Flacăra Iaşului, mai 1974 (Anul 30, nr. 8586-8611)

1974-05-02 / nr. 8587

V ANUL XXX 4 pagini 30 bani Proletari din toate ţăriler iniţi val Organ al Comitetului judeţean laşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean în pagina a 4-a • Lucrările Adunării Generale a O. N. U. • Evenimentele din Portugalia \ SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Adunarea populară din Capitală în atmosfera muncii creatoare care domneşte de la un, capăt la altul al ţării şi a puternicului avînt politic ce însufleţeşte întregul popor în acest an jubiliar al patriei noastre socialiste, în cadrul unei entuziaste adunări populare, onorată de prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, mii de locuitori ai Capitalei au adus, miercuri după-amiază, un fierbinte omagiu zilei de 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. ... Pavilionul Expoziţiei Economiei Naţionale, locul de desfăşurare a adunării populare organizate de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. Sosirea secretarului general al partidului , este înîtîmpinată cu multă căldură, numeroşi bucureşteni — aflaţi pe platoul din faţa pavilionului — aplaudîndu-l şi ovaţionîndu-l îndelung, scandînd cu înflăcărare „Ceauşescu-P.C.R.“, „Ceauşescu şi poporul“, „Stima noastră şi mîndria, Partidul — Ceauşescu — România“. Membri ai gărzilor patriotice, ai formaţiunilor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei prezintă onorul. Pionieri oferă cu dragoste flori tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu. Intîlnirea cusecretarul general al partidului, în acest , cadru sărbătoresc, constituie un nou şi fericit prilej pentru reafirmarea deplinei satisfacţii pe care locuitorii Capitalei, împreună cu ţara întreagă, au trăit-o, în memorabila zi de 28 martie, cînd Marea Adunare Naţională, dînd expresie voinţei întregului popor, a ales în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu — omul care întruchipează virtuţile cele mai înalte ale conducătorului de partid şi de stat, ale patriotului consecvent, simţăîn miiere nobile ale militantului înflăcărat pentru cauza socialismului ,şi comunismului, pentru libertatea şi neatârnarea ţării, pentru promovarea unui spirit nou în relaţiile dintre popoare, pentru triumful prieteniei şi al păcii in lume. Sărbătoarea Intîiului de Mai — de aproape trei decenii mereu acelaşi moment solemn, iradiind bucuria marilor împliniri pe drumul revoluţiei socialiste, mereu acelaşi anotimp al revărsării nesecatelor energii pentru apropierea viitorului comunist şi, în acelaşi timp, mereu mai bogat în semnificaţi — a avut loc anul acesta sub semnul succeselor deosebite , cu care oamenii muncii de la oraşe şi sate, fără deosebire de naţionalitate, întâmpină a XXX-a ani,versarea eliberării patriei de sub dominaţia fascistă şi cel de-al XI-lea Congres al partidului. Aşa cum arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cuvîntarea rostită anul trecut, la cea de-a 83-a aniversare a acestui eveniment. „Ziua de 1 Mai — măreaţă sărbătoare a primăverii şi a muncii — a intrat în conştiinţa popoarelor ca un simbol al uriaşei energii revoluţionare şi a forţei înnoitoare a proletariatului, a milioanelor de făuritori ai bunurilor materiale, ai progresului şi civilizaţiei umane, a cărei misiune istorică este aceea de a dezrobi popoarele de sub jugul exploatării şi asupririi, de a asigura clădirea societăţii noi — a egalităţii, echităţii şi justiţiei sociale, a demnităţii şi fericirii omului — la care au visat, de-a lungul secolelor, minţile cele mai luminate“. Bilanţurile acestei prime etape a marii întreceri socialiste, pe care întregul nostru popor muncitor o desfăşoară cu înalt simţ patriotic arată că cincinalul se îndeplineşte în ritmurile înscrise,în angajamentele asumate pe întreg cuprinsul ţării. Pornind cu hotărâre la lucru, încă din prima zi a cincinalului, oamenii muncii din unele întreprinderi industriale au îndeplinit integral prevederile perioadei 1971—1975. Alte colective lucrează în contul ultimului an al cincinalului. Ca o expresie fidelă a devotamentului fără margini faţă de cauza socialismului, ca rezultat al hărniciei întregului nostru popor care înfăptuieşte, cu abnegaţie, în toate domeniile, politica partidului nostru. România este astăzi de 28 de ori mai puternică din punct de vedere economic decît acum trei decenii ,şi cu totul alta, fundamental schimbată, sub raport spiritual. Animaţi de nobila năzuinţă de a conferi dimensiuni tot mai mari realizărilor de pînă acum, dornici de a se manifesta în fiecee clipă ca făuritori activi ai României socialiste, oamenii muncii din patria noastră au hotărît ca anul acesta Inițiul de Mai să fie sărbătorit, de fiecare la locul său de producţie , în uzine şi pe şantiere, pe ogoare, în laboratoare, acolo unde se făuresc bunurile materiale şi spirituale ale societăţii noastre. Cinstind în acest mod ziua de 1 Mai, întregul nostru popor a împlinit adevăratele valenţe ale marii sărbători a omenirii muncitoare şi, în acelaşi timp, şi-a exprimat, printr-un înalt simbol, dragostea fierbinte faţă de Partidul Comunist Român , cel care a dat muncii un sens şi un conţinut nou, eliberînd-o, de exploatare şi transformînd-o într-o condiţie a existenţei umane demne, al formării şi afirmării personalităţii umane. ... In sala Pavilionului Expoziţiei Economiei Naţionale şi-au dat întîlnire miercuri după-amiază, reprezentanţi ai oamenilor muncii din întreprinderile şi instituţiile Capitalei. Marea, rotondă era împodobită sărbătoreşte. Deasupra , tribunei oficiale străluceşte în reflexe aurii stema partidului, precum şi urarea „Trăiască Partidul Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre socialiste“, precum şi mari steaguri roşii şi tricolore. De partea cealaltă a sălii — un imens glob pămîntesc pe ale cărui meridiane se află înscris : 1 Mai , acest simbolic ansamblu decorativ este însoţit de tradiţionala urare : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni In dreapta tribunei oficiale se află portretul conducătorului iubit al partidului şi statului nostru, încadrat de drapele roşii şi tricolore şi de urarea întregului popor . „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu !“. De cealaltă parte străjuieşte un panou cu chipurile lui Marx, Engels, Lenin, iar pe pancarta care le însoţeşte este înscrisă urarea : „Trăiască unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale La înălţimea cupolei se poate citi îndemnul mobilizator adresat oamenilor muncii din întreprinderi pentru a-şi spori eforturile în vederea realizării exemplare a sarcinilor economice şi sociale înscrise în planul pe 1974, pentru sporirea eficienţei economice, ridicarea calităţii produselor, pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Pe mari pancarte sunt înscrise urări exprimînd năzuinţele, sentimentele internaţionaliste de care poporul nostru este animat în întreaga sa activitate, prietenia frăţească ce-l leagă de celelalte popoare care construiesc socialismul : „Trăiască pacea şi prietenia între popoare!“, „Trăiască prietenia, colaborarea frăţească şi unitatea ţărilor socialiste !“. Ora 16-00. Sosirea la tribuna oficială a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat, anunţată prin semnal de trompetă, face ca din tribune să erupă entuziasm şi bucurie fără margini. Crainicul rosteşte solemn : „Bine aţi venit,tovarăşe secretar general al Partidului Comunist Român, preşedinte al Republicii Socialiste României“" — urare reluată şi amplificată prin glasurile miilor de demonstranţi. Sintetizând aceste, simţăminte, sub înalta cupolă răsună versurile : Ne bate inima din piept fierbinte, Se îndreaptă faţa noastră luminată Spre întîiul României preşedinte, Spre cel ce viitorul ni-l arată,Spre cel ce din prezent ne face treaptă, Spre cel ce întăreşte Al patriei trecut Bărbat de stat cu vrere înţeleaptă. Şi peste mări şi ţări recunoscut, împreună cu secretarul general al partidului, în tribuna oficială au luat. (continuare in pag. a 2-a) Adunarea populara de la Iaşi Ieri după-amiază, a avut loc, în sala Casei de cultură a sindicatelor din Iaşi, o adunare populară consacrată sărbătoririi zilei 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. La adunare au luat parte reprezentanţi ai oamenilor muncii din întreprinderi şi instituţii, oameni de ştiinţă şi cultură, activişti de partid şi de stat, membri de partid cu stagiu din ilegalitate. A fost, de asemenea, prezentă o delegaţie a oamenilor muncii din raionul Ungheni .(R.S.S. Moldovenească). In prezidiu au luat loc tovarăşii : Vasile Potop, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid,preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Gheorghe Brehuescu, membru al biroului Comitetului judeţean de partid, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Ioan Creţu, Petre Malomete, secretari ai Comitetului judeţean de partid, acad. Cristofor Simionescu, membru al biroului Comitetului judeţean de partid, rectorul Institutului politehnic, Mihai Todosia, membru al biroului Comitetului judeţean de partid, rectorul Universităţii „Al. I. Cuza“, Ilie Dodea, Alecu Floareş, Balaşu Baltagiu, D. Ionescu, D. Leonte, membri ai biroului Comitetului judeţean de partid, Gheorghe Morăraşu, prim-secretar al Comitetului judeţean U.T.C., Vasile Manolache, Pavel Florea, Eugen Biliuţă, secretari ai Comitetului municipal de partid, Gheorghe Nistor, secretar al Consiliului judeţean al sindicatelor, Gheorghe Vâjdea, preşedintele Consiliului municipal al sindicatelor, Elena Jeanrenaud, preşedinta Comitetului judeţean al femeilor, general Stelian Popescu, Tenţa Bosnoşanu, secretara comitetului de partid de la întreprinderea de tricotaje „Moldova“, Mihai Constantin, maistru la întreprinderea mecanică „Nicolina“, Voicu Petrovici, Ioan Ciujuc, P. Vasile Cugut, Mihail Crizbovschi, membri ai delegaţiei oamenilor muncii din raionul Ungheni (R.S.S. Moldovenească). A fost intonat Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Cuvîntul introductiv a fost rostit de tov. Vasile Manolache. Despre semnificaţia zilei de 1 Mai a vorbit tovarăşul Petre Malomete. După ce a reliefat importanţa istorică a zilei de 1 Mai, scoţînd în evidenţă grandioasele realizări ale poporului nostru, în cei 30 de ani, de la eliberare, sub îndrumarea şi conducerea Partidului Comunist Român , realizări care au ridicat România pe trepte tot mai înalte de progres şi civilizaţie, vorbitorul a spus : In bilanţul cu care oamenii muncii din ţara noastră se prezintă la această sărbătoare , se încorporează şi rezultatele eforturilor făcute de muncitori, ţărani şi intelectuali, de toţi oamenii muncii din municipiul şi judeţul Iaşi. Primii trei ani ai actualului cincinal adaugă noi şi importante împliniri la succesele industriale anterioare ale judeţului. Puternic angajaţi în întrecerea socialistă, oamenii muncii au îndeplinit sarcinile prevăzute pentru această perioadă, în industrie, cu 33 de zile, mai devreme, obţinînd o producţie suplimentară în valoare de 1,3 miliarde lei. Producţia industrială a anului 1973 a fost cu20,4 la sută mai, mare decît cea din 1972. O serie de rezultate importante au fost obţinute şi în domeniul investiţiilor şi construcţiilor, al gospodăriei comunale şi transporturilor, în comerţ şi în alte domenii de activitate economică. (continuare în pag. a 2-a) Aspect din sală, fotos. LEOME în marea întrecere pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen Sărbătoarea nimicii a marcat noi succese întreprinderea de confecţii PESTE 1 MILION IEI PRODUCŢIE GLOBALA SUPLIMENTARA Aşa cum anunţam cu cîteva zile în urmă, destoinicul colectiv de muncă de la întreprinderea de confecţii lucrează, începînd de la 18 aprilie a. c., in contul producţiei anului 1975, ultimul an din actualul cincinal. Cinstind prin muncă Ziua de 1 Mai, muncitorii inginerii, economiştii şi tehnicienii unităţii continuă seria succeselor obţinute, raportînd rezultate remarcabile. Astfel, ieri, ing. Maria Leibovici, director comercial, ne-a informat că producţia globală, suplimentară realizată în ziua de 1 Mai, adăugată celei de la începutul anului, însumează peste 1 milion lei. întreprinderea de prelucrare a lemnului LIVRĂRI RITMICE IA EXPORT Trecind, ieri, pe la întreprinderea de prelucrare a lemnului, am stat de vorbă, printre alţii, ,şi cu maistrul Gh. Dolhescu, şeful secţiei a IlI-a , secţie fruntaşă a întreprinderii, locul unde, în ziua sărbătorii muncii, activitatea pulsa parcă şi mai rapid. — Astăzi, ne-a spus interlocutorul nostru, livrăm beneficiarilor externi a treia serie de scaune tip „Eveline“ — produs de o mare complexitate, din două esenţe, în şase variante de culori. încep cu acest eveniment din activitatea secţiei noastre, pentru că scaunul „Eveline“ este un produs nou, introdus în fabricaţie în acest început de an, alături de scaunele tip 314 şi „Paris“. — Cum au fost ele primite de partenerii externi? — Foarte bine — dovadă faptul că majoritatea comenzilor au fost deja majorate. — Ştim că secţia a III-a a îndeplinit Pînă acum peste 30 la sută din angajamentul anual. In ce condiţii de eficienţă au fost obţinute aceste realizări? — Ne-am străduit să întîmpinăm ziua de 1 Mai cu rezultate cit mai bune şi, cum vă spuneam, am onorat acest angajament. Ar mai fi de menţionat că în bilanţul activităţii de pînă astăzi, mai figurează, la loc de cinste, economii la preţul de cost de peste 300.000 lei, o reducere cu 3 lei a cheltuielilor la 1000 lei producţie marfă etc. Putem aprecia, după modul cum se lucrează şi azi, după hotărîrea manifestată de fiecare om din secție, căaceste rezultate vor fi eu mult amplificate. întreprinderea de antibiotice O zi rodnică Şi colectivul de muncă al întreprinderii de antibiotice a îmbrăcat, ieri, hainele de lucru, obţinînd rezultate notabile. Astfel după cum ne-a informat ing. Neculai Bartic, secretarul comitetului de partid, în prima zi a lunii mai s-a obţinut o producţie globală suplimentară în valoare de 120.000 Iei. Această producţie se poate concretiza, printre altele, în dozarea a 20.000 flacoane cu antibiotice, 20 MUI penicilină şi derivaţi, 5.000 tuburi cu diferite unguente ş.a. „Obiectivul principal în această zi de sărbătoare a muncii, ne spunea interlocutorul nostru, este creşterea calităţii întregii activităţi desfăşurate, fiecare lucrător, la locul său de muncă, străduindu-se să sporească prestigiul mărcii întreprinderii. Se poate apreciacă, intr-adevăr, bilanţul acestei zile a fost rodnic, că rezultatele obţinute atestă, încă o dată, hotărîrea colectivului de a face totul pentru onorarea sarcinilor şi angajamentelor pe acest an şi, pe această bază a cincinalului înainte de termen“. Şi agricultorii şi-au demonstrat din plin Ieri, vremea n-a fost peste tot bună de lucru: în unele locuri a durat, în altele a plouat. Peste tot unde s-a putut acţiona într-un sector sau altul, lucrătorii ogoarelor noastre au înregistrat succese de seamă, grăbind astfel încheierea insămînţărilor şi continuînd din plin alte lucrări la ordinea zilei. Iată cîteiva veşti, care ne-au sosit la redacţie, despre activitatea care s-a desfăşurat ieri pe ogoare. La posturi în toate sectoarele Membrii cooperatori şi mecanizatorii de la Golăeşti au fost şi ieri la posturi, ne-a spus tovarăşul Petre Amandlesei, preşedintele cooperativei agricole. Peste "90 de cooperatori,''de exemplu, au terminat de plantat în cîmp răsadul de varză şi de roşii timpurii pe cele 4 hectare planificate. In solar, unde sunt cultivate vinete, au fost continuate lucrările de irigare şi de întreţinere. Alături de membrii cooperatori, a fost prezent tot timpul tovarăşul inginer Alexandru Cîrsitea, şeful fermei legumicole. Alţi 35 de membri cooperatori au reieri dimineaţă, mecanizatorii care deservesc cele două cooperative agricole din comuna Comarna și-au pornit din nou motoarele. După cum ne-a spus tovarășul Gheorghe Moisă, secretarul comitetului comunal de partid, mecanizatorii au continuat din plin semănatul porumbului pentru boabe. „La C.A.P. Comarna se află la lucru cu agregatul său tractoristul Ion Bălan, iar la C.A.P. Osoi, Gheorghe Amancei, Gheorghe Ciubotaru şi Constantin Coteţ“, a ţinut să De mai multă vreme, la cooperativa agricolă din Costuleni se irigă de zor o suprafaţă de circa 60 de hectare. Sursa de apă o constituie cele două gîrle locale Mocra şi Covasna, care în această primăvară au fost barate, iar apa trimisă cu motopompele în sistemul de irigare. De aici, aripile de ploaie udă,grîu, legume. După cum ne-a spus tovarăşul inginer Marius Lisnic, preşedintele cooperativei agricole, au fost luate măsuri ca aspersoarele să funcţioneze cel recoltat spanac. La ora 9 erau gata de expediere 1,5 tone. Tovarăşul Petre Amandesei ne-a spus că vor fi recoltate şi expediate pe piaţă circa 3 tone de spanic. Au fost la posturi şi lucrătorii din sectorul de irigaţie. Toate cele 9 agregate de aspersiune au mers din plin. Pînă aseară se aplicase prima udare pe 420 de hectare, iar cea de a doua pe 70 de hectare. Din zorii zilei şi-au început activitatea şi mecanizatorii. Cele 5 semănători au funcţionat toată ziua pe „Tarlaua Mare“ din şesul Golăeştilor, ne spună tovarăşul Gheorghe Moisă. Pe terenurile mai frămîntate au fost folosite două semănători 2 S.P.C. 2. Ieri dimineaţă se reluase semănatul porumbului pentru boabe pe ultimele parcele din 510 hectare planificate la C.A.P. Comarna şi 430 de hectare la C.A.P. Osoi. La C.A.P. Osoi se începuse şi însămînţarea porumbului pentru siloz pe cele 60 de hectare destinate acestei culturi, ţin 20 de ore din 24. In acest scop, în jurul orei 23, aspersoarele sunt lăsate să ude pe ultima poziţie pînă în zori. Deşi în cursul zilei de ieri bara, irigatul a fost continuat din plin. Tov. tehnician Ion Pelin, motopompistul Petre Jitaru şi ţăranul cooperator Petre Mihăilă au asigurat buna funcţionare a aspersoarelor. Gh. STEJARU La semănatul ultimelor parcele cu porumb Aspersoarele au funcţionat din plin Ziua tineretului din Republica Socialistă România Prilej de analiză și angajare responsabilă a tinerilor ieșeni la înfăptuirea programului partidului Ziua de 2 Mai, Ziua tineretului, constituie un nou prilej de analiză profundă a participării active a tineretului, a responsabilităţii şi angajării sale în efortul general al poporului, a creşterii rolului U.T.C. în viaţa socială a întregii ţări. In aceste zile, mai mult ca oricînd, organele şi organizaţiile U.T.C, din întreprinderile industriale, de construcţii, transporturi şi din agricultură acordă o atenţie deosebită formelor specifice de activitate în vederea creşterii răspunderii tinerilor pentru realizarea sarcinilor de plan, a normelor de producţie. In acest sens, în rîndul tineretului muncitoresc şi sătesc, al elevilor şi studenţilor organele şi organizaţiile U.T.C. şi A.S.C. urmăresc ca întrecerea „Tineretulfactor activ in realizarea cincinalului înainte de termen" să se desfăşoare în consens cu măsurile stabilite de Plenara comună a C.C. al P.C.R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, cu concluziile şi indicaţiile secretarului general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, date la şedinţa de analiză a activităţii Biroului C.C. al U.T.C. ,şi Comitetului Executiv al C.U.A.S.C. din 1 februarie a.c. Organele şi organizaţiile U.T.C. din judeţul Iaşi acţionează în direcţia obţinerii Gh. MORARAŞU prim-secretar al Comitetului judeţeanIaşi al U.T.C. unor produse de bună calitate, a antrenării tuturor tinerilor din producţie în vederea realizării exemplare a sarcinilor de plan. Pe această linie se înscrie, între altele, şi acţiunea „Ştafeta fruntaşilor", lansată de organizaţia U.T.C. de la întreprinderea de tricotaje „Moldova", acţiune care a fost preluată de majoritatea organizaţiilor U.T.C. din municipiul şi judeţul nostru. Pentru valorificarea tuturor rezervelor interne în vederea creşterii eficienţei economicea activităţii productive s-a desfăşurat şi se desfăşoară o susţinută activitate politică , în scopuleconomisirii materiilor prime şi materialelor, combustibilului, energiei electrice şi termice, ceea ce a dus, ca rezultat şi al preocupărilor tinerilor, la obţinerea unor economii în valoare de 50.000 lei la I.R.A., 25.000 la I.T.C.I., 21.000 lei la întreprinderea de confecţii. O importanţă deosebită acordă organizaţiile U.T.C. ridicarii calificării tinerilor, însuşirii de noi cunoştinţe profesionale. In primul trimestru al acestui an, au fost cuprinşi la cursurile de calificare, de ridicare a calificării şi specializare peste 5.000 de tineri. Pe aceeaşi linie se înscriu şi concursurile profesionale cu teme ca : „Stăpîn pe volan", „Siguranţă şi măiestrie", „Meseria — brăţară de aur", „Mîini măiestre" ş.a. in ansamblul muncii desfăşurate de organizaţia noastră s-au dovedit a avea o puternică rezonanţă, o mare influenţă asupra conştiinţei tinerilor, acţiunile de muncă patriotică. Caracteristică pentru ultima perioadă este participarea unui număr mereu mai mare de tineri la activitatea şantierelor locale, aducîndu-şi astfel contribuţia la ridicarea unor construcţii industriale şi social-culturale, la acţiuni de împăduriri, la întreţinerea păşunilor, colectarea deşeurilor metalice, la plantarea pomilor fructiferi şi ornamentali, la mai buna gospodărire a oraşelor şi satelor. Valoarea lucrărilor efectuate prin acţiunile de muncă patriotică în acest an se ridică la peste 20 de milioane lei. Consolidînd experienţa acumulată pină în (continuare în pag. a 2-a) I “1