Film Színház Muzsika, 1963. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1963-01-05 / 1. szám

n­ ­­ csuk, újra találkozások, az­­emberi kapcsolatok ezer­­félesége s néha alig meg­magyarázható alakulása — erről volt ott szó s nem­csak a táncmozdu­latok gyakorlásáról. Nem a klasszikus balett ismert, harmonikus moz­dulatai, hanem a köznapi mozdulatoknak, mozgás­­gesztusoknak stilizált, né­miképpen diszharmónikus újrafogalmazása. Konkrét tánc. Ha van ilyen. Ha nincs, hát ott Pécsett kitalálták. S kitalálták újra a mo­solygást. Valami sajátos okon megint Shaw jutott eszembe, ahogy a másik táncdarabot néztem, a Ros­sini Nyitányára eltáncolt bizarr tréfát. Mert tréfa volt az valóban, a régi ba­lett érzelgős, szenvelgő, epedő mozdulatainak har­sány, csúfondáros cáfolata. Nevettünk is — a feltűnően nagyszámú fiatal nézővel — olyannyira, hogy valaki rá is szólt a mögötte ölükre, mit nevetnek, ez színház, ez komoly zene, Rossini írta. S ettől csak még jobb kedvünk lett, mert bizo­nyosságot kaptunk arról, hogy hiszen itt harc folyik a jókedvért, az egészséges tiszteletlenségért, azért a bizonyos shawi mulat­ságért, amely nevetve ko­moly és értelmes. És ez a harc is időszerű, mert mi már néha azt hisszük, hogy csak mozdulatlan, merev arccal — engedelmet a szóért: nagyképűen — lehet okosan beszélni. S azután láttuk a Bu­­kovy konkrét zenéjére el­táncolt drámát, A paran­csot is, amely megint egy más hangot ütött meg, döbbenetes erővel mondva el a Hirosimára atom­­bombát dobó pilóta küz­delmét a maga lelkiisme­retével. A zenei, hadd mon­dom el ezt is, semmiféle értelmezési neh­ézséget nem okozott a nézőnek, aki fil­mek kísérőzenéjeként már bizonyosan megszokta az ef­féle hatásokat. Az eltáncolt dráma tiszta és artisztikus eszközei pedig az éppen szokatlanságuk által kife­jező mozdulatokkal, rend­kívüli hatást tettek ránk. Közben egy lírai, csen­des állomása volt az est­nek, a Maros Rudolf zené­jére eltáncolt Hétköznapi rekvem, amely egy halá­szat allegorikus történeté­vel beszélt a fájdalmas szerelemről s arról a gon­dolatról, hogy a jelenségek nem egyételműek: ami az egyiknek diadal, az a má­siknak tragikus veszteség. Az Eck Imre tervezte és rendezte ezt, s az együttes kitűnő teljesítménye (­ki­váltképpen A parancsban táncoló Stimácz Gabriella, Weöreös Boldizsár, a Ros­sini Nyitányban pompásan Rossini: Nyitány (Féner (elv.) mulattató Esztergályos Ce­cilia s a többi produkció­ban Bretus Mária, Árva Eszter, Tóth Sándor, Csifó Ferenc) igazán érv lehet ahhoz, hogy valami jót le­het nyújtani akkor is, ha a művészet nem a már is­mertet ismételgeti. Szavak­ban, mind tudjuk és elis­merjük. Azért mégis el­hangzik például erről az együttesről, hogy export­cikk. Vagyis, hogy inkább a külföldnek lehet szánni. Mint zsebrádiót, meg a té­liszalámit? Mikor akarunk leszokni arról a rossz tulaj­­donságunkól, hogy még a magunkéban is azt taksál­juk többre, amit a külföld megfelelő címkével ellát? Nem kell nekünk min­dig a már fémjelzett te­hetségek bűvöletében élni s kiváltképpen nincs okunk rá, hogy aggódjunk az új nevek, új hangok fogadta­tása felől. Egyébként azok AZ ÜRES SZÉKEK a nézőtereken sokkal in­kább ezzel az aggodalom­mal magyarázhatók sem­mint azzal, hogy túl sokat engedünk meg magunk­nak. Mi néha úgy játszunk színházat, mintha elfeled­tük volna, hogy aki negy­venötben született, annak már bérlete lehetne — fel­téve, hogy olyasmit vi­szünk színpadra, amiért szükségesnek tartaná elkö­telezni magát néhány esté­re. A nagyképű leckéztetés persze nem vonzza. S még valamit: mi a Vox Humánét, az emberi hangot kutatjuk — várjuk a művészetben. Ez így lesz mindig. Ám közben nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az emberi han­got ma már elektronikus útón megtévesztő tökéletes­séggel képes „termelni” a tudomány. Érdemes erre figyelnünk, ha annak okát kerestük, miért marad el­adatlan néhány zsöllye. Nem a régi közönség fogja megvenni azokat a jegye­ket, hanem az új, ame­lyet már nem zavar a gé­pesített Vox Humana, hi­szen ő már nem a hang születésének módját kérdi, de azt, igaz-e szó, amelyet e hang formál. Hámori Ottó Keres Emil Shaw maszkjában A három diktátor (Horváth Gyula, Jukó László és Egri István) Farkas Tamás felv. :

Next