Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-21 / 47. szám

KELLÉR DEZSŐ: Kor­társak és sorstársak Nézzse Fekete és a népkabaré Első kabarétréfámat 1926- ban Salamon Béla, mint Nagy Endre igazgatótársa azzal adta vissza, hogy ne is próbálkozzak, úgyse lesz belőlem soha kabarészerző. Ez után a kudarc után ta­lán örökre elkerültem vol­na a kabarénak még a tá­jékát is, ha a véletlen nem sodorja felém a lelkes „Nézzse Feketét”, hogy ön­bizalmam kihunyó mécse­sét újból lángra lobbant­­sa. Színházi körökben a beszédhibás és nagyothalló Fekete Józsefet, a hajdani Apolló Kabaré sovány, göt­hös titkárát nevezték Nézzse Feketének, amiért makacs érveléseit, rendsze­rint így kezdte: Nézz­e uram ... Példaképe volt a hűséges, megbízható szín­házi titkárnak, baklövést egész pályafutása alatt csak egyszer követett el, azzal viszont élete végéig ugratták. Még a tizennyol­­cas köztársaság idején, amikor az Apolló az Eskü téren játszott, egy szom­bat este a szemfüles titkár észrevette, hogy az egyik négyszemélyes páholyban szabálytalanul öten ülnek. Nyomban ott termett és a pótszéken ülő nézőt eré­lyesen fölszólította, hogy hagyja el a páholyt. Az il­lető vonakodott, szó szót követett, végül is Fekete a kabátja gallérjánál fogva tuszkolta ki a folyosóra. Ott már az ügyeletes rend­őrtiszt is beleavatkozott és igazoltatta a botrányoko­zót. Nagy Vince volt, a Károlyi kormány belügy­minisztere. Nem hinném, hogy Nézzse Feketén kívül volt a világon színházi titkár, aki azzal dicseked­hetett, hogy egy aktív bel­ügyminisztert kidobott a páholyából. Az Apolló kapuzárása után nem kapott állást. Még keresethez is csak évenként egyszer. Szilvesz­terkor jutott, kisajátítva magának a színészek ha­gyományos pendlizésének megszervezését. Már jú­liusban, fullasztó hőségben elkezdte egyeztetni az év­végi fellépéseket és em­lékezetemben őrzöm a ké­pét, ahogy a gőzölgő tera­szon ingujjra vetkőzve, gondoktól terhes arccal a szilveszteri pendli-menet­­rendet készítgeti. Népkabaré, ahol mindent ingyen adnak Nézzse imádta a színhá­zat. Áhítattal tekintett fel a színészet nagyjaira, de a rangsort maga állapította meg és ha azt valaki vi­tatni merte, körömszakad­táig szenvedélyesen védel­mezte. Igazán csak a ré­gieket becsülte, a jövevé­nyeket gyanakvással fo­gadta, a nagy csinnadrat­tával kiugrókat pedig mélységesen megvetette. Egy ízben, a művészkávé­­házban, miközben magá­nyosan vacsorázott, arra lett figyelmes, hogy­ a szomszéd asztalnál egy is­meretlen fiatalember a tár­saságának egy nemrég fel­tűnt, agyonreklámozott sztárról lelkendezik. — Higgyétek el nekem, ilyen ragyogó tehetség még nem játszott magyar szín­padon! Szerintem máris sokkal népszerűbb, mint Fedák Sári a fénykorában volt... E szavakra Nérzse meg­csóválta a fejét, majd le­tette a villát, meg a kést, felemelkedett a helyéről, higgadtan odalépett a szomszéd asztalhoz, meg­állt a meglepett, vadidegen társaság előtt és a lelken­dező alak felé fordulva csak ennyit mondott: — Úgy éljen a maga hü­lye feje! Aztán visszaült a helyé­re és nagy nyugalommal fogyasztotta tovább a va­csoráját. Tudtuk, hogy beteg a tüdeje. Elárulta folytonos köhécselése, meg az a ki­piruló izzás is, amellyel képtelen terveit szövögette. Szüntelen színházalapítás­ról ábrándozott. Ragaszko­dott rögeszméjéhez, hogy a Népszínház mintájára megteremti Budapesten a Népkabarét. Ha a kávéház­ban más áldozatot nem ta­lált, az én asztalomhoz te­lepedett le és nekem adta elő mániákus lobogással vad elképzeléseit. Ahogy szavaiból kihámoztam, va­lami olyan színházon töp­rengett, amelyben a leg­jobb színészek a legjobb írók legjobb jeleneteit ját­szanék, de ennek ellenére belépőjegy nem lenne, a ruhatárért se kellene fizet­ni, és a szünetben minden néző ingyen kapna egy po­hár sört és egy sóskiflit. Mikor a végéhez ért, dia­dalmasan rámnézett és vizsgálta a hatást: mit szólok az ötletéhez? Kitű­nő, mondtam. Majd hozzá­tettem, hogy azért én az ő helyében még tovább mennék, minden nézőnek adnék egy pár tormás­­virslit is. Persze, ezt a megjegyzést viccnek szán­tam, de egyáltalán nem tekintette annak Sőt, mint­ha bogarat tettem volna a fülébe, maga elé nézett, elgondolkozott, látszólag már azt számítgatta, hogy az új tétel miképpen férne bele a költségvetésébe. De a titkot, hogy egy színház, ahol mindent ingyen ad­nak, mégis miből tartja fenn magát, — sajnos ezt a titkot nem árulta el ne­kem. A Népkabaré ábránd maradt. A valóság a Beth­len téri Színpad lett, ame­lyet Nézzse 1929 őszén szerződés nélküli színé­szekből, konzorciumos ala­pon toborzott társulattal nyitott meg. Nem fizetést kaptak a tagok, hanem ré­szesedést. Ki-ki olyan arányban, amilyenben részt vett a színház munkájá­ban. Ennek a kabarénak csak annyi köze volt a néphez, hogy olcsó hely­áru előadásaival elsősor­ban a hetedik kerület egy­szerű népét, a csikágói városnegyed lakóit kíván­ta szórakoztatni. Ugratták is a dicsekvő direktort, amikor a vállalkozása be­ütött, hogy a színház előtt esténként a bicikli bicikli hátán áll. „Csikágó” * Részletek a Szépirodalmi Könyvkiadó gondozásában megjelenő kötetből Gaál Franciska, akiről a kuplét írtam — egy régi Angelo-képen a Csikágóban De hadd térjek rá, hogy ez a színházalapítás meny­nyiben hatott ki az én sorsomra. Amikor Fekete szervezkedni kezdett, leg­nagyobb meglepetésemre azzal állt elém, hogy le­gyek a kabaré háziszerző­je. Nem értettem a dolgot, hogy­an juthattam eszébe

Next