Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)
1970-05-23 / 21. szám
Tizenhat év után Föloszlik De Lullo színtársulata — Tartottuk magunkat, amíg lehetett. Most már vége, nem csináljuk tovább — jelentette be Romolo Valii, a kiváló színész, a De Lullo-társulat vezető művésze és factotuma. — Nem folytatjuk — tette hozzá; szavaiban nem volt semmi pátosz, csupán keserűség, hogy pontot kell tenniük több mint másfél évtized nagy sikerű művészi munkája végére. Olaszországnak De Filippóék mellett legismertebb állandó prózai társulata, a Fiatalok 1954-ben jött létre. Négyen alapították: Giorgio De Lullo, Rossella Falk, Anna Maria Guarnieri és Romolo Valii. Odahaza és külföldi vendégszerepléseiken is mindig a legmagasabb rendű színjátszást művelték. Semmi engedményt nem tettek, kommersz darabot nem mutattak be. Budapest közönsége 1963 májusában ismerkedett meg velük, De Lullóék Anna Frank naplója és Hat szerep keres egy szerzőt előadásait azóta is legszebb színházi emlékeink között emlegetjük. — Hogy miért éppen az Anna Frankkal kezdtük vendégjátékunkat? — kezdte lapunknak adott nyilatkozatát De Lullo. — Azért, mert ez a darab, noha nem olasz szerző műve, akárhol játszunk is, mindig szerepel a repertoárunkon: missziónak tekintjük, hitvallásunkat fejezi ki a nácizmus és az antiszemitizmus ellen. S úgy érezzük, ezek olyasféle problémák, amelyek ellen ma is küzdenünk kell... „Vendégjátékot ilyen felemelően komor drámával kezdeni, mint az Anna Frank naplója, önmagában is nemes, humanista tett — írtuk kritikánkban. — Kitűnő előadás, s mélységesen igaz... A Hat szerep keres egy szerzőt — mesteri előadás, melynek első hőse a rendező. Sodró erejű, vad temperamentumú előadás, nevettető és meghökkentő részletekkel, a pirandellói színpad pompás atmoszférájával. Itt is, az Anna Franknál is az összeforrott együttes parádémentes, éppen ezért igazán parádés szellemi tűzijátékát láthattuk.” És ez az együttes kénytelen most búcsút mondani a színpadnak. A költségek, az adók évről évre emelkedtek, a szubvenció viszont egyre inkább zsugorodott. A Fiatalok együttese úgy érezte: azzal marad művészi eszményeihez hűséges, ha inkább visszavonul, mintsem az üres, a tartalmatlan színház irányába haladjon, kényszerűségből. Tizenhat év alatt harmincöt darabot mutattak be, klasszikust, modemet egyaránt: Goldonit és Csehovot, Pirandellót és Bettit, az igen emlékezetes Anna Frankon kívül. Olaszországon kívül játszottak Dél-Amerika, a Szovjetunió, Anglia, Ausztria, Lengyelország és Magyarország közönsége előtt. A következő évadban „emigránsok” lesznek — így fejezte ki magát Romolo Valii — külföldi meghívásoknak tesznek eleget. Londonban, a World Theatre Sanson keretében a Hat szerep keres egy szerzőt és A szerepek játéka című Pirandellodarabokat adják elő. Van dél-amerikai meghívásuk, van New York-i; lehet, hogy Spanyolországban is föllépnek. — Azután? Majd meglátjuk... — mondotta végül Valis. — Egy biztos: a Fiatalok, mai formájában, nincs többé. Ezen a nyáron mindannyiunknak van munkája: a televízióban, a filmnél, De Lullo operát rendez... De Lullo szomorúan tette hozzá: — Rossz arra gondolni, hogy nem irányíthatom tovább barátaimat, s nem folytathatom azt a párbeszédet a közönséggel, amelyet tizenhat évvel ezelőtt kezdtünk meg ... De Lullóék búcsúja alkalmából az egyik olasz képeslap nagy riportot közölt a társulat vezető művészéről, Rossella Fálkról. (Az Anna Frank naplójában Van Daamnét, a Hat szerep keres egy szerzőt-ben a Mostohalányt játszotta). Rossella Fálkról ilyen megállapításokat közöl a riport: „A hetvenes évek Garbója”, „A holnap Duséja”. Rossella Falk 1949-ben diplomázott, a római Teatro Piccolóban lépett fel elő Giorgio De Lullo, Rossella Falk, Anna Maria Guamieri és Romolo Valii a Fiatalok indulásakor Romolo Valii és Rossella Falk A szerepek játéka című Pirandello-színjáték 1965-ös előadásán