Foaia Românească, 2019 (Anul 69, nr. 1-52)

2019-11-08 / nr. 45

1 I I ilendarortodox 11 noiembrie, luni, Sf. M. Mc. Mina; Sf. Mc. Victor, Vichentie şi Stefanida; Sf. Cuv. Teodor Studitul 12 noiembrie, marţi, 1) Sf. Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni: Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra şi Vasile din Telciu; Sf. loan cel Milostiv, Patr. Alexandriei; Sf. Cuv. Nil Pustnicul 13 noiembrie, miercuri, +) Sf. 1er. loan Cură de Aur, Arhiep. Constantinopolului 14 noiembrie, joi, Sf. Ap. Filip; Sf. 1er. Cridonie Palama, arhiep. Tesalonicului 15 noiembrie, vineri, +) Sf. Cuv. Paisie de la Neamţ; Sf. Mc. şi Mărt. Curie, Samona şi Aviv 16 noiembrie, sâmbătă, Sf. Ap. şi Ev. Matei 17 noiembrie, duminică, Sf. Ier. Grigorie Taumaturgul, Ep. Neocezareei şi Ghenadie, patriarhul Constantinopolului; Sf. Cuv. Mărt. Lazăr Zugravul. Duminica a XXVI-a după Rusalii (Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina) ◄ Pe copertă: S-a constituit noua Autoguvernare pe Țară a Românilor din Ungaria Foto: Anca Becan Poza săptămânii 2 FOAIA românească foaia^foaia'hi ! ACTUALITĂŢI 18 NOIEMBRIE 2019 România îşi alege Preşedintele D uminică, pe 16 noiembrie românii sunt chemaţi la urne pentru a alege viitorul Preşedinte al României. Pe lista candidaţilor la alegerile prezidenţiale sunt înscrişi 14 candidaţi, care speră să ajungă la fotoliul de preşedinte: Klaus Iohannis, Viorica Dăncilă, Mircea Diaconu, Dan Barna, Theodor Paleologu, Viorel Cataramă, Hunor Kelemen, Ramona Bruynseels, Cătălin Ivan, Bogdan Stanoevicijohn Banu, Sebastian Popescu, Alexandru Cumpănaşu, Ninel Peia. Votul se deschide în România pe 16 noiembrie, începând cu ora 7.00 şi se încheie la ora 21.00. Românii din diaspora au la dispoziţie trei zile de vot, conform unei hotărâri de guvern aprobate. Calendarul votului este următorul: 8 noiembrie, orele 12-21 (-23.59), prima zi de votare în străinătate; 9 noiembrie, ora 7: se încheie campania electorală în ţară; 9 noiembrie, orele 7-21 (-23.59): a doua zi de votare în străinătate; 10 noiembrie, orele 7-21 (-23:59): a treia zi de votare în străinătate şi începerea votării în ţară. Unde se poate vota în Ungaria? La fel ca până acum, se vor organiza secţii de vot la sediul Ambasadei (Budapesta, str. Thököly nr. 72), al Institutului Cultural Român (Budapesta, str. Izsó nr. 5) şi la Consulatele Generale ale României din Gula Qula, str. Munkácsy nr. 12/a) şi Seghedin (Seghedin, str. Kelemen nr. 5). Informaţii suplimentare se găsesc şi la paginile internet ale Ministerului Afacerilor Externe (www.mae.ro/node/49479) şi Ambasadei României la Budapesta (www.budapesta.mae.ro). Alegeri pentru Preşedintele româniei Citatul săptămânii Unde eraţi la căderea zidului Berlinului? Noi toţi, în Europa, cei care am trăit evenimentele din 9 noiembrie 1989, putem răspunde la această întrebare. Atunci când, acum 30 de ani, germanii din Est şi din Vest, se strângeau în braţe, plângând de fericire, avea să se sfârşească nu doar separarea Germaniei. Odată cu Zidul a căzut şi Cortina de Fier, cea care, timp de 40 de ani, a despărţit în mod dureros continentul nostru. De aceea, în data de 9 noiembrie, noi, germanii, sărbătorim nu doar căderea Zidului, ci şi curajul cu care oamenii din întreaga Europă Centrală şi de Est şi-au câştigat libertatea şi democraţia. Sărbătorim o Europă care este astăzi, cu puţine excepţii, din fericire, unită. Noi, germanii, ştim că trebuie să le fim recunoscători pentru această fericită şansă sutelor de mii de est-germani care au ieşit în stradă pentru libertate. Dar şi muncitorilor de pe şantierele navale de la Gdansk, celor care în Ţările Baltice s-au prins, cântând, în lanţul uman, maghiarilor, primii care au tăiat Cortina de Fier, semnatarilor Cartei 77 de la Praga, demonstranţilor cu lumânări în mână de la Bratislava, revoluţionarilor de la Timişoara, tuturor femeilor şi bărbaţilor a căror voinţă de a fî liberi a spulberat ziduri şi a rupt sârma ghimpată. în egală măsură le suntem recunoscători prietenilor şi aliaţilor noştri din Vest, dar şi politicilor glasnost şi perestroika ale lui Gorbaciov care au netezit calea spre reunificare. Heiko Mass, ministrul german de Externe, într-un editorial scris cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la căderea Zidului Berlinului Simpozion anual la Institutul de Cercetări al Românilor din Ungaria -A. I n ziua de 9 noiembrie, Institutul de Cercetări al Românilor din Ungaria organizează cea de-a 29-a ediţie a Simpozionului ştiinţific anual. Evenimentul se va desfăşura la sediul organizaţiei, aflat în clădirea Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria Gula, str. Ch. Doja nr. 8), cu începere de la ora 11.00. Programul va va cuprinde următoarele prelegeri: Elena Rodica Colta (Arad) - Serviciul de sănătate al statului şi mentalitatea ţărănească; Iulia Mărgărit (Bucureşti): - Valoarea sapienţial-lingvistică a unor formaţii paremiologice (pe baza unui material din judeţul Bichiş); Maria Marin, Daniela Răutu, Carmen Radu (Bucureşti) - „Crai şi suflet”. Despre vorbirea românilor din Micherechi; Ana Borbély (Budapesta) -Individ, comunitate,societate, peisaj lingvistic în şcoala bilingvă din Micherechi; Stella Nikula Qula)-Dansul-o modalitate de comunicare nonverbală; Emilia Martin Qula) - Cultura populară în secolul 21 ; Grigore Poiendan (Micherechi) -Compararea cântecelor populare române şi maghiare adunate la Nyiradony; Elena Csobai (Bichişciaba) - Comunitatea românească din Bedeu; Maria Serényi (Budapesta)-100 de ani de la moartea renumitului bibliofil român, IuliuTodorescu, mare donator al Bibliotecii Széchényi din Budapesta. în încheierea programului se vor lansa publicaţiile Institutului, apărute în anul 2019. Evenimentul este sprijinit de către Fondul „Bethlen Gábor” din Budapesta. E.S. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie.