Foaia poporului, 1920 (Anul 28, nr. 1-53)

1920-05-23 / nr. 22

Hr. 22 FOAIA POPORULUI Par. 31 Instrucţiuni pentru organizaţiile In cele următoare publicăm unele puncte de orientare asupra felului cum ae fso alegerile de deputaţi ţl ce trebue se facă membrii partidului naţîonal Tn toate circumscripţiile (cercurile). Aceate Instrucţiuni electorala le dîm după «F»tr!t«, orginul oficios al partidului naţional. * Alegerile de deputaţi ţi secai ori ae fac în Wm 4eoreU.lt 1/f ga electorală din 24 August 1919 pentru Ardeal, Banat ţi ţinuturile româ- Mftf din Ungaria. Modificările introduse prin decretul-lege din 2 Aprilie a. c. nu schimbă procedura şi operaţiunile de alegere. Circumscripţiile electorale Mai fixate şi mărite prin decretul lege din 2 Mai, a. c. publicat în zilele acestea. Constituirea respective întregirea birourilor electorale civiliale (pentru întreg judeţul), a birourilor electorale (pentru fiecare circumscripţie, deosebit pentru alegerea de deputat şi senator), cum şi a birourilor de votare (pentru fiecare secţie de votare) intră în atribuţiunile autorităţilor locale, cari sunt datoare a face la timp toate pregătirile prevăzute în decretul lege ţi în ordonanţele de executare ţi a le aduce la cunoştinţa publicului alegător. Certificatele de alegător Încă suut a ce face din oficiu ţi sunt a se înfixa fiecărui alegător cu dovadă de primire în termen de 8 zi înainte de prima zi a alegerilor. (art. 28.) Alegătorii trecuţi peste 40 ani (alegătorii de senatori) primesc 2 certificate. (Unde nu se împart la vreme aceste certificat?, suntem de părere ca oamenii să le ducă ţi să le ciară. Red. „F. P.«) Conscrierile alegătorilor făcute tn anul 1919 s’au ţinut în valoare ţi pentru această alegere prin decretul lege din 2 Aprilie a. c. Prin urmare certificatele de alegător se vor face pe baza acestor liste. Nu ştim, că ministerul de interne să fi făcut până acum dispoziţii pentru scrierea certificatelor. Lipsa certificatului însă nu poate fi motiv, ca alegătorul să nu fie admis la votare (art. 55) La tot cazul pentru cursul liniştit al alegerii este de lipsă, ca fiecare alegător să-ţi aibă certificatul. Atragem luarea aminte a organisaţiilor noastre de ptund, de a se interesa la autorităţile locale de certificate şi a reclama la cei în drept, ca legea să se execute. Declaraţiunile de candidatură se vor face cel mai târziu cu 8 zile minte de acest termen la locuinţa sau oficiul preşedintelui circumscripţiei electorale. Preşedintele e dator să aducă la cunoştinţă cel puţin cu 20 zile înainte de data alegerii ultimul termen hotărât pentru candidatură, e dator să primeacă declaraţiuni de candidatură şi înainte de acest termin. In ziua fixată se va prezenta la reşedinţa circumscripţiei şi va sta la dispoziţia alegătorilor, în localul anunţat, de la orele 9 dimineaţa până la 1 după amiazi. Mai târziu nu pate primi declaraţiuni de candidatură. Declaraţiunea de candidatură trebuie să întrunească toate condiţîunile prescrise. (Un model de acesta s'a publicat în „Patria“ Nr. 99). Declaraţiunea de candidatură trebuie să fie semnată de cel puţin 50 alegători din circumscripţie pentru adunarea deputaţilor şi de cel puţin 25 alegători pentru Senat. Alegătorii trebuie să fie trecuţi de fapt în lista vreunei comune. Sft nu se primească clar subscrieri fără a se controla lista, căci astfel de subscrieri de la alegătorii netrecuţi in listă se vor considera de neexistente, iar declaraţiunea de candidatură poate fi respinsă pe motivul acesta. Declaraţiunea va fi prezentată preşedintelui de cel puţin 2 şi cel mai mult 10 alegători, pe cari îi cunoaşte preşedintele sau cari îşi dovedesc identitatea persoanei cu adeverinţa primăriei comunală. Deodată cu declaraţiunea alegătorilor trebuie să fie prezentată şi declaraţiunea candidatului. Preşedintele e dator în termin de o oră, socotit după minte dela înaintarea declaraţiuni electorale Partidului Naţional lor, să dee adeverinţă de prezentarea candidaturilor, despre modelul C, iar dacă o refuză, hotărire după modelul D, arătând cauza refuzării. Dacă sunt defecte, consulate în declaraţiune, de lipsesc înscrieri etc., cari le arată preşedintele ca motive de refuz, aceste se vor înlătura, iar declaraţiunea se va înainta din nou. Până la ora 1 după amiazi din ziua ultimă de prezentare preşedintele e dator a primi de repeţite ori aceeaşi candidatură. Abuzurile de orice natură a preşedinţilor şi a organelor electorale vor fi arătate tribunalului competent în baza art. 84, 89, 90, 100, 101 şi 102 din decretul lege electorală, cerându se pedepsirea lor. Bărbaţi de încredere, unul sau doi din partidul propriu pentru fiecare secţie resp. birou de votare vor fi anunţaţi cu 24 ore înainte preşedinţilor de birouri de partea aligulorilor, cari au prezentat candidatura. Bărbaţii de încredere vor controla legalitatea alegerii şi în exercitarea acestei atribuţiuni vor putea saşi faţă pe scurt observaţiunile lor, cu autorizaţia preşedintelui; după terminarea votării pot înainta contestaţiuni (probate) înscris, cari vor fi adause la procesul verbal. Bărbaţii de încredere pot aplica încredinţaţi speciali, în scopul de a ţinea legături între alegători şi biroul de votare, în asemenea număr şi cu asemenea drepturi pentru fiecare candidat. Cunoştinţa amănunţită a legii, partea privitoare la operaţiunile electorale mai ales, e necesară pentru oricare conducător. De aceea pentru toate cercurile sa se ceară din vreme de la Biroul Partidului Naţional (Cluj, strada Regina Maria Nr. 11) broşuri cu „Legea electorală“ cum şi celelalte mijloace de propagandă (Programul partidului, Referirile adunării naţionale dela Alba lulia in 1913, Hotărîrile Congresului din 24 Aprilie 1920 etc.) Saşii şi arendările forţate. O delegaţie de 50 ţărani saşi, din toate judeţele din Transilvania locuite de saşi, sub conducerea foştilor lor deputaţi, s’a prezentat zilele trecute dlui Suciu, preşedintele comisiunei de unificare la Cluj, pentru a protesta contra ordonanţei fostului Consiliu Dirigent, despre arendarea forţată şi contra felului cum se execută această ordonanţă. Delegaţia a predat dl ul Suciu un memoriu amănunţit, prin care vrea să dovedească că executarea arendărilor s’a făcut pretutindeni în contrazicere cu dispoziţiile legei, prin ceeace s’a produs în populaţia săsească atât de pacînică şi liniştită, o adevărată desperare.^ Este dlar neapărat necesar, — spune memoriul, — de-a înceta recuprocedarea de până acum şi de a se revizui imediat hotărîrile luate. Dl Suciu, după cum se spune, în răspunsul său ar fi recunoscut, că în foarte multe cazuri s’au comis nedreptăţi şi a promis, că va ordona imediata revizuire a întregei procedări de până acum şi că va îndrepta nedreptăţile făcute. La 8 Maiu foştii deputaţi saşi s’au prezintat şi la Bucureşti dlui ministru Garoflid, care încă ie-ar fi frâduît, că va cerceta cu amănunţime chestiunea şi că în acest scop va pleca săptămâna viitoare la Cluj, unde se vor continua tratativele începute. * Aşa prezintă Saşii intervenţia lor la d! Suciu, de la care, aşa se vede, aşteaptă să răstoarne in bună parte tot ce a făcut Consiliul Dirigent cu arendările şi alte împărţiri de pământ. Nouă nu ne vine a crede. Cum a făcut Consiliul Dirigent arendările, trebue se aibă un rost bazat în lege, care nu se mai poate schimba aşa uşor. Curios e totuşi un lucru: Cum ştiu Saşii să folosească orice prilej. Acum în faţa alegerilor cearcă în dreapta şi stânga să obţină favoruri. Iar dacă cele spuse de dl Suciu corespund adevărului, atunci poate le şi succede, bineînţeles, în paguba Românilor, cari în schimb se ceartă şi desbină în partide. Iată unde începe a duce cearta pornită de oameni ieşiţi din partidul naţional, came acum, având lipsă de cât mai mulţi aderenţi, fac promisiuni de felul celei de sus. Industrie şi comerţ. Vite pentru Bucureşti, Primăria capitalei Bucureşti poartă consfătuiri cu Direcţiunea aprovizionării din Ardeal pentru liferarea a 600 vite săptămânal pe seama Bucureştilor. Preţul vitelor va trebui să se facă în lei fi nu în coroane. Ungurii şi Austriacii se ajută. Intre birourile de cumpărare a micilor industriaşi unguri pe deoparte şi între biroul de mărfuri austriac şi cel de altă parte, s’a ajuns la o înţelegere, în baza căreia Ungaria va primi materii în valoare de 300 milioane. Austria va preda mai ales utensilă aramă produse chimice şi materiale pentru industria de înbrăcăminte. Din Ungaria se va trimite în Austria tot felul de piei brute (nelucrate). Mei pentru maşini. Consiliul de miniştri a încuviinţat exportul de 200 vagoane de lei, cerut de Casa centrală a cooperaţiilor şi de împroprietărire a sătenilor, ca compensaţie ( gatară ) pentru aducerea în ţară a plugurilor şi uneltelor agricole în valoare de 5 milioane lei, comandate în Ceho-Slovacia Scoaterea coroanelor din circulaţie. La încheierea foii aflăm, că e vorba, ca la 1 Augut să se înceapă scoterea coroanelor din circulaţie, plătindu- e 40 pentru rOO cor, iar pentru restul de 60 cor se va de uni fal de chitanţă, care se va plăti mai târziu prin alţi bani româneşti sau prin vr’un împrumut de stat. — Mai milte în numărul viitor. _____