Film Színház Muzsika, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-07-03 / 27. szám

bon dolgozik, a forgatókönyvet írja. Telefon-felvilágosítása így hangzik: — A film címe: Riasztólövés; egye­temisták között játszódik, idő: a jelen,­és stílusában visszatérést jelent ko­rábbi „realista” filmjeimhez, a Kitör­­­éshez és a Jelenidőhöz. Bacsó Péter egyúttal az egyik stú­dió művészeti vezetője: mi készül még a stúdióban ebben az évben? — Makk Károly készít egy filmet, Hunyadi Sándor Egy erkölcsös éjsza­ka című novellájából, Fábri Zoltán magyar—NDK koprodukcióban Ba­lázs József elbeszéléséből rendezi Magyarok című filmjét és Mészáros Márta ugyancsak magyar—NDK ko­produkcióban az Egy berlini kocsmá­ban című Déry Tibor novellából for­gat majd filmet. A nagyvetítő ajtaja fölött ég a lám­pa: Tilos a bemenet! Ha tilos, hát ér­demes , s valóban, még látom Szász Péter Szépek és bolondok című film­jének utolsó kockáit: egy árnyas er­dőben Kállai Ferenc üldözi Bodrogi Gyulát. Kállai lemarad. Bodrogi meg­áll és visszafelé indul. Vége. — Egy ellenségeskedés megszűnése és egy barátság kezdete ez — mondja magyarázólag Szász Péter. — A film­ről most már nem szívesen beszélek; kész van, beszéljen majd önmagáért az őszi bemutatón. Gábor Pál új filmjét, a Járványt is ősszel láthatjuk a mozikban —, most mire készül? — A Járvány évekig tartó betegség után az első filmem, most már na­gyon szeretnék folyamatosan dolgoz­ni. Több tervem is van: két Vészi Endre novellából meg Bulla Károly: Majális című elbeszéléséből tervezek filmet, s Szabó Györggyel is van el­képzelésünk egy forgatókönyvről. Az utolsó beszélgetőpartner Kardos Ferenc, aki most az egyik stúdió meg­bízott vezetője is, Marx Józsefet he­lyettesíti néhány hónapig. — Kása Ferenc jelenleg vidéken forgatja a küldetést: ez voltaképpen dokumentumfilm, amit játékfilm­szerkezet kapcsol össze. Rózsa János készülő filmjének címe Pókfoci, míg Sára Sándor lengyel—magyar kopro­dukciót készít elő. Nyolcvan huszá­rok című filmje a szabadságharc ide­jén játszódik. — Én majd a nyár vé­gén kezdem a felvételeket: filmem címe Az ékezet, s a téma: hogyan tud a művészet, a kultúra hatást gyako­rolni mindennapi életünkre. Vidéki színészekkel, főiskolásokkal, amatő­rökkel akarom megcsinálni a filmet, s ahhoz, hogy közülük kiválasszuk a számunkra legjobban megfelelő sze­replőket, képmagnóval próbafelvéte­leket készítettünk róluk. Ezek a pró­bafelvételek a forgatókönyv alapján kitalált variánsokat, improvizációkat rögzítették, s most ezeket újranézve, elemezve a forgatókönyvön is tudunk még dolgozni, javítani. A filmgyár udvara már csendes: el­tűntek a koldusok és királyfi sincs ott egy darab sem. Átöltöztek, haza­mentek, most már csak a filmet fény­képező Szécsényi Ferenc képein lát­hatjuk őket, majd a bemutatón. — kimi — 4 Színházi esték • Színházi este PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ Don Giovanni P­écsett szakítottak a Budapesten fölöslegesen konzervált hagyo­mánnyal, nevén nevezték az operát és eljátszották Mozart — Don Gio­­vanniját. A salzburgi mester egyik legnagyobb remekét, melynek tartal­mi mondanivalója, főleg azonban szín­padi életrekeltése körül napjainkban is gyakorta pezsdül föl még a vita. A tartalmi kérdések taglalására itt nincs mód (valamiféle visszatekintő, „össze­foglaló jellegű” műként azonban alig­ha fogható föl, hiszen — csupán szín­padon! — hátra volt még a Cosi,­­a Titus, A varázsfuvola ...), de az utób­bival, a színpadi megvalósítással kap­csolatban talán nem árt elismételnünk (s akár nagy tekintélyekre is hivat­kozhatnánk), hogy a Don Giovanni nem igen hiányozhat egy operát játszó együttes repertoárjáról, hogy ez az a remekmű, melyet — akár szolidan ragaszkodva a megbízható, járt utak­hoz, akár bátran kísérletezve, ennek kockázatát vállalva s szembenézve a kritikai visszhanggal (mint pl. Fel­senstein tette) — „játszani kell”, újra meg újra meg kell kísérteni: alázat­tal és hittel, magabízóan és bátran küzdeni kell romolhatatlan szépségé­nek, lenyűgöző nagyságának minél jobb, teljesebb érvényre juttatásáért. A Don Giovannival való kísérlete­zésre persze nem egy szerényebb együttesnek kell vállalkoznia, ezért a pécsiek helyesen számot vetve erőik­kel, adottságaikkal, az említett „járt úton” igyekeztek a mozarti zenei cso­dához közelíteni. A szándék nemes, elismerést, tiszteletet és méltánylást érdemlő, még ha a megvalósítás jó néhány ponton el is marad a várako­zástól. Mozartot, úgy látszik, nagyon sokat kell „gyakorolni”, mert Pécsett az a legszembeötlőbb, hogy az elő­adás egész zenei „összhangzása” még nem elég mozarti. Mint amikor egy újabbkori freskón átütnek a korábbi rajz kontúrjai, úgy bukkan itt föl minduntalan (csak fordítva, a ké­sőbben keletkezett) romantikus ope­ra — főleg a 19. századi olasz opera — világának sok-sok vonása, modora, hanghordozása, manírja, szenvedély­effektusa. Pedig a mozarti líra, sóhaj, szenvedély, derű és érzelem, s aztán a mozarti recitativó egészen másféle stílust, hajlékonyságot, dallammintá­zást követel, mint Verdi, Puccini, Mascagni cantilénája. Mindezek persze inkább a jövőre vonatkozó igények. Most állapítsuk meg, hogy a pécsi együttes számos je­lét adta annak az alapos művészi fel­készülésnek, muzikális készségnek, mely elengedhetetlen Mozart költésze­tének tolmácsolásához. Néhány szé­pen formált áriából, lírai mozzanat­ból, több derűvel-kedéllyel, imitt­­atott drámai erővel átszőtt jelenet­ből, szépen összehangolt együttesből (B-dúr quartett, álarc-tercett, sextett stb.) máris igazi mozarti légkör áradt.­émeth József baritonjának hősies színezete, intenzitása, az énekes szereptudása, előadásának lendülete és magabiztossága vonzóvá s meggyő­zővé teszi Don Giovanni figuráját. Néhol hajlékonyabb lehetne, másutt démonibb (például a pokolraszállás nagy jelenetében nem annyira az ön­nön sorsát kockára tevő, a végzettel kihívóan játszadozó mozarti lovag, inkább egy Verdi-hős, akinek tragé­diáját már jóelőre kijelölte a sors!) Marczis Demeter (Leporello) mind vokális teljesítményét, mind színes, árnyalt játékát, figuraformálását te­kintve az előadás legbiztosabb pontja. A női együttes két fő tagja halvá­nyabb volt (az általunk látott elő­adáson) a reméltnél. Szabadíts Judit (Donna Anna) kellő súllyal, melegen Marczis Demeter (Leporello) és Németh József (Don Giovanni), az örök szolga és az örök úr

Next