Flacăra Iaşului, aprilie 2006 (Anul 7, nr. 1673-1696)

2006-04-08 / nr. 1679

♦ Pagina 3 ... IB.C.U. "M. EMINESCU" IAŞI O ieşeancă ar putea primi o avere dacă judecătorii vor decide să-i dea despăgubiri pentru terenul pe care este ridicat Palatul de Justiţie, Hotelul “Orizont”, Teatrul “Luceafărul” şi blocurile din zonă... Plus 20% pentru acţiunile Tehnoton * Aprecieri bune la SNP si RRC Citiți în pagina 5 Bursa la zi Revend carepE^y bombă la—— Tribunalul lași .N =4 I mm 0,5/5000 LEI ANUL VI, nr. 1679, 16 PAGINI - SÂMBĂTĂ 8 APRILIE 2006 ISSN 1584-5664 ROMÂNIA PE ÎNŢELESUL TUTUTOR Populaţiile aplaudă, poporul huiduie LIVIU ANTONESEI Cu prilejul vizitei la CNSAS, unde a şi contribuit la deblocarea situaţiei, preşedintele a fost huiduit de protestatari. Deşi neplăcută, cred că huiduiala aceasta a fost întru totul benefică. Mai întâi, chiar preşedintelui. Al doilea, probabil şi nouă, în întreaga sa carieră politică, preşedintele mai fusese huiduit o singură dată, de către greviştii CFR, pe când era numai ministru al transporturilor. Ca preşedinte însă, până la mijlocul săptămânii, avusese parte doar de aplauze furtunoase şi băi de mulţime, indiferent că monitoriza lucrări la podurile dărâmate de inundaţii, dansa frenetic cu chivuţe pe la discoteci estivale, participa la deschiderea anului şcolar ori revenea din străinătate cu axa Bucureşti - Londra - Washington sub braţ. Nu e de mirare că s-a înnegurat la faţă şi că de-abia îşi putea controla nervozitatea, tremurul mecanic al bărbiei. De altfel, nimănui nu-i place să fie astfel întâmpinat, cu atât mai mult dacă nu are antrenamentul d-lui Ion Iliescu, huiduit din prima până în ultima zi a puterii, ba chiar şi după aceea. Nu sunt sadic, nici nu mă bucur de răul altuia, dar cred că huiduiala aceasta a fost benefică, poate chiar miraculoasă. Benefică preşedintelui, mai întâi, cum spuneam, poate şi nouă, care începem să pricepem că nu e bine să ne facem chip cioplit din politruci trecători. Că absolutul nu e de găsit în politică, ci la biserică, în poezie, poate şi în dragoste. Nici un lider înconjurat perpetuu de un roi de lăudători şi aplaudaci nu rămâne normal, nu poate rămâne normal. Sunt prea multe exemple în istorie, inclusiv într-a noastră, ca să fie loc de dubii. Nu mă îndoiesc că preşedintele venise la CNSAS cu gândul să rezolve criza, probabil cu soluţia la purtător. Nu cred, deci, că huiduielile i-au provocat decizia. Ele, însă, oricât de neplăcute ar fi fost, au provocat altceva. Dacă aş fi filosof, aş spune “une prise de conscience”. Nefiind filosof, voi spune un cutremur interior, o destabilizare sufletească. Preşedintele a plecat trist de acolo, dar pe gânduri. Ceea ce e de bun augur. Dacă este atât de inteligent cum îmi pare, cred că a înţeles că nu binemerită laude indiferent de ce ar face, nici aplauze numai pentru simplul fapt că există. Jocul macabra de-a “uite Ticu, nu e Ticu”, declanşat la plecarea în China şi lăsat în seama politrucului Bocciu, nu merita laude. Şi nu le-a primit. Cum, din păcate, a trebuit să încaseze şi costurile comportamentului iresponsabil al d-lui Turianu. Care pentru încălcarea legii, ar trebui să-şi facă bagajele. Dar pe filiera dumisale a ajuns acolo, aşa că degeaba distanţarea de ipochimen, ruşinea rămâne. Sper că preşedintele a înţeles întru totul mesajul protestatarilor. Faptul că erau puţini nu are nici o importanţă, la revoluţie, în prima fază, cea periculoasă, nu erau mai mulţi - dar ei reprezentau partea activă civic a societăţii, cea care dă semnalul transfonnării unei populaţii într-un popor. Ei erau poporul, iar agenda poporului e mai importantă decât a populaţiei, orice-ar crede sinistrul domn Berceanu, politruc dăruit ţării de frumoasa noastră Oltenie. Populaţia, eventual, te votează pentru că eşti simpatic, populist, popular, pentru că hăhăi şi joci cu elan chivuţele - poporul este, însă, cel care te alungă, te răstoarnă, dacă ai ghinion, te şi împuşcă. Desigur, prin reprezentanţii săi. Dacă a înţeles asta, va fi bine pentru preşedinte. Va fi, poate, mai bine şi pentru noi. Dar, dacă a înţeles, a înţeles şi că despărţirea de comunism nu este o poveste, ci o imensă durere. Şi va face actul simbolic al condamnării acestuia, îşi va cere scuze în numele statului român de la poporul persecutat. Şi pentru asta nu are nevoie de nici o comisie, cum tot repetă de peste un an, şi pe care, acum, a şi anunţat-o. Ca să stabilească anume ce? Că un regim care a produs - în mod direct - sute de mii de morţi şi a închis două milioane de oameni e un regim criminal? Acestea sunt cifrele oficiale minime. De ce studii “ştiinţifice” ar mai fi, oare, nevoie? Dacă, însă, preşedintele nu a înţeles, dacă numai s-a supărat ca văcarul pe sat, huiduielile de la jumătatea acestei săptămâni fierbinţi nu vor fi fost şi cele din urnă. Tepro se închide Agenţia pentru Protecţia Mediului a efectuat, recent, o amplă acţiune de control la fosta uzină metalurgică din Iaşi. Inspectorii au identificat o întreagă listă de nereguli şi au dispus, totodată, remedierea acestora în cel mai scurt timp. Pentru a duce la îndeplinire directivele APM, indienii ar trebui să investească cel puţin un milion de euro în fabrică. Dar cum acţionarii majoritari ai întreprinderii ieşene nu sunt dispuşi să arunce atâţia bani pe apa Sâmbetei, au găsit şi soluţia.... Avarie de proporţii la RAJAC La 20 de metri de drumul naţional 28, spre fabrica de medicamente Antibiotice, în spatele Depozitului zonal de Piese Auto, o conductă spartă a Regiei Autonome Judeţene de Apă Canal Iaşi s-a transfonnat într-un veritabil “izvor” de râu. Astfel, angajaţi ai Depozitului de Piese Auto au susţinut că pe parcursul acestei săptămâni, echipe ale Regiei au fost în zonă fără a lua, însă, nici o măsură. Pagina 2 ... CURS VALUTAR ................................................................ 1 EURO 1 USD 10 AUR 3,5101 lei 2,8787 lei 55,2462 lei LA FIX Steaua şi Banei - sunt bucuros, sunt avansat, sunt colonel Recunosc că acum, când scriu aceste rânduri, sunt şi tulburat... Citiţi în pagina 3 o tabletă de Dorin SPINEANU Ieşenii, 57 măcinaţi de boli • peste 11 la sută din populaţia judeţului suferă de afecţiuni de natură cardiacă • totodată, diabetul şi cirozele fac ravagii printre ieşeni • destul de numeroase sunt şi persoanele care suferă de afecţiuni respiratorii sau de boli psihice • sărăcia, lipsa educaţiei sanitare şi delăsarea sunt doara câteva dintre lucrurile care îi îmbolnăvesc pe ieșeni Poli vrea să scape definitiv de emoţii . Supăraţi pentru înfrângerea nemeritată de miercuri, din faţa Farului, fotbaliştii Politehnicii vor să se răzbune astăzi pe FCM Bacău, echipă pe care au bătut-o în ultimul timp pe unde au prins-o. Este un meci important pentru ambele echipe, gazdele încercând să scape definitiv de emoţii, iar trupa lui Popovici agăţându-se de una dintre ultimele şanse de a rămâne în Divizia A. Va fi şi un derby al orgoliilor, mereu disputele dintre moldoveni având un farmec aparte. SUPLIMENT SPORT ... i CUTIA CU MAIMUŢE Un premare puternic, cu ambiţiuni regionale Dom’le, da’ ce ne-am mai minunat la văzu’ optimismului bărbos şi cu dinţi de aur de carele s-a molipsit de la o vreme cel mai verii şi mai puternic dentre premarii târgului, dom’ Gigi Robinet. Neşte surate carele face naveta între Palatul cel Roznovan şi cambodza roşalbastră a partidoiului de pre Fane Baleanu ne zice de neşte planuri pre cât de secrete, pre atâta de ferbinţi ale lu’ dom’ pre mare în ceea ce priveşte carcera sa de om politic de renume intergalactic. De lăcomia de estracţie populară a lu’ dom’ Gigi v-am mai zis, aşijderea de bucuria soldată cu erecţiuni umede în budigăii politici pre carele i-a provocat-o, să zicem, retragerea sinatorului cu cioc şi bozonare de popă. Ce nu v-am mai zis, da’ ne-a şoptit suratele noastre, e că dom’ Gigi, în tot mai desele sale escursii şi discuţiuni de taină de pre la Bucale, ar cam fi început să bată apa în piuă cu un foarte realist proect cum că tartorimea den partidei băgată în scandaluri de presă şi de parcheturi ar cam fi cazul să facă un pas în spate, să zică paşi paşi şi să lase locul altora mai tineri, mai curaţi şi mai de viitor. Adică, aşa ca dom’ Gigi! Mai mult, în aceleaşi discuţiuni pidosnice, dom’ Gigi cică ar rosti tot mai ensestent câteva nume alfel de mare răsunet, ca baronetul vrâncean Marinei Hoprişan, suşeveanul Zâmbit Mârla sau şobolanul rozaliu Viorel Hrebe’n Ciuc, încă una şi mă duc. Pentru cine n-a înţeles încă, planul lu’ dom’ Gigi ar fi cam în felul următor: cum sinatorul cu cioc şi bozonare de popă e pre ducă (vrabia mălai visează! - n.b.), dacă cei trei crai de la răsărit este ejectaţi den foteluri, cine altcineva poa’ să rămână lider regional de renume naţional dacă nu el?! Da’ mai videm... Gângurici primeşte audeenţe cu sacoşa Una scurtă despre pretenul nostru cel mai preferat den Căsoiu’ cu Capuri Pătrate, gingaşul Gângurici (dereftorul de cabinet al prifectului, Vali Cucăpăstra, pentru neiniţiaţi - n.b.), pre care le- am ginit ori, de pre crăcile noastre den faţa cambudzei, egzersând o nouă şi originală metodă de audeenţe. Deci, fiţi atenţi! Pasu’ unu: se ejectează den berou, dumpe doo ori de deguşări şi limbifelatoreene, agariciul den fotelul de tartor al Finanţurilor, Beton Caltaboş. Pasu’ doi: se primeşte în berou una bucată jupân cu şapcă, dotat cu doo sacoşe, den care una gri-albăstrie şi, dumpe aspert, doldora de bunătăţi. Pasu’ trei: dumpe vrun sfert de oră, jupânul cu şapcă pleacă, da’ fără paporniţa cea burtoasă. V-aţi prins? Acuma, nimica de zis, doar c-am lăsat şi noi la uşa bercului, la coadă, o paporniţă plină cu urări europene. Oare o mai fi acolo?! cutia_cu_maimutze@yahoo.com VREMEA Vremea va fi răcoroasă. Cerul va fi variabil, cu înnorări în sudul ţării unde izolat va ploua slab. Temperaturile minime vor fi cuprinse între -3 şi 6 grade. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 10 şi 16 grade. www.tvr.ro Ziua 10°C 16°C