Foaia Românească, 2019 (Anul 69, nr. 1-52)

2019-10-18 / nr. 42

2 FOAIA | românească foaia@foaia.hu I ACTUALITĂȚI I 9 18 OCTOMBRIE 2019 în Calendar ortodox 21 octombrie, luni,) Sf. Cuv. Mărt. Visarion, Sofronie şi Sf. Mc. Oprea; Sf. Pr. Mărt. loan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel; Sf. Cuv. Marion cel Mare 22 octombrie, marţi, Sf. Ier., întocmai cu apostolii, Averchie; Sf. 7 tineri din Efes 23 octombrie, miercuri, Sf. Ap. Iacob, ruda Domnului; Sf. Ignatie, Patr. Constantinopolului; Sf. Cuv. Petroniu 24 octombrie, joi, Sf. M. Mc. Areta; Sf. Mc. Sevastiana şi Valentin 25 octombrie, vineri, Sf. Mc. Marcian şi Martirie, Valerie şi Hrisof; Sf. Tavita 26 octombrie, sâmbătă,) Sf. Mare Mc. Dimitrie, Izvorâtorul de mir 27 octombrie, duminică, +) Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor, ale cărui moaşte se află în Catedrala Patriarhală. » ’ . Duminica a XXIV-a după Rusalii (învierea fiicei lui lair) Citatul săptămânii Regele Mihai: „Funcţionarul de stat trebuie să aibă un asemenea statut, încât nici o sancţiune să nu fie prea mică atunci când cedează ispitei corupţiei. Pentru asta însă, trebuie mai întâi să vrei să ai funcţionari de stat care să slujească intereselor generale. Omul de stat... Nu poţi să iei un om absolut necunoscut şi să-l pui într-o funcţie mare. Asta este o practică obişnuită la comunişti. Un om trebuie să se remarce prin ceva pentru a fi promovat şi, în primul rînd să aibă o pregătire pentru slujba încredinţată. Vreau să spun că un om nepregătit profesional şi moral pentru o funcţie în stat este disponobil pentru corupţie chiar din clipa când îşi ia funcţia în primire. Normal este ca o persoană să treacă prin toată filiera de funcţii până ajunge sus. (...) De ce la noi să fie scoşi în faţă oameni care nu s-au remarcat prin nimic?în fond când scoţi un om din neant îi faci rău, îl obligi să creadă despre el însuşi fel de fel de lucruri neconforma cu realitatea, îi zdruncini personalitatea. El nu poate să refuze nimic, în această situaţie, celui care l-a promovat. în acelaşi timp, prezenţa protecţiei îl face nepăsător la ameninţările legii. Asemenea salturi de jos până la vârful ierarhiei s-au făcut în comunism. De acolo vine tradiţia, dar şi faptul că puţini se mai miră când vede pe cineva de care n-a auzit niciodată în fruntea unei instituţii publice, a unui minister, în fine. Diferenţa asta între ceea ce este omul de fapt şi ceea ce devine el când este numit, din interese care n-au nimic cu aptitudinile lui, dă naştere la corupţie. (...) în momentul de faţă, ce se întâmplă la noi încă nu e politică. Va trebui să respectăm mai întâi principiile morale elementare. Dup aceea vom vorbi şi despre existenţa unei doctrine politice sau alta...” Mircea Ciobanu, „ în faţa neamului meu", Editura Princeps, Iaşi, 1995 Pe copertă: Votare la sula pentru alegerile de noi autoguvernări românești în Ungaria Foto: Éva Simon/Ecranul Nostru Poza săptămânii Votare... cu pereche sau fără pereche Conferinţă transfrontalieră a muzeologilor la Bichisciaba Muzeul Munkácsy Mihály din Bichisciaba organizează vineri, 18 octombrie, de la ora 900, cea de-a VI-a ediţie a conferinţei transfrontaliere maghiaro-română, care în acest an a primit titlul: „evaluare. Panoramă muzeală la 175 de ani de la naşterea lui Munkácsy Mihály”. Evenimentul se va desfăşura în Sala de conferinţă a Muzeului Munkácsy Mihály (Bichişciaba, str. Széchenyi nr. 9). Programul conferinţei va cuprinde cuvinte de salut din partea lui Ando György, directorul Muzeului Munkácsy Mihály,Szarvas Péter, primarul municipiului Bichişciaba, Kassai Hajnal, şef de departament la Ministerul Resurselor Umane, Departamentul General al Colecţiilor Publice şi dr. Marius Lazurcă, Ambasador al României la Budapesta. Se vor ţine următoarele prelegeri: Gyarmati Gabriella, istoric de artă (Muzeul Munkácsy Mihály, Bichisciaba) —176 de ani din istoricul fondului de artă: Colecţia Munkácsy a Muzeului Munkácsy Mihály; Ván Hajnalka, istoric de artă (Muzeul Munkácsy Mihály, Bichisciaba) -Colecţia Jankay-Kolozsváry-Tevan; dr. Aurel Chiriac, director, profesor universitar (Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea)-O capodoperă a avangardei europene în colecţia Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea, pictura Flacăra albastră de Victor Brauner; dr. Adriana Pantazi, istoric de artă (Complexul Muzeal Arad) - Muzeul de Artă Arad, memoria colecţiei; Szelényi Katalin, artist textilist (Galeria Muzeului Regional Nagy Gyula, Orosháza)-Colecţia de artă din Orosháza şi „o mică istorie a galeriei din Orosháza”; Fekete-Dombi Ildikó, director executiv (Centrul Cultural şi Muzeul Erkel Ferenc, Nonprofit SRL)-Succesiunea meşterului european al monumentalităţii: colecţia Galeriei Kohán-prin prizma şefului de instituţie; Szentandrási-Sós Zsuzsa, istoric de artă (Várkapitányság -SediuCentral de Dezvoltare Integrată Nonprofit Ltd., Budapesta)Talent pierdut. Arta lui Erdélyi Attila şi succesiunea artistului în colecţia Muzeului Tessedik Sámuel din Szarvas; dr. Andrei Milin, etnolog (Muzeul Satului Bănăţean, Timişoara)-icoane pe sticlă bănăţene din colecţia Muzeului Satului Bănăţean Timişoara; dr. Elena Rodica Colta, etnolog (Centrul Cultural judeţean, Arad) - Un alt gen de artă: pictura naivă; Szalay Ágnes, istoric (Centrul Cultural Csabagyöngye, Casa memorială Munkácsy Mihály, Bichisciaba) - Conacul Steiner - Omaszta, adică Casa memorială Munkácsy Mihály. Conferinţa organizată cu ocazia aniversării a 175 de ani de la naşterea lui Munkácsy Mihály este subvenţionată de Secretariatului Cultural din cadrul Ministerului Resurselor Umane şi de Fondul Cultural Naţional. E.S. „La obârşii, la izvor”, cu dansuri şi cântece populare din judeţul Arad Ediţia din 2019 a festivalului de promovare şi păstrare a culturii populare tradiţionale româneşti, intitulat „La obârşii, la izvor”, organizat de Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria, va avea loc în duminica din 20 octombrie, de la ora 15.30, la sala festivă a Centrului Cultural Românesc din Bula. La cea de-a XII-a ediţie a festivalului vor evolua pe scenă ansambluri folclorice care vor prezenta bogăţia culturii tradiţionale din judeţul Arad. Programul cultural va fi precedat, ca de obicei, de săvârşirea Sfintei Liturghii Arhiereşti, cu începere de la ora 10.00, în Catedrala Episcopală din Aula. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie.