Filológiai Közlöny – XIX. évfolyam – 1973.
1–2. szám - Tanulmányok - Kardos Tibor: Janus Pannonius és a középkor
A huszitizmus nemcsak a szlavóniai kisebb városokat: Kamoncot, Újlakot, Titelt hódította meg, de még Pécsett is észlelhető volt, és ha Janus itt diákoskodott először, sok mindent meghallhatott. Igaz, hogy a husziták, mint Markai Jakab, pápai inkvizítor pontjaiban följegyezte, ,,a józan ítélet" (rectum iudicium) szemszögéből bírálták az egyházi intézményeket, mégis gondolkodásuk szigorúan vallásos volt, nagy mértékben alapult az eukarisztia misztikáján, melyet önmagukat bátorítására, harcuk erősítésére bármikor és bárhol magukhoz vehettek. Az egyház képviselőit, a pápát, a prelátusokat, a papokat éppoly szívesen nevezték az „Antikrisztus csapatának", mint azok őket. Publicisztikai jellegű festményeiken pl. a pápának az ördögök ministrálnak, vagy az egyik oldalon Krisztus vonul be szamárháton, szegényen, a másik oldalon a pápa s bíbornokai pompás paripákon. A ferencesek, akik fölvették a harcot a patarénekkel, huszitákkal, ugyancsak szimbolikus jelekkel éltek, IHS-betűket helyeztek zászlaikra és használták a névmágia minden eszközét, főleg ha idegen nyelvű prédikátorok voltak, Janus Pannonius nagybátyja, Vitéz János viszont a magyar egyház és állam tradíciókban leggazdagabb városainak egyikében, Nagyváradott teremtett szellemi központot, ahol az ősi székesegyház előtt, a „szent királyok", István, Imre és László szobrai sorakoztak, ahol László királynak lovasszobra állott, egyébként az első nyílttéri lovasszobor az ókor óta, s ahol a szent király sírjához zarándokolhattak a hívek. Janus a török veszedelem első nagy kritikus korszakában volt gyermek. A kunok és tatárok ellen országát a XI. században diadalmasan megvédő, szentté avatott László király Hunyadi Jánosnak is és Vitéz Jánosnak is eszménye lett. Innen az a forróság, amellyel Janus búcsúzik valószínűleg 1451-i hazalátogatása végén nemcsak a Múzsák otthonától, de a „szent királyok"-tól is emlékezvén csodákra és megható szépségükre: „Aurati pariter, valete reges, Quos nec sacrilegus perussit ignis, Dirae nec tetigit fragor ruinae, Flammis cum dominantibus per arcem, Obscura latuit pólus favilla; Quam primum, о comités, viam voremus. At tu, qui rutilis eques sub armis Dextra belligeram levas securim, Cuius splendida marmorum columnis Sudarunt liquidum sepulcra nectar, Nostram rite favens iter secunda. Quam primum, о comités, viam voremus" (Ер. II. 5. vv. 31-42.) 4 Huszitizmus Kamoncon, Újlakon, Titelben, Pécsett, u. : in. 154 — 155. uő.: A laikus mozgalom magyar bibliája 13 — 25, 18 — 19, 13. 5 L. 48 § „leges ecclesiae sunt contemptiones et cavillationes et subversiones recti iudicii" KT: A laikus mozgalom magyar bibliája. Függelék 31. eU6. uo. 3, 4, 6, 26, 63 § 30-32. 7 A papok, ördögök, Antikrisztusok. Uő. uo. 37 — 38, 42, 43, 53, 59 , 31.; a miséző pápának ördögök ministrálnak, 32 § uo. A pápa lovon, Krisztus szamáron 31 § uo. 8 L. Jani Pannonii: Poemata (Teleki) Traiecti ad Rhenum 1784 Abiens valere jubet sanctos reges Waradini Ер II. 5. 645 — 646.