Filmvilág, 1960 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1960-01-01 / 1. szám

ÚJ JELENSÉGEK, ÚJ FELADATOK óta csak úgy általában meg akarnánk határozni, hogy filmgyártásunk mai bajainak mi az oka — miért nem nyújtja, minden elismerendő és két­ségbe nem vonható eredmény mellett sem azt, amit nyújtania kellene és amit tudunk is nyújtani — kiderülne, hogy valamiféle nagyvonalú vizsgálattal nem lehet sokra menni. Talán nincsenek tehetséges művészeink, rendezőink, operatőreink, szí­nészeink? Senki se merné ezt állítani. A magyar filmművészet egész gárdája intakt és ha ki is hulltak egyesek, a szaporodás, az új erők növekedése nem­csak pótolja, de felül is múlja az egyébként sem jelentős hiányt. Talán a filmszakma politikai magatartásával van baj, valamiféle rejtett ellenzékiség rántja görcsbe, le nem küzdött fenntartások, kételyek gátolják az alkotás­ban? Ellenségeink ennek örülnének a legjobban, de még ők sem tudnák ezt bizonyítani, ők is inkább az ellenkezőjével érvelgetnek, azzal, hogy a magyar filmművészet nagyon is letért arról az útról, amelyen 1956 előtt megindult, és amelyen 1957-ben is még egy ideig haladt. Elmúlt az az idő, amikor sú­lyos nacionalista kisiklásokkal, a burzsoá giccsnek tett elképesztő engedmé­nyekkel, pesszimizmussal, népieskedő misztikával, a munkásosztályt rágal­mazó ferdítésekkel lehetett és kellett vádolni egyes filmjeinket. Még azt sem érezni, hogy rendezőink, filmíróink arra számítanának, hogyan lehetne olyan filmet csinálni, amellyel ha nem is itthon, de valamely nyugati fesztiválon sikert arathatnának. Vagy talán az a baj, hogy nagyon is szűkre vontuk a korlátokat, hogy adminisztratív beavatkozások fenyegetik lépten-nyomon a filmgyártást is ez szegi kedvét a művészeknek? Enyhén szólva: a bemuta­tott filmek nem ezt tanúsítják, sőt, a néző nemegyszer úgy véli, hogy jobb lett volna egyik-másik esetben erélyesebben beavatkozni , mintha túlsá­gosan is nagy lenne az önállóság. Vagy talán ott a bajok gyökere, hogy hiányzik az a fajta nemzetközi érvényű ihletés, amelyet néhány éve az olasz neorealizmus jelentett? Még ezt sem lehet elfogadni, mert ami az olaszok­nál maradandónak bizonyult, azt a szovjet filmművészet, ha úgy tetszik „új hulláma" nemcsak magába olvasztotta, de tovább is vitte, olyan pél­dát mutatván, amely még közvetlenebbül alkalmazható a mi viszonyaink realista ábrázolására. És a Nyugat kritikai realizmusa azóta is teremtett újat, elgondolkoztatót, ihletőt. Azt hiszem ennyi is elég, hogy világossá váljék: ezen a módon nem ju­tunk a jelenlegi problémák gyökeréig. Filmgyártásunk tehetségekben gaz­dag, zömében a szocializmust akarja szolgálni, az alkotás szabadsága bizto­sított és lelkesítő példa is van, amely kedvet és bátorítást adhat a jobb munkára. Ami hiányzik, nem tartozik tehát ezek közé az alapvető feltételek közé. Próbáljuk tehát más módszerrel, egy finomabb „mércével" mérni: pró­báljuk meg — persze csak néhány általánosabb vonatkozásban — az or­szágnak a pártkongresszuson felrajzolt képét szembesíteni azzal a tükör­képpel, amelyet filmjeinkben látunk. Mindjárt világosabb lesz — bármily összehasonlíthatatlan is műfajában a két dolog —, hogy hol marad el a mű­vészet az élet mögött, hol vannak azok az új vonások, amelyek ihletői, előre- 1

Next