Magyar Filozófiai Szemle, 1962

1. szám - Tanulmányok - Rózsahegyi Tiborné: A cél helye és szerepe a megismerési folyamatban

gyakorlat meghatározó szerepe is, a tudat­alkotó aktivitása is, és a kettő kap­csolatának bonyolult mechanizmusa is éppen a célban, és csak a célban ragad­ható és érthető meg a maga teljességében. Ezt talán látszólag cáfolja az, hogy a megismerési folyamat minden — dialektikus materialista — vizsgálata feltéte­lezi a gyakorlatnak (mint a megismerés alapjának és az igazság kritériumának) elismerését. Valóban: a visszatükrözés elmélete elveszti materialista értelmét, ha a kép, a szubjektív képmás fogalma nem foglalja magában elszakíthatat­lanul azt is, hogy ez a képmás az objektív valóság képe (a dialektikus materializ­mus szerint nem a holt, az embertől független valóság, hanem az élő tevékeny­ség által emberivé formált, az objektív tevékenységgel összefonódott társa­dalmi valóság, a gyakorlat képe), tehát a ,,mit tükröz" kérdésre adott mate­rialista választ is. Ilyenformán pl. a fogalmak fejlődését tanulmányozó dialek­tikus logika is foglalkozik ,,a gyakorlat és a megismerés kapcsolatával", ameny­nyiben, a fogalmak tartalmának történeti változását vizsgálva, tudatosan azt kutatja: hogyan és mit ragad meg a társadalmi valóságból az adott fogalom, és hogyan lesz mind adekvátabb tükrözése a reális jelenségnek. Ez azonban, nyilvánvalóan, egyszerűen a megismerés meghatározott formájának dialek­tikus és materialista vizsgálata, amelynek szemszögéből tulajdonképpen ,,más" kérdés, végeredményben nem közömbös, de nem is a feladatát alkotó probléma, hogyan alakul ki, és egyáltalában milyen a meghatározott szükség­letek által aktivizált ember társadalmi gyakorlata és szubjektív megismerő tevékenysége kölcsönhatásának struktúrája. Ez utóbbi problémát a cél vizs­gálatának kell megoldania. És hogy ez mennyire a dialektikus materialista­ ismeretelmélet központi kérdése, azt elöljáróban éppen a fent elmondottaknak kell vázolnia, a maga teljességében pedig, természetesen, az erre vonatkozó tudományos kutatások eredményeinek kell bizonyítania. Ezek után megkíséreljük "megvizsgálni vagy inkább csak felvetni a cél néhány ismeretelméleti problémáját, korántsem érintve — az adott kereteken belül sem — minden vonatkozást. A dolgozatot csupán egy hosszabb munka első lépésének tekintjük. A célkapcsolat kialakulása Az ember differencia specifikája, amely megkülönbözteti, kiemeli őt az egész természeti világból, amely az ember és a legmagasabbrendű állat kö­zötti különbséget minőségileg mérhetetlenül nagyobbá teszi, mint az élő ter­mészet bármely más két faja közötti különbséget, a marxizmus szerint — a munka. Az emberréválás folyamata, ennek megfelelően, a kérdés legdöntőbb oldalát tekintve, nem egyéb, mint a munka fejlődése első állati-ösztönös for­májától a mai értelemben vett tudatos emberi termelő tevékenységig. Ugyanez a folyamat azonban, más megközelítésben, a célkapcsolat kialakulásának és — ezen belül — az emberi tudat fejlődésének folyamata is. A munka: cél­szerű tevékenység. A marxizmus soha nem tagadta a gondolkodás, helyesebben a tudat szerepét az emberré válásban, soha nem választotta mereven ketté az objektívet és a szubjektívet — emberi, társadalmi jelenségek esetében ez egyszerűen képtelenség —, soha nem tagadta a tudatos, szubjektív mozzanat szerepét a munkában, éppen ,,csak" döntőnek, meghatározónak, e tevékeny­ség egész jellegét is, a szubjektív mozzanat tartalmát, fejlődését is meghatározó­nak a munka objektív­ anyagi, közvetlenül valóságos mozzanatát tartja. A célkapcsolat tanulmányozása így, és éppen ezért lesz elszakíthatatlan a 4

Next