Flamura, septembrie 1971 (Anul 18, nr. 2115-2139)

1971-09-01 / nr. 2115

ANUL XVIII, NR. 2115 MIERCURI, 1 SEPTEMBRIE 1971 Scadență periclitată : „fenenil COPD—C.E.NL. mm" Viitoarea fabrică de mobilă din cadrul C.E.I.L. Caransebeș, va asigura o valorificare superioară a lemnului, bogăție naturală ce deține o pondere însemnată în economia județului nostru, va contribui prin diversitatea sortimentului și prin calitate la întărirea prestigiului produselor combinatului. Realizarea în termen, conform proiectului, a acestui obiectiv ce se execută de către șantierul nr. 5 al Trustului de construcții industriale Timișoara din cadrul M.C.I., ca antreprenor general, ridică totuși și în prezent o serie de probleme deosebite. Dacă comparăm, de pildă, stadiile fizice cu cele înscrise în graficul de execuție, constatăm rămîneri în urmă atît în ceea ce privește lucrările de construcții cît mai ales la montajul instalațiilor tehnologice și utilajelor. Nu mai puțin adevărat este și faptul că beneficiarul nu a asigurat integral utilajele tehnologice pentru ca la 1 iulie să fie început rodajul mecanic al acestora, la întreaga instalație, atît la de fabricație, cît și în hala hala de prelucrări masive, uscătoare și stația de filtre. Dacă pînă în luna martie 1971, constructorul, șantierul 5 al Trustului de construcții triale Timișoara, se găsea inclusîn grafic, avînd și un oarecare avans, la 30 iunie 1971, erau de acum întîrzieri la o serie de obiective ce condiționează nemijlocit punerea în funcțiune a acestei capacități , este cazul uscătoarelor de cherestea, depozitului de cherestea, drumuri, rețele, canalizarea menajeră și pluvială, căi ferate normale, rețele termice exterioare etc. De asemenea, sunt rămase în urmă față de grafic și lucrările aflate în subantrepriza întreprinderii de montaje București — rețelele de transport pneumatic și montajul utilajelor tehnologice. Despre cauzele care au condus la această stare de lucruri s-a mai scris în ziar. O perioadă îndelungată aici s-a menținut o insuficientă preocupare în asigurarea forței de muncă și asistenței tehnice calificate, aprovizionarea șantierului cu materiale și utilaje. Nici beneficiarul — C.E.I.L. Caransebeș — nu poate fi scutit de responsabilitate, deoarece nu și-a îndeplinit cu promptitudine obligațiile ce-i reveneau conform contractului. Astfel, în unele situații eliberarea amplasamentelor s-a făcut cu întîrziere, nepermițînd atacarea desfășurată a lucrărilor, așa cum a fost cazul cu depozitul de cherestea, căi ferate, amenajări în hala mobilă, curbată sau asigurarea șipredarea, conform graficului, a utilajelor tehnologice. In prezent mai urmează a fi procurate numeroase mașini de rindeluit pe 2 fețe, mașini de îmbinat furnire cu hîrtie, mașina de șlefuit canturi, mașina de frezat, mașini de lustruit cu 2 cilindri și cu 6 cilindri, presă de încleiat, agregat de prelucrarea panourilor C.P.C. II, mașina de turnat lac cu 2 capete și multe alte aparataje de măsură, control și automatizare, fără de care funcționarea liniilor tehnologice nu este posibilă. Față de această situație, se naște o îndreptățită întrebare : Cum va reuși beneficiarul să asigure punerea in funcțiune la termen a capacității și cum va putea în această situație să-și îndeplinească planul? Întrebarea are un înțeles cu atît mai acut cu cît nici cadrelor de muncitori problema calificați nu este rezolvată decît pentru un singur schimb. Recuperarea rămînerii în urmă nu este, totuși. Dar aceasta presupune imposibilă, măsuri operative și eficiente din partea beneficiarului și constructorilor, o utilizare cu maximum de randament a timpului de lucru. Avem convingerea că factorii responsabili vor acționa cu fermitate pentru ca la data scadenței să se răspundă prezent. ALEXANDRU DRAGHICI directorul filialei din Caransebeș a Băncii de Investiții Un nou motor de 3200 kw a intrat în producție Cel de al 6-lea prototip intrat în producție la secția de mașini electrice de la U.C.M.R. este un motor de 3200 kw, destinat ventilatoarelor pentru eliminarea gazelor din termocentrale. Primul motor din seria celor 6, care se vor executa aici, a și fost deja livrat și a intrat în producție cel de-al doilea. Cîteva caracteristici tehnice particularizează acest agregat în comparație cu altele asemănătoare : este complet etanș, iar instalația de răcire este încorporată în însăși carcasa motorului. =nll 4 PAGINI, 30 BAN] Pagina a III-a: MUNCA POLITICO— EDUCATIVĂ în dezbaterea comuniștilor de la Uzina Otelu Roșu Inscripție la o aniversare entru a-i stabili evoluția, nu este nevoie de nici o metaforă. Ea există ca atare în însăși destinele siderurgiei românești. Distanța apare evidentă în chiar limitele de referință : începuturile modeste de acum 200 de ani și succesele spectaculoase de azi, în astfel de situații, drumul parcurs fiind atît de lung nu se mai pot face comparații. Pentru că, ce element comun mai poți găsi între începutul concretizat în patru ateliere de forjă, 2 șoproane cu pretenții de depozite și două mici furnale, și bilanțul de acum care însumează 28 de mărci de oțeluri dintr-o gamă utilitară de 327 calități, 51 profile laminate în 382 tipodimensiuni, 200 mărci de oțel dintre care 115 aliate? Și multe, multe altele. Reșița se confundă cu metalul, cu siderurgia și explicația constă tocmai în îmbinarea aceasta fericită dintre tradiție, dragostea oamenilor de muncă, asemănarea dintre duritatea metalului și caracterul puternic al muncitorilor. Omul a împrumutat oțelului maleabilitatea sa și strălucirea sa și a luat de la metal tăria și sobrietatea. Nu e la mijloc vorba doar de o comparație reportericească. Am privit zile în șir muncitorii, tehnicienii și inginerii Centralei siderurgice PETRE ANGHEL (Continuare în pag. a 2-a) Sezonul estival — deși unii spun că e pe sfirșite! — e in plin , trnei noastre își așteaptă, în continuare, iubitorii de drumeții, sezon. Frumusețile pa Foto : P. CODRUȚ m Pentru protecția naturii Municipiul Timișoara a găzduit între 29 august — 1 septembrie a.c. a treia conferință națională de protecția naturii. Alături de o serie de oameni de știință din țara noastră ca acad. Nicolae Sălăgeanu, prof. dr. doc. C. V. Oprea, prof dr. Nestor Lupei, prof. Valeriu Pușcariu, la lucrări au participat și oaspeți de peste hotare : din U.R.S.S., R.P. Chineză, R.S. Cehoslovacă, R.S.F. Iugoslavia, Italia, Franța și R.F. a Germaniei. Din partea județului nostru, au participat profesorii Nicolae Hillinger și Iosif Scheffer. Primele două zile au fost afectate comunicărilor științifice. Trebuie să menționăm că multe din comunicările prezentate cu această ocazie s-au referit la protecția naturii în județul Caraș- Severin : „Rezervația Valea Mare — Moldova Nouă“ de S. Grigore și I. Coste, „Plante noi sau rare pentru flora Banatului, existente în rezervațiile naturale din Munții Aninei“ de L. Schrött, „Aspecte din flora și vegetația rezervației naturale Cheile Carașului — Comarnic“ de G. Cocora-Tietz și L. Schrött, „Flora pteridofitică a rezervației naturale Beușnița — Cheile Nerei“ de L. Schrött și C.V. Oprea, „Protecția calității apelor ca factor al ocrotirii naturii în județele Timiș și Caraș-Severin“ de C. Rădescu. In data de 31 august a fost vizitată cea mai mare rezervație din țara noastră — rezervația Domogled din Băile Herculane. t ȘEDINȚA Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 31 august 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată i tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar geral al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri și șefi ai unor instituții centrale. în cadrul ședinței au fost examinate și aprobate propunerile privind îmbunătățirea activității Academiei de învățămînt social-politic „Ștefan Gheorghiu“ ; lărgirea și reorganizarea școlilor interjudețene pentru pregătirea activiștilor de partid, ai organizațiilor de masă și obștești, precum și propunerile de organizare a Institutului pentru pregătirea cadrelor de conducere din economie și administrația de stat. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la executarea unor lucrări de investiții, modificarea Decretului pentru organizarea și funcționarea Băncii de Investiții, precum și cu privire la alte probleme curente. „Verticalele“ tind să cucerească înălțimile... Foto : IOAN CARDOȘ ÎN OBIECTIVUL RADARULUI Securitatea circulației pe drumurile publice în județul nostru a căpătat încă un atuu: o instalație radar, special construită care indică cu precizie . . . electronică, viteza autovehiculelor în deplasare. Această instalație, completată cu o „cunoștință" mai veche „Traffipaxul", înregistrează pe peliculă autovehiculul, anul, luna, ziua, ora și secunda, precum și viteza cu care a circulat. In luna august, lucratorii de circulație de pe raza județului nostru au acționat pe șoselele ce ne aparțin, pentru a depista conducătorii auto „vitezomani", care nu respectă regulile de circulație. Noul mijloc tehnic exclude orice comentarii în caz de depășire a vitezei legale: în primul tur făcut pe șoselele județului au fost depistați peste 50 conducători auto care au depășit viteza legală. — Sunt 01, fac apel la 02 ! Recepție ! — Sunt echipajul 02, vă ascult ! — Opriți autovehiculul cu nr. 1CS1007, de culoare neagră, și sancționați conducătorul acestuia pentru că a circulat cu 107 km/oră în localitate. Autoturismul aparține lui Zimmerman Henric, care, conform legii, a fost sancționat. Și autovehiculul cu nr. 1 CS 2871 a fost înregistrat de aparatul radar cu 93 km pe oră în localitate, dar conducătorul acestuia, aflînd că pentru încălcarea normelor legislației rutiere va fi sancționat, se impacientează. — Nu-i adevărat! N-am depășit viteza legală ! Poate doar cu 4 sau 5 km . . . Chemată prin radio, stația radar repetă mesajul. Brusc, șoferul se potolește, mulțumit că a scăpat doar cu o amendă. Cu viteze excesive au circulat și autovehiculele 1 CS 1589 (100 km pe oră), 46 CS 3294 (71 km pe oră), 21 CS 2222 (60 km pe oră), 1 CS 2089 (77 km pe oră), 21 CS 1847 (63 km pe oră), 1 CS 3066 (77 km pe oră) și altele. Din totalul de 328 autovehicule înregistrate de aparatul radar în timp de 5 ore, mai mult de 18 la sută au depășit limita maximă de viteză permisă de lege. Bineînțeles, contravenienții au fost sancționați conform legii. Dar, este îngrijorător faptul că depășirea vitezelor de circulație nu se înscrie doar cu cîțiva km, peste cea permisă ci cu 15 pînă la 45 km, și chiar mai mult. Unii conducători autorisesc că nu obișnuiesc să mărtucontroleze vitezometrul de la bord, alții se scuză invocînd defecțiunea acestuia, iar o altă categorie — cea mai condamnabilă — nu-și recunoaște fapta, susținînd chiar că „poate aparatul radar este defect" ?! Desigur, respectarea normelor de circulație depinde în primul rînd de conștiința și educația cetățenească a fiecăruia dintre cei cărora li s-a încredințat permisul de conducere auto. Dar dacă aceste resorturi morale nu funcționează, devine necesară aplicarea cu exigență a unor măsuri corective. De cele mai multe ori contravențiile la legea circulației se comit la adăpostul convingerii că cel în cauză nu este văzut. Aceasta o demonstrează faptul că acolo unde controlul este mai exigent, unde se utilizează mijloace moderne de supraveghere, abaterile de la regulile de circulație sunt foarte puține. Atenție, deci conducători auto! „Ochiul radarului veghează". Cpt. H. CIOINEA din Direcția comercială a I.G.M. CONCURS „REȘIȚA 200“ In cadrul manifestărilor cultural-artistice inițiate de Consiliul municipal al sindicatelor pentru a sărbători existența biseculară a Reșiței industriale, sîmbătă s-a desfășurat concursul formațiilor și soliștilor de muzică populară și a brigăzilor artistice de agitație, la care au luat parte reprezentanți ai întreprinderilor din municipiu. La întrecerea brigăzilor s-au prezentat 4 echipe de la C.S.R., U.C.M.R., I.C.M.M.R. și I.I.L. Metaloplast. Cea mai valoroasă, confirmînd frumoasele aprecieri de care s-a bucurat și pînă acum, s-a dovedit brigada de la secția aglomerare (C.S.R.). Ierarhia brigăzilor artistice de agitație, stabilită de juriu, arată astfel : pe primul loc formația C.S.R., pe următoarele două cele ale U.C.M.R. și I.C.M.M.R. La muzică populară întrecerea s-a desfășurat, în principal, între I.C.M.M.R. și I.G.O.R. (singurele întreprinderi care au prezentat tarafuri), pe primul loc situîndu-se formația I.C.M.M.R. Cei 9 soliști vocali și cei 5 instrumentiști au fost bine apreciați de public. Cei mai buni s-au dovedit Maria Ardeleanu (I.G.O.R.), solo voce, și Ion Velcescu (I.G.O.R.), solo taragot — cîștigători ai locului I. Duetul acordeoniștilor Carol Stoianovici și Mihai Șera (de la C.S.R.) și cel alcătuit din Mihai Iova și Viorel Dumitru (I.I.L. Metaloplast) au ocupat primul loc la această probă. încheierea lucrărilor celei de-a 21-a Conferințe PUGWASH Marți s-au încheiat la Sinaia lucrările celei de-a 21-a Conferințe internaționale PUGWASH, la care au participat peste 100 de oameni de știință — savanți de renume mondial, specialiști și experți, reprezentanți ai unor universități și asociații științifice — din 32 de țări ale lumii. In ședința plenară finală, care fost prezidată de prof. H. Alfaven, laureat al Premiului Nobel, președinte de onoare al PUGWASH, au fost prezentate și discutate concluziile celor cinci grupe de lucru ale Conferinței, constituite pe problemele securității europene, dezarmării, măsurilor internaționale pentru prevenirea și lichidarea conflictelor locale, îmbunătățirea colaborării și cooperării între state și combaterea efectelor poluării mediului ambiant. Prof. J. Rotblat, secretar general al PUGWASH, a enunțat apoi principalele acțiuni și întîlniri pe care și le propune mișcarea PUGWASH pînă la viitoarea conferință ce se va ține la Oxford (Anglia), între 7 și 12 septembrie 1972. în continuare, o serie de participanți au făcut sugestii privind extinderea, diversificarea și creșterea eficienței acțiunilor de viitor ale mișcării PUGWASH. Rostind cuvîntul de închidere, prof. H. Alfven a mulțumit gazdelor, Comitetului național român PUGWASH, pentru ospitalitatea de care s-au bucurat participanții, pentru condițiile asigurate desfășurării conferinței. In cursul după-amiezii, s-a desfășurat ședința Comitetului Permanent al PUGWASH, care a aprobat documentul final al conferinței. (Agerpres) ÎN PAGINA A 4-A Declarațiile unor personalități științifice participante la cea de-a 21-a Conferință PUGWASH Valoarea hărniciei Astă-primăvară, tinerii de la întreprinderea balneară Herculane au hotărât să participe cu toții la lucrările de înfrumusețare a orașului, la întreținerea zonelor verzi, a drumurilor. Au trecut de atunci cîteva luni. Azi, valoarea hărniciei lor cunoaște dimensiuni impresionante, pentru că, în afara lucrărilor de întreținere, tinerii s-au angajat și în lucrări de construcție. Pe o lungime de 1,5 km au construit un drum (și podul care-l traversează), o alee lată de doi metri și lungă de un km, valoarea economiilor înregistrate depășind o jumătate de milion. încurajați de aceste succese, tinerii lucrează în prezent, la amenajarea unei baze sportive. Le dorim alte și alte succese în vederea înfrumusețării continue a orașului lor ! Acțiuni de muncă voluntară La Prigor cetățenii transpun in viață entuziasmul celor ce doresc să facă din comuna lor una dintre cele mai frumoase din județ. Astfel, și-au propus construirea unui cămin cultural la Borlovenii Noi, reparația capitală a școlii din Prigor și altele. Au fost realizați aproximativ 500 000 lei economic, cu mai bine de 100 000 lei în plus, față de prevederi. »