Flamura, noiembrie 1970 (Anul 18, nr. 1857-1881)

1970-11-21 / nr. 1874

• 2 • DE TOATE 51 DE PRETUTINDENI Poduri peste Dunăre (ii) Cucerirea independenței naționale la 1877 și dezvoltarea producției agrare și industriale, intrarea economiei românești în circuitul european, dezvoltarea, în sfîrșit, a transportului feroviar și maritim, impunea legarea Dobrogei de restul țării printr-o cale ferată directă, menită să înlăture transbordările la trecerea mărfurilor peste Dunăre. Legătura este creată la 1895 prin podul de la Fetești — Cernavodă. Proiectul îndrăzneț al inginerului Anghel Saligny este acceptat și încep construcțiile, lungimea totală de 4 088 m, cu o deschidere principală de 190 m, fac ca podul Saligny să fie cel mai mare de pe continent. El este un complex de două poduri metalice peste cele două brațe ale Dunării, susținute pe pile fundate la 28 m adincime și un viaduct pentru descărcarea apelor mari din zona inundabilă, înălțimea de 30 metri deasupra nivelului apei, îngăduie trecerea de nave cu tonaj apreciabil. Podul de la Cernavodă, SOȚUL : Mă întreb de ce femeile acordă mai multă atenție aspectului lor exterior decit dezvoltării intelectului lor. Soția. Pentru că bărbații sunt foarte adesea proști, dar rareori orbi. MEDICUL : De azi înainte nu veți mai fuma decit cite o țigară după masă. Veniți la control peste zece zile. La control : Medicul: Arătați minunat, cred că ați luat cel puțin 2 kg in greutate. Pacientul: Nici nu e de mirare. Acum măninc de cite zece ori pe zi. UN BĂTRIN s-a aăsat cu indignare vînzătorului de la magazinul de păsări. — Ieri am cumpărat de la dv. un papagal, dar mi-am dat seama că are un vocabular cam indecent. —c Da, este adevărat, dar nu bea și nici nu fumează, i-a răspuns vînzătorul o mîndrie pentru arta inginerească românească, este trecut și acum în tratatele de specialitate ca una din cele mai importante lucrări de acest gen. Socialismul a creat noi relații între statele învecinate țării noastre, relații de prietenie și colaborare multilaterală. Dunărea din hotar și linie de apărare împotriva cotropitorilor redevine o cale economică de prim rang între statele riverane din răsăritul Europei. In iunie 1954 este inaugurat „Podul prieteniei" între Giurgiu și Russe, care unește malurile românești de cele bulgare. Este conceput pe două căi suprapuse. Cea inferioară pentru calea ferată, cea de deasupra pentru o șosea cu două căi, legate de uscat prin viaducte. Lungimea totală este de peste 2 km, deschiderea maximă de 160 m, iar cea centrală de 86 m. Aceasta e mobilă, calea inferioară putind fi ridicată cu 7 m pentru trecerea vaselor. Și podul de la Giurgiu s-a bucurat de superlativul * „cel Podul de la Giurgeni — Vadul Oii, in t impul ridicării ultimului tronson mai". La data inaugurării era cel mai mare pod combinat de cale ferată și șosea din Europa. A fost construit intr-un timp extrem de scurt, (27 luni) prin colaborarea serviciilor tehnice române și bulgare. In sfîrșit, recentul pod de la Giurgeni — Vadul Oii vine să adauge o nouă cale directă cu Dobrogea. De astădată e vorba de o cale rutieră din oțel și beton, aruncată peste Dunăre, exact la 75 de ani de la încheierea lucrărilor de la Cernavodă. De concepție, proiectare și construcție românească, lucrarea măsoară 1452 m, din care 712 m suprastructura metalică. Lucrarea constituie la rîndul ei o performanță inginerească deosebită. Inedită în construcția de poduri este folosirea instrumente moderne „sonetelor", de implantare a pilonilor susținători, care elimină vechiul sistem de construcție prin chesoane etanșe din care se pompează apa pentru a îngădui lucrările sub nivelul apei. Original a fost și modul de așezare a suprastructurii de metal. Tronsoanele — ele însele performanțe ale uzinelor de la Bocșa și Galați — coloși de oțel de 218 m lungime și 1 600 tone, care au fost asamblați întîi și apoi transportați pe șlepuri-pontoane la locul de fixare, unde au fost ridicați treptat, cu ajutorul unor macarale gigant. Sunt cinci astfel de tabliere, ultimul așezat recent — măsurînd 105 m și 700 tone greutate — este fixat prin nituri. Așezarea cablurilor electrice, a celor telefonice, construirea trotuarelor și a căii pentru autovehicule, finisarea, cu alte cuvinte, a lucrării, este în curs, urmînd ca podul să fie dat în folosință pînă la finele anului. Nu putem încheia această scurtă privire în istoria podurilor de peste Dunărea românească, fără să amintim despre calea rutieră se va deschide pe barajul de pe la Porțile de Fier, legătură directă cu malul iugoslav și viitoarea cale rutieră peste hidrocentrala ce urmează să fie construită în comun cu R.P. Bulgaria la Izlaz. într-un viitor nu prea îndepărtat, acestora li se vor adăuga și altele, peste noi baraje ce vor fi construite peste Dunăre. PAVEL POPA --------, numai LA o zi după punerea sa in libertate, Tom Norman se întoarce la închisoarea orașului Tornville, S.U.A., și, profund tulburat, își cere reîncarcerarea pe motiv că prietena sa vrea să se căsătorească. Toate încercările directorului închisorii de a-i insufla dorința de viață, vorbindu-i de attea alte femei dornice de a întemeia un cămin, au rămas infructuoase. Norman preferă ■izolarea între zidurile închisorii. — Ea vrea să se căsătorească cu mine ! — a explicat el. FATA în casă: — Dar de ce mă concediați, doar n-am făcut nimic ! Stăpîna : — Tocmai de aic ! MAI mulți cetățeni cu un ridicat nivel de conștiință socială, prin intermediul unor societăți de binefacere, precum și prin donații personale, au pus la dispoziția orașului San Fernando, S.U.A., fonduri pentru construcția unui spital. Singura condiție a donatorilor a fost ca fiecare încăpere a spitalului să fie prevăzută cu o plăcuță metalică cu numele este unui donator. Pe ușa sălii de operații se poate citi: „Donație a asociației măcelarilor“. □ □aaaaa Cel mai, cea mai... CEL MAi înalt dig din lume, 310 m, este Nurek din Uniunea Sovietică pe fluviul Amu Daria. CEA Mai mare catastrofă aeriană care a avut loc vreodată s-a produs la 16 decembrie 1960, cînd un avion militar s-a ciocnit de unul de pasageri deasupra orașului New York. 134 de persoane și-au pierdut viața. CEL MAi mare pod din Statele Unite este Podul Verrazano—Narrows din New York care leagă Brooklynul de Staten Island. Terminat în 1964, podul are o deschidere de 1 294 m în ciuda denumirii lui (narrow in engleză înseamnă îngust). CEA MAi înaltă cascadă este cascada îngerilor din Venezuela — 979 m. Dar cea mai mare cădere de apă se consumă pe cascada Sete Quadas sau Guiara, situată la granița dintre Brazilia și Paraguay. CEA MAi mare universitate americană este Universitatea din New York cu 131 000 de studenți. CEA MAI mare adincime a oceanului a fost înregistrată în 1957, în Oceanul Pacific la latitudine nordică și 142 ° 12’ longitudine estică, de nava sovietică „Viteaz". CeA Mai înaltă clădire din Statele Unite este Empire State Building din New York cu 102 etaje și o înălțime de 381 m, avînd pe acoperiș o antenă de 74 m, înălțimea totală este de aproape jumătate de km. anacjaaaaa a SMMM ... IN LUMEA întreagă există astăzi 251 000 de cinematografe, din care peste jumătate, și anume 140 900, în U.R.S.S.? Potrivit unor statistici ale U.N.E.S.C.O., în Europa există 62 000 de cinematografe, în S.U.A. — 18 600, în Asia — 16 800, în America Latină — 8 400, în Africa — 2 600. ... REGIZORUL italian Pier Paolo Pasolini turnează la Roma un film după piesa de teatru a lui B. Brecht „Mama Curaj și fiii ei“ ? Rolul titular îl va interpreta cîntăreața Maria Callas. ... AUTOTURISMUL cel mai scump din lume a fost prezentat în această toamnă la „Salonul automobilului“ de la Paris ? Este vorba de un „Mercedes-600“, în valoare de 300 000 de franci (54 500 dolari). Motorul său de opt cilindri ii permite să dezvolte o viteză de 205 km/h. ... IN 1972 va fi lansată la apă prima navă japoneză cu un deplasament de 8 350 tone și cu motor nuclear ? Nava care se află în curs de construcție va avea o înălțime de 10 m și o greutate de 270 t. ... UN ACOPERIȘ de stuf ține mai bine de 100 de ani , în ciuda tuturor materialelor moderne de construcție, stuful prezintă, cel puțin în R.F. a Germaniei, un interes la fel de mare ca la începutul folosirii lui în acest scop. Acoperișurile din stuf nu sînt doar decorative, ci apără perfect de frig și de căldură și sînt foarte rezistente. Oamenii care stăpînesc însă meseria construirii acoperișurilor din stuf sînt din ce în ce mai puțini. ... In S.U.A., la fiecare minut părăsesc banda rulantă opt automobile, iar la fiecare minut este furat un automobil ? Se așteaptă ca in acest an numărul mașinilor furate să atingă cifra record de un milion. Port carașovenesc Luna park. Foto: WALTER KONSCHITZKY Firma elvețiană „Tissault" a început fabricarea de cu întregul mecanism ceasuri format din mase plastice. Acestea funcționează ca și cele din metal, cu excepția că... nu trebuie grefate. Tub cu... apă / PISTOLUL cu apă, inofensiva armă a copiilor, a beneficiat de o perfecționare care l-a înzestrat cu o putere considerabilă. Un grup de cercetători a construit un „tun“ al cărui proiectil este un jet de apă cu o presiune echivalentă cu cea a unei explozii. Forța de penetrație a lichidului poate străpunge un blindaj de oțel cu grosimea de 12 mm. „Tunul cu apă“ va putea fi folosit la perforarea rocilor sau la sfărîmarea betonului CURIOZITĂȚI Ceasuri din plastic Petrolul și fauna Pentru grădina din apartament DIN Golful Mexic ne parvine o știre care, oricit s-ar părea de ciudat, pledează în favoarea efectului binefăcător al instalațiilor petrolifere marine asupra sporirii faunei. Numai în cursul anului trecut, in apropierea coastelor Golfului Mexic, unde a crescut apreciabil extracția de țiței de pe fundul mării, s-au pescuit 270 000 tone de pește. Misterul a fost dezlegat atunci cînd s-a constatat că pe construcțiile metalice ale sondelor se formează plancton vegetal, hrană preferată a peștișorilor care, la rîndul lor, sunt ilcăutați de peștii mai mari Fără dureri După îndelungate cercetări, medicii stomatologi au stabilit că cea mai bună metodă de a atenua durerea la perforarea dinților este de a mări viteza burghiului. Noul instrument stomatologic a fost fabricat de firma vest-germană „Siemens" — viteza lui este de 120 000 turații pe minut în loc de 600 cit au actualele mașini. DATORITĂ unei invenții simple, plantele ornamentale de cameră vor putea viețui timp îndelungat suprafără să fie udate. Pentru a se obține acest rezultat, ghivecele sunt introduse in niște vase de material plastic cu pereți de Castel fantoma De vreo 300 de ani, contribuabilii englezi suportă cheltuielile pentru repararea castelului Fillgham... care n-a existat niciodată. Castelul este rodul imaginației regelui Carol al II-lea, care a încasat pentru „reparații“ (a se citi „banii de buzunar" ai majestății sale) o sumă suplimentară de 75 lire și 10 șilingi pe an. Tradiționalismul britanic nu se dezminte nici de data asta deoarece, deși oamenii știu foarte bine că undeva în Lincolnshire nu există nici un castel, varsă in continuare suma pentru fantomaticele reparații. Costum climatizat SUB lozinca „Dacă ți-e prea cald, îmbracă-te!“ o firmă japoneză a creat un costum individual climatizat care îngăduie celui ce îl poartă să se bucure de o temperatură constantă de 20 °, indiferent de temperatura mediului înconjurător. Această temperatură în antichitate, în Liban erau venerați cedrii. In prezent, adevăratul cedru libanez poate fi văzut doar în „oaza" turistică de lângă Beirut. Părăsindu-și capitala, regele Solomon a ordonat să fie tăiați toți cedrii dinpropiați. Fenicienii munții construiau corăbii din lemn de cedru și le este menținută prin intermediul unei instalații de aer condiționat, alcătuită dintr-o peliculă dublă prevăzută cu orificii de 2 mm repartizate la un interval de 5 cm, ceea ce permite circulația aerului. Nivelul temperaturii poate fi reglat cu ajutorul unui termostat trimiteau in Egipt. Romanii, cruciații, turcii și alți curentori au continuat să taie durile seculare de cedri păprezent, în locul lor, pînă la la granița cu Siria, se întinde un imens teren pustiu. La ora actuală în Liban se duce o amplă campanie pentru plantarea de cedri. Cedrii loii, intre care se toarnă apă. Un dispozitiv special determină umiditatea pămintului și permite pătrunderea apei ghiveci atunci cînd planta esite însetată. O firmă din New York a patentat acest dispozitiv simplu. Este oare ziarul mai important ? Teama că televiziunea va transforma mulți cititori de ziare în „spectatori" s-a dovedit a fi nejustificată. Acum ca și înainte, cotidianul figurează pe primul loc ca mijloc, de informare în masă, după cum a reieșit dintr-un sondaj efectuat de institutul Wickert, din R.F.G. Ziarul a cîștigat chiar noi adepți. 4 066 de locuitori ai Republicii Federale au fost întrebați ce ar alege dacă li s-ar pune la dispoziție doar un singur mijloc de informație — ziarul, revista ilustrată, radioul sau televiziunea ? 61 la sută dintre cei întrebați s-au pronunțat in favoarea ziarului. Numai 18 la sută au declarat că nu se pot lipsi de televiziune, iar 13 la sută nu au vrut să renunțe la revista ilustrată. Dialog „Sama" — femeia-delfin închisă în acvariul din San Diego — cîntărește la cei șapte ani ai săi 15 chintale. Dresată să execute diferite numere spectaculoase, „Sama" emite în apă sunete înțelese numai de antrenorul ei care, în funcție de acestea, dă comenzile. Fostul campion de box al lumii la toate categoriile, Joe Louis, pe adevăratul său nume Joseph Louis Barrow, a fost transportat într-o clinică de psihiatrie din orașul Denver, statul Colorado. Această hotărîre privind fosta stea a boxului profesionist a fost luată după îndelungi deliberări și ezitări. In 1968, Joe Louis a avut prima criză cardiacă ce l-a obligat sa rămînă la pat citeva luni. Anul următor, medicii constataseră frecvente tulburări psihice, recomandînd internarea lui. Harlemul și America, ce hrănit timp de peste 15 ani s-au din gloria blindului Joe, au înregistrat tardiv și cu indiferență acest episod. Frumoasele zile de pe ringul de la Yankee Stadium au rămas departe. Unn mic cortegiu s-a îndreptat pe la mijlocul verii spre mașina poliției și cea a serviciilor medicale. Umărul sting al lui Joe parcă strivea cascheta ajutorului de șerif negru, care pășea cu nepăsare profesională. In dreapta, un avocat îi dădea nesfîrșite explicații cu ton scăzut. Nimic nu contrasta mai flagrant cu statura herculeană celui condus decit mina sa dezoarientată și docilă, moliciunea și asincronizarea mișcărilor. Faimosul pumn al lui Joe — botezat de adversarii și admiratorii fanatici „ciocanul pneumatic — strîngea fără vlagă o mică valiză din piele neagră. Cu o privire absentă, colosul mișca buzele, protestînd parcă la insistența unei infirmiere care încerca să-l sprijine. Motoarele au fost pornite. Portierele se închid sec, ca o lovitură de gong, surdă și obosită, peste ultimul rând. Puține lucruri au puterea de a incendia mai mult imaginația ca fascinanta ascensiune a lui Joe Louis. Născut in sud, a fost unul din cei opt copii ai unei familii extrem de nevoiașe. Tatăl său trudea pe întinsele culturi de bumbac din Alabama,, nereușind să strîngă măcar strictul necesar numeroasei sale familii. într-o zi (Joseph avea pe atunci numai trei ani), tatăl dispăru. Neștiut, va muri cîțiva ani mai tîrziu intr-uri azil. Adoptat, împreună cu ceilalți frați, de al doilea tată, se va muta după puțin timp într-un cartier mărginaș din Detroit. Plătind și timid cu mama sa, Joseph hoinărea împreună cu ceilalți copii negri. Mai mult împotriva voinței sale, un prieten îl va introduce într-o sală de box. Citeva luni mai tîrziu va îmbrăca mănușile pentru primul său meci; în puținele minute de joc, Joseph este aruncat de șapte ori la podea! Adversarul profitase de construcția sa fragilă și de mișcările sale lente. Dar într-o zi, steaua fragilului Joseph s-a aprins pe neașteptate, într-un meci de cartier este remarcat de managerul John Roxborough care după coborîrea din ring, într-un laconic dialog, îi va JOE LO DUPĂ Serial schimba numele în Joe Louis și ii va înmîna un aconto de 2000 de dolari. Anii următori sunt ani de antrenamente asidue. Joe muncește foarte conștiincios. Fortificarea fizică este vertiginoasă și adversarii încep să se teamă de forța loviturilor lui; în ianuarie 1934, obține prima victorie de prestigiu din cariera sa; în acel an, Pittsburgh se disputa finala commpionatului de amatori la categoria grea și necunoscutul Joe avea ca adversar pe Hans Biskie. Neînvins pînă atunci, Biskie, era un excelent boxer și nimeni nu-i punea la îndoială victoria. Meciul aproape n-a avut istorie. Sala, fascinată de magistratul croșeu care l-a făcut K.O. pe Biskie, a uitat să ovaționeze pe învingător. Prezent la meci, managerul Mike Jacobs a rămas uluit de viteza brațelor lui Joe. Episodul Bisbie îl face pe Joe posesorul invidiatei „mănuși de aur", trofeul suprem al boxului de amatori. Cu toate acestea, Joe Louis rămîne necunoscut in afara de Chicago și Detroit. El însuși lipsit de ambiție și modest se mulțumește cu poziția cîștigată.Pentru el numele lui Baez, Carnera, Braddock, care pe atunci dominau ringurile americane, sunt foarte depărtate. Noul său manager, Mike Jacobs, este însă hotârît să facă din Joc un boxer de mare clasă. Prima acțiune necesară întreprinsă de Mike este organizarea unui nou meci. Partenerul. Nattie Brown era un boxer bun, fără a sclipi însă, care nu suferise pînă atunci nici o înfrîngere în carieră. Meciul prezenta o importanță particulară și, fâcind un imprumut, Mike invită la Detroit pe toți cronicarii sportivi ai ziarelor americane. Chiar din prima repriză, Brown se odihnește nouă secunde la podea, dar în cele din urmă va ceda la puncte, impresionate de forța noului intrus în zonele performanței, ziarele îi dedică articole elogioase. Numele lui Joe Louis este propulsat spre marile ringuri de la Madison și Yankee Stadium. Aceste locuri mai păstrau încă amintirea italianului Camera, cu toate că suferise de curînd o penibilă înfrîngere în fața lui Max Baer. Vechii idoli trebuiau sfărîmați și Joe Louis e împins în același ring cu italianul. Condiția fizică excelentă și ambiția se dovedesc decisive. în numai șase reprize, Camera este lichidat. Chiar și după aceste prestigioase succese, Joe rămîne același om modest și rezervat. într-o seară, împreună cu managerul său Mike Jacobs merge la meciul Jimmy Braddock — Max Baer pentru titlul suprem la categoria grea. După meci, în care Baez, un junet prim rătăcit în box, își pierde titlul de campion, Mike dorește să afle părerea lui Joe despre protagoniștii proaspăt încheiatei dispute. „Intr-adevăr, senior Mike, răspunde calm Joe, Max și Junmy sunt cei mai puternici boxeri din lume". IV a urmat 1. V. USS ULTIMUL GONG FIA MURĂ— 1.874 Intr-o coară! ORIZONTAL: 1. Legume... greu vandabile. 2. Mai mult decit amestecate. — Ratarea ! 3. Pentru puțin ! — Un sforar la mare încurcătură. 4. Spus la un pahar ! — Făcut uneori de mirare. 5. A geme — Schimbă fata. 6. Mult dorită. 7. Dare de seamă... întîrziată ! — Element. .. indispensabil ia o arie. 8. Stăncuțe ! — Luat sub aripi. 9. Negru pe alb! (pl.). 10. Zburător legendar — Idem. VERTICAL : 1. Prezentatori de mare atracție. 2. Spiritul cel bun. 3. Explozie urmată de temperaturi înalte! — Cupe amare ! 4. Totul de la început! — Scoate mila (reg.) — Povară veșnică. 5. Poliță ieftină — Apă... gazată ! 6. Gură spartă ! — Nu cred de fel. 7. De jos pînă-n vîrf (pl.). 8. Intră-n singe. — Are cap... dar vai de picioare! 9. Accident de circulație ! 10. Trimestru alb —-. O atmosferă. .. neplăcută. IULIU BOTH DEZLEGAREA CAREULUI „FALSETE MUZICALE" Oriz : 1. Doar — Asimila. 2. Minare — Regla. 3. Nu — Greta. 4. Amicala — Lac. 5. Teșiți — Re. 6. Solare — Arest. 7. D — Agreați. 8. Aflat — Lire.