Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-09-16 / nr. 37

FOAIA românească 19 septembrie, luni - Sf. Mc. Trofim, Savatie şi Dorimedont. 20 septembrie, marţi - Sf. M. Mc. Eustatie şi soţia sa Teopista cu cei 2 fii: Agapie şi Teopist. 21 septembrie, miercuri - Sf. Ap. Codrut; Sf. Prooroc Iona (Odov. Pr. înălţării Sf. Cruci). 22 septembrie, joi - + Sf. Ier. Mc. Teodosie de M-rea Brazi; Sf. Sfinţit Mc. Foca; Sf. Mc. Isaac; Sf. Martin. 23 septembrie, vineri - Zămislirea Sf. Prooroc loan Botezătorul; Cuv. Xantipa şi Polixenia. 24 septembrie, sâmbătă - Sf. M. Mc., întocmai cu apostolii, Tecla; Cuv. Coprie; Cuv. Siluan Athonitul. 25 septembrie, duminică - Cuv. Eufrosina; Cuv. Pafnutie Egipteanul; Cuv. Serghie de la Radonej. Foaia a scris... Acum 40 de ani Directoarea Elertenzia Rus, deşi foarte ocupată, mi-a stat totuşi câteva clipe la dispoziţie. „în acest an şcolar avem 102 elevi înscrişi. Corpul didactic este complet. Am primit doi profesori noi, iar directorul adjunct este Petru Popuţa. în cursul anului se va mai clădi o sală de clasă, aşa că situaţia se va îmbunătăţi în acest sens. Tot de la începutul anului şcolar grădiniţa a trecut sub administraţia şi conducerea şcolii." (Chitighaz, Condiţii bune, care obligă, Foaia Noastră, Nr. 18, 15 septembrie 1971, pag. 1) Acum 30 de ani Cercul de „Crucea Roşie" a Liceului nostru „N. Bălcescu" funcţionează cu 20 de membri, conduşi de profesoara Ileana Condoroş. Suntem fericiţi şi ne simţim onoraţi atât personal, cât şi cercul nostru, că am avut posibilitatea de a participa şi de a reprezenta ţara noastră la această întâlnire interesantă, de folos şi însemnată a Crucii Roşii, am aflat de la Tiberiu Petruşan, elev de clasa a doua la liceu. Apoi a continuat: - La tabăra organizată în mod tradiţional în fiecare an pentru elevii fruntaşi ai cercurilor de Crucea Roşie am participat alături de Ileana Ambruş, studentă în anul întâi la secţia de limbă şi literatură română şi geografie la Şcoala pedagogică din Seghedin şi de Eva Lase, elevă în anul patru a liceului nostru. (în tabăra internaţională de Crucea Roşie din Costineşti, autor: M, Foaia Noastră, Nr. 35, 30 august 1981, pag. 4) Acum 10 ani în general, documentele botezaților, aproximativ până în anii 1950, se găsesc la primăriile locale, însă cele mai vechi au fost aduse în arhiva Bisericii Ortodoxe, care se află la Episcopia din Jula. Biserica a păstrat aceste documente, și ele sunt sistematizate în ordine cronologică, până în a doua jumătate a secolului 18. Din păcate, unele protocoale şi registre matricole au fost distruse, ca de exemplu cele din Micherechi, dintre anii 1935-40. Dar se mai pot afla copii până la o anumită dată şi în Arhiva Naţională din Budapesta. (Cum să neregăsim originea? autor: Rita Ruja, Foaia românească, Nr. 37, 14 septembrie 2001, pag. 10) i“~ lomstĂSi,TM nnrruLoi .....FOAIA FQAiAi muxwiHeutfi let» 16 SEPTEMBRIE 2011 Târg agricol româno-maghiar Consiliul Judeţean Bichiş organizează, pe 17 septembrie, la Jula, târgul agricol şi întâlnirea oamenilor de afaceri din judeţele Bichiş, Arad şi Bihor, eveniment organizat în cadrul programului de cooperare transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013, sprijinit de Fondul European de Dezvoltare Regională. Vor avea loc o serie de întâlniri, prezentări de lucrări de specialitate şi conferinţe, la care sunt aşteptaţi invitaţi şi parteneri de proiect din Ungaria şi România, oficialităţi, specialişti şi oameni de afaceri din cele două țări. A.c. Pregătiri pentru recensământ Autoguvernarea Românească a Judeţului Bichiş, condusă de preşedinta Emilia Martin, organizează joia viitoare, pe 22 septembrie, o întâlnire a tuturor preşedinţilor de autoguvernări româneşti din acest judeţ. Tema întâlnirii va fi pregătirea pentru recensământul din luna octombrie în vederea obţinerii unui rezultat cât mai bun în ce priveşte minoritatea română din Ungaria, întâlnirea va avea loc la sediul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria (Jula, str. Gh. Doja nr. 8), cu începere de la ora 16.30. El. Expoziţie la capela ortodoxă Duminică, 18 septembrie, la capela ortodoxă română din Budapesta (str. Hollo nr. 8) va avea loc vernisajul expoziţiei din colecţia de cruci şi obiecte care poartă simbolul crucii a părintelui Cosmin Pop, preot paroh din Jaca. Aceeaşi expoziţie, cu titlul „Motivul crucii în arta populară tradiţională" a fost prezentată între 13-16 septembrie, la Mănăstirea Sf. Cruci din Oradea. Şedinţa Adunării Generale a AŢRU Sâmbătă, 17 septembrie, Adunarea Generală a Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria se va întruni în şedinţă, în cadrul întâlnirii de la sediul din Jura al AŢRU vor fi dezbătute darea de seamă a Comisiei Juridice, darea de seamă despre executarea hotărârilor expirate, modificarea bugetului pe anul 2011 al AŢRU şi al instituţiilor sale, modificarea actului constitutiv al Şcolii generale şi grădiniţa „Lucian Magdu" din Bătania, dar se va evalua şi concursul publicat pentru postul de director al acestei şcoli. Şedinţa va începe la ora 11.00, R.P. ul redacției: 661 463/52 de 60 de cute au toma vieţii învăţătorul Ioan Rus şi inspectorul Marius Turcu, cu elevi din Cenacul Unguresc, la începutul anilor 1970 Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă, Micherechiul vă invită la Festivalul Castraveţilor (foto: din arhivă)