Figyelő, 2007. június-szeptember (51. évfolyam, 26-39. szám)

2007-06-28 / 26. szám

Roma felnőttképzés G­ratulálok a Hátrányból in­dulva című cikkhez (Figye­lő, 2007/23. szám), pontosan megfogalmazott, őszinte írás­nak tartom, amely nagyon meg­fogott, mivel magam is ezen a területen dolgozom. Látva az alaposságot, valamint, hogy a roma felnőttképzéssel nem foglalkoztak, szeretném felhív­ni a figyelmet erre a területre. A hátrányos helyzetűek, így az egyes roma közösségek felzár­kóztatásának, integrálásának egyetlen hatékony eszköze az oktatás. Az esélyegyenlő­séget már az óvodától kezd­ve biztosítani kell a hátrányos helyzetűek számára, sőt ahol kell, nem maradhat el a plusz­segítség és a pozitív diszkrimi­náció. Ennek követése azon­ban elsősorban nem pénz­kérdés, hanem szemléletbe­li. A gondolkodásmódon kell változtatni. Az Informatikai és Hírköz­lési Minisztérium támogatá­sával 2003-ban indítottuk el Borsod-Abaúj-Zemplén me­gyében a Digitális Középisko­la programot a Földes Ferenc Gimnázium, a Miskolci Egye­tem és az Innocenter Kht. kon­zorciumi együttműködésé­vel. Ennek célja a hagyomá­nyos középiskolai képzésből kimaradók érettségihez jut­tatása. Azok számára jött lét­re, akikben megvan a képes­ség, a fogadókészség és a szán­dék arra, hogy leérettségizze­nek, de hátrányos helyzetük, anyagi vagy például közleke­dési nehézségeik miatt a ha­gyományos struktúrában er­re nem volt, vagy nem lenne módjuk. A Digitális Közép­iskola oktatási módszere az e-learning technológiát ötvözi a távoktatás és a levelező kép­zés szakmai tapasztalataival, így a világon szinte egyedülállóan valósítja meg az oktatás, a ta­nulás, a tanár-diák kommuni­káció és a tanügyi adminiszt­ráció feladatait a hálózati esz­közök, a hálózati kommuniká­ció, az internet segítségével. A Digitális Középiskolában 4 év­folyamon összesen 14 osztály­ban jelenleg 467 tanuló végzi középfokú tanulmányait. A pilot projektként indult program beváltotta a hozzáfű­zött reményeket, az idén július­ban veszik át az érettségi bizo­nyítványt az első eredménye­sen végző hallgatók. Az okta­tási módszer innovativitása, a pedagógusok toleranciája és odafigyelése, a szociológu­sok segítsége olyan lehető­séget adott ezeknek a felnőtt tanulóknak, amelyről lehet, hogy már álmodni sem mer­tek. Az érettségizett hallga­tók közül ugyanis sokan ter­vezik az egyetemi-főiskolai tanulmányok megkezdését, valamint érettségihez kötött szakmai képzettségek meg­szerzését. PÉTERNÉ CZAKÓ EDIT oktatási igazgató, Innocenter Kht, Miskolc Tudományos tévécsatorna L­ apjuk foglalkozott a magyar tudományos tematikus te­levíziós csatorna előkészü­leteivel (Tudásadó - Figyelő, 2007/25. szám). Köszönöm, hogy az általam erről elmon­dottakat figyelembe vették, annál nagyobb értetlenséget okozott azonban számunkra, hogy az írás felvezetőjében valamifajta hamisságot sejte­tő megfogalmazást használ­tak azt állítván, hogy „érde­mi állami pénz állítólag nem forog kockán". Mivel sem a cikk nem tárt fel erre utaló jelet, sem az előzmények (a Mindentudás Egyeteme milliárdos nagyság­rendben hozott piaci pénzt a tudománykommunikációba, egyetlen fillér akadémiai, te­hát állami tehervállalás nél­kül) nem alapoznak meg egy ilyen következtetést. Az „állí­tólag" jelző használata vagy olcsó zsurnalizmus vagy cél­­zatos rosszhiszeműség. Ezért újra leszögezem, hogy - amint azt a társaság alapító és stra­tégiai dokumentumai is egy­értelműen garantálják - az Akadémiai Tudásmédia Zrt. televízióscsatorna-működtető tevékenységéhez nem az MTA költségvetési forrásait használ­­ja fel. Kérem, hogy amint e ki­jelentésnek ellentmondó tény vagy információ jut a birtokuk­ba, haladéktalanul tegyék köz­zé - addig viszont méltatlan és alaptalan gyanúsítással ne éljenek! Hamis információ az ügyben eddig ugyanis egyet­len jelent meg: a Figyelő hi­vatkozott az MTA nem létező belső levelezési rendszerére, és annak egy tárgyszerűtlen, forrásértékkel nem bíró („állí­tólagos") levelét használta hi­vatkozási alapnak. Ami merő­ben szokatlan a minőségi új­ságírásban, ahova a Figyelő tartozik (remélem, nem csu­pán „állítólag"). FÁBRI GYÖRGY kommunikációs igazgató, MTA A birtokunkba került elektroni­kus levél „tárgy" rovatában a kö­vetkező szerepel: „szamizdat az MTA doktor képviselőinek", s in­formációink szerint az így meg­nevezettek kapták. A szerk. f Befektető 1 ■ Az InfoRádió és a Figyelő közös M ■ magazinja a személyes pénzügyekről. ■ I MINDEN CSÜTÖRTÖKÖN 18.30-TÓL 1 I jp fffyCTii I Vélemény? Megjegyzés? írjon! figyelo@sanomabp.hu A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a leveleket szerkesztve közölje, s azok tartalmával nem feltétlenül ért egyet.

Next