Flamura, septembrie 1970 (Anul 18, nr. 1804-1829)

1970-09-27 / nr. 1827

i MASĂ OFERITĂ DE COMITETUL EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. CU PRILEJUL ÎMPLINIRII A 60 DE ANI DE CĂTRE TOVARĂȘUL VASILE VILCU Comitetul Executiv al C.C. P.C.R., a oferit, sîmbătă la aminală, o masă tovărășească cu prilejul celei de-a 60-a aniversĂri zilei de naștere a tovarășului Vsile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat. Au luat parte tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Sile Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Miron Constantinescu, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, Mihai Marinescu, Ion Päfan, Chivu Stoica, Constantin Pirvulescu, Gheorghe Vasilichi. Conducătorii de partid și de stat l-au felicitat călduros pe tovarășul Vasile Vîlcu, unindu-i sănătate, viață lungă și noi succese în îndeplinirea sarcinilor încredințate de partid, de statul nostru socialist. In timpul prinzului a toastat pentru sărbătorit tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Referindu-se la munca vastă și la succesele obținute de partidul nostru în traducerea în viață a mărețului program de înflorire multilaterală a patriei elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R., la politica externă a partidului și statului nostru de prietenie și alianță cu țările socialiste, de solidaritate și unitate cu mișcarea comunistă, de destindere, colaborare și pace în lume, secretarul general al partidului a arătat, că alături de întreaga conducere de partid și de stat, la toate acestea și-a adus și-și aduce contribuția și tovarășul Vasile Vîlcu. Relevînd sarcinile mari pe care le are de rezolvat în continuare poporul român în construcția societății socialiste, tovarășul Nicolae Ceaușescu a urat tovarășului Vasile Vîlcu sănătate putere de muncă pentru a-și puși dea aduce și pe mai departe contribuția la activitatea partidului și statului. A răspuns tovarășul Vasile Vîlcu. Arătînd că întreaga sa viață și-a consacrat-o partidului, sărbătoritul a mulțumit pentru aprecierile calde făcute la adresa sa de tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru urările ce i-au fost adresate și s-a angajat să depună toate eforturile pentru a fi cit mai de folos partidului, construcției socialismului în patria noastră. Tovarășul Vasile Vîlcu și-a exprimat încrederea că partidul nostru in frunte cu secretarul său general — conducător marxist-leninist încercat, profund devotat poporului, cauzei socialismului — își va îndeplini cu cinste și în viitor măreața misiune istorică ce-i revine în asigurarea prosperității României. Masa s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. B1 S3 E33 E3 533 ANUL XVII NR. 1827 DUMINICA, 27 SEPTEMBRIE 1970 4 PAGINI, 30 BANI în pagina a Il-a ■Literatură ■Artă I Cultură O cerință a vieții cotidiene Dezvoltarea și perfecționarea prestărilor de servicii Recenta sesiune a Consiliului popular al județului Caraș-Severin a analizat și dezbătut una dintre cele mai importante probleme ale vieții sociale : dezvoltarea, diversificarea și perfecționarea continuă a prestațiilor și serviciilor către populație, întreprinderi economice și instituții, de către unitățile de gospodărie comunală, industrie locală, de cooperație meșteșugărească și de consum precum și de alte organizații socialiste a căror activitate zilnică vine nemijlocit în contact cu masele largi de cetățeni. Precedată de un amplu sondaj de opinie cu cîteva luni in urmă, au fost distribuite populației și unităților socialiste cîteva mii de chestionare, ale căror dări investigau un cîmp larg întrede activitate și preocupări cetățeneștii, tema supusă analizei plenului trezit un deosebit interes în rânalul deputaților și invitaților. Prezentînd expunerea de motive la ril și dezvoltării prestațiilor de servicii către populație și unități socialiste. Astfel, a fost extinsă și îmbunătățită rețeaua de alimentare cu apă potabilă, rețeaua de canalizare, de distribuție de gaze, termoficare, transportul de călători și mărfuri în localități astfel parcul de autobuze și taximetre crescind în ultimii trei ani cu 45 de bucăți. In același timp, au fost construite din fondurile statului circa 4 000 de apartamente destinate oamenilor muncii și familiilor lor, iar rețeaua de termoficare s-a extins cu mai bine de 14 km. A crescut numărul și capacitatea băilor publice, a parcajelor auto, producția de material destinat înfrumusețării străzilor, amenajării parcurilor de odihnă și a locurilor de agrement. Pentru dezvoltarea producției bunurilor de consum și a serviciilor și prestațiilor au fost alocate în ultimii doi ani fonduri ce se ridică la peste 2 000 000 lei. de gospodărie comunală și locativă. Cu toate acestea, nivelul dotărilor este încă scăzut la orașe, iar în mediul rural cu greu se poate vorbi despre așa ceva. Bunăoară, doar 30 la sută din populația județului beneficiază la ora actuală de alimentarea cu apă potabilă din surse centralizate, la sistemele de canalizare și eet racordate abia 20 la sută din gospodării, iar de încălzire centrală se bucură deocamdată doar 12 la sută din populația județului, însăși calitatea serviciilor prestate lasă de dorit. In municipiul Reșița, ca de altfel și la gravița Moldova Nouă, Caransebeș și în alte localități, presiunea apei potabile este încă destul de scăzută, ceea ce face ca în anumite ore de vîrf apa să nu mai ajungă la etajele superioare ale blocurilor creind nemulțumiri justificate in VIOREL BOARII" (Continuare In pag a 3-a) îndemnări pe marginea celei de-a VI-a sesiuni a Consiliului popular județean proiectul de hotărîre, deputatul Nicolae Bușui, prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, s-a referit pe larg, la activitatea depusă prin acum în acest domeniu. El a reliefat totodată că, deși s-au înregistrat creșteri însemnate ale volumului de prestații și servicii, acestea nu satisfac încă pretențiile și cerințele reale, obiective ale vieții cotidiene. Vorbitorul a arătat că, sub conducerea și îndrumarea permanentă a biroului Comitetului județean de partid, comitetul executiv al Consiliului popular județean acordă o atenție deosebită extinde Expunerea de motive a subliniat însă necesitatea ca unitățile de industrie locală, cooperația șugărească și de consum, uneșteorganizațiile comerciale de stat, întreprinderile de gospodărie comunală, locativă și de transport în comun, unitățile în sarcina cărora care transportarea și distribuția energiei electrice, serviciile de poștă-telefon radio, precum și alte unități cu profil adecvat să-și perfecționeze neîncetat activitatea, pentru a răspunde în cele mai bune condiții la cerințele și nevoile populației. Importante fonduri au fost destinate in ultimii ani și sectorului Adunările generale ale salariaților dezbat sarcinile cincinalului în perspectivăobiective care pot fi înfăptuite La recenta adunare generală a salariaților consacrată dezbateri s sarcinilor cincinalului 1971 1975, iderurgiștii de la Oțelu Roșu au unit cu simțul datoriei împlinite ei și-au realizat cu aproape patru luni mai devreme sarcinile ritualului plan cincinal, au înregistat rezultate bune în cele opt luni are au trecut din anul Incurs șt și sporesc eforturile pentru îndeplinirea exemplară a angajamenteor pe 1970. Referatul prezentat de inginerul Otto Takacs, președintele comitetului de direcție, ca și participanții la discuții, au subliniat, rezervele de care dispune uzina pe linia valorificării mai depline a potențialului tehnic și uman, posibilitățile de îmbunătățire a calității produselor. In centrul dezbaterilor — avîndu-se în vedere sarcinile mereu sporite ce vor reveni colectivului în cincinalul viitor : creșterea producției marfă, sporirea beneficiilor cu două milioane de lei față de nivelul anului 1970, reducerea cheltuielilor pe 1 000 lei producții marfă cu peste 100 lei — au sta și problemele privitoare la extinderea uzinei, la Îmbunătățirile tehnologice necesare la agregatele de la secțiile O.S.M., laminorul la rece și de profile, la trăgătoria de bare. In acest sens, vorbitorii au făcut propuneri valoroase, menționînd că comitetul de direcție va trebui să tină seama de ele si să le soluționeze cit mai deplin și la timp. — Sarcinile sporite ce revin secției in care lucrez sunt realizabile - a spus otelarul Francisc Tomboș. Dar mai sunt necesare și unele îmbunătățiri în activitatea noastră. Va trebui de exemplu să acordăm o atenție mai mare exploatării și întreținerii utilajelor și cuptoarelor, să îmbunătățim calitatea oțelului, să milităm cu consecventă pentru întărirea disciplinei ș.a. Consider însă că numai eforturile noastre nu sunt suficiente Așteptăm deci un ajutor mai substanțial din partea comitetului de direcție și a Centralei siderurgice Reșița, în vederea mecanizării unor operații manuale (așa cum este cazul la ruperea culeelor), mai mult interes pentru o aprovizionare corespunzătoare cu utilaje de turnare și material refractar de calitate. Spun acest lucru, deoarece o parte din utilajul de turnare îl scoatem din uz după 4—1 turnări, iar materialul refractar fiind de slabă calitate, ne-a pricinuit numeroase erupții pe care nu le mai dorim și în viitor. Totodată propun ca reparațiile la rece — care ne-au dat mult de furcă, ele prelungindu-se uneori în mod nejustificat — să se facă cu plata în acord global, tn felul acesta s-ar stimula, cred, interesul pentru executarea lor de calitate și într-un timp mai scurt. — Dat fiind că uzina noastră este mare consumatoare de energie și combustibil — a menționat inginerul Ion Băilă — consider că pentru reducerea acestora în viitorul cincinal, este neapărată nevoie să înlocuim unele din instalațiile termo-energetice. De asemenea, este bine să se soluționeze problema utilizării aburului de la oțelărie la trăgătoria de bare și să se acorde mai mult interes distribuirii oxigenului. Privind instalațiile de încălzire interioară halelor, consider că I.C.M.M.R. va a trebui să-și intensifice activitatea, deoarece ritmul actual de lucru nu ne dă certitudinea că se va realiza înainte de venirea anotimpului friguros. ION VAD (Continuare în pag a 3-a) Oțelu Roșu. Prim-topitorul Gheorghe Vigaru supraveghează cu atenție funcționarea^cuptoniiiiL^^^ Pe întreg cuprinsul patriei, cuvintul țărănimii noastre răsună tot mai hotărît în favoarea noilor forme de muncă și de viată, în manifestarea cerințelor de a lua parte activă și conștientă la munca pentru în dorirea cooperativelor agricole și bunăstarea țăranilor cooperatori, de a aplica știința agricolă înaintată pentru sporirea rodniciei pămîntului și a eficienței diferitelor ramuri ale agriculturii, de a apăra cu strășnicie și a spori avutul obștesc, ca pe unicul izvor autentic și durabil de ridicare a nivelului de trai și civilizație al cooperatorilor. Din păcate, atunci cînd se adună rodul apar pe ogoare și în livezi, aidoma rozătorilor, inși care caută să se înfrupte necinstit din munca altora. La C.A.P. Bozovici,de exemplu, cooperatoarele Natalia Jurchescu, Elena Preda, Ana Tuculia, Anastasia Moț și Floarea Aidescu au fost surprinse sustrăgînd cereale și fructe din lanurile și livezile cooperativei agricole de producție. La C.A.P. Prilipeț, Teofana Măzărîngă (soția șefului contabil de la I.C.I.L.-ul din localitate) a fost surprinsă ducînd in căruță 63 de știuleți, proprietate a C.A.P. Tot la această unitate, Petru Bădilă a fost trimis în judecată pentru sustragerea cantității de 325 kg fin. De notat că Bădilă a mai executat o pedeapsă de 3 luni închisoare pentru un lucru asemănător . De bună seamă, pedeapsa de atunci a fost prea blîndă. Prin părțile Caransebeșului, la C.A.P. Lacu, paznicii de cîmp și organele de miliție au identificat mai multe persoane care „rodeau" din lanurile și livezile unității. Asupra Ecaterinei Mezinca s-au găsit 11 kg orz, iar asupra tractoriștilor Sîrbu și Trandafir Radu, 40 kg de orz. Fiind la prima abatere au fost puși în dezbaterea comisiei de judecată și amendați cu cite 250 de lei. Cazuri de acest fel au fost semnalate și în alte părți. Pensionarul Vasile Fiat din satul Căvăran, după ce a solicitat o consultație la dispensarul medical din Sacu, la întoarcerea spre casă s-a abătut și prin lanul de porumb al cooperativei, umplîndu-și traista cu știuleți- Surprins, n-a putut decit să-și plece rușinat privirea în pămînt. Nu știa oare taia Fiat că numai cei care au semănat porumbul, l-au prășit și Îngrijit au și dreptul să-l culeagă și apoi să-l împartă între ei după anumite reguli bine incetățenite în viata cooperativei ? Și la Valea Timișului, Domașnea, Caransebeș, Prisaca au fost semnalați „rozători” bipezi tot atît de pericutoși ca și cei autentici. — E adevărat — ne spunea zilele acestea tovarășul Gheorghe Ștefănescu, inspector general în Ministerul Justiției, — pagubele nu sunt prea mari. De cele mai multe ori ele sunt recuperate de la cei cu mină lungă. Aceasta nu scuză cu nimic, insă, slaba vigilență de care dau dovadă uneie conduceri ale cooperativelor agricole de producție, în păzirea avutului obștesc, lipsa măsurilor de siguranță ce trebuie opuse amatorilor de prădăciuni. Or, dacă nu sunt combătute la timp, faptele de acest gen se pot înmulți. Cele relatate sunt: fenomene „la zi" de care conducerile C.A.P., întreaga masă de membri cooperatori trebuie să tină seama. G. CONSTANTIN Atenție! „Rozătoare“ în lanuri și livezi 4 Din \ară Containere pentru transportul cărămizilor Un colectiv de specialiști din cadrul întreprinderii de construcții-montaj, de la Botoșani, a realizat un interesant sistem de containere pentru transportul cărămizilor. Containerele sunt transportate spre șantiere cu ajutorul unor autocamioane prevăzute cu un dispozitiv — furcă, pentru manipulare. Prin folosirea noului procedeu se evită aproape în întregime sfărîmarea cărămizilor și se înlocuiește un volum mare de muncă manuală. Calculele privind eficiența economică indică o reducere a cheltuielilor de transport și a timpului de manipulare cu minimum II la sută. (Agerpres) Condiții optime pentru exploatarea masei lemnoase Intre localitățile Orșova si Moldova Nouă se află în construcție un drum forestier, vechea cale rutieră care lega localitățile amintite, urmînd a fi acoperite de apele lacului de acumulare al Centralei hidroelectrice de la Porțile de Fier Noua arteră care se va întinde pe circa 100 km, va realiza legătura între drumul național București — Craiova - Tr. Severin - Orșova , Timișoara și Moldova Nouă. Prin construcția acestui drum se vor crea condiții optime pentru exploatarea masei lemnoase din bazinele forestiere aflate In această parte a țării, se va realiza legătura cu noile vetre ale localităților situate in cursura Dunării — leșelnita, Ogradiena Dubova, Plavișevița, Svinița si bineînțeles, cu Moldova Nouă. în același timp, turiștii vor avea prilejul ca de la altitudini de 300 800 m să admire peisajul Cazanelor Mici și Cazanelor Mari, oglinda viitorului lac de acumulare și alte pitorești priveliști. „Occidental“ a capitulat tn disputa dintre guvernul libian și companiile petroliere străine care acționează în țară a intervenit recent un fapt inedit, compania „Occidental", una din cele mai mari societăți petroliere care acționează în Libia, a consimțit, la o sporire cu 30 la sută a tarifului la petrolul brut. Făcînd cunoscută înțelegerea la care s-a ajuns cu compania „Occidental", președintele Consiliului Comandamentului Revoluției din Libia, Moamer El Gedafi, arăta că veniturile realizate de statul libian vor spori anual cu 13 milioane de lire, ca urmare a majorării prețului la petrolul exportat. Ca niciodată înainte, se pare că disputa dintre guvernul libian și trusturile petroliere capitaliste, care obțin venituri importante de pe urma exploatării bogățiilor naturale ale țării, a intrat intr-o fază decisivă. Încă de la venirea sa la putere, in septembrie 1969, noul regim de la Tripoli a angajat o amplă bătălie pentru reforme sociale și economice în Libia și pentru restabilirea suveranității nationale asupra întregului teritoriu al țării. Se știe că Statele Unite ale Americii și Marea Britanie au fost silite să-și retragă bazele militare de pe teritoriul libian cu mult înainte de expirarea termenelor stabilite prin acordurile bilaterale. In ceea ce privește activitatea companiilor petroliere străine în țară — lucrurile nu s-au lămurit încă. Statul libian și-a manifestat dorința ca, date fiind calitatea superioară a petrolului său și condițiile avantajoase în care este exploatat, societățile străine să consimtă la o reexaminare a acordurilor. O primă rundă de negocieri a fost angajată in lanianuarie cu cele 22 de companii care acționează în Libia Guvernul de la Tripoli a solicitat, o majorare a prețului , petrolul brut, de la 2,21 dolar pe baril la 2,65 dolari. In ciuda eforturilor autorităților libiene, tratativele au eșuat. Ca urmare, oficialitățile de la Tripoli, hotărîte să asigure conservarea bogățiilor naturale, au luat o serie de măsuri pentru Meridiane reducerea forajelor și, implicit a activității de extracție a societăților petroliere străine. Acestea sunt împrejurările in care a intervenit acordul cu societatea americană „Occidental Petroleum Corporation". Observatorii politici sunt du părere că exemplul companie americane ar putea să fie urmați de celelalte companii petroliere străine care acționează în Libia printre care „Esso’ „Mobil",’ „Texaco", „Standardn of New Jersey". O poziții oarecum aparte are societate engleză „British Petroleum" căreia guvernul libian nu i-a limitat activitatea de extrac tie. De aceea, tocmai datorită acestui privilegiu, nu este exclus ca ea să ajungă cea dintîi, după compania „Occidental", la o înțelegere cu guvernul de la Tripoli. ION MADOȘA