Film Színház Muzsika, 1958. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1958-07-04 / 27. szám

­­ikor nemcsak né­hány kitűnő színész viszi a szólamot, de az egy lélegzetű, egy felfogásra és játékstílusra hangolt együttes, a szín­padról szavak nélkül is hangulat ered, megsűrű­södik a levegő, színe, ha­tása van mindennek. Ját­szik az epizódista, a sta­tiszta, játszik a díszlet, játszanak a fények, még a lassan legördülő függöny is. S most, hogy egy évad zárul le — ha a teljesség igénye nélkül is —, idő­szerű szólni arról, hogy bár együtteseink az elmúlt évadban fejlődtek, kiala­kulásukat megnehezíti a hagyományok hiánya, a stílusok sokszor indokolat­lan különbözősége. Vannak nemrégen új­jászerveződött fiatal tár­sulatok (Petőfi, Jókai Színház, József Attila Színház), vannak tapasz­taltabbak (Madách Szín­ház). Kisebb-nagyobb mértékben azonban vala­mennyi színházról el­mondható: gárdájuk több­féle játékstílust képviselő művészből alakult ki. A Nemzeti Színház együtte­sében például azok mel­lett, kiknek művészetében a régi nagy hagyományok leginkább élnek tovább, ott találjuk azokat akik ennek az iskolának a ha­gyományait egy korsze­rűbb játékstílussal ötvö­zik, s az intellektuális alkatú, vagy népi alako­kat életrekeltő fiatalokat. Köztudott, hogy a har­mincas években és a negyvenes évek elején a Nemzeti Színházban sok­szor erőltetetten klasszi­­cisztikus, olykor forma­lista, igénytelen; a Víg­színházban a régi, vala­mikor valóban volt stí­lusra hivatkozva teljesen vegyes felfogásban ját­szottak. Az elmúlt évti­zedben pedig valamennyi színházunkban a realiz­mus ürügyén sokszor na­turalizmus színtelenítette a játékot. Ha felfigyelünk arra is, hogy a kulturá­lis forradalom következ­tében az addig csak klasz­­szikus­­ polgári alakok, vagy a magyar falu figu­rái között otthonosan mozgó színész előbb az új magyar valóság, mosta­nában pedig a korszerű európai élet konfliktusait kifejező darabokban is Krlezna. „Glembay Ltd” c. drámája a Nemzeti Színház­ban (Major Tamás és Vár­­konyi Zoltán) színrelép­ő, megközelít­jük a helyzet bonyolult­ságát. Az ily módon egyensúlyukat vesztett együttesek kialakítása és továbbfejlesztése ezért színházművészetünk egyik legfontosabb ügye. A tennivaló — néze­tünk szerint — kettős: az eddiginél több segítsé­get kell biztosítani rende­zőink munkájához, stí­lustörekvéseihez, kísér­leteihez, é­s az együttesek „alkatához” leginkább illő darabokat kell bemuta­tásra kiválasztani. Együttest valójában csak művészi erőt sugáro­zó egyéniség teremthet. Olyan művész, aki nem­csak értelmez és ábrázol,­ de hangvételének sajátos­ságával képes felfogása vonzókörébe ragadni még az önmaga alkatától és elképzelésétől idegen já­tékstílusú színészeket is. Olyan művész, aki közös kezd­őhangot tud biztosí­tani az előadás vala­mennyi szereplőjének. Az elmúlt évadban leginkább Major Tamás, Marton Endre és Ádám Ottó ren­dezői munkájának együt­test teremtő erejéről szólhatunk. A rendező milyen könnyed mozdu­lattal emelte egy általa elképzelt világba a „Mandragora” szereplő­­gárdáját, otthonossá né­pesítve velük és szá­mukra ezt a maga terem­tette valóságot. Máskor milyen, óramű pontossá­gát is túlszárnyaló — mert életteli — össz­működést teremtett (Glembay Híd), vagy ép­pen arányérzékével hó­dított, mellyel képes volt egy népes együttest egyet- EGYÜTTESEK ÉS STÍLUSOK

Next