Magyar Filozófiai Szemle, 1961

1. szám - Tanulmányok - P. N. Fedoszejev: A kommunizmus és a filozófia

meg a földkéreg fejlődési folyamatainak megértésére. A belterjes mezőgazdaság fejlődése gazdag anyaggal látta el a növény- és állatvilág fajainak változékony­ságát tanulmányozó természettudósokat s a biológiában az evolúció elméleté­hez, a darwinizmus győzelméhez vezetett. Az említett tudományágak eredmé­nyeinek általánosítása lehetővé tette a természet dialektikájának felfedezését. Ehhez azonban nemcsak a termelőtevékenység fejlődése nyújtott alapot. A fődolog abban áll, hogy a feltételek megértek a társadalmi élet tökéletesen új alapokon való átalakítására. Új forradalmi osztály — a proletariátus lépett a történelem színpadára, melyet a történelem a kapitalista társadalom meg­semmisítésére és a szocialista társadalom megteremtésére hívott életre. Marx és Engels dialektikus materializmusa a természet és a társadalom tudományos megismerésének általánosítása,­­ és ugyanakkor a tudományos szocializmus filozófiai alapja is, tanítás a társadalom kommunista társada­lommá való átalakításáról a szocialista forradalom és proletárdiktatúra útján. A munkásosztály filozófiája a népek történelmi tapasztalatait általáno­sítva állandóan fejlődik. Fejlődése még a reakciós, agresszív erők tobzódása idején sem állt meg. Példaként fel lehet hozni, hogy a cári Oroszországban a reakció nehéz éveiben, az 1905-ös forradalom után, amikor a cárizmus és ki­szolgálói kegyetlenül megtorolták a munkásosztályon és vezetőin azok „for­radalmi bűneit", a kommunista párt vezére, — Lenin elvtárs elsőrendű fon­tosságot tulajdonított a materialista világnézet kidolgozásának. Lenin ez időben írta meg híres munkáját — a „Materializmus és empíriokriticizmus"-t. A fékeveszett reakció, mely Oroszországban dühöngött nemcsak orosz jelenség volt. Az imperializmus korának kezdetével az egész világ burzsoáziája a demokráciától a reakció felé fordult. Ideológiai téren a reakció támadása álta­lában a materializmus, különösen a dialektikus materializmus ellen irányult. Az ideológiai front filozófiai szakaszán sajátos helyzet jött létre. A reakció támadása olyan körülmények között folyt le, amikor a társadalomtudományok és a természettudományok területén a materializmus egyik győzelmét a másik után aratta, amikor a legtöbb természettudós spontán a természettudományos materializmus talaján állott. Éppen ezért a reakciós filozófusok a materializ­mus elleni harcukban szubjektív idealista nézeteiket mindenféle materialista terminológiával igyekeztek leplezni, a „realizmus" és a „tiszta tapasztalat" bajnokainak szerepében léptek fel. Saját idealista koncepciójukat a „XX. század természettudományának filozófiájaként" állították be. Napjainkban a burzsoá filozófia eme, még Lenin által feltárt ellent­mondásai és törekvései sokkal nyilvánvalóbbak. A tudomány és a technika területén aratott nagy győzelmek megerősítik a materializmusnak a vallásos babona és misztika ellenes pozícióit. A természettudomány materialista alap­jait nem mervén közvetlenül támadni, a burzsoá filozófusok „a tudomány ön­magának filozófiája" jelszó leple alatt erőteljesen propagálják a pozitivizmust. Az egységes filozófiai világnézet tagadása olyan fogás, mely arra irányul, hogy a természettudományt letérítse a materializmus álláspontjáról és az idealizmus hálójába vonja be. Ezért olyan időszerűek ma Lenin szavai a materializmus és a ter­mészettudomány szerves kapcsolatáról és az idealizmusnak a valódi tudo­mánnyal való összeférhetetlenségéről. Lenin kimutatta, hogy mind a filozófiában, mind a természettudo­mányban két irányzat létezik, tekintetbe véve a tudomány új eredmé­nyeiből leszűrt gnoszeológiai következtetéseket. E két irányzat —­a 1­3

Next