Film Színház Muzsika, 1964. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1964-05-15 / 20. szám

16 ent eszik Windgassen Végre, hallottuk azt az énekest, akit napjaink Wagner-tenorjának hív­nak ... Bayreuth nagyjaitól bizony hosszú ideje csak rádióközvetítés útján, vagy lemezről kaphattunk Wag­­ner-élményt, pedig Wagner ma is változatlanul népsze­rű szerző a magyar fővá­rosban. De most megtört a jég, az Erkel Színházban énekelt Wolfgang Wind­gas­­sen, Tannhäusert és Lo­­hengrint, és te­lt házak, az operarajongók ezrei élvez­hették az elismerten auten­tikus Wagner-tolmácsoló magasrendű művészetét. Windgassen, mint min­den nagy énekes, egyfajta hagyományt, kultúrát kép­visel, azonkívül hogy egyé­ni jegyei vannak. Vagyis: mögötte, mint elválasztha­tatlan háttér, mint gazdag táj, ott ködük a múlt, a sokak, az elődök igyekeze­téből, tehetségéből, tapasz­talatából elraktározódott múlt — a német földön ki­alakult Wagner-stílus. És még valami: ezt a valamit Bayreuth szellemének ne­vezhetjük. Igen, vendégünk Bayreuth szellemét hozta el a mi operaszínpadunkra, világosan megéreztük en­nek jelenlétét. A mű, a Wagner-életmű feltétlen és alázatos szolgálata — ezt jelentette Windgassen sze­replése. Nem »a nagy te­nor­«, a színpadot egyed­uralkodóként birtokló éne­­kesfenomén mutogatta ma­gát, hanem egy rendkívül egyszerű, szerény művész állt a szípadon, aki tudja, hogy nemcsak ő, hanem mások is kellenek az ope­rák előadásához — együt­tes, ensemble. Mellette »megélnek­« a partnerek ... Kétségtelen, hogy Wind­­gassen nem hangjának dia­dalmas, természeti erejével nyűgöz le (nem tudjuk, fia­talabb korában nagyobb hősi térfogata volt-e a va­­rázsos hangnak), ám min­den fekvésben, pontosan kiszámított dinamikával, úgy tudja használni orgá­numát, hogy az valóban szól, s karcsú ívei is hősi bordázatot hordoznak. Windgassen a Wagner-hő­­sök eszményi képét tudja megmutatni. A kettőslelkű Tannhäuserét éppúgy, mint a hattyúlovagét. Alap­vetően a szép formálásra törekszik, de a lelkiállapot kifejezésére torzított han­gokat is alkalmaz (mint Tannhäuser római elbeszé­lésében). Énekel — dalol! —, még deklamációja is a legnagyobb mértékben ének. Tannhäuseréről szól­va, talán több, magávalra­­gadóbb, primérebb szenve­délyt szerettünk volna tőle. Egészében, két fellépte ma­radandó élménnyel ajándé­kozott meg, és reméljük, nem utoljára. Operaházunk kitűnő sze­reposztást igyekezett bizto­sítani a nagynevű vendég­énekes mellé, így a Komor Vilmos vezényelte Tann­­häuserben Varga Líviát, Delly Rózsit, Jámbor Lász­lót, Szalma Ferencet hal­lottuk (vele megoldódott Herman őrgróf problémá­ja!), a Lohengrinben pedig a régi nagyságát idéző Svéd Sándor Telramundja s a nem kevésbé hatalmas ere­jű Delly­ Ortrud, továbbá Mátyás Mária tűnt ki, Kó­­rody András vezényelt. Saj­nos, a vendégszereplő nagy­ságrendje mellett — a Tannhäuserben — kínos kontraszt volt a kórus, pon­tosan, a férfikar, a zarán­dokok »éneke«, különösen a zárójelenetben, ahol egyes ápolatlan, borízű hangok ugyancsak kellemetlen pil­lanatokat szereztek. Nem — az operaházi kórus nem ilyen —, viszont a zarán­dok-kórus régi problémánk, nem utolsósorban felállítás, rendezés kérdése. Igazán rászorulna már a Tannhäu­ser a gyökeres felújításra! Szenthegyi István Zara Doluhanova A természeti jelenségek elemi erejével hat a hallga­tóra Doluhanova dalolása. Mintha a goethei termé­szetesség születne újjá elő­adásában: úgy énekelni, mint a madár... Ez a ter­mészetesség és egyszerűség a kicsit is naggyá teszi, az alacsonyabbat is magasra emeli; az anyag megneme­­sül általa, kibontja rejtett értékeit s a tiszta szépség fényében tündöklik fel az emberi lét legnagyobb ajándéka: a zene, a dal. Doluhanova a zárt műfaj utolérhetetlen mestere. A régi miniatűrök aprólékos­ságával, s mégis teljes, szi­gorú egybefogással mun­kálja meg az anyagot, s hogy ez a részle­tkidolgozás és összefoglalás milyen el­ragadó eredménnyel jár, elég egy példára hivatkoz­ni: az önmagában nem is túlságosan jelentékeny Szpiridov-dalocskára, a Té­li útra, amelynek egyszerű, népdalformájú strófaszer­kezete nagy­ formává széle­sült Doluhanova felfogásá­ban. De Doluhanova utol­érhetetlen a népi koloratú­­rák (orosz, örmény vagy spanyol!) megszólaltatásá­ban is, s érezteti, hogy e koloratúra nem dísz, ha­nem forró tartalmi többlet. A hangszépség, expresz­­szivitás, regiszter-kiegyen­lítettség és gazdagság járu­léknak tűnik az előadás bensősége és koncentráltsá­ga mellett, amely végső­soron legfőbb mozgatója Doluhanova művészetének. A dal, a koncertária e ki­vételes művelőjének gyö­nyörű estet köszönhettünk! Raics István Jugoszláv bemutató A Magyar Állami Hang­versenyzenekar legutóbbi estjén értékes jugoszláv alkotást mutatott be a bu­dapesti közönségnek: Ma­kő Kelemen Koncertáns improvizációk (»Rögtönzé­sek«) című 6 tételes vonós­­zenekari darabját. A ro­konszenves szerző eleven hatású zenét írt, s legalább is ebben a művében jóval közelebb áll a Frank Mar­tin féle hangzáseszmény­hez és szerkesztésmódhoz, mint a darmstadti »ult­rákéhoz. Finom érzékeny­ség, teljesen egyéni módon kezelt folklór-indítások ala­kítják Milko Kelemen mondanivalóját, amely tetszetős köntösben, kimű­velt zenekari nyelven szólal meg. A jugoszláv mű sikere mellett a Breitner Tamás által vezényelt hangverseny másik sikerszáma: Honeg­ger Pacific 231 című műve, a húszas években sok vihart felkavaró zenekari kép volt. Kevésbé elégí­tett ki a hangverseny első fele, amelynek Mozart­­szimfóniája a formáláson kívül keveset adott a mo­zarti lényegből. S Petri Endre kiváló kvalitásai sem mutatkoztak meg ezúttal a maguk teljességében Beet­hoven G-dúr zongoraverse­nyének kicsit fáradtnak tű­nő interpretálása során. R. I. Wolfgang Windgassen a Tannhäuserben (Kertész Gy. ferv.)

Next