Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-21 / 47. szám

Clausen tanácsos - Ajtay Andor K­ié ez a csönd? Kiéi ezek a köny­­nyek? Mert döbbenetes csönd tu­dott itt lenni, a Szegedi Nemzeti Színház nézőterén, egy-egy sűrű színpa­di pillanat visszhangjaként. Mert a Naplemente előtt első része után is, de még inkább az előadás végén már-már nem is gyanúsak, csillognak a szemek. Van, hogyne volna, élemedett korú néző is. Amott egy hatvanéves forma nő. Emitt egy őszülő férfi, tán túl a negyven­ötön. Ők is csinálták a csöndet. Ők se röstellték, hogy meghatottak. De a néző­téren csaknem ezer fiatal ül! Kis- és nagydiákok, fiúk, leányok. Nincsenek színházi emlékeik. Csak szemük a látás­ra, fülük a hallásra, szívük a ... Mire is? Szívük, hogy magukba fogadják a va­rázslatot. A színházét. Egy nagy színé­szét. Ajtay Andor már huszonkilenc éves fejjel, azon a Csortos-féle Naple­mente előtt előadáson, Geigerként, elin­dult Clausen tanácsos felé. Alkalmasint azzal a hittel, hogy ez a szerep egyszer majd reá vár. Tíz esztendővel később már Klamroth volt, ő ült Somlayval szem­közt, az asztal túlfelén, azon a végzetes családi reggelin. És amikor másfél évti­zed múltán — vendéghajjal, idegen ősz tincsekkel a maga haján — eljátszhatta a tanácsost először, úgy érezte, még nem sikerült igazán kitárnia ennek a mo­numentális embernek a lelkét. Szegeden, most, kitárult ez a lélek. A megkapó az, hogy Ajtay Andor mai Clausenja kilépett a wei­­mari Németország sajátos vilá­gából, az alak megszületésének körül­ményei közül, s a nagy, szép emberi ér­zések, szenvedélyek örök emberi követe­ként lépett be a mélybarna könyvtárszo­bába, a kertészlak udvarába , Inken Peters életébe. Ajtay Andor Clausen ta­nácsosa körül merőben érdektelenné hal­ványodott, hogy vállalatokról is szó van, pénzről, vagyonról, gazdasági hatalom­ról. Itt csak a titáni ember volt a fontos, aki fejjel magasabb mindenkinél, mert lélekben az, és ezen a „magas lelken" (hadd idézzük Petőfit a drámában emlí­tett Goethe, Schiller és Seneca mellett) úgy villámlik át az igazi nagy érzés, a visszhangra lelt szerelem, hogy a környe­ző világ nem viselheti el: Clausennak meg kell halnia. Ajtay alakítása nem idéz föl senkit, mert nem hasonlít senkihez. Korábbi ön­magához sem. Ajtay ebben a pillanat­ban önnön művészetének csúcsain jár, öntörvényűen teremt. Megteremti magá­ban Clausen tanácsost. Sehol egy moz- 12 ÚJ FILMEK A HÉT MŰSORÁN Magány, kaland, hajsza írta: Sas Vannak, akik a magányt a csenddel rokonítják, ezért a művészetben a líri­kusok legsajátabb élményéhez sorol­ják. Pedig a magány a lélek kiáltása, szüntelen lázadás, hívás, keresés. A mélyből felszakadó dráma. Aki filmen akarja művészi igénnyel kifejezni, a megszokottnál többre vállalkozik. Annak talán valami módon csak­ugyan költővé kell válnia. A Rachel, Rachel című amerikai film már címével is kétszeresen hangsúlyozza az egy em­berben megszemélyesedő drámát. És Rachel szubjektív világa, elsősorban az érzékeny, költői erejű színészi munka révén, többszörös kiterjedést kap a filmben. Az idősödő, de még mindig vonzó vidéki tanítónő szorongásos, vágyódá­­sos lénye visszagyökerezik a gyermeki múltba. Rachelre ránehezednek a szü­lői ház lidércnyomásos emléktöredékei, az ösztönlét és a szeretetszomj kielé­­gületlensége. Valójában tehát lélek­­rajzot kapunk a filmtől, ehhez pedig erős lélekalkatú színésznő kell, olyan, aki a gyengéd és a lírai színek átélé­sében is erős. Joanne Woodward, Ra­chel alakítója ilyen színésznő. Játéká­val nagy emlékeket elevenít fel; a nézőnek eszébe jut Katherine Hepburn Az esőcsinálóban és Betsy Blair a Martyban meg a Főutcában. Wood­ward állja velük a versenyt, a szelíd szomorúság és az egzaltáltság, a vak, szenvedélytelen odaadás és a magas belső égésfok különös elegyével tanul­mány értékű ábrázolást és a feltétlen hitelességen alapuló érzelmi szuggesz­­tiót ad át a közönségnek. A rendező, Paul Newman, a nagy modern realista rendező-mester, Elia Kazan iskolájából kikerült erőteljes színészegyéniség feleségét és egyik leg­gyakoribb partnernőjét, Joanne Wood­­wardot választotta első rendezéséhez főszereplőül. Az eredményein lemérhető a legkisebb rezdülésében is azonos érzelemhullámon találkozó két művész szoros alkotói eggyéfonódása. Newman teljes odaadással és figyelemmel élte bele magamagát is a társtalanság kár­hozatában és a szüntelen befelé fordu­­lás fojtogatásában vergődő nő figurá­­jásába, s talán emiatt is sikerült olyan taszítóvá formálnia e nő emberi és tárgyi környezetét, amely testére-lel­­kére rátapad, s nem engedi szabadulni. Ám Paul Newman sem kerülhette el a hervadásból ölelni tárulkozó nő té­májának csapdáit. Az akarnokság, bi­­gottság, sandaság, amely Rachelt kö­rülveszi, Newman kezében jó színészi megjelenítőkre és kifejező epizódokra talált. Rachelnek a csábítóval való kapcsolatában azonban benne bujkál­nak azok a banális vonások is, ame­lyek a felfedező izgalmú kezdés után az egész filmet a végére a filmtörté­nelem korábbi évtizedeiből kiismertté teszik. Biztató mégis, ahogy Rachel a csalódásából önjogú emberré emelke­dik. Egy második világháborús hősies kaland, amely egy katona életében sorsfordító jelentőségűvé válik — ez a 12+1. A székbe rejtett örökség utáni hajsza egyik állomása — Róma (Vit­torio De Siea és Sharon Tate)

Next