Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-21 / 47. szám

amint mondani szokták, két cigány nem fér meg egy csárdában. Jancsának vi­tathatatlan érdeme, hogy a színészek kö­zöl Latinovits Zoltán olyan ki­tűnő volt, B­a­r­s­i Béla jobb nem is lehetett volna, Ajtay Andor, aki zseniális színész, önmagában nagyon szépet produkált, de más szerepet kapott a filmben, mint, ahogy azt a novellában elképzeltem. Egy írónak igazán nem ne­héz leírni, hogy a műtét szívműtét. Ha mégis rutinfeladat megoldásáról ír az író, akkor bizonyára ennek is értelme van és az egész írás mondanivalójából következik. Az Oldás és kötésben a szí­nésznek egy olyan műtétet kellett volna elvégeznie, amiről azt mondják, a nagy sebésznek a kisujjában van. Ehelyett Aj­­toy egy roppant nagy jelentőségű szív­műtétet végez. Egy rendezőnek talán ez így látványosabb lehetőséget kínált, de én azt akartam itt kifejezni, hogy egy nagy sebész nem egyszerűen szenilis öregember. Amit tud, még megtörtén is tudja. Talán pregnánsabbá válik a mondanivalóm, ha hozzáteszem: ennek az öreg sebésznek a prototípusa Feren­­czy Béni, aki még balkézzel is zseniális műveket tudott létrehozni. Nem véletle­nül, Ferenczy Béninek ajánlottam ezt a munkámat. A most, hogy így a rendezőkről beszé­­*’'* lek, még élesebben eszembe ötlik, hogy van nekem egy írásom, az a címe: Isten ostora. Alcíme pedig ez: Egy filmeposz vázlata. Érdekes, hogy soha senkinek eszébe nem jut megfilmesí­teni. Nagyszerű elutasítási formula is van rá: nagyon drága volna. Ez elfo­gadható is lett volna, amíg meg nem csi­nálták az Egri csillagokat. Majdnem hasonló a — vagy fordított? — helyzet azokkal a kis pantomim-jele­netekkel, amiknek a bemutatására egész kis színpadok is alkalmasak volnának, de a magyar rendezők úgy látszik nem lát­nak benne fantáziát. Ezeknek a köny­vekbe zárt műveknek a szorításából csak az szabadít fel, hogy igazi örömet kap­tam most végre Szinetártól, aki ilyen beleérzéssel, fantáziával hozta képernyő­re az Igéző­t. OLDÁS ÉS KÖTÉS. Két jelenet a Jancsó Miklós­ rendezte tűmből. Fent: Ajtay Andor. Lent: Barsi Béla., a háttérben Latinovits Zoltán IGEZŐ. Rajz János és Avar István a tévé­filmben

Next