Filmvilág, 1970 (13. évfolyam, 1-24. szám)

1970-07-15 / 14. szám

JURIJ HANJUTYIN: AZ IGAZSÁG PILLANATA jegyzetek a szovjet dokumentumfilmről A szovjet dokumentumfilm-művé­­szet jelenlegi fejlődési irányának egyik jellemző vonása, hogy a legjobb filmek már nemcsak a központok­ban készülnek — ma a legbátrabb avantgarde filmek a Szövetséges Köztársaságokból kerülnek ki. Ilyen a Tallinban készült ötszáz­tizenegy fotó a Marsról. Egy tárgyi­lagos hang a Marsról készült fény­­képfelvételek tudományos jelentő­ségéről beszél. A kamera pedig vé­gigpásztázza a tallini eszpresszókat, s a fiatalokat tanulmányozza, mint az ismeretlen Mars bolygót — elgon­dolkozó, töprengő, gondtalan arcok: a fiatalok jazzt hallgatnak. Kép és hang kontrasztja rendkívül eredeti és gondolatébresztő. A szovjet dokumentumfilm-művé­­szet 1962—64 táján indult új, jelentős fejlődésnek, s úgy tűnik, a mesterség minden fogását megtanulta. Ma már a megrendezettség a dokumentum­filmben hamis alaphang jele. Az egyenes, szinkron interjúk monoton­­ságát unják a nézők és a rendezők egyaránt, s az asszociációs montázs már túlfinomultnak, keresettnek hat. De a tanulóévek, a divatos módsze­rek végigpróbálása után — amikor a rendezőknek úgy tűnt, hogy ha el­helyeznek egy rejtett kamerát, ta­lálnak egy frappáns kép-hang kont­­rapunktot, máris övék a siker — el­érkezett a józan gondolkodás, és a módszer mindenhatósága felülvizsgá­latának korszaka. Világossá vált, hogy az új sablonok semmivel sem jobbak a régieknél, és hogy az indi­viduális tehetség, a művész gondol­kodási szintje ugyanolyan jelentősé­gű a dokumentumfilm-művészetben, mint bármely más művészeti ágban. Az utóbbi évek legjelentősebb szovjet filmjeiben különösen világo­san látható a kapcsolat a dokumen­tumanyag és az azt észrevevő, fel­táró művész egyénisége között. Mindez természetesen nem ma kez­dődött. Dziga Vertov kísérletei, Dov­­zsenko könyörtelen háborús publi­cisztikája után az a művész, aki ta­lán a legnyíltabban, legdemonstra­­tívabban a dokumentumanyagon ke­resztül fejezte ki magát: Mihail Romm, a Hétköznapi fasizmus című filmjében. Nemcsak a montázsra, az anyag kiválasztására gondolok itt, hanem arra is, hogy Romm maga ol­vasta fel a film szövegét, s ezzel mindez a személyes mondandójává vált egy olyan embernek, aki már sokat látott életében, és sokat gon­dolkodott a látottakon. A művész egyénisége ebben a filmben a vász­non lejátszódó események erkölcsi mértékévé vált. Sajnos a szerzői kommentárban sok filmrendező mindössze módszert látott, s egy sor filmben maguk a rendezők kezdték felolvasni a bemondandó szöveget. Mindez semmi pluszt sem tett hozzá ezekhez a filmekhez, a mesterségbeli színvonalat viszont nagyban csök­kentette. Azt hiszem, mindössze két filmet tudnék megnevezni az utóbbi évek terméséből, amelyben a rendező ilyenfajta közreműködése nem tűnt a Hétköznapi fasizmus szolgai máso­lásának. A módszer kiválasztásának jogosságát mindkét esetben a film alkotóinak életútja biztosítja. A Granada, Granada, Granada cí­mű film prológgal kezdődik, mely­ben két, már nem fiatal ember — Roman Karmen és Konsztantyin Szimonov — nézegeti egy régi spa­nyol filmhíradó kockáit és emléke­zik ifjúságára. A spanyolországi ese­mények krónikásának ifjúságára, és a költőére, akinek életrajza egy ré­szévé vált a spanyol polgárháború, éppúgy, mint a harmincas évek egész nemzedékének. Az ezekről szó­ló elbeszélés természetesen hangzik .

Next