Flamura, octombrie 1971 (Anul 18, nr. 2141-2167)

1971-10-01 / nr. 2141

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CARAȘ-SEVERIN AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN IUJ.J și ANUL XVIII, Nr. 2141 VINERI, 1 OCTOMBRIE 1971 4 PAGINI 30 BANI VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU In școli de toate gradele DIN CAPITALĂ Pentru ca învățămîntul să fie strîns legat de viață, de producție, ca tineretul studios să fie educat în spiritul muncii, al idealurilor socialismului — acesta este înaltul sens al vizitei de lucru făcute de tovarășul Nicolae Ceaușescu în școli de toate gradele din Capitală In cursul dimineții de joi, 30 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Dumitru Popa, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat școli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate și tehnice din Capitală. în această vizită de lucru, conducătorii de partid și de stat au fost însoțiți de Mircea Malița, ministrul învățămîntului, Dan Marțian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere și specialiști din rețeaua învățămîntului de toate gradele, de activiști de partid și de stat. Prezența secretarului general în școli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a prețuirii acordate școlii și slujitorilor ei de partidul și statul nostru, a grijii pentru dezvoltarea și permanente perfecționarea învățămîntului, căruia i-a încredințat înalta misiune de a educa tînăra generație, de a o forma pentru muncă și viață, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viața fiecărui cetățean, ca o manifestare a bine grăitoare a democratismului orînduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul și partidul, prezența aproape cotidiană a Nicolae Ceaușescu, a tovarășului celorlalți conducători de partid și de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obișnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esență preocuparea sa statornică de a analiza la fața locului modul în care se transpun în viață hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritorii de bunuri materiale și tuos, spirituale într-un dialog frecvenit să deschidă noi orizonturi, noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. în această lumină se înscrie și vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicației privind legarea învățămîntului de viață, de producție, prin activitatea atelierelor-școală, prin transformarea întregii rețele de școli în adevărate amfiteatre ale muncii și de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realități. Cu atît mai mult, cu cît în acest an de învățămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca școlile, de pe întreaga filieră să beneficieze nul concret și direct al de sprijinuităților productive — din industrie, agricultură, cooperația de consum și meșteșugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din școli cu mașini, utilaje, aparate, scule și să asigure în același timp și asistența tehnică de specialitate. Iată, așadar, ce vast și generos cîmp de activitate se deschide în fața învățămîntului nostru, pentru ca școlile și liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în orice domeniu, să-l facă să înțeleagă că orice activitate folositoare societății este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid și de stat începe la Liceul industrial energetic din șoseaua Giurgiului. După cum se știe, aceste școli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învățămînt post-general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naționale. Specificul lor — obținerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere și adeziune din partea acestora, fapt dovedit și de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoții de absolvenți ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producție, dovedește din plin eficacitatea acestei forme de învățămînt. La intrarea în clădirea liceului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadre didactice și de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfășurată pe frontispiciul clădirii, se află urarea: „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubite tovarășe Ceaușescu!". Directorul liceului, prof. Alexandru Moșu, înfățișează unele aspecte din activitatea instituției pe care o conduce. El arată că în prezent în liceu învață, la cursurile de zi și serale, 768 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo și electroenergetic. Prima promoție care a absolvit anul trecut se află în producție, în unități de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparații", diverse centrale electrice, dovedind pricepere și competență în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenți au intrat în instituții de învățămînt superior pentru a deveni ingineri și subingineri. Sunt vizitate apoi ateliereleșcoală, laboratoarele și cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de întreprinderea „Energomontaj", care patronează această școală, precum și prin autodotare, prin confecționarea în școală a unor instalații necesare practicii elevilor, economisindu-se peste 300 000 lei. Elevii își desfășoară activitatea sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, a unor ingineri și tehnicieni care lucrează nemijlocit în producție. Cei din ultimele clase își desăvîrșesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după rînd absolvire, în felul acesta pasă cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul lii informează pe oaspeți că acose află în construcție un poligon termo și electroenergetic de cea mai mare struirea de necesitate pentru inspecialitatea elevilor. Conducătorii de partid și de stat se interesează în vizita prin atelierele-școală la ce lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de piese solicitate de unitățile productive, se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate și armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. în școlile generale și liceele de cultură generală, noul an de învățămînt a debutat sub noi și promițătoare auspicii. Prima unitate de învățămînt din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Șincai". Întîlnirea conducătorilor de partid și de stat cu cadrele didactice de aici prilejuiește o scurtă discuție asupra istoricului acestui cunoscut liceu bucureștean, care în anul ce vine va sărbători 80 de ani de existență. Conducătorii de partid și de stat, însoțiți de directorul școlii, profesorul Victor Petre, și de profesoara Emilia secretara Comitetului de Ciuraru, partid, vizitează atelierele-școală intrate în ansamblul mijloacelor instructiv-educative o dată cu începutul anului școlar în curs. Mai întîi, însă, sînt prezentate laboratoarele de fizică și chimie, unde elevii și profesorii se găsesc în plin proces de desfășurare a lecțiilor. Laboratoarele sînt bine înzestrate, încît facilitează aprofundarea, pe baza experiențelor, a cunoștințelor predate la cele două discipline. Un interes aparte suscită laboratorul complex audio-vizual, destinat îndeosebi însușirii limbilor străine. Acest laborator, dotat cu șase cabine special amenajate, fiecare cu magnetofoane, cu mijloace de ascultare, precum și o sală de clasă cu Apreciind realizările obținute, secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu mașini și utilaje care funcționează și în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobîndească într-adevăr o calificare superioară, în pas cu cerințele vieții. Izolare fonică, de asemenea înzestrată audio-vizual, au fost concepute de profesorii liceului și realizate cu mijloace proprii. Metodele de predare audio-vizuale s-au dovedit, în ansamblul mijloacelor instructive, ca deosebit de eficiente, și extinderea și generalizarea lor este un obiectiv actual al Ministerului învățămîntului: în atelierele de lăcătușerie, de mașini-unelte de electrotehnică este o atmosferă de lucru. Sub îndrumarea profesorilor, elevii îmbrăcați în haine de protecție, lucrează la strunguri sau la alte mașini-unelte, creînd imaginea unei reale secții de producție. Școala conlucrează strîns cu întreprinderea „Autobuzul", care a concurat la berelor-școală cu înzestrarea arecare oferă, totodată mașini-unelte posibilități pentru ca elevii din ultimul an să efectueze în însuși procesul producției orele de atelier. Afară, în aer liber, un grup de elevi, în cadrul acelorași ore de muncă productive, executau o lucrare de zidărie. Atelierele, ca și activitățile practice desfășurate în aceste săli de clasă ale muncii fizice, întrunesc bune aprecieri. Secretarul general al partidului adresează cadrelor didactice în(Continuare în pag. a 3-a) îmbinarea organică a cunoștințelor de cultură generală cu practica productivă ~ criteriul fundamental în școlile generale și licee Astăzi, 1 octombrie, în jurul orei 11,30 posturile noastre de radio și televiziune vor transmite, în direct, mitingul ce va avea loc în Capitală cu prilejul deschiderii anului universitar 1971—1972. În ediția de azi • SPORT (în pag. a 2-a) COLȚUL ELEVULUI (în pag. a 3-a) SIMPOZION în stațiunea balneară internațională Băile Herculane, s-au deschis ieri lucrările celui de al II-lea simpozion național științific cu tema „Protecția și exploatarea rațională a zăcămintelor de ape minerale, lacuri și nămoluri terapeutice, în scopul valorificării lor complexe". Organizat de Inspecția de stat geologică — minieră din cadrul Ministerului Minelor, Petrolului și Geologiei, în colaborare cu direcțiile de specialitate din Ministerul Turismului, Comitetul de Stat pentru Economia și Administrația Locală și Ministerul Sănătății, simpozionul reunește un număr însemnat de specialiști din acest domeniu, în cadrul lucrărilor simpozionului, aceștia vor prezenta peste 40 de referate și comunicări științifice privind munca de cercetare în vederea punerii în evidență de noi resurse care să contribuie la dezvoltarea bazei materiale a sectorului balnear. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de tovarășul ing. Nicolae Bușui, prim-vicepreședinte al Consiliului popular al județului Caraș-Severin. Reșița universitară Prof. dr. ing. Nicolae Bogoevici prorector la Institutul de subingineri Reșița Așa cum arată tovarășul Nicolae Ceaușescu în Expunerea cu privire la îmbunătățirea activității politico-ideologice, de educare a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, procesul de instruire a tinerei generații trebuie strîns legat de realitățile economice și sociale din țara noastră, de realizările obținute pînă în prezent și sarcinile puse de partid pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. învățămîntul de toate gradele trebuie subordonat intereselor imediate și de perspectivă de dezvoltare a economiei, științei și culturii, în acest context trebuie privită perspectiva tinerilor care studiază pe băncile școlilor, precum și munca instructiv-educativă desfășurată de toți factorii de răspundere privind creșterea și formarea tinerei generații. înființarea la Reșița a Institutului de subingineri se încadrează din plin pe linia politicii partidului nostru de a se realiza o legătură strînsă între învățămînt și producție, de a folosi în procesul de instruire toate mijloacele și posibilitățile pe care le oferă activitatea practică, concretă din uzină. Această îmbinare se răsfrînge pozitiv atît asupra formării viitoarelor cadre ca specialiști și ca oameni devotați cauzei construcției socialiste cît și asupra procesului productiv asupra rezultatelor obținute la locul de muncă de absolvenții instituției de învățămînt. Considerăm că la Reșița există condiții ca procesul de învățămînt din noul institut să se ancoreze de la bun început în realitatea productivă. Pe de parte, în secțiile și laboratoarele a celor două mari uzine reșițene se vor desfășura o serie de activități practice ale studenților, iar pe de altă parte, un număr de cadre de specialitate din uzină vor desfășura și o activitate în institut în calitate de cadre didactice. întregul proces instructiv-educativ de la Institutul de subingineri din este coordonat și îndrumat Reșița de Institutul Politehnic „Traian Vuia“ din Timișoara. Sub conducerea și cu sprijinul organelor locale de partid și de stat și beneficiind de aportul material al Grupului de uzine din Reșița, s-au realizat de către unități și întreprinderi din Reșița lucrările de amenajare și dotare a localului noului institut, a căminului și cantinei. Munca începută va fi continuată și în viitor în sensul dotării laboratoarelor cu aparate și utilaje moderne, al lărgirii spațiului de învățămînt etc. Institutului nostru i s-a încredințat rolul de a pregăti cadre tehnice cu calificare superioară în specialitățile : tehnologia construcției de mașini grele, electrotehnică și tehnologia sudării, la care probabil în anii următori se vor adăuga și alte specialități. De altfel, înființarea la Reșița a unei instituții de învă(Continuare In pag. a 2-a) Sîntem în plină toamnă. Anotimp al belșugului, al abundenței. Plugarul care de la topirea zăpezilor din primăvară și pînă acum a trudit în grădină sau pe ogor, are satisfacția fructificării , anul a fost bogat, harnic cu cei harnici. E tot atît de firesc însă, ca satisfacția lui să fie întîlnită și acolo unde produsele grădinii și ogorului sînt așteptate de gospodină. Numai aici, bucuria cooperatorului, a mecanizatorului, a specialistului în agricultură, se confirmă pe deplin, prin structură sortimentală bogată, prin calitatea produselor. Cum se prezintă din acestpunct de vedere piața reșițeană ? După controalele sistematice efectuate în această vară, ca urmare a indicațiilor date de conducerea de partid privitoare la mai buna aprovizionare și servire a populației cu mărfuri agroalimentare, iată-ne, din nou, în rețeaua desfacerii legumelor și fructelor, întîi — o constatare îmbucurătoare , strădania lucrătorilor întreprinderii județene de specialitate, a multor gestionari și, implicit, a mai bunei îndrumări asigurate activității comerciale în urma impulsului amintit a determinat, ca fondul de marfă destinat Reșiței să fie superior sezonului corespunzător, din toamna trecută. Cantitățile de cartofi, varză, leguminoase, chiar unele fructe, depășesc simțitor pe cele înregistrate în pragul lui octombrie 1970. Să urmărim pe teren ce ne oferă unitățile. Un prim popas îl constituie unitatea de desfacere numărul 15 situată în Piața Republicii. Lume multă, însă . . . așteptînd la rînd, întrucît, abia la ora 9, ajunge mașina menită să îmbogățească și să împrospăteze sortimentul de marfă. N-ar fi putut să se facă oare această operație la o altă oră decit cea de vîrf ? Trecînd peste „amănunt", ținem să evidențiem esențialul. Găsești aici cam de toate. Ba și unele produse care, se spune că ar fi „ieșit din sezon", cum ar fi vinetele. Surprinde plăcut aspectul sub care ele se prezintă : proaspete, frumoase, îmbie la cumpărare. La fel putem spune și despre roșii și pătlăgelele verzi. Evident, ne interesează și factorii care determină calitatea lor bună. între altele, vinetele nu sînt primite, cum s-ar putea crede, „la zi", ci cu mai multe zile în urmă, însă au cunoscut cîte ceva din spiritul de bun gospodar al gestionarului Dumitru Florea. O bună păstrare, multiplicată de preocupare pentru selectare, sunt elementele prețioase ale bunei serviri. Anchetă realizată de : NICOLAE CATANA, CORNEL JIANU, TUDOR IONESCU (Continuare în pag. a 2-a) Cu sacoșa după cumpărături CE OFERĂ ȘI CE NU OFERĂ PIAJA REȘIȚEANĂ? SA fiI GRABNIC RECUPERATE INTIRZIERILE LA CULESUL PORUMBULUI! Am arătat în raidul întreprins de redacție unele aspecte din actuala campanie agricolă. Continuăm cu unele concluzii. Condițiile favorabile, datorită atît factorilor naturali, dar mai ales posibilităților sporite de care dispune agricultura: mașini, tractoare, îngrășăminte chimice, cadrul organizatoric creat, aplicarea principiilor de cointeresare materială a cooperatorilor și mecanizatorilor, permit ca strîngerea recoltei actuale cît și pregătirea celei viitoare să se facă la timp și la cel mai înalt nivel calitativ, în numeroase unități agricole, organizațiile de partid, consiliile de conducere, specialiștii, se ocupă cu mult simț de răspundere de organizarea muncii, de antrenarea la lucru a țăranilor cooperatori, a mecanizatorilor. Conștienți de sarcinile ce le revin, hotărîți să întîmpine sărbătoarea recoltei cu noi succese în muncă, lucrătorii ogoarelor nu-și precupețesc eforturile pentru efectuarea la timp a lucrărilor agricole de sezon. De la Fizeș, CĂLIN SABIN, instructor al U.J.C.A.P., ne transmite că datorită bunei organizări a muncii făcută de președintele Vasile Boldea și de inginerul șef Sever Jianu, pînă ieri porumbul a fost cules de pe 185 de hectare, în fiecare zi strîngîndu-se recolta de pe 7—8 hectare. La rîndul lor cooperatorii de la Greoni au cules porumbul de pe 102 hectare, realizînd o viteză zilnică de aproape 20 de hectare. La fel se poate spune despre activitatea țăranilor cooperatori de la Surduc, Răcășdia, Berzovia, Șoșdea, Vermeș, Izgar, Dodin și mulți alții. Mai sînt însă unități unde ritmul culesului nu este satisfăcător. Așa bunăoară, conform situației raportată ieri la Direcția agricolă, între 27 și 30 septembrie la Ticvaniu Mare s-au recoltat doar 5 hectare de porumb, la Secășeni 4, Cîrnecea 3, Slatina Nera 5, Duleu 5. Punerea la adăpost a recoltei de porumb cît și eliberarea de coceni a terenurilor în vederea însămînțării lor cu grîu, impun ca peste tot să se ia măsuri hotărîte pentru realizarea zilnică a ritmului de lucru la cules, conform graficului stabilit în planul tehnic operativ a fiecărei unități. în ceea ce privește însămînțarea griului, considerăm că pînă acum lucrarea abia a fost începută, în puține unități pornindu-se la lucru cu toate forțele disponibile. Mersul timpului concluziile specialiștilor ne arasi tă că în acest an epoca optimă pentru însămînțatul griului a început cu două săptămîni mai devreme, întrucît sîntem de acum în luna octombrie, nu se mai poate vorbi că încă au sosit timpul pentru semănat. Este de datoria specialiștilor să organizeze temeinic însămînțatul, să mobilizeze toate forțele la această lucrare pe care, în mod obligatoriu trebuie s-o conducă personal, în așa fel, încît să nu se însămînțeze nici un bob în condiții necorespunzătoare. Ziua recoltei, pe care o vor sărbători duminică, trebuie să însemne pentru toți lucrătorii de pe ogoare un puternic imbold pentru efectuarea unor astfel de lucrări care să garanteze că succesele înregistrate în acest an vor fi substanțial depășite în anul viitor. Ing. AL. POPOVICI La C.A.P. Buchin, hambarele se vor umple în curînd cu porumbul adus de pe cîmp. Foto: IOAN CARDOȘ