Filmvilág, 1991 (34. évfolyam, 1-12. szám)
1991-01-01 / 1. szám
1991 január FILMVILÁG XXXIV. évfolyam 1. szám Minden korszakot a maga szelleme kísért, az A modern kísértet nem emlékezetből lép elénk. A huszadik századi fantom névtelen senki. A Ghost magyarországi bemutatója alkalmából kultúrtörténeti összeállítást közlünk az örök visszatérésről, a kísértetimázs változásairól. 28 Coppola az élet kövér mediterrán császára, idegbajos drog- és vitaminzabáló, európai érzékenységű filmművész a hollywoodi mozgókép-barbárok között; fenegyerek, a fenegyerekek atyja, az atya, sőt a keresztapa a filmszakma jóságos és véreskezű padrónéja. — részlet egy Francis Ford Coppoláról szóló hamarosan megjelenő könyvből. 39 Schubert Gusztáv: Királyi többes (A rendszer végszava) 3 FILMOKTATÁS Kovács András Bálint: Itt filmesztétika van 7 Zalán Vince: Az esztergomi csata (Beszélgetés Lányi Andrással) 8 Sneé Péter: A Fejezetek a filmtörténetből-sorozatról 10 Zsugán István: A diploma: névjegy (Beszélgetés Gazdag Gyulával) 12 Hartai László: Mozgókép — iskolakeretben 14 FILMTERV... Enyedi Ildikó: A víz kerek egy kerek edényben és szögletes egy szögletes edényben 17 SZELLEMMOZI Schubert Gusztáv: Sírontúli históriák 28 Hegyi Gyula: Félelempirula (Ghost, Jákob létrája) 31 Molnár Gál Péter: Botrány a másvilágon 34 Magyar László András: Örök visszatérés (Kísértetek régen és ma) 36 Hirsch Tibor: San Francisco szultánja (Coppola mániái) 39 FESZTIVÁL Létay Vera: A Gustafssonok reménye és bizonytalansága (Genf) 46 KRITIKA Koltai Ágnes: A perzsa bili (Pacsirták cérnaszálon) 48 LÁTTUK MÉG 50 TÉVÉBLOKÁD György Péter: A valóság látszata (1990. október 26—27—28. a képernyőn) 54 Dokumentumok Schlett István: A blokád a tv-ben 57 Lengyel László: Levél az MTV elnökéhez A CÍMLAPON: A 6. brüsszeli Fantasztikus Filmek Fesztiválja A világ összes kormánya el akarja hinni, amit a tévé láttat, és úgy akarja alakítani a dolgokat, hogy a képernyőről sugárzott képek kiszorítsanak minden egyéb elképzelést a politika színpadáról. A Magyar Televízió 1990. október 26—28-ig hatalmas közösségi élményt teremtő drámát közvetített. Az igazi kérdés, vajon a képernyőn megjelenő képek és a nézők személyes élményei nem szakadtak-e el egymástól?... katalógusából 54 1