Flacăra Iaşului, iulie 1970 (Anul 26, nr. 7398-7424)

1970-07-15 / nr. 7410

-4 X La Fabrica de mobilă ***. ....I .1 .......................................... Intre dezideratele si realităţile muncii y y politice de masă întrebarea ce am formulat-o in însuși titlul acestui articol am adresat-o, zilele trecute, secretarului comitetului de partid de la Fabrica de mobilă din Iaşi, tov. Gh. Ciocoiu. Aceasta pentru că, din cîte am putut constata, vizitînd două din cele trei secţii ale întreprinderii, stînd de vorbă cu secretari ai organizaţiilor de bază, cu alţi comunişti de la care am cules informaţii despre metodele şi mijloacele muncii politice de masă — ţelul acţiunilor politice întreprinse aici nu este bine precizat, mai esxact spus — acestea sunt anemic ancorate în realităţile fiecărui loc de muncă. Aflasem de la un instructor al Comitetului municipal Iaşi al P.C.R., căruia îi spusesem despre intenţia de a merge la Fabrica de mobilă spre a mă „ documenta în legătură cu munca politică de masă, că doar cu agitaţia vizuală se pot lăuda organizaţiile de partid din această întreprindere ieşeană. O primă impresie făcută în timp ce, împreună cu secretarul comitetului de partid, vizitam sectoarele secţiei I mobilă corp, avea să confirme Spusele activistului Comitetului municipal. Alături de cîteva lozinci aeriene, cuprinzînd chemări la muncă entuziastă pentru îndeplinirea şi depăşirea principalilor indicatori de plan, se aflau altele al căror text oglindea obiective concrete ale locurilor respective de producţie. Cîteva texte de lozinci sînt edificatoare .Mersul în gol al maşinilor duce la un consum neeconomicos de energie electrică. Pentru o oră de producţie, energia electrică consumată de sectorul dv. generează costuri în valoare de 74,8 Iei" . „Reducînd total absenţele nemotivate şi învoirile vom îmbunătăţi indicele de utizare a timpului de lucru la secţia I cu 0,40 la sută, ceea ce reprezintă un spor de producţie anual de 340 630 lei. La locuri, de asemenea, vizibile, se găsesc afişate, pe panouri, angajamentele Organizaţiei judeţene de partid Iaşi în cadrul întrecerii pe anul 1970 în domeniul industriei, precum şi Chemarea la întrecere a U.F.S. către toate unităţile industriale din judeţul nostru. Ar fi fost firesc însă ca alături de acestea să se afle şi angajamentele Fabricii de mobilă în întrecere, şi în acest context — angajamentele secţiei I şi apoi ale fiecărui sector în parte — după cum tot la fel de normal ar fi fost ca agitaţia vizuală să fi oglindit, periodic, într-un mod specific, interesant şi atractiv, rezultatele întrecerii. De altfel, aproape în fiecare sector se găseşte cîte un panou impunător pe care sunt înscrise doar cîteva rubrici, precum: muncitorii de la sectorul.... în ziua de ... au depăşit planul de producţie... etc., rubrici ce n-au fost, cine ştie de cînd, completate. La rindu-i, gazeta de perete „Tîmplarul" conţine cîteva articole care datează însă de 6—7 săptămlni şi din lectura cărora nu-ţi poţi face o imagine asupra mersului producţiei în secţia I. Dar, precum spuneam, pe undeva se vedea preocuparea organizaţiilor de bază din această secţie pentru organizarea muncii politice în general, şi a agitaţiei vizuale în special. Raportată la nivelul întreprinderii, această preocupare este însă departe de a fi ceea ce trebuie să fie. Pentru că, continuîndu-ne vizita prin fabrică, nu mică ne-a fost surprinderea cînd, în plină ... secţie, la locuri dintre cele mai vizibile, se găseau panouri şi lozinci al căror conţinut era de mult depăşit. La sectorul şlefuit ca şi la sectorul montaj maşinii sau sectorul finisaj — toate din cadrul secţiei a III-a mobilă curbată, lozincile cheamă muncitorii la eforturi susţinute pentru îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul... 1969. De altfel, în holul prncipal al secţiei, alături de gazeta de perete „Curbătorul" la care, nu se ştie de cînd, n-a mai fost afişat nici un articol, se găseşte un măreţ panou pe care sînt înscrise angajamentele colectivului secţiei în întrecerea Viaţa de partid organizată tot pe anul... 1969. Şi, văzînd toate acestea, fără să fi vrut, m-am gîndit iar la spusele instructorului Comitetului municipal de partid, după cum aveam să reflectez mai apoi la cele raportate în scris de comitetul de partid pe întreprindere Comitetului municipal Iaşi al P.C.R. Citez : „S-a activizat (de către comisia de propagandă, învăţămint şi cultură, n.n.) aportul gazetelor de perete la bunul mers al producţiei prin urmărirea şi verificarea strictă de către membrii comisiei de propagandă, însărcinaţi să răspundă în această direcţie. De asemenea, s-au luat măsuri pentru reîmprospătarea agitaţiei vizuale prin panouri şi lozinci legate de realizarea sarcinilor de plan". In treacăt fie spus, pină în urmă cu cîteva zile, nici un membru al comitetului de partid din fabrică, in afară de secretar, nu aflase încă de„ concursul gazetelor de perete şi satirice, organizat de Comi-stetul judeţean Iaşi al, în Cinstea celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român, concurs al cărui regulament a fost publicat şi în ziarul „Flacăra Iaşului" din 6 iunie ac. Aceasta oglindeşte de altfel şi un alt aspect al muncii politice : popularizarea şi difuzarea presei. După cum ne-a informat tov. Gh. Ciocoiu, în general, sunt puţine abonamente la ziarele „Scinteia", „Flacăra laşului", „Munca de partid" etc. Aceasta denotă, fără îndoială, o slabă preocupare pentru informarea, prin intermediul presei scrise, a membrilor de partid, ca de altfel a tuturor membrilor colectivului. Există poate o mai bună experienţă în folosirea altor mijloace şi metode de informare a oamenilor, de influenţare pozitivă asupra dezvoltării conştiinţei lor ?! Investigaţiile noastre ne-au oferit însă răspunsuri negative la astfel de probleme. Tematica adunărilor generale, în mai toate organizaţiile de bază, a fost orientată cu precădere, în acest an, spre problemele stricte ale producţiei ceea ce nu este greşit, cu condiţia însă de a nu fi neglijate problemele muncii politice; propaganda tehnică, din diverse cauze, se desfăşoară mai anevoios; activitatea artistică de amatori trăieşte mai mult din... amintiri. Să mai surprindă, aşadar, faptul că pe lingă unele succese incontestabile obţinute în producţie (colectivul fabricii a realizat pe semestrul I sarcinile de plan la producţia globală şi producţia marfă) continuă să existe suficiente neajunsuri , înregistrarea unor refuzuri pentru calitate necorespunzătoare, realizarea unui indice mai mic faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut la folosirea fondului de timp (94,94 la sută faţă de 95,84 la sută), cazuri de sustrageri din avutul obştesc sunt doar cîteva din direcţiile pentru a căror Soluţionare favorabilă formele şi mijloacele muncii politice de masă ar trebui orientate cu precădere. Aceasta însă reclamă din partea comitetului de partid pe întreprindere, a tuturor celor 9 organizaţii de bază, o reconsiderare a atitudinii lor faţă de acest important domeniu al muncii de partid, o muncă susţinută pentru găsirea căilor care să ducă cel mai direct spre inima şi conştiinţa oamenilor, a acelor forme şi mijloace care s-au dovedit a fi cele mai accesibile şi care şi-au demonstrat cu prisosinţă valoarea educativă şi forţa de mobilizare. Alice OUATU Miuiiăniiiniriiâiniiniiniiimninim HiimniinniininilHinimi’ mmm Port-vizitul era al unei turiste La Motelul „Bucium“ au fost găzduiţi, zilele trecute, mai mulţi turişti de peste hotare. O persoană şi-a pierdut port-vizitul cu documente personale şi o importantă sumă de bani. Salariatul ce le-a găsit le-a depus la O.N.T. Agenţia judeţeană de turism care le va expedia păgubaşei. Delapidatorii au fost condamnaţi Pentru delapidare C-tin Vasiliu din str. Smedan nr. 20 a fost condamnat la 1 an şi două luni închisoare, pentru instigare la delapidare, Neculai Vintan, str. Hotin nr. 40, un an şi două luni închisoare, iar pentru complicitate, Ion Cotunogu, Str. Ciurchi nr. 101 şi Aurel Ciobanu din Fundacul Eternitate nr. 12, , la cîte un an închisoare. Lucrînd la Complexul de morărit şi panificaţie, au valorificat fără forme legale o Însemnată cantitate de pline, pe care o justificau din anumite plusuri de făină. Recursul le-a fost respins. Fără autorizaţie C-tin Jimbei, din str. Dăncescu nr. 12 a indltat o construcţie fără a avea autorizaţie, împrejmuind totodată cu gard şi o suprafaţă de teren ce nu-i aparţinea. I s-a dat amendă şi, prin Decizia civilă 222, tribunalul a dispus demolarea construcţiei. Obligat la plata pensiei de întreţinere După divorţ, Georgeta Griguţă din Str. Primăverii nr. 17 a primit să crească şi să educe copilul născut in timpul cit a fost căsătorită cu Neculai Griguţă. Numai că tatăl nu dădea pensia cuvenită. Respingindu-i recursul, tribunalul l-a obligat pe Neculai Griguţă, din str. Vasile Lupu nr. 67, la plata pensiei de întreținere de 250 lei lunar. jiHnnnunmuunnnmnnnnniiitoiwmnmmnniniimnmMnR S P O /? T Bine aţi revenit I Cineva ne asigura deunăzi că, în condiţiile exigenţelor şi veleităţilor unui campionat, e greu să te menţii, întotdeauna, pe „linia de plutire”, dar, parcă şi mai greu e să te reintorci glorios, acolo de unde ai plecat, învins. Se pare că a fost bine intuit unul din adevărurile fotbalului şi (admiţind că jocul cu balonul nu poate fi rupt de viaţă) al vieţii însăşi. C.F.R. Paşcani a fost, ani în şir, o abonată statornică a campionatului nr. 2 al ţării, competiţie adesea dură, dar întotdeauna pasionantă, competiţie — e adevăratin spatele „elitei" fotbalului şi totuşi generatoare de nume noi pentru „marile" echipe din „A". Dacă i-am numi, doar, pe Panainte, Vornicu, Lupulescu, Baicu, Sălceanu, Contardo, cedaţi altor echipe, şi tot ar fi suficient pentru a demonstra ce inimă generoasă bate in acest oraş. Pare ciudat, dar aceasta e totuşi realitatea : nu C.F.R.ul din Paşcani a recepţionat ajutor în materie de jucători, ci invers , ea aiferit. Să recunoaştem gestul şi să-l admirăm ! Am însoţit această echipă într-o deplasare. Călătoream într-un autobuz puţin elegant, într-o companie plăcută. Erau oameni modeşti, veseli şi rezonabili. Să dai cu tunul şi nu găseşti ifosele vedetelor găunoase şi morga antrenorilor cu sau fără diverse diplome. Aici totul este firesc, inclusiv amabilitatea şi bunul gust. Aici totul e natural şi lipsit de prefabricate, inclusiv pasiunea şi dîrzenia. De aceea, ne-am zis, nu o dată,, că C.F.R.-ului din Paşcani trebuie să-i reaparţină soarele diviziei B de fotbal, fiindcă ceferiştii din Paşcani ştiu să se poarte cu miraculoasa şi capricioasa minge de fotbal, fiindcă aici respiră o ambiţie copleşitoare şi o dragoste mistuitoare pentru fotbal. Şi, intr-adevăr, după un „accident" de un an in „C", echipa lui Rozorea a revenit în „B". Acolo unde ii este locul, şi unde soarele ii prieşte, şi unde surîsul spectatorului parcă e altul. Atenţie, deci, la evitarea unor experienţe nedorite, în numele acestui surls al spectatorului ! La rîndu-ne, să nu uităm prea repede echipa pășcăneană ! Al. CFRRU PE SCURT Campionatul cat. A de fotbal programează astăzi 7 meciuri. In Capitală, pe stadionul „23 August", echipa Steaua va primi replica formaţiei constănţene Farul. Jocul va începe la ora 17.45. Iată programul celorlalte întîlniri: Crişul Oradea — Petrolul Ploieşti; C. F. R. Cluj— Dinamo Bucureşti; F. C. Argeşul Piteşti — U. T. Arad; Jiul Petroşani — Dinamo Bacău ; Universitatea Craiova — Steagul roşu Braşov şi A.S.A. Tg. Mureş — Politehnica Iaşi. (Agerpres) MÜNCHEN 14 (Agerpres) Au luat sfîrşit Întrecerile turneului internaţional de tenis de la Düsseldorf. Proba de simplu masculin a fost cîștigată de jucătorul vest-german Wilhelm Bungert învingător cu 6—3, 6—0, 6—4 în fața compatriotului său Christian Kuhnke.¥■ Lucrări de modernizare a străzii 23 August din Iași. Foto: L. STRATULAT, corespondent întregul spor de producţie (urmare din pag. 1) La personalul tehnico-administrativ, prin raţionalizarea şi perfecţionarea sistemului informaţional, am reuşit să lucrăm cu 8 salariaţi mai puţin faţă de anul precedent. In prezent se au in vedere noi măsuri menite să simplifice lucrările de culegere, prelucrare şi transmitere a datelor, eliminînd şi unele paralelisme care mai există in cadrul serviciilor funcţionale, ceea ce va permite in continuare îmbunătăţirea structurii organizatorice, a raportului între personalul de conducere şi cel de execuţie, a raportului între numărul de muncitori şi personal tehnicadministrativ. Utilizarea mai bună a forţelor de muncă, îmbunătăţirea normelor de timp şi a normativelor de lucru au condus in mod direct la scăderea manoperei specifice pe unitatea de produs de la 23,5 cm-ore pe tona de ţevi în anul precedent la 22,6 om-ore pe tona de ţevi în semestrul intîi 1970 şi prevedem ca pină la finele anului manopera specifică să scadă la sub 22 om-ore pe tonă. Prin aplicarea mai consecventă a prevederilor din legea privind disciplina de producţie, am reuşit în acest an să obţinem o creştere a coeficientului de utilizare a fondului de timp, de la 94,4 la sută în anul 1969 la 96 la sută în lunile mai-iunie. Noul plan cincinal ne aduce, după cum e şi firesc, sarcini şi mai mari. In domeniul productivităţii muncii se prevede o creştere de 70 la sută in 1975 faţă de 1970. Realizarea indicatorilor de plan din noul cincinal ne preocupă de pe acum. In mod concret este vorba de concentrarea eforturilor pentru crearea unor condiţii optime de îndeplinire a planului pe 1971 care marchează o creştere de 6.000 de tone la producţia de ţevi şi de 5.000 de tone la producţia de profile îndoite faţă de realizările preliminare din acest an. Sporul de producţie se va realiza în mod deosebit pe capacităţile existente, iar o parte prin intrarea în funcţiune, în cursul acestei luni, a unei noi linii de ţevi. Dar trebuie să remarcăm că întregul spor de producţie va fi preluat de aceleaşi forţe de muncă, deci numai pe seama creşterii productivităţii muncii. Pentru anul 1971 se vor crea condiţii ca şi în atelierul de profile îndoite să se lucreze la parametrii prevăzuţi în proiect, adică 5.600 tone pe an, printr-o mai bună organizare a producţiei, prin creşterea indicilor de utilizare extensivă, mai ales la linia de 500x5 m.m., prin asigurarea unor comenzi la nivelul capacităţilor proiectate. Sarcina de creştere a productivităţii muncii pentru 1971, de 4,7 la sută, este minimă pentru noi. Aceasta s-a relevat şi cu prilejul dezbaterilor de pînă acum, arătîndu-se că nu poate fi îmbunătăţită simţitor. Specialiştii din uzina noastră au prevăzut pesieltări de introducere a noi automatizări şi mecanizări la aproape toate utilajele de producţie, îmbunătăţirea proceselor tehnologice, a controlului de calitate, eliminarea unor operaţii manuale la ajustajul ţevilor, la formarea legăturilor etc. De asemenea, cu Sprijinul forului tutelar, se prevede transferarea atelierului de tîmplărie metalică unei unităţi din Ministerul Materialelor de Construcţii, după cum e şi firesc, atelier care lucrează cu o productivitate de zece ori mai mică decît media pe uzină, datorită specificului producţiei respective. Scoaterea acestui atelier din cadrul uzinei noastre va însemna, pe de o parte, cîştigarea unui spaţiu necesar montării unei noi linii de profile, iar pe de altă parte îmbunătăţirea sarcinii de creştere a productivităţii muncii pe uzină cu 6-7 la sută faţă de acest an. In cadrul dezbaterilor ce au avut loc pe secţii s-au desprins şi alte probleme importante a căror rezolvare va duce la creşterea productivităţii muncii şi, în final, la sporirea producţiei şi a eficienţei ei economice. Este vorba de necesitatea îmbunătăţirii aprovizionării cu materii prime, scule tehnologice, piese de schimb, de posibilităţile de scurtare a timpului afectat opririlor planificate, de scădere a rebuturilor care mai apar uneori in procesul de producţie. Comitetul de partid şi comitetul de direcţie studiază cu atenţie problemei*» ridicate de salariaţi şi vor lua toate măsurile pentru ca uzina noastră să fie la înălţimea sarcinilor puse de noul cincinal. Cetăţeni! Avînd in vedere timpul înaintat, întreprinderea „Combustibilul" Iaşi vă invită să vă prezentaţi din timp la depozite pentru a vă ridica cantităţile necesare de combustibil pentru iarnă. întreprinderea „Combustibilul" Iaşi nu garantează asigurarea aprovizionării în bune condiţiuni a tuturor consumatorilor în ultima perioadă a anului, datorită aglomeraţiei ce se va produce. Pentru vacanţa de vară a elevilor, Agenţia O.N.T. Iaşi asigură în continuare cele mai bune condiţii pentru organizarea de excursii pe durate şi trasee diferite, punînd la dispoziţia turiştilor materialul informativ necesar şi indicaţiile pentru alegerea celor mai potrivite itinerarii. Reamintim că pentru elevi se aplică şi în perioada de vară reduceri la transporturile efectuate cu autocare O.N.T., reduceri care aduc importante economii excursioniştilor. Mica publicitate DECESE Familia îndurerată anunţă încetarea din Viaţă după o lungă şi grea suferinţă a scumpului lor ION LUPAŞCU inginer agronom, promoţia 1966, în vîrstă de 29 de ani. înhumarea va avea loc joi, ora 14, la cimitirul Eternitatea. Întreprinderea de reţele electrice IAŞI face cunoscut tuturor consumatorilor de energie electrică, fără contori (pauşalişti) că în conformitate cu H.C.M. 2491/69 nedeclararea receptorilor de energie pe care iî deţin constituie contravenţie şi se pedepseşte, cu amendă de la 250—1 000 lei, plus energia consumată ilicit, calculată pe o perioadă de trei ani in urmă. Potrivit noilor reglementări, acestor consumatori Ie revine obligaţia ca să anunţe I.R.E. Iaşi — sau centrul de care aparţin — direct sau printr-o scrisoare recomandată, în termen de 48 ore de la procurare, noile receptoare achiziţionate. Pentu a evita litigii inutile se recomandă procurarea contorilor ce se găsesc în comerţ şi pe care I.R.E. îi deconectează imediat, la preţul cu ridicata. Verificarea metrologică şi montarea contorilor se face gratuit. Plata energiei după indicaţiile contorilor revine mai avantajoasă, deoarece reprezintă contravaloarea consumului real. I. E. I. L. „PROLETARUL“ IAŞI anunţă pe cei interesaţi că pentru reparaţii de : — frigidere — aragaz — maşini de spălat — lăcătuşerie (reparaţii clanţe uşi, robinete, tocuri, fier călcat, reşouri, radiatoare, aspiratoare etc.) funcţionează următoarele unităţi: şos. Păcurari nr. 64, telefon 15616 str. Buna Vestire nr. 4, telefon 14623. Reparaţiile se efectuează la unităţile respective şi la domiciliu. FLACARA IAȘULUI PAGINA 3. LISTA preţurilor de vînzare cu amănuntul stabilite prin decizia 338 din 14 iulie 1970 a Comitetului executiv al Consiliului popular al judeţului Iaşi. " Preţuri de vinzare Produsul S cu amănuntul Z S Extra III 1 Ardei gras kg. 6,30 5,40 4,00 2 Castraveţi salată ” — 1,65 1,30 3 Castraveţi cornison 3,1-6 cm lung. şi pînă la 2 cm grosime „ — 4,95 — 4 Idem 6,1-9 cm lung. şi pînă la 3 cm grosime „ — 2,75 — 5 Idem 9,1-12 cm lung. şi pînă la 4 cm grosime „ — 1,35 — 6 Fasole grasă şi fideluţă „ — 2,9° — 7 Vinete „ 5,90 5,00 3,75 8 Mere de vară soiuri superioare „ ** 2,30 1,85 9 Mere de vară rest soiuri „ — 1,60 1,25 10 Piersici altoite cu pulpa galbenă „ “ 4,50 3,40 11 Piersici restul soiurilor „ — 3,35 2,45 Preţurile de vînzare cu amănuntul intră în vigoare în ziua de 15 iulie 1970 cu excepţia preţurilor la ardei gras şi vinete care intră în vigoare în ziua de 17 iulie şi a preţurilor la castraveți salată, care intră în vigoare în ziua de 18 iulie. Preturile de contracte sunt cele stabilite prin H.C.M. 508/1969. Se angajează de urgenta un economist principal Cei interesaţi se vor adresa la Consiliul popular al municipiului Iaşi, Circumscripţia financiară str. Ştefan cel Mare nr. 45. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefon 15408 sau 14840, interior 161. Se aduce la cunoştinţă populaţiei că prin unitatea nr. 20/42 din strada Costachi Negri nr. 20 a Cooperativei „Tehnica confecţiei“ Iaşi se execută tot felul de reparaţii în activitatea de cojocărie, precum şi confecţii noi în această branşă. Tot la această unitate s-au pus în vînzare bondite noi din piei de oaie tigaie. Orice comandă se poate executa în această perioadă în termen de 3 — 5 zile. Se angajează prin concurs: — mecanici ascensorişti autorizaţi — mecanici frigotehnişti autorizaţi Cei interesaţi se vor adresa la Spitalul clinic de pediatrie Iaşi Salarizarea — conform H.C.M. 914/1969 Relaţii suplimentare se pot obţine la serviciul personal al spitalului. COOPERATIVELE DE CONSUM cumpără prin centrele de achiziţii următoarele plante medicinale Preţ lei/kg. uscat. 12 lei/kg 11 lei/kg 4 lei/kg 5 lei/kg 5 lei/kg 4,56 lei/kg 5 lei/kg 6 lei/kg 5 lei/kg 8 lei/kg 3 lei/kg. — Flori de muşeţel (româniţă) — Flori de tei — Flori de coada şoricelului — Frunze patlagină lată — Frunze podbal — Frunze urzică vie —• Frunze caşul popii (nalbă mică) — Frunze fragi — Frunze de mur — Păpădie cu rădăcini — Iarbă sortrf Plantele se predau după ce acestea se usucă la umbră de către culegători. Culegători ! Valorificînd plante medicinale prin cooperativele de consum, vă puteţi asigura venituri importante. - 1 topometru angajează de urgenţă Grupul de instalaţii Iaşi str. 7 Noiembrie nr. 51 Se aduce la cunoştinţă populaţiei că transportul, în zilele de sărbătoare, la CIRIG şi REPEDEA se asigură cu autobuzele I.T.I., curse speciale, între orele 8—23. Plecarea de la Teatrul Naţional. _