Film Színház Muzsika, 1973. január-december (17. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-06 / 1. szám

Katona József Színház Mukányi C­siky Gergely vígjátékát minden különösebb fenntartás nélkül vállalhat­juk, becsülhetjük. Igaza van a dramaturg ajánló so­rainak: „Csiky Gergely, a magyar kritikai realista dráma megteremtője élesen bíráló szemmel figyelte ko­rát, s a Mukányiban is jó humorral ábrázolta a csak látszat után ítélő, külsősé­gek után futó úrhatnám­ság, rangkórság, a felelőt­len sajtó, a protekcioniz­mus világát. Színdarabjá­nak groteszk alakjai nem­csak saját koráról beszél­nek, de sok mai jelenséget is eszünkbe juttatnak.” Valóban, a Mukányi Csi­­kynek egyik legjobb — ha nem a legjobb — darabja. A bíráló indulat és a bölcs, ironikus mosoly keveréke, a kemény, komor monda­nivaló franciás könnyedsé­­gű tálalása. Csiky kora di­vatos drámatechnikáját hozta magával Párizsból, s ezzel pörgeti, táncoltatja magyar világának figuráit. Amikor a szolnoki együt­tes Lendvay Ferenc rende­zésében több mint egy év­tizede előadta a Mukányit, nagy sikert aratott vele. Igaz, kitűnő volt a szerep­­osztás, s ha éreztük is, hogy a mellékcselekmények fo­lyondárjai már-már a fő­hőst is háttérbe szorítják, eleven humorú, harsány komédia szórakoztatott bennünket azon az estén. Az akkori előadás rendező­je teljes alázattal szolgál­ta a művet, remekműnek fogta fel és e meggyőződé­sét is belerendezte a da­rabba. A sok figurával ne­hezen birkózott, hiszen valóban nehéz rendet és lo­gikai fegyelmet tartani kö­zöttük, úgy, hogy közben az érdeklődés se lankad­jon. A Katona József Színház dramaturgiája minde­nekelőtt ezen kívánt segí­teni. Tisztábbá kívánta ten­ni a cselekményt, jobban premier plánba állította Mukányi Bódog alakját, és ehhez faragta, nyeste, vág­ta össze a jeleneteket, a fi­gurákat. Mindenekelőtt megszüntették a színterek változását, egy színtérre vonták össze a cselek­ményt, a pályaudvari jele­netet elhagyták, így a kari­­katurisztikus függöny után azonnal egy idilli hangula­tú világba csöppenünk, egy csodás vidéki kúria nép­­színműhöz illő atmoszférá­jába. Ezen a színtéren je­lenik meg a helyi tűzoltó­zenekar, hogy frivol hang­­zatokat és zengzeteket köz­vetítsen. Akár igényli a da­rab, akár nem — a szerep­lők dalra fakadnak. Zenge­nek, harsognak a dalocs­kák, amelyekben legin­kább Mukányi ítéli meg és szolgáltatja ki önmagát. Csiky Gergely komponá­­lási technikájához, a bohó­­zatos szituációk megterem­téséhez, az intonációhoz kellett a pályaudvari jele­net harsány látás-futása, de arra is szükség volt, hogy a párhuzamos figu­rákat, a tükör jellemeket , arcokat már itt exponálja. A darab szerkezetének mű­ködtetéséhez kellettek ezek a párhuzamos életrajzok — a humor forrásának egy ré­sze ebből fakad. Csiky azért kettőz meg minden alakot, hogy mindenkinek az ellenképével is megfo­galmazza a saját képmá­sát. A fővárosi hírlapíró­nak a vidéki újdondász a karikatúrája; a két doktor, a két lány s az udvarlók serege egymást indokolják és karikírozzá­k. A versen­gések, viták, párviadalok így mindig több dimenzió­ban zajlanak, s így terem­tődnek a bohózati szituá­ciók. Csiky az ellentétek­kel, a szituációk egymás mellé rendelésével is na­gyon jól tud bánni, mert amikor Kozák Manót a szekrénybe rakja, majd on­nan előlépteti, és ezután fentebb stílban beszélteti Mukányival, ez a legtisz­tább bohózati humor. De a doktorok ádáz tudományos vitája. Zápolya nyelvész ostoba fontoskodása mind­mind arra szolgál, hogy Mukányi körül a bohózati humor petárdái robbanja­nak. Mindezt azért írom csak le, mert ebből semmi, vagy alig valami marad a Kato­na József Színházban látott vígjátékban. Vitánk tehát mindenekelőtt — és ezt nyomatékosan szeretném hangsúlyozni — nem a ren­dezéssel, a színészi játék­kal van, hanem azzal a dramaturgiai szemlélettel — ha úgy tetszik, iskolá­val —, amely nem a művet akarja feldúsítani, érdeke­sebbé tenni, hanem baltá­val dolgozik ott is, ahol csak plasztikai késsel kel- A nagyravágyó Mukányi kép­zelgésében már őfelségével cimborái Teljes a fel­bolydulás Mu­­kányiéknál (Császár Angé­la, Sinkovits Imre, Gobbi Hilda, Pápai Erzsi és Sinkó László) (MTI-fotó Keleti Éva felvételei) 4♦

Next