Film Színház Muzsika, 1960. július-december (4. évfolyam, 27-53. szám)

1960-07-01 / 27. szám

MEZEI MÁRIA A Moliére-vígjátékban egy „tudós“ nőt alakított, aki nem tud semmit, a Cassona-színműben egy tudatlan nőt, aki mindent tud. A két szerepnek per­sze, nincs köze egymás­hoz, legfeljebb annyi: lát­ván mindkettőben Mezei Máriát, felmérhetjük, hányféle színt képes fes­teni ez a különös, szin­te bizarr tehetségű szí­nésznő. Olyanfajta komédiázó művész, mint Csortos volt; színésznőben ritka az ilyen. Még szeszélyei is erre az óriásra emlé­keztetnek; színésznőknél ez már gyakoribb tünet. Áradóan komédiázott a Moliére-szerepben, stílusa egyszerre volt könnyed és nevettetően komoly, ezért volt a figura mélységesen leleplező, csupa fintor és öngúny. Komédiázott, ám a mértéket sohasem vesz­tette el; nem az eszközei­ben komédiázott, hanem a figura jellemében. Meg­játszotta a tudós nőt, ezért volt tudálékos; ki­gúnyolta a tudálékost, ezért volt nevetséges. „Igazi Moliére-figura" — mondtuk és írtuk róla, de mi az, hogy „igazi Moliére-figura?“ Megmu­tatni az alakban a szín­padi halhatatlanságot és a Moliére-korabeli igaz­ságot, felvillantani a torz­képben az embert, az asz­­szonyban az eltorzultak úgy játszani Moliére-t, hogy a századokkal le­tűnt típusokban is meg­rajzolni az emberit, s minden figurájában egy kicsit a színpadi humor géniuszának a lelkét is. A helyzetkomikum nem min­dig jelent fizikai bukfen­cet a színpadon; Molieré­nél jószerivel több a „lelki” bukfenc — ezt kell ábrázolni. Mezei Mária így volt a „Tudós nők“-ben „iga­zi Moliére-figura". Maga­formálta hídra lépett, mely Moliére korától elvezet a mába, hű volt a zsenihez és hű volt a korszerű stí­lushoz. Egyszerre volt hű, s ez a jó. Mert csak az egyikhez hűnek lenni, majdnem hűtlenség. Aztán a másik szerep, a nagymama a Cassona­­színműben. A színésznő a premier előtt levelet írt kollégáihoz, s ebben kis­sé túlértékelte az egyéb­ként tisztességes, de a kö­zepesnél nem több szín­darabot. Nem baj, ő el­képzelt magának valamit, többet, jobbat, de a drá­mán belül és nem ellené­re, sőt harmóniában az egységes, kitűnő rendezői koncepcióval — és a­­ színpadon is „túlértékel­te“ a drámát, ami annyit jelent, hogy rangosabbá, magvasabbá tette. Mezei Mária kötélen táncolt ebben a szerep­ben: az egyik oldalon az érzelgősség, a másikon a szürkeség. Valóságos ar­tista-mutatvány volt ez: egy milligrammnyival több s már szentimentá­lis, eggyel kevesebb s már szürke. De ő sohasem té­vedt el; egyetlen pilla­natban sem volt hitelte­len. Mesteri mozdulatok, ugyancsak súrolva a teat­ralitás ösvényét, de csak súrolva, mert sohsem volt teátrális. Az arca: tanul­mány a mimikához. Szá­ja leheli a szöveget, s a szeme másról beszél. Szö­vege azt mondja: elhiszi a kegyes hazugságot, te­kintetének hunyorgatása, ujjának egyetlen mozdu­lata árulkodik: mindent tud. Íme, Mezei Mária való­ban „túlértékelte“ a sze­repet: igazabb és embe­ribb volt, mint a szerep.

Next