle­ges kapacitások leépítése (beleértve a munkaerőt is), a tevékenység változta­tása, azaz a vállalat rendelkezésére álló erőforrások átcsoportosítása, mobilizá­lása. A tőkeáramlás intézményi rendszere A második szekció a tőke, tőkealloká­ció és bankrendszer kérdéseivel foglal­kozik. A levezető előadást Tímár Mátyás, a Magyar Nemzeti Bank elnöke tartja. A gazdaságirányítási rendszer to­vábbfejlesztésére vonatkozó központi bi­zottsági program része, a tőkeáramlás­ és intézményi rendszerének továbbfej­lesztése. Az 1968 óta eltelt évek során, a tőke­áramlás — a gazdasági reform decent­­ralizálási törekvései ellenére is —, alap­vetően centralizált maradt. Az utóbbi években alkalmazott sza­bályozás arra ösztönözte a gazdálkodó szerveket, hogy a jövedelmezőségi szem­pontokat esetleg még félre is téve — minél előbb, saját területükön fektes­sék be tőkéjüket. A lényegében vertiká­lis csatornákon mozgó tőkeirányítás, a tőkenövekményre korlátozódik és — a deklarált elvek ellenére is —, jövede­lemnivellációt eredményez. Így a szük­séges gazdasági struktúraátalakulás a lehetségesnél lassúbb. E problémák megoldását segíti elő a tőkeáramlás intézményi viszonyainak fejlesztése, a vállalataik közti horizon­tális tőkemozgás elősegítése és a bank­hitel gazdaságszabályozó szerepének nö­velése. A tervezett lépések elősegítették a gazdaság jövedelemtermelő-képességé­nek, a struktúra átalakulásának meg­gyorsítását, mivel mozgásformát terem­tenek a ma gazdaságtalanul lekötött tő­ke felszabadítására, a jövedelmezőbb te­rületeken történő újrabefektetésére. A bankrendszernek a hatékonyabb tőkeáramoltatás elősegítése érdekében történő átformálása, egyrészt megkíván­ja a Nemzeti Bankon belül a jegybanki és a hitelbanki funkciók szétválasztását, és ezáltal mindkettő erősítését. Másrészt a többi pénzintézetnél a piaci kapcsolatok erősítése érdekében, tevékenységük vállalkozási jellegének kibontakoztatására van szükség. Elkép­zelhető az is, hogy jól körülhatárolt cé­lokra újabb pénzintézetek, illetve pénz­intézeti formában működő speciális pénzügyi alapok kezdik meg működé­süket. A hazai bankrendszer továbbfejlesz­tése nem követheti a tőkés szisztéma mechanikus másolását. A magyar gaz­daságirányítási mechanizmus a szocia­lista országok többségéhez képest is egyedi, ezért azok pénzügyi rendszeré­nek tapasztalatait is csak megfelelő „szűrőin” keresztül értékesíthetjük a ma­gunk számára. Olyan monetáris intéz­ményi rendszert kell tehát kialakítani, amely megfelel a magyar realitások­nak. A továbblépéshez hozzájárul a monetáris irányítás módszereinek kor­szerűsítése. A jegybanki szabályozás alapját to­vábbra is a kormány által jóváhagyott hitelpolitikai irányelvek képezik. A jegybanki szabályozással azt kell bizto­sítani, hogy a hitelezés a hitelező szer­vek forrásaitól, a náluk elhelyezett be­tétektől, illetve a jegybanki vagy más refinanszírozási forrásoktól függjön. A népgazdasági terv előirányzataival össz­hangban a jegybank refinanszírozási gyakorlatával kívánjuk érvényesíteni a hitelezés mennyiségi határának betar­tását. Ha kialakul a kereskedelmi hite­lezés új rendje, és a belföldi forgalom­ban alkalmazásra kerül a kereskedelmi hitelhez kapcsolódó váltó, mint a jegy­banki szabályozás eszköze. Az értékpa­pír-forgalom kibővülésével, az értékpa­pírok jegybanki adás-vételével, illetve meghitelezésével is szabályozható a nép­gazdaság pénzmennyisége. Terveink kö­zött szerepel az, hogy felhasználjuk a jegybanki kamatláb szintjének változta­tását is a gazdaság élénkítésére, vagy lassítására. Az MNB-n kívüli pénzintézetek tevé­kenységének jegybanki szabályozása so­rán, ügyelni kell a népgazdasági meg­takarítások és tőkepiaci kihelyezések összhangjára. Például, ha a vállalati be­tétek egy része átcsoportosul más pénz­intézetekhez, akkor ezt a megtakarítást figyelembe kell venni a hiteltagozatok, illetve az MNB-n kívüli más bankok hitelkihelyezésének refinanszírozása­ so­rán. A kettős finanszírozás elkerülése ér­dekében a pénzkereslet -kínálat terve­zésénél számolni kell a betétek jelen­legitől eltérő — több bank közötti — allokációjával, illetve ennek hiányában azzal, hogy az MNB-nek a tervirányza­tokhoz kell szabnia a pénzintézetek hi­telnyújtó képességét. Ennek egyik esz­köze lehet a tartalékráta rendszer. Az MNB-n belüli hitelezés üzleti jel­legének erősítése megkívánja a hitelező szervek döntési szabadságának erősíté­sét. Elképzelésünk szerint az indulásnál létrehozott két hiteltagozaton kívül ön­álló bankká (leánybankká) alakulna át a Budapesti Intézet, a Vállalkozási Alap és az Innovációs Alap. A jelenle­ginél nagyobb hitelezési jogköre lenne az MNB területi szerveinek. A döntési jogkörök átszervezésén kívül, a norma­tív jegybanki eszközökkel vezérelt hi­telbanki funkciók kibontakozásához, olyan hitelirányítás kialakítására gon­dolunk, amelyben egyrészt ténylegesen realizálódik a bank és a vállalkozók partneri viszonya, másrészt a hitel a legjobb befektetések megvalósulásának elősegítője. Hosszabb távú terveink sze­rint, a hitelező szervek aktív, passzív és semleges bankműveleteinek további kiszélesítésével számolunk, amelyek a vállalatok közti piaci, horizontális kap­csolatok erősítését szolgálják. Mindezek eredményes végrehajtása, nagymértékben függ a tervezési rend­szer, az ár-, a bér-, a vállalati jövede­lemszabályozás továbbfejlesztésétől. A pénzügyi, s ezen belül is a monetáris szféra csak viszonylagos önállósággal rendelkezhet a tervgazdaság egészében. Módosuló keresetszabályozás A harmadik szekcióban Rácz Albert, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal államtitkára, a munkaerő-gazdálkodás és a bérrendszer néhány aktuális kér­déséről tart előadást. A népgazdaság fejlődésének kulcskér­dése a hatékonyság növelése, ami meg­követeli a termelési tényezőkkel való ésszerű gazdálkodást, a társadalmi és gazdasági folyamatokat befolyásoló ér­dekeltségi viszonyok célszerű alakítását. Egyik legfontosabb termelési tényező a munkaerő, tőlünk függ, milyen színvona­lon, milyen összetételben és milyen fel­tételek között hasznosítjuk. E termelési tényező minőségi feltétele — ha nem meghatározója —, annak, hogy a ren­delkezésünkre álló anyagi erőforráso­kat miként használjuk ki, milyen szín­vonalat érünk el a technológiai és mű­szaki fejlesztés területén. A teljes foglalkoztatást a jövőben is biztosítani kell. Ennek gyakorlati meg­valósulása azonban a társadalmi-gazda­sági viszonyok változásával együtt mó­dosul. Az egyénnek mindinkább számí­tani kell arra, hogy élete folyamán változhat munkahelye, módosul az el­végzendő feladat. A kérdés másik oldala viszont az, hogy az állam teremtse meg a szüksé­ges feltételeket és eszközrendszert a tel­jes foglalkoztatáshoz, illetve az egyének munkavállalási igényének kielégítésé­hez. Mindenek­előtt a szükséges okta­tási, képzési struktúrát kell kialakítani. Alapvető feladat az iskolájukat befeje­ző, pályakezdő fiatalok elhelyezkedési lehetőségeinek biztosítása, a pályán lé­vő munkavállalók át- és továbbképzé­seinek megszervezése. Mindezek mellett a munkaközvetítés olyan intézmény­rendszerének működtetése, amely segíti az állampolgárt az igényének megfelelő munkahely megválasztásában, és egy­ben segíti a munkáltatókat is a szük­séges munkaerő megszervezésében. A teljes foglalkoztatás biztosítása nem vállalati, hanem állami feladat. A foglalkoztató azonban vállalat, szövet­kezet, intézmény. A foglalkoztatás szín­vonala, a munkaerő-gazdálkodás haté­konysága­ a gazdálkodó egységek mun­kájától függ. A gazdálkodó egységek feladata tehát a hatékony munkaerő­gazdálkodás, de nem elhanyagolható mértékben befolyásolják ezt azok a törvények, rendeletek, szabályozók, amelyek a foglalkoztatással, a bérezés­sel kapcsolatos lehetőségeket és feltéte­leket központilag meghatározzák. A munkaerő-gazdálkodás országunk­ban általában nem kielégítő. Ennek több oka van. Bizonyára oldani szükséges a központi szabályozás merevs­égét, több lehetőséget adva a gazdálkodó egysé­geknek az ésszerű munkaerő-gazdálko­dásra. A munkaviszonnyal és a foglal­koztatással kapcsolatosan történtek ilyen lépések az elmúlt időszakban. Ezek ma is nagyobb lehetőséget bizto­sítanak, mint ahogyan azzal a gyakor­latban élnek. Sokkal inkább a környeze­ti hatások — szemléleti, szociális szem­pontok —, miatt nem élnek kellően le­hetőségeikkel a munkáltatók. A munkaerő-gazdálkodás hatékony­ságának értékelése, annak kritizálása­­során, nem maradhatunk kizárólagosan a munkaügyekn­él, bár ez lényeges kér­dés. Ez csak az erőforrások gazdaságos felhasználásának rendszerében, az irá­nyítás és a szabályozás egészének össze­függésében ítélhető meg. Sőt, jelentős hatással van rá a termelés és a tevé­kenységek strukturális alakulása is. Fog­la­l­kozt­atá­spo­litikáról, munkaerő­­gazdálkodásról, a bérrendszer nélkül­­beszélni nem lehet. A bérrendszer elemeit két nagy csoportra bonthatjuk: egyikbe tartoznak azok, amelyekkel központilag határozzuk meg, vagy be­folyásoljuk­­ a bérezés konkrét gyakor­latát, annak egyes feltételeit (kereset­­szabályozás, vezetői érdekeltség, alap­bér- és tarifarendszer, preferenciarend­szer és a központi bérpolitikai intézke­dések), a másik csoportba tartoznak azok az elemek, amelyekkel a gazdasá­gi egységek alakítják a munkavállalók, vagy azok egyes csoportjainak bér- és kereseti viszonyait (ezek közül első he­lyen a teljesítménykövetelmény-rend­szert kell említeni, például a munka­­normák megállapítása, a dolgozók konk­rét besorolása az alapbérrendszerbe stb.) Érthető módon a leggyakrabban napi­renden lévő téma, a­­keresetszabályo­­zás, hiszen ezzel határozzuk meg a fel­tételeket, rögzítjük a követelményeket, melyek szerint egy-egy gazdasági egy­ségnek lehetősége van a bérek fizetésé­re, illetve emelésére. Ez teremti meg számukra a belső ösztönzés forrását. A gazdaságirányítási rendszer fejlesztésé­vel összhangban módosítjuk a kereset­­szabályozást is. Lényege: a verseny­­szférában megszűnik az adómentes bér­­fejlesztés. A bér „bevonul” a költségek közé, és terheit a vállalatnak viselnie kell. A nyereségesen gazdálkodó szervek tudnak nagyobb bérterhet elviselni,­ és így magasabb bárt fizetni dolgozóik­nak. Ez differenciálni fogja a vállala­tokat, hiszen eltérőek a lehetőségek. Ar­ra ösztönöz viszont, hogy minél na­gyobb nyereség révén megteremtsék a bár fedezetét, illetve hogy felesleges bér­kifizetésre (létszámfoglalkoztatásra), ne kerüljön sor. A nem nyereségérdekelt­ségű területeken továbbra is központi­lag meghatározott­ bérfejlesztésre lesz lehetőség. Célunk: a keresetszabályozás ösztönző funkciójának erősítése, s ennek révén a teljesítmények szerint, differenciált bérezési lehetőségek megteremtése, s következésképpen a célszerű munka­erő-mobilitás elősegítése. Nem mondunk le arról, hogy a vásárlóerő-kiáramlást szabályozzuk, de szükséges, hogy ebben az eddigieknél nagyobb szerepe legyen a szabályozók többi elemének, elsősor­ban az árrendszernek és a jövedelem­szabályozásnak. Műszaki fejlesztés A negyedik szekcióban Pulai Miklós, az Országos Tervhivatal elnökhelyette­se, a gazdaságirányítás továbbfejleszté­se során, megvalósuló azon változások­kal foglalkozik, amelyek befolyásolják a vállalati műszaki fejlesztés körülmé­nyeit, feltételeit. Ebből a szempontból elemzi, értéke­li főleg a gazdasági szabályozó rend­szerben tervezett változásokat. Előadá­sában beszél az árszabályozás, a válla­lati jövedelemszabályozás, a kereset­szabályozás és a társadalmi tőke áram­lásának korszerűsítéséről, és annak a vállalati műszaki fejlesztési tevékeny­séggel való összefüggéséről. Foglalkozik a műszaki fejlesztés ál­lami irányításának kérdéseivel is, hang­súlyozva, hogy a műszaki fejlesztési feladatok megvalósítása alapvetően vál­lalati tevékenység. A gazdaságirányítási rendszer, de különösen a gazdasági sza­bályozó rendszer korszerűsítésének egyik fontos szempontja e tevékenység javu­lásának elősegítése. A műszaki fejlesztés fontos tényező­je a gazdálkodás hatékonysága javulá­sának, amely viszont döntő feltétele a gazdasági növekedés meggyorsulásá­nak. A VII. ötéves terv előkészítő mun­kái is arra utalnak, hogy a következő években az előrehaladás nélkülözhetet­­len feltétele a teljesítmények népgazda­sági és vállalati szintű növelése, ami szorosan összefügg a vállalatok kutatá­si, fejlesztési, termelési és értékesítési tevékenységével, azaz a műszaki fej­lesztéssel.

Next