Figyelő, 1991. január-május (35. évfolyam, 1-22. szám)

1991-01-03 / 1. szám

SZUBJEKTÍV ÚJÉVKÖSZÖNTŐ Már csak 10 év és itt az ez­redforduló! Még alig több mint egy év, hogy köztársa­ságban élünk és alig több mint fél év telt el a rend­szerváltás óta. De vajon még hány év, hogy Európá­ban érezhetjük magunkat? Mert most még csak a szé­lén vagyunk. Most még jel­legzetes kelet-európai féle­lem fut végig rajtam a bé­csi repülőtéren, hogy ki fog rámordítani, mert be­vittem a szálloda halljába a kofferbulit. Nem ordíta­nak! Az ajtó még fenn a szobában is a kocsihoz mé­retezett. És egyszerűen minden működik! És nemcsak Ausztriában, lent Görögor­szágban is. Múlt év nyarán a csendes kis tengerparti strandon minden reggel megjelent egy egyetemista forma fiú úgy kilenc óra tájban és kirakta a naper­nyőket, a kempingágyakat. És a második naptól kezd­ve tudta, hogy hol szeretek feküdni és odahozott min­dent. És nem éreztem sok­nak az egyébként borsos összeget, amit ezért kért. Aztán a nyaralás után, itthon a Keleti pályaudva­ron elfogott megint a féle­lem, amíg a földön fekvő hajléktalanokat kerülgetve átvergődtem az indulási(!) oldalra, hogy taxit kapjak. Később volt egy háromna­pos országos blokád, ami feloldódott valahogy, ám maradt a városban, főként Ferihegyen a taxisterror. Miért pont ezt sikerülne megoldanunk? Sok éve volt a honi idegenforgalom­nak egy úgynevezett WC- programja is, hogy ne ré­müljön el a vendég, ha ki­megy a legkisebb helyiség­be. Tessék kimenni! És utá­na megmondani, hogy hány évre vagyunk még Eu­rópától! Európától, ahol egy falu­si vendégfogadó éttermé­ben hűtött poharakat hoz­nak ki ezüsttálcán a pezs­gőhöz. Európától, ahol egy Szicíliának nevezett álom­szép szigeten furcsálkodva hallgatják a magyar újság­írók kérdéseit a közbizton­ságról és szemrebbenés nélkül visszakérdeznek. És igazuk van, mert a maffiá­nak semmi köze a turisták­hoz. De tessék végigmenni a Váci utcán... Vajon hová jutunk ezen az úton, és mi­kor? 2 A SZERVEZET- (ÁT)KAPCSOLÁS Figyelő 1990/49. számá­ban interjú jelent meg, amelyet a Magyar Villa­mos Művek Tröszt (MVMT) ve­zérigazgató-helyettesével készí­tett Hajnóczy Árpád. Az MVMT szervezeti válto­zásaival kapcsolatban elhang­zottakhoz kívánok szólni. Ugyanis az a változat, amelyet László Tamás úr elmondott, csak egy a lehetségesek közül és létezik alapvetően más elkép­zelés is. Az objektív tájékozta­tás mindenkire kötelező normái megkívánták volna, hogy az in­terjúalany legalább jelezze e ta­gadhatatlan tényt. Az interjú­ban ismertetett koncepció csu­pán az MVMT koncepciója, más elveket tartalmazott a kor­mánykoncepció és az utóbbihoz közelálló elképzelések vannak a felügyelőbizottság koncepció­jában is. Tehát legalább három elképzelés van jelenleg forga­lomban; ebből az egyiket a dön­tés előtt úgy beállítani, mint véglegeset és elfogadottat, fino­man fogalmazva tendenciózus. Az interjú azt sugallja, hogy az MVMT elképzeléseivel nem egyező koncepció nem kellően előkészített és a biztonságos vil­­lamosenergia-ellátást veszélyez­tetné. Természetesen az MVMT koncepciója nem ilyen. A koncepció célkitűzéseivel jóformán vitatkozni sem lehet. Csak egy mondat utal a későbbi lényegre, nevezetesen a villa­­mosenergia-rendszer működési modelljét a gazdaság szerkeze­téhez, fejlettségi színvonalához kell igazítani. És itt van a kutya eltemetve, tudniillik a gazdasá­gi struktúra még nem a piacgaz­daság szerint működik, ezért fö­lösleges a villamosenergia-ipar működését a piacgazdasághoz igazítani. Engedményeket természete­sen tenni kell, hiszen a szerve­zet korszerűsítéséről van szó, a régi tervutasításos rendszer he­lyett más, korszerűbb eszközö­ket kell igénybe venni, csak ügyelni kell arra, hogy a lényeg ne változzon. A lényeg: marad­jon a trösztnél vagy utódszerve­zeténél — a cégtábla átfestése után is — a központi termelés­­irányítási és gazdaságszervező munka. A hogyanra is megkap­juk a választ: kétszintű rész­vénytársaság formájában opti­malizálja a tröszt a tőke- és jö­vedelemmozgást. A felső szintű részvénytársaság maradna a tröszt, plusz bekebelezné a nagyfeszültségű elosztó vállala­tot, így megerősödne. A törzsi vállalatok lennének az alsó szin­tű részvénytársaságok állami tu­lajdonosi többséggel és termé­szetesen a tröszti vagyonkeze­léssel. Az alsó szintű részvénytársa­ságokból tulajdonosi hányadot kaphatnak az önkormányzatok, csak mit érnének vele. Ugyanis ez a felső szintű részvénytársa­ság továbbra is átcsoportosítana jövedelmet, vagyont és amorti­zációt. Nem azért, hogy a gaz­dasági folyamatokat elfedje, mint eddig, hanem azért, hogy az erőművek és áramszolgálta­tók tönkre ne menjenek. Igaz, hogy erre van egyszerűbb mód­szer is, de ahhoz nem kell tröszt. Hogy az önkormányza­tok mit szólnának a résztulajdo­nukban lévő társaság jövedelmé­nek átcsoportosításához „fel­sőbb szempontok szerint”, az könnyen kiszámítható. A nyilatkozó leszögezi azt is, hogy a vázolt elképzelés nem privatizáció. Ezt minden továb­bi nélkül el is ismerem, mivel nehezen találna olyan befekte­tőt, akinek a tőkéje után járó ho­zamot valamilyen szervezet el­vonja, átcsoportosítja, vagyonát csökkenti, amortizációját köz­pontosítja és újra osztja. Ezek után megtudhatjuk, hogy az alsó szintű részvénytár­saságok, tagvállalatok a tulajdo­nosi funkciókon kívül teljes sza­badságot kapnak. Mire is vonat­kozik az a szabadság? A jövede­lem felhasználására, már ami ottmarad, a beruházásokra és a termelőkapacitások fenntartásá­ra. Ha valamelyik vállalat veze­tője lennék, ami költség az nem számít alapon gazdálkodnék, mert így vonhatna el, csoporto­síthatna át legkevesebbet a tröszt, konszern vagy egyéb szervezet. Ez a nagy szabadság azon­ban nem lehet parttalan, marad­na természetesen a központi pénzgazdálkodás, s ezáltal az eddigi beosztás is maradna a ré­giben. Vigasztalásul végül is megígéri László úr, hogy a va­gyon csökkenését változó kama­tozású kötvények kompenzál­nák. Csak egy nem derül ki: mi­lyen kötvény és mit testesít meg a kötvényérték? Azt hiszem a megismert kon­cepció teljesen világos és érthe­tő, csak az a baj, hogy nem le­het egyetérteni vele. SLOSÁR GÁBOR Budapest S­ok évtizedes gyakorlat mondatja velem: nincs szomorúbb és lehango­lóbb egy gazdaságban, mint amikor az ellenőrök panaszkod­nak (Figyelő, 1990/46.). Még lehangolóbb, ha ezt olyan terü­leten teszik, mint a bankszak­ma, amely mégis néhány évszá­zados, ha nem évezredes gya­korlatra tekint vissza. Mindez persze azt is jelenti, hogy a mi bankrendszerünk minden, csak éppen az nem, amit formázni kíván. Gyenge szimuláció, an­nak minden átkával együtt. Mint minden szimulációval, ezzel is az a baj, hogy minden­ki tudja: nem igazi, csak tetteti magát, tehát úgy tesz, mintha igazi volna, de maga is tudja, ez nem igaz. Egy önmagában is lehango­ló interjú illusztrálásaképpen (Figyelő, 1990/45.) közölt ösz­­szeállítás jelzi, hogy a költség­­vetési bevételek között torony­magasan vezet, ez év szeptem­ber végi 153,2 százalékos in­dexszel, a pénzintézetek nyere­ségadója. Ez alátámasztja azt a károsan dilettáns nézetet, mi­szerint a bankszféra a legjobb üzlet. Ez igaz is, de nem vezet sehová, mivel egy nem konver­tibilis valuta voltaképpen sem­milyen formában nem is alkal­mas egy kilábolási program alapjául, legfeljebb változatla­nul, sőt egyre inkább tobzód­hat a naiv fiskális szemlélet, mely nem is tud, de nem is akar túllátni a költségvetésen. Az ellenőrök siráma igen­csak hasonlít a korábbi évtize­dek magyarázásaira, amelyek mindig kívül keresték az okok gyökerét, a hibák forrását. A bankok nálunk alapvetően nem bankok — még szervezetileg sem — hanem a kormány játék­­kaszinói. Erre vall az, hogy füg­getlenségük csak formálisan van, valódi bankügyletekkel vagy nem foglalkozhatnak (ide­gen valuták vétele-eladása), vagy nem akarnak, mert az a vállalkozásban való részvétel során leleplezné, hogy a király meztelen, így azután marad a pumpaszerep: minden tőkeként használható pénzt átszivattyúz­ni a költségvetésbe. Cserébe gyönyörű székházak épülhet­nek. Tudom, nehéz ezeket tudo­másul venni, még kevésbé be­vallani. De az is tény: lehet a szakmailag meglehetősen járat­lan olvasóknak mindenféle ma­gyarázatokat adni, sőt sajnáltat­­ni magunkat, hogy lám, mi el­lenőrzünk, de nem megyünk semmire, mert — s ezt kellene bevallani — a bankot játszani egy alapvetően még mindig központi irányítású gazdaság­ban... Nos, hadd ne minősítsek én. De minősítenek a külföldi kapcsolatok, melyeket nem le­het sem lebeszélni, sem elnémí­tani, nagymérvű kiszolgáltatott­ságunk okán, hiszen, ha nincs újabb kölcsön, teljes a bukás — leplezhetetlenül. Ámbár már most sem lehet leplezni a világ, legfeljebb a járatlan és tá­jékozatlan olvasók előtt. Tehát a bank, szakszerű értelmezés szerint nem az. Innen nézve az ellenőrzés kétségkívül figye­lemre méltó problémáinak elemzése csupán időtöltés a voltaképpen „munkanélküli” bankárok részéről. Feladatukat akár az adóhivatal is elláthat­ná. MAROSI JÁNOS Szeged ADJUK A BANKOT? KEDVES OLVASÓ! A Figyelő idei első száma az év végi ünnepek miatt rövidített leadási határ­idővel készült el. Ezért saj­nálatos módon néhány, rendszeresen megjelenő írásunkat, táblázatunkat nem áll módunkban közöl­ni. Nem találják meg az új­ságban szokásos tőzsdepia­ci elemzésünket, a ke­resztárfolyamokat, a feke­tepiaci valutaárfolyamo­kat, a valutaprognózist, va­lamint a mezőgazdasági szabadpiaci árakat. Termé­szetesen a jövő héten vala­mennyivel ismét találkoz­nak. Elnézésüket kéri a szerkesztőség. GAZDASÁGPOLITIKAI HETILAP Főszerkesztő: dr. Varga György Főszerkesztő-helyettesek: dr. Follinus János, Vértes Csaba Olvasószerkesztő: Varga András Műszaki vezető: Tóth Attila Művészeti szerkesztő: Paczkó János Tervezőszerkesztők: Babay Zsolt, Dávid Gábor, Toman János Grafika: Gerse László Dokumentáció: Kápolnai Györgyné Titkárságvezető: Kiss Jánosné Munkatársak: Fórum: Steiger Ödön Súlypont: dr. Karsai Gábor Hétközben: Meixner Zoltán Társadalom: Bertalanfy Judit, Fricz Tamás Magyar gazdaság: dr. Becsky Róbert, Eller Erzsébet, Hajnóczy Árpád, Papp Emília, dr. Sebők Emília Vállalkozók — vállalkozások és Tőzsdevilág: Gallai Andrea Mezőgazdaság — Környezetvédelem: dr. Bonyhádi Péter Pénz- és tőkepiac: Garamvölgyi István, dr. Wiesel Iván Nemzetközi gazdaság: Gömöri Endre A szerkesztőség címe: Budapest V., Alkotmány u. 10. Levélcím: Budapest, Pf. 18. 1355. Telex: 22-66-13. Telefax: 132-2990. Titkársági telefon: 112-7664. Üzenetrögzítő 16 óra után: 111-7064. Munkatársak: 111-2014, 111-7064, 131-1302, 111-7201, 111-9664, 131-1564. Szedés és nyomdai előkészítés: Figyelő szerkesztősége Textline 5 rendszerrel CCS Hamburg Nyomás: Interprint Kft. Budapest Nyomdavezető: Strasser Gábor HU ISSN 0015—086 X. Index: 25 283 Papír: FINNPAP, Helsinki ♦ ♦♦ SÜRGŐS HIRDETÉSEIT, ÜZLETI KÖZLEMÉNYEIT AZONNAL KÖZZÉTESSZÜK! HÍVJA A FIGYELŐ SZERKESZTŐSÉGÉT (111-7201), ILLETVE A HÍRLAPKIADÓ HIRDETÉSI OSZTÁLYÁT. Telefon: 138-4669, 138-4707, 138-4456. Telefax: 138-3331 44* Kiadja a Figyelő Rt. Budapest V., Alkotmány utca 10. Telefon: 111-1850, 131-0395, 131-5372, 111-2137. Telefax: 153-0106. Felelős kiadó: Vince Mátyás, a Figyelő Rt. elnöke 444 Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR), Budapest XIII., Lehel u. 10/A 1900, közvetlen befizetéssel, postautalványon, illetve átutalással a HELIR 215—96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Külföldi terjesztés: Kultúra Külkereskedelmi Vállalat, Budapest I., Fő u. 32. Előfizetési díj: egy évre 1020 forint. A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a beküldött leveleket rövidítve közölje. Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. A Figyelőben megjelent írások másodközlésével kapcsolatban minden jogot fenntartunk. 1991. JANUÁR 3.

Next