Flacăra, octombrie-decembrie 1969 (Anul 18, nr. 41-52)

1969-11-08 / nr. 46

II nouă motonave într-un an In aceste zile, la Şantierele navale Olteniţa a fost terminată construcţia unei noi motonave fluviale de 5 000 tone. Este cea de-a 8-a navă de acest tip construită aici de la începutul anului. Vasului i se fac acum ultimele probe tehnice, urmînd ca peste două-trei săptămîni, poate şi mai devreme, să părăsească şantierul. O altă motonavă fluvială de5 000 tone — cea de-a 9-a, — ultima din seria de motonave fabricate în 1969, se află pe cale de construcţie. în vecinătatea acesteia se găseşte acum şi o altă navă, de data aceasta fiind vorba de un vas de pasageri pentru curse pe Dunăre, cu o capacitate de 300 locuri, comandat de NAVROM cu termen de predare încă în acest an. (Alte asemenea două nave urmînd să fie livrate în 1970.) Vor reuşi harnicii constructori ai Şantierului naval Olteniţa să termine la vreme vasele aflate în fabricaţie? Ce măsuri s-au luat pentru a nu se periclita realizarea planului anual la toţi indicatorii? Mai ales că în cursul trimestrului I la acest şantier naval au fost stagnări în producţie din cauza nelivrării la timp de către unii furnizori a tablei speciale din care se construiesc navele. Răspunsul la întrebările de mai sus ni l-au dat ing. Ion Cristea, directorul şantierului năvălisi ing. Pavel Petre, secretarul comitetului de partid. Am aflat cu acest prilej că acum cîtva timp colectivul şantierului, dezbătînd pe larg, concret şi cu simţ de răspundere toate problemele care le stau în faţă, şi-a luat angajamentul să încheie anul cu planul realizat în proporţie de 101,5% la producţia globală, la producţia marfă vîndută şi încasată, cît şi cu importante beneficii. De altfel, după primele trei trimestre cifra beneficiilor cunoscute deja o creştere cu 2 milioane lei faţă de previziunile anterioare. Pe ce se bazează aceste angajamente? Pe de o parte — ne împărtăşesc interlocutorii noştri — pe măsurile luate pentru urgentarea aprovizionării cu materiale şi utilaje necesare vaselor aflate în construcţie (a 9-a motonavă şi vasul fluvial de pasageri), pe de altă parte, pentru grăbirea lucrărilor propriu-zise de construcţie a navelor, întrucît se apropie vremea rea, iar vapoarele, după cum se ştie, se construiesc sub cerul liber. S-a trecut apoi, în unele sectoare, la două şi trei schimburi de lucru. O altă măsură: etapizarea lucrărilor. Cu alte cuvinte,executarea diverselor operaţiuni după un plan precis în fiecare loc de muncă, pentru ca nici un sector să nu rămână în urmă faţă de celelalte, între timp — şi aceasta constituie, de altfel, o noutate în domeniul construcţiilor navale , doi salariaţi ai şantierului naval, maistrul Ion Dulceţu şi proiectantul Petre Pestriţu, au realizat o importantă inovaţie menită să grăbească procesul de fabricaţie şi să reducă preţul de cost. Despre ce este vorba? Pînă acum, după terminarea construirii unei nave, motoarele vasului se încercau prin probe de marş pe Dunăre. După 36 de ore, şi la această operaţie luau parte circa 100 de oameni, rupţi de la alte lucrări. Or, cei doi inovatori au creat un dispozitiv cu ajutorul căruia încercarea motoarelor se va face de acum înainte dru a se mai parcurge zeci de kilometri pe fluviu, ci pe loc, chiar în timp ce nava se află legată la mal. Aceasta aduce: 1) economii de zeci de mii de lei; 2) se dă posibilitatea comisiei de recepţie să ia în primire noul vas într-un timp mai scurt; 3) se folosesc în altă parte cei 100 de oameni care însoţesc vasul în călătoria de încercare. Efecte practice în ceea ce priveşte termenele de livrare a viitoarelor nave? Conform planului de măsuri: 15 decembrie pentru predarea celei de-a 9-a motonave; 30 decembrie pentru vasul fluvial de pasageri. Aşadar, în decembrie vom asista la inaugurarea a încă două nave de construcţie românească realizate la Olteniţa— ultimele din acest an. F. URSEANU furnizorii care nu au predat la timp utilajele spre a fi montate, întreaga lucrare avînd o mare întîrziere. Şi furnizorii sînt foarte mulţi: uzinele «Griviţa roşie» (are de predat 101 bucăţi), uzinele «Vulcan» (5 bucăţi), «Independenţa» (20 bucăţi), întreprinderea utilaj minier din oraşul Dr. Petru Groza (2 bucăţi), Uzina de pompe-Bucureşti (15 bucăţi) iar Ministerul Comerţului Exterior are de predat o întreagă gamă de piese solicitate: ventilatoare, circuite de reglat presiune şi temperaturi, manometre, vacuumetre, electropompe cu roţi dinţate şi în mod special alte elemente de construcţie cerute de un cazan de apă fierbinte de 100 gigacalorii, care neputînd intra în funcţiune atrage după sine cîteva inconveniente, nu se vor putea face probele tehnologice; în momentul cînd va da frigul, constructorii nu vor mai putea lucra, iar cele 11 hectare de sere ale întreprinderii agricole de stat Codlea nu vor avea căldura necesară în timpul sezonului rece. Constructorul, antreprenorul general I.S.C.M.-Brașov împreună cu beneficiarul au întocmit un plan de măsuri imediate pentru a suplini, pe cît posibil, deficiențele arătate mai sus: montarea conductelor se va face în lipsa utilajelor, acestea fiind reprezentate prin machete schematice, consumîndu-se desigur muncă şi material în plus, dar cîştigîndu-se totuşi timp, s-a propus uzinei «Griviţa roşie» care are de predat utilajele cheie, dar care nu are oameni, ca o parte din piese să fie lucrate împreună cu beneficiarul pentru a se scurta termenul , s-au detaşat muncitori din producţie pentru punerea în funcţiune a cazanului de 100 gigacalorii şi a CR-5, pentru aburul tehnologic. Dar pentru ca nu s-au eşalonat riguros aceste lucrări de pe şantier, constructorul se află într-o situaţie nu cu mult mai bună: termenul de predare al unei lucrări de finisaj — ca pardositul unor secţii, instalaţiile de ventilaţie încălzire şi gaz metan, racordurile la secţii — s-a apropiat şi chiar depăşit, dar nefiind încheiată construcţia interioară, lucrările sus-amintite nu se pot face, pentru că ne-am afla din nou în situaţia străzilor cu pavajul făcut şi refăcut înainte şi după canalizare. în schimb, în secţiile unde se pot face lucrările amintite şi fără utilaje se execută atît pardoseala, cît şi lucrările de canalizare care vor fi gata în ordinea intrării secţiilor în probele tehnologice. Pentru a reuşi să iasă din acest impas organizatoric s-ar cere ca pe viitor, chiar cel mai apropiat, colaborarea raţională între diversele întreprinderi furnizoare şi respectarea termenelor de predare prevăzute în contract ca o datorie primordială- Gtt. alexandru Vas fluvial de pasageri (300 locuri) comandat de NAVROM pentru curse de agrement pe Dunăre; urmează să fie predat până la 30 decembrie, se apropie termenul de intrare în funcţiune, dar... Prin realizarea unui plan de investiţii întreprinderea «Colorom Codlea» urmează să pună în funcţiune pînă la sfîrşitul celui de-al IV-lea trimestru o capacitate de 1 400 de tone. Pină la sfîrşitul anului mai sunt aproape două luni dar ritmul în care s-a lucrat pînă acum nu lasă posibilitatea de a se întrevedea realizarea acestei sarcini. Pe lista vinovaţilor se înscriu în primul rînd REPORTAJ DEŞARTE ZILE / maşini agricole cu înalţi indici calitativi Persistă cu intensitate rezonanţa cuvintelor exprimate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, la adunarea populară organizată de Ziua recoltei în Piaţa Obor din Capitală. Problemele privind calitatea unor maşini agricole, proiectarea şi asimilarea unor noi maşini reprezintă la ora actuală o preocupare de căpetenie pentru întregul colectiv al uzinei de maşini agricole «Semănătoarea» din Bucureşti. Iată ce ne-a declarat în această privinţă tovarăşul ing. Ion Căpăţînă, directorul general al uzinei. — Criticile privind calitatea unor maşini fabricate pentru agricultură con