Filológiai Közlöny – XIX. évfolyam – 1973.

1–2. szám - Tanulmányok - Kardos Tibor: Janus Pannonius és a középkor

A huszitizmus nemcsak a szlavóniai kisebb városokat: Kamoncot, Újla­kot, Titelt hódította meg, de még Pécsett is észlelhető volt­, és ha Janus itt diákoskodott először, sok mindent meghallhatott. Igaz, hogy a husziták, mint Markai Jakab, pápai inkvizítor pontjaiban följegyezte, ,,a józan ítélet" (rectum iudicium) szemszögéből bírálták az egyházi intézményeket,­ mégis gondolkodá­suk szigorúan vallásos volt, nagy mértékben alapult az eukarisztia misztikáján, melyet önmagukat bátorítására, harcuk erősítésére bármikor és bárhol maguk­hoz vehettek.­ Az egyház képviselőit, a pápát, a prelátusokat, a papokat épp­oly szívesen nevezték az „Antikrisztus csapatának", mint azok őket. Publi­cisztikai jellegű festményeiken pl. a pápának az ördögök ministrálnak, vagy az egyik oldalon Krisztus vonul be szamárháton, szegényen, a másik oldalon a pápa s bíbornokai pompás paripákon.­ A ferencesek, akik fölvették a harcot a patarénekkel, huszitákkal, ugyancsak szimbolikus jelekkel éltek, IHS-betűket helyeztek zászlaikra és használták a névmágia minden eszközét, főleg ha idegen nyelvű prédikátorok voltak,­­ Janus Pannonius nagybátyja, Vitéz János viszont a magyar egyház és állam tradíciókban leggazdagabb városainak egyikében, Nagyváradott terem­tett szellemi központot, ahol az ősi székesegyház előtt, a „szent királyok", István, Imre és László szobrai sorakoztak, ahol László királynak lovasszobra állott, egyébként az első nyílttéri lovasszobor az ókor óta, s ahol a szent király sírjához zarándokolhattak a hívek. Janus a török veszedelem első nagy kritikus korszakában volt gyermek. A kunok és tatárok ellen országát a XI. században diadalmasan megvédő, szentté avatott László király Hunyadi Jánosnak is és Vitéz Jánosnak is eszménye lett. Innen az a forróság, amellyel Janus búcsúzik valószínűleg 1451-i hazalátogatása végén nemcsak a Múzsák otthonától, de a „szent királyok"-tól is emlékezvén csodákra és megható szépségükre­: „Aurati pariter, valete reges, Quos nec sacrilegus perussit ignis, Dirae nec tetigit fragor ruinae, Flammis cum dominantibus per arcem, Obscura latuit pólus favilla; Quam primum, о comités, viam voremus. At tu, qui rutilis eques sub armis Dextra belligeram levas securim, Cuius splendida marmorum columnis Sudarunt liquidum sepulcra nectar, Nostram rite favens iter secunda. Quam primum, о comités, viam voremus" (Ер. II. 5. vv. 31-42.) 4 Huszitizmus Kamoncon, Újlakon, Titelben, Pécsett, u­. : in. 154 — 155. uő.: A laikus mozgalom magyar bibliája 13 — 25, 18 — 19, 13. 5 L. 48 § „leges ecclesiae sunt contemptiones et cavillationes et subversiones recti iudicii" KT: A laikus mozgalom magyar bibliája. Függelék 31. eU6. uo. 3, 4, 6, 26, 63 § 30-32. 7 A papok, ördögök, Antikrisztusok. Uő. uo. 37 — 38, 42, 43, 53, 59 , 31.; a miséző pápának ördögök ministrálnak, 32 § uo. A pápa lovon, Krisztus szamáron 31 § uo. 8 L. Jani Pannonii: Poemata (Teleki) Traiecti ad Rhenum 1784 Abiens valere jubet sanctos reges Waradini Ер II. 5. 645 — 646.

Next