Magyar Filozófiai Szemle, 2004

1–2. szám - Tanulmányok - Ruzsa Ferenc: A’ meta-physica mívelésének hasznárúl

Ennek logikai ereje azonban összemérhetetlenül gyengébb: csupán annak az istenérvnek elvetésére elegendő, amely az istenfogalom meglétéből vagy elterjedtségéből következtetne annak objektív alapjára. Egy istenérv elvetése pedig még nem Isten létének cáfolata. Valójában a tudományok jelenlegi állása inkább kedvezne egy teista interpretációnak: néhány probléma kezelhetetlennek tűnik teremtő, illetőleg mindenható nélkül, Így például ma úgy tartjuk, anyag csak anyagból keletkezik, mégis egész univerzumunk egy ősrobbanásból ered. Avagy van ugyan bevett elméletünk az élet holt anyagból való emergenciájára, ám tényleges tapasztalatunk szerint eleven lény csak élőből származik. Az öntu­dat kialakulására még használható modellünk sincs. Az omniprezenciára pedig a világ egyidejű koherenciája (a természettörvények univerzalitása) utalna, hiszen fizikai összehangolás legfeljebb fénysebességgel történhetne. Eddigi válaszom már jelezte és egyúttal motiválta is, hogy milyen metafizika-fogalommal dolgozom. Nem vitatva azt a formális megha­tározást, hogy a metafizika a normális és tudományos tapasztalás számára hozzáférhetetlen dolgokat vizsgálja, mégis inkább tartalmilag közelítenék a kérdéshez. Hiszen e definíció nem határol el eléggé: a természettudományok és a matematika is teli van nem tapasztalati entitásokkal, továbbá a metafizikai tárgyaknak is lehet összefüggésük a tapasztalattal. Isten teremthette a megtapasztalható világot, a lélek lehet hordozója a szubjektív tapasztalatomban nagyon is valóságos öntudatomnak. A metafizika meghatározása, amit ajánlok, megint csak naiv és pongyola. A metafizika a világnak és tudatunknak legalapvetőbb és legáltalánosabb entitásait és struktúráit, valamint ezek egymáshoz való viszonyát elemzi. Éppen a maximális általánosságból következik, hogy jellemzően nem egyes szaktudományok specifikus eredményeire támaszkodik, hanem a radikálisan különböző emberi szférákban fellelhető közösre koncentrál, ezért elvileg kevésbé fenyegetné a modern tudományosság ezoterikussága. Már csak ezért is, tehát hogy a közérthetőség elvi lehetőségét ne hagyjam kihasználatlanul, gyorsan aprópénzre váltom e definíciót. A metafizika fő tárgyai szerintem továbbra is: a létezés fogalma; a létezők alaptípusai (egyedek és univerzálék; szubsztanciák és attribútumaik; 3

Next