Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-09-16 / nr. 38

I FOAIA 2 I românească foaia(g)foaia lui ACTUALITATI I +a Calendar ortodox 19 septembrie, luni, Sf. Mc. Trofim, Savatie și Dorimedont 20 septembrie, marți: Sf. M. Mc. Eustatie și soția sa Teopista cu cei 2 fii: Agapie și Teopist 21 septembrie, miercuri, Sf. Ap. Codrat, Sf. Prooroc Iona (Odovania Praznicului înălțării Sf. Cruci) 22 septembrie, joi, t) Sf. Ier. Mc. Teodosie de M-rea Brazi, mitropolitul Moldovei; Sf. Sfințit Mc. Foca; Sf. Mc. Isaac; Sf. Martin 23 septembrie, vineri, t Zămislirea Sf. Prooroc loan Botezătorul; Sf. Cuv. Xantipa și Polixenia 24 septembrie, sâmbătă, Sf.M. Mc.,întocmai cu apostolii: Tecla; Sf. Cuv. Siluan Athonitul 25 septembrie, duminică, Sf. Cuv. Eufrosina; Sf. Cuv. Pafnutie Egipteanul; Sf. Cuv. Serghie de la Radonej. Duminica a XVIII-a după Rusalii (Pescuirea minunată) ◄ Părinții fac totul oricând pentru noi - Ne nasc și ne cresc mai mari decât ei, Rămân apoi cu discreție în urmă. Nu ne deranjează de obicei. Li-e rușine că sunt prea bătrâni, prea bolnavi, Pentru noi prea modești și prea simpli părinți, Vinovați pentru timpul pierdut Ne privesc în tăcere cuminți. Apoi își mută privirea în stea, Când raza-nglodată de cer se subție. Și, obosiți, nu pregetă o clipă Să nu se așeze în pământ, temelie. Acest colț de pagină îl vom dedica, pe parcursul întregului an 2016, poeziei românești. Opriți-vă, săptămână de săptămână, pentru câteva momente și bucurați-vă de frumusețea cuvântului românesc! Pe copertă: Sfințirea Monumentului Strămoșilor, la Micherechi POEZIE 16 SEPTEMBRIE 2016 Prima expoziție din colecția bibliofilului Iuliu Todorescu, la 150 de ani de la nașterea donatorului Biblioteca Națională Széchényi din Budapesta organizează pentru prima dată o expoziție din colecția cu cărți rare și manuscrise ale bibliofilului Iuliu Todorescu (1866-1919). Fondul de carte a fost donat Bibliotecii Naționale de către soția lui Todorescu, Horváth Aranka, după moartea acestuia în 1919. Biblioteca Todorescu-Horváth este una dintre cele mai valoroase donații particulare ale instituției. Colecția a ajuns în centrul atenției în ultimii ani din cauza unor volume unicat în limba română, necunoscute de bibliografii. Expoziția prezintă câteva tezaure ale bibliotecii, istoria acestora, documente valoroase și obiecte de-ale lui Todorescu, donate odată cu colecția de cărți rare. Vernisajul va avea loc în ziua de vineri, 16 septembrie, ora 11.00. Expoziția poate fi vizionată în holul Arhivei Bibliotecii Széchényi, până în ziua de 16 decembrie. Avocatul dr. Iuliu Todorescu, născut la 16 august 1866, la Budapesta, a fost fiul lui Paul Todorescu, un comerciant din Transilvania,stabilit de tânăr la Pesta. Prima carte veche pe care i-au cumpărat-o părinții tânărului student la drept a fost o Biblie în limba germană, legată în piele. în timpul studenției deja colecționa cu ardoare cărțile rare,își cheltuia o bună parte din banii de buzunar pentru această pasiune a lui. Cu timpul a pus bazele unei biblioteci fără asemănare, deosebit de valoroasă și de aspectuoasă. Văduva sa, în conformitate cu ultima dorință a soțului, a donat Bibliotecii Széchényi colecția de cărți de o valoare inestimabilă, împreună cu mobilierul care servea pentru depozitarea lor. S-a angajat de asemenea să plătească toate cheltuielile legate de restaurarea și legarea cărților. Ca urmare, după moartea sa, Iuliu Todorescu a fost numit consilier ministerial și director onorific al Muzeului Național, care era însărcinat pe atunci cu gestiunea Bibliotecii Széchényi. E.S. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Poza săptămânii Noi suntem români, noi suntem români noi suntem aici pe veci stăpâni...!