Film Színház Muzsika, 1964. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1964-10-09 / 41. szám

szó, ahogyan a gondolat, amelyet ki akar fejezni, a béke és a humanitás gon­dolata is egyszerű, világos, természetes és mindenki számára érthető. A zenei nyelv, melyet e gondolatok közvetítésére és kifejezésé­re használtam, ugyancsak egyszerű, s mindenki szá­mára érthető. — Ön mindig küldetés­nek tekintette művészetét, magasabb emberi, erkölcsi küldetésnek, messze túl a zenei hivatáson. — Ezt a kettőt nem tu­dom elválasztani egymás­tól. A muzsikus valamilyen magasabb erkölcsi világ, humanista gondolat hirde­tője. Hivatása, magasabb küldetése van a világban, ahogyan ezt már Liszt Fe­renc is szépen megfogal­mazta. A zene vigasztalás, magasrendű öröm minden ember számára. S ezt az örömet mindenkihez el kell juttatnunk. Itt van például Bach. Olyan, mint maga a természet. Mindig más, és sohasem lehet kimeríteni. Én ma is, mindennap cso­dálattal merülök el a zené­jében, s mindig újat fede­zek fel benne. Ezért jut el mindenkihez. Megemlítek mindjárt egy példát is. Ti­zennyolc éven át, egészen 1936-ig, amikor elhagytam Spanyolországot, egy mun­kás­zenekart vezettem Bar­celonában. Egyesülésünk példamutatónak számított, s később egész sor hasonló követte Európában. A munkásoknak saját zeneis­kolájuk és zenei könyvtá­ruk is volt. A hangverse­nyeken a legkülönbözőbb mesterek műveit játszották. A koncertsorozat végén, minden évben megkérdez­tem, melyik zeneszerző tet­szett nekik a legjobban, s a válasz mindig ez volt: Bach. Természetes érzékkel megérezték benne a nagy­ságot. — Tudja, az úgynevezett »népszerű koncerteket« nem nagyon kedvelem. Sze­rintem külön kell hangver­senyt rendezni a gazdagok­nak, magas helyárakkal, s külön a dolgozóknak — igen alacsony belépődíjakkal. A gazdagok ugyanis nem ér­zik jól magukat a munká­sok társaságában, s ugyan­ez érvényes fordítva, így mind a két réteg, külön-kü­­lön, zavartalanul adhatja át magát a zenének. Csak ter­mészetesen a dolgozók ze­nehallgatásához is azonos feltételeket kell biztosítani. A technika vívmányai, a rá­dió és a hanglemez szerin­tem hallatlan mértékben segítik a zene népszerűsíté­sét, hiszen így olyan he­lyekre is eljut a jó muzsi­ka, ahol egyébként nincs alkalmuk koncertet hallani. J­ön, kedves mester, a Corredorral folytatott be­szélgetésekben sok fenntar­tással nyilatkozott a mo­dern zenéről. — A zene meggyőződé­sem szerint mély és nagy érzelmeket fejez ki, tehát kifejező művészet. Még sokkal többet tud kifejezni, mint a szó. A modern zene nagy része az én számomra eltévelyedés. Nem értem ezeket a műveket, pedig magam is muzsikus vagyok. (Mégpedig nem is olyan rossz muzsikus — teszi hozzá ravaszkodó mosoly­­lyal.) És a közönség sem érti őket. — Mondana valamit a magyar zenéhez, zenészek­hez fűződő kapcsolatairól? — Bartókot és Kodályt 1908 táján ismertem meg, ők mind a ketten fiatalab­bak, mint én. Bartók zené­jét azért szeretem, mert hazája nyelvében gyöke­rezik. Mindenki a maga né­pének szülöttje, s ebből kell, hogy kifejezzen vala­mit a művészetében. A mesterművek jegyében pe­dig mindnyájan testvérek vagyunk. Természetesen, szeretem, nagyra becsülöm Kodály zenéjét. A Psalmust magam is többször vezé­nyeltem, s jól ismerem gor­donkaműveit is. Az én ze­neszerzői munkásságom háttérbe szorult előadói te­vékenységem mögött. Kom­ponista­ munkásságomat küldetésnek tartom, hogy a szeretet, a béke, a testvé­riség gondolatát hirdessem általuk az embereknek. »A jászoka­t két éve mutattam be Mexikóban, katalán honfitársaim előtt. Azóta Amerika és Európa legkü­lönbözőbb városaiban fel­hangzott már, mint az em­beriesség, a béke üzenete. Béke, humanitás, szere­tet, küldetés­­, ezek a sza­vak állandóan visszatérnek beszélgetésünkben. S ezzel a gondolattal is bocsát el. Amikor távozóban kilépek a szállodai folyosóra, már várakoznak egy amerikai filmtársasság munkatársai, akik hosszú úton kísérik el a mestert, hogy minden lé­pését megörökítsék. Vajon mi készteti őket a nagy ember közelébe? Talán az a küldetés, melyről Casals oly sokat beszélt, s amit Thomas Mann így fogalma­zott meg: »A gyarló embe­riség időről időre meg akarja menteni becsületét, erre pedig csak olyan mű­vész hivatott, mint Casals, ő az emberiség becsületé­nek megmentője. Örömmel ismerem el, hogy ő szá­momra, ahogy ezrek szá­mára is, balzsam és enyhü­lés«. Fábián Imre A zeneakadémiai hangversenyen, a Psalmus Hungaricus előadásán a tanári páholyban, feleségével. A háttérben Kodály Zoltánné és Kodály Zoltán A Klecki-koncert szünetében a Zeneakadémia tanári szobájában Kodállyal beszélget. Közben egy amerikai filmtársaság munkatársai filmezik (Fejes L. és Kertész Gy. felv.)

Next