Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-04-22 / nr. 17

fel FOAIA [wg] românească CALENDAR ORTODOX 25 aprilie, luni, Sf. Ap. și Ev. Marcu; 1) Sf. Cuv. Vasile de la Poiana Mărului 26 aprilie, marți: Sf. Mc. Vasile, Ep. Amasiei; Sf. Glafira; Sf Mc. Chiril, Chindeu și Jasie din Axiopolis (Cernavodă) 27 aprilie, miercuri, Sf. Sfințit Mc. Simeon, ruda Domnului; Sf. Ap. Aristarh, Marcu și Zinon 28 aprilie, joi, Sf. Ap. lafon și Sosipatru; Sf. Mc. Maxim, Cvintilian și Dadas din Ozovia (Sf. și Marea Joi - Pomenirea morților; Denia celor 12 Evanghelii) 29 aprilie, vineri, Sf. 9 Mc. din Cizic; Sf. Cuv. Memnon Mărt. (Sf. și Marea Vineri - Scoaterea Sf. Aer; Denia Prohodului Domnului) 30 aprilie, sâmbătă Sf. Ap. Iacob, fiul lui Zevedeu; Sf. Ier. Donat, episcopul Evriei 1 mai, duminică Sf. Prooroc Ieremia; Sf. Cuv. Mc. Eftimie, Ignatie și Acachie; Sf. Cuv. Isidora (Vecernia învierii) (1) Duminica Sf. Învieri (Sf. Paști) asile Voiculescu Florii Era o vreme dulce cu aburi pe zăvoaie Și dangăte de clopot în turlele de fer. Cântau în prag cucoșii prevestitor a ploaie Cu gâturile-ntinse spre apele din cer. Pe măgurile negre cu poalele jilave Mijea un fir de sate răznite de la drum, Ieșeau pe brânci din iarnă cătunele buhave Și își scoteau la soare căciulile de fum. Departe pe pârloage, băjenărind uitate. Un pâlc de capre albe îngenunchea umil. Suind spre grinduri, cârduri de vite-ngândurate Pășeau ascultătoare de un câine și-un copil. O pașnică tristețe punea fără de știre în orice coș de piepturi un suflet ne-ncăput. Lumina sta pe uliți, râdea prin cimitire. Dar se sfia să intre în casele de lut! Pe Domnul primăverii îl aștepta pământul, Iisus venea cu iarba. Și sălciile-n vad Din bumbi de muguri proaspeți își descheiau veștmântul Și-n cale ploconitei-l așterneau plecat. Vasile Voiculescu (n. 27 noiembrie 1884, Pârscov, Buzău - d. 26 aprilie 1963, București) a fost un scriitor și medic român, în domeniul literar s-a distins în principal ca poet și prozator (a fost și dramaturg). Acest colț de pagină îl vom dedica, pe parcursului întregului an 2016, poeziei. Opriți-vă, săptămână de săptămână, pentru câteva momente și bucurați-vă de frumusețea cuvântului românesc! 22 APRILIE 2016 înmormântarea profesoarei Lucia Borza Cu regret v-am informat în numărul din săptămâna trecută că profesoara Lucia Borza, autoare de manuale și poetă româncă din Ungaria a încetat din viață în ziua de 6 aprilie, la vârsta de 88 ani. Lucia Borza (1928- 2016) este cunoscută în Ungaria ca singura poetă care a scris poezii în limba română pentru copii. Marea majoritatea a școlarilor care învață limba română, precum și străinii care vor să cunoască limba română, studiază din manuale scrise de dânsa. Lucia Borza a făcut parte decenii de-a rândul și din cercul jurnaliștilor români din Ungaria, fiind colaboratoare încă din 1951 la „Libertatea noastră", predecesoarea revistei „Foaia românească" de azi și până în anii 2000. Informăm cei interesați că înmormântarea doamnei profesoare Lucia Borza va fi sâmbătă, 23 aprilie, ora 14.00, în cimitirul român ortodox din Chitighaz. E.ș. Proiecte din Ungaria sprijinite de DPRRP în anul 2016 Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni (DPRRP) din cadrul Ministerului Afacerilor Externe de la București a anunțat, pe 15 aprilie, publicarea rezultatelor sesiunii de finanțare pe 2016. Proiectele aprobate ale românilor din Ungaria sunt următoarele: - Institutul de Cercetări al Românilor din Ungaria - Organizarea celui de al XXVI-lea Simpozion Internațional (14.125 RON). - Biserica Baptistă din Ungaria - Dotarea fanfarei Bisericii Baptiste Române din Micherechi cu instrumente muzicale de suflat (16.500 RON) - Editura NOI, Editura de Presă și Carte Românească - Finanțarea parțială a publicației „Foaia românească" (55.200 RON) - Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria - Consolidarea limbii și culturii românești la grădinița de naționalitate română din Micherechi (25.425 RON) - Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria - Școala de vară „Alexandru Mocioni", la Moneasa (24.400 RON). Pozei săptămânii După muncă și răsplată. Bucuria copiilor participanți la concursul „Vocea de aur" de la Bătania Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate in Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Pe copertă: Intrarea Domnului în Ierusalim - Floriile (sursa foto: internet)