Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-21 / 47. szám

ilyen vonatkozásban, hi­szen néhány aláírt négy­soros versnél és pár idét­len dalszövegnél többet nemigen olvashatott tőlem. Akkor még csak a vágy élt bennem, hogy kabarét írjak, de hogy tudnék is írni, azt semmivel sem igazoltam és ő még a vágy­ról sem tudhatott. Szabad­koztam, elmondtam az esetemet Salamonnal, de nem tágított. Egészen fel­­hevülve magyarázni kezd­te, hogy neki jó szeme van és az a meggyőződé­se, hamar belejövök a ka­baréírásba. Nekem viszont az volt a meggyőződésem, hogy Nezzse csak a hálá­ját akarta ily módon le­róni, amiért annyi alka­lommal türelmesen végig­hallgattam. Dehát addig beszélt a lelkemre, amíg a végén beadtam a dereka­mat. Őszintén szólva, a kon­­zorciumos vállalkozás anyagilag nem sok re­ménnyel kecsegtetett, hi­szen számomra is csak bizonytalan részesedés ígérkezett. Ha vonzott va­lami, akkor inkább csak az, hogy a színház a Csi­­kágóban van, abban a ke­rületben, ahol születtem, nevelkedtem, pár lépés­nyire a kedves Városliget­től, ahova ifjúságom min­den szép emléke kapcsoló­dik. Hirtelen még az is eszembe jutott, hogy a Bethlen téren, közvetlenül a színház mellett levő házban is laktunk egy ideig gyermekkoromban és a szomszédunk akkor Medgyaszay Vilma volt, akinek fehér agarával, mint kisfiú a gangon sokat játszadoztam. Talán a meghatódásom eredményezte, hogy mind­járt az első műsorban Csikágó címmel egy kis operettet írtam, amely a szívemnek oly kedves vá­rosrész pestiesen apacsos romantikájából táplálko­zott. A kis darab odakint zajos sikert aratott, szép kritikákat kapott, sokáig is játszották, de híre nem jutott túl a hetedik kerület határain. És hiába írtam két szezonon át hatásos kuplékat Vidor Ferikének és Sándor Stefinek, Heté­­nyi-Heidelberggel kisope­­retteket, csak Nézzse Fe­kete büszkélkedett velem, mint felfedezettjével, de az előkelő szakma, ott messze a belterületen, tudomást se vett rólam. Szóval, a Bethlen téri Színpad nem vitt előre a pályámon, még csak el se indított rajta, mégis hálá­val gondolok szegény Nézs­­zse Feketére. Azóta se ta­lálkoztam senkivel, aki úgy hitt, annyira bízott ben­nem, mint ő. Behegesztet­te a sebet, amit Salamon elriasztó jövendölése ejtett a lelkemen és valamit visszanyertem általa önbi­zalmamból. Mindenesetre sokkal magabiztosabb volt a fellépésem, amikor a Csi­­kágóban szerzett rutinnal elindultam a város belseje felé. „Konferansziévá alakult egy újságíró....” De ezenkívül is van még valami, amiért a Bethlen téri Színpadot pályám fon­tos határkövének tekint­hetem. Itt kísérleteztem először a konferálással. Az adta a lehetőséget, hogy Szentiványi Kálmán, a színház konferansziéja megbetegedett és lemondta a szereplését. Nem tudom, hogy volt merszem hozzá, de elvállaltam a helyette­sítést. Az Újság színházi rovata egy rövid hírben így számolt be beugrásom­ról : „Konferansziévá ala­kult egy újságíró”. Három, vagy négy napig jelentget­­tem be a számokat, termé­szetesen felhasználva Szentiványi szövegét, ame­lyet szerencsére jól is­mertem, mert mint lelkes háziszerző a műsor min­den előadását végignéz­tem. Sajátot csak egyetlen alkalommal mondtam, ami­kor Victor Ferike magán­száma után hirtelen ötle­tem támadt egy rögtönzés­re. A cselédnóták kiváló előadója ebben a műsor­ban, mint Gaal Franciska szobalánya jelent meg a színen és énekelt nagysá­gáráról, a viharos tempe­­ramentumú, színházi bot­rányairól, veszekedéseiről közismert sztárról. A kup­lénak, amelyet én írtam, már csak az utolsó stró­fájára emlékszem. Így hangzott: „A minap volt egy rémes álmom, a nagyságom egy erdőn­é­ látom. Ott járkálgat a pesti szende, s egy oroszlán jött vele szembe. S én kapálództam kézzel, lábbal. Jaj, mi lesz most az — oroszlánnal?” Victor Ferike után ki­lépve a függöny elé, sze­rényen közöltem a közön­séggel, hogy a kuplét én írtam, mire felhangzott a taps és valószínűleg ez ön­tött belém bátorságot a folytatásra. — Örülök, hogy a kuplé tetszett önöknek, — mond­tam —, mert bevallom, én nem nagyon bíztam ben­ne. Az ilyen számoknál ugyanis a legfontosabb az aktualitás. Bethlenről bár­mikor lehet írni, az aktuá­lis marad tíz, húsz évig is. De ezt a kuplét akkor ír­tam, amikor Gaál Francis­ka a Király Színházban a színfalak mögött egy csú­nya jelenetet rendezett és féltem, hogyha a műsort másfél hónapig játsszák, az esemény elveszti majd az érdekességét. De hála Is­tennek, éppen ma olvastam az újságban ... A mondatot nem tudtam befejezni. A közönség taps­sal jelezte, hogy megér­tette a művésznő friss bot­rányára tett célzást. Ez volt az első taps, amelyet konferálással sze­reztem. (Folytatjuk)­ ­ jaézzse Fekete”. Victor Ferike, aki a kuplét énekelte Akkor még nem sejtettem, hogy élete utolsó negyedében én írom majd Salamonnak a tréfáit és ami még hihe­tetlenebb, kollégája leszek a színházban. A háttérben: For­gács László és Perényi József

Next