Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-21 / 47. szám

zésében nagyobb körültekintéssel kel­lene eljárni. Mert amilyen jól kép­zett zenészek játszanak a legtöbb népszerű tánczenekarunkban, éppoly kevéssé beszélhetünk — néhány kivé­teltől eltekintve — ilyesmiről a tánc­­dalénekesek esetében. Pedig ez rend­kívül felelősségteljes hivatás. — Önnek mi a véleménye a zene legna­gyobb közönségét jelentő tévé és rádió ilyen irányú működéséről? — A televízió rendkívül nagymér­tékben járul hozzá a komoly­zene népszerűsítéséhez, a Bernstein és Ka­rajan sorozattal éppúgy, mint kiváló magyar művészportrékkal és nem utolsósorban a Bartók-művek televí­ziós változatával. Úgy gondolom, a Televíziónak ez a nagy hatóerejű te­vékenysége a rádiót is nemes ver­senyre serkentette Szeretném ki­emelni például a Liszt—Bartók zenei verseny remek rádióprogramját, vagy Kroó György és mások zenei soroza­tait. Kitűnő új produkciók, s másfelől a közönséghez közelálló könnyűzenei programok közvetítésével a rádiónak igen nagy része van abban, hogy az élő zene népszerűsége nőtt. — Még egyszer hangsúlyozom: a leg­fontosabb feladat a fiatalság bevo­nása. Minél több zeneértő fiatalt sze­retnénk látni a nézőtereken. — S most hadd beszéljek arról is, hogy a magyar zene híre egyre tekin­télyesebb a világban. Kiváló együtte­sek kaptak lehetőséget arra, hogy az elmúlt néhány évben a világvárosok közönségével ismertessék meg a ma­gyar zenét. A már közismert, Feren­­csik János vezényelte sikeres ÁHZ koncert-turnékom kívül a legutóbbi nyári svájci fesztiválokon aratott ma­gyar sikert említem, a Kórody András vezényelte Budapesti Filharmóniai Tár­saság és a Lehel György vezényelte Rádiózenekar fellépését, melyet elra­gadtatott kritikák méltattak. — Ez az esztendő egyébként is ese­ménygazdag, s mozgalmas volt. Az egészet felszabadulásunk 25. évfor­dulója fémjelzi. S azután ebben az évben emlékeztünk meg Bartók Béla halálának 25. évfordulójáról, az el­múlt hónapban pedig a Budapesti Művészeti Hetek és a Szovjet Kultúra Napjainak eseményei tették változa­tossá, művészi értelemben izgalmassá zenei életünket. A londoni Filharmo­nikusoktól kezdve addig a csodálatos koncertig, melyet a zseniális David Ojsztrah vezényelt, s melyen Kremer hegedült, olyan programok vonzották a közönséget, melyekre méltán lehe­tünk büszkék, s melyek fémjelzik a mai magyar zenei élet színvonalát. Szeretném azt is megjegyezni, hogy egy sor hazai s nagy sikerű fesztivált valójában dotáció nélkül rendeztek meg az intézmények. Külön kiemel­ném azt a tényt, hogy több új magyar mű hangzott el, mind a pódiumokon, mind az Operaházban — ez is jelzi a magyar komponisták termékenysé­gét. Ki kell emelnünk a különben is világhírű magyar zenepedagógia új eredményeit, azt, hogy megint né­hány kivételes tehetségű fiatal mű­vész aratott méltó sikert itthon és külföldön, vagy éppen ezekben az években készül arra, hogy képességét bizonyíthassa. — Vagyis, ezekre az élményekr­e gon­dolva, bizakodóan ítéli meg a jövőt is? — Mindenképpen. Úgy vélem, hogy a következő huszonöt esztendő, az el­múlt negyedszázad eredményeire épülve egy minőségileg új, más, ma­gasabb rendű korszakot fog jelenteni életünkben. Az az új generáció, amely fokozatosan birtokba veszi a zene vi­lágát is, egy gazdag és termékeny társadalom képviselőjeként, sok új, nagy tehetségű művészt és az új mű­vészet műélvezőinek milliós közön­ségét hozza el. Erre a szellemi, ér­zelmi gazdagságra teremti meg a le­hetőséget, reméljük, életrendünk, a társadalmi valóság. „Némelyik új magyar mű már röviddel a bemutatás után drámatörténeti rangot kapott__” — Illyés Gyula: Tiszták (Ruttkai Éva, Básti Lajos) — Gyurkó László: Szerelmem, Elektra (Kálmán György, Bessenyei Ferenc, Berek Kati) A megújult Mandarin (A Mandarin Fülöp Viktor, a Lány Szumrák Vera)

Next