FilmSzínház Muzsika, 1978. július-december (22. évfolyam, 26-52. szám)

1978-07-01 / 26. szám

INDUL AZ ÉVAD • INDUL AZ ÉVAD • INDUL AZ ÉVAD • INDUL AZ ÉVAD GYULAI NYÁR '78 Próbálják a Kőmíves Kelemennét Gyulai Várszínház idei nyári bemutatói között lesz Sárospataky István Kő­míves Kelemenné című drámája, Rakovszky Tibor rendezésében. A szerző ne­ve ismert már két előző darabja — a Zára, illetve a Táncpestis — pécsi be­mutatója óta. A most szín­padra kerülő darab évek­kel ezelőtt olvasható volt a Világosság című folyóirat­ban. — A Kőmíves Kelemen­né írásakor a magam dra­maturgiai ösztöne szerint építettem fel a drámát a régi balladai témára — mondja Sárospataky Ist­ván. — Az azóta eltelt idő alatt, újabb műveim szü­letése és színpadravitele során, együttgondolkozva és együttdolgozva Czimer Józseffel, valamint Sík Fe­renccel, gyökeresen meg­változott látásmódom a drámai gondolatot illetően. Ezért éreztem szükségét, hogy a Kőmíves Kelemen­­nében bizonyos részleteket megváltoztassak, átírjak. — A mitológiai témát is­merjük. Mit üzen általa a szerző a mai nézőnek? — A Kőmíves Kelemen­né a hirtelen ránkszakadt lehetőségek okozta rövidlá­tásról, pontosabban vak­ságról szól, amely akkor is és ott is áldozatot követel, amikor és ahol az áldozat valójában szükségtelen, el­kerülhető, sőt fölösleges. Ennek a vakságnak az ál­dozata Kőmíves Kelemen­né, aki a gyerekvárás, a friss gazdagodás vakságá­ban mond ellent az asszo­nyoknak; és Kőmíves Ke­lemen is, aki az újonnan ráosztott felelősség vaksá­gában nem hallgat férfi­társaira. — Ez a vakság tragikus vétség? — Nem az, sőt szeretném hangsúlyozni, hogy egyálta­lán nem vétség, hanem pszi­chikai, ha úgy tetszik, tör­ténelmi szükségszerűség. Éppen ezt a szükségszerű­séget szerettem volna drá­mámban nevén nevezni, miként a természeti népek sámánjai az ismeretlen, ártó szellemet — abban a reményben, hogy nevükön nevezve a dolgok hatal­munkba kerülhetnek, sőt, talán, még ártalmatlanná is tehetjük őket. — A darab címe jelzi, hogy az asszony alakja ke­rült a tragédia középpont­jába, s nem a férfihős. Miért? — Szerintem a súlyos problémák csak bizonyos pontig foghatók föl érzel­mi szinten, éppen ezért az érzelmek szerepe nagyon jelentős. Túlfűtött érzel­mek kifejezésére pedig a nő alkalmasabb. Rakovszky Tibor, a po­zsonyi Szlovák Nemzeti Színház főrendezője, mint mondja, nem először ven­dég nálunk. A hatvanas években rendezte Madách Ember tragédiáját a kas­sai Állami Színházban, majd Pozsonyban, s ezzel az előadással vendégszere­peltek a budapesti Víg­színházban is. — S már több mint húsz éve annak is, hogy a Ma­dách Kamaraszínházban Karvas Éjféli mise című darabját rendeztem — mondja Rakovszky Tibor. — Szívesen emlékszem vissza a közös munkára a nagyszerű Kiss Manyival, Psota Irénnel, s mélyen megmaradt emlékezetem­ben Latinovits Zoltán pon­tos és meggyőző játéka. Ezen a nyáron boldogan vállaltam a Gyulai Vár­színház meghívását, örü­lök, hogy most is olyan ki­váló művészekkel dolgoz­hatok, mint Ronyecz Má­ria, Bánhidy László, La­­bancz Borbála és Sinka Károly, a temesvári Álla­mi Magyar Színház művé­sze. Remélem, sikerül meg­valósítanunk a szerző mű­vészi és mélyen humanista szándékát. A tragédia alap­­gondolata az előítéletek megváltoztathatósága. Sá­rospataky darabja a mitoló­giai, balladai téma alapján több rétegben mondja el a szerelem és a kötelesség, az áldozat, a becsület és az önzés konfliktusát. A Kőmíves Kelemenné premierje június 30-án lesz. Jálics Kinga Két kép a próbáról. A Kőmíves Kelemenné színpada: „az asszony alakja kerül a tragédia középpontjába”. Lent: Sinka Károly és Ronyecz Mária, a címszereplő

Next