Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1970 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1970-02-01 / 1. szám

Több önállóság, nagyobb felelősség az alapszervezetekben Ki minősítsen? — Útmutató és működési szabályzat készül — Szükséges-e pártcsoportokra bontani az osztályokat Jelentős szervezeti változá­sok történtek a Politikai Fő­iskola pártszervezeteinek éle­tében az 1968/69-es tanévben. Az intézeti pá­rtmunka irá­nyítását a múlt tanévtől kez­dődően nem a csúcsvezetőség, hanem pártbizottság és végre­hajtó bizottság végzi. A párt­­bizottság titkárát függetlení­tették. A hallgatói alapszerve­zetek korábban egy-egy év­folyamra épülntek, a jelenlegi rendszerben pedig minden osztály külön alapszervezet­ként működik. A 3,­2-es évfo­lyam egyik osztályában pedig kísérleti jelleggel az alapszer­vezetet pártcsoportokra is fel­bontották. A Politikai Főiskolán meg­növekedtek az oktatási, neve­lési feladatok, így érthető, hogy nagyobb feladat hárul a pártalapszervezetekre is. Ehhez nagymértékben hozzá­járul a szervezeti decentrali­záció, a még alaposabb, még körültekintőbb pártélet meg­teremtése, a pártmegbízatá­sok konkrétabbá tétele. Az intézeti párt-végrehajtó­bizottság január 12-i ülésén egyebek között a 3/2-es évfo­lyam eddigi tapasztalatait vi­tatták meg. Szente Antal elv­társ referátumában azokat a pozitív és negatív tapasztala­tokat ismertette, amelyeket az elmúlt másfél esztendő mun­kájából szűntek le. A végre­hajtó bizottsági ülésen több kérdésben is élénk vita bon­takozott ki. A másfél évi munka alapján annyi máris megállapítható, hogy a decentralizálás kedve­zőbb feltételeket teremtett az eredményesebb, aktívabb és sokoldalúbb pártmunkához, az intézeti oktató-nevelő munka hatékonyabb támogatásához. Az a körülmény, hogy a párt­­alapszervezetek az osztályokra épülnek, nagyobb lehetőséget ad az alaposabb, a körültekin­tőbb munkához, a szűkebb kollektíva önállóbb tevékeny­ségéhez. A kisebb létszám, egymás alaposabb­­ ismerete jó légkört adhat az aktív, nyílt és érdemi viták kibontakozta­tásához. Az osztályok külön­böző tanulmányi és egyéb ügyeit a korábbi két bizalmi helyett most választott párt­­vezetőség végzi. A munkater­­vek és a­ taggyűlési tapaszta­latok is egyértelműen bizo­nyítják, hogy konkrétabbá, színesebbé vált a pártmunka, napirendre kerülnek olyan kérdések is, amelyek korábban elsikkadtak. A pártmegbízatá­sok rendszerének bővítése, a pártdemokrácia szélesítése kedvezően érezteti hatását az osztályközösségekben. Közvet­lenebb lett a kapcsolat a ve­zetőség és a tagság között is. Ugyanakkor arra is figyelni kell, hogy az alapszervezetek új rendszerében ne szorulja­nak háttérbe azok a problé­­ MÁRTÉLET mák, amelyek egész évfolya­mokat érintenek. Ez csak úgy oldható meg, ha az évfolya­mok képviselői rendszeresen részt vesznek a Iskolata­nács ülésén. Többen helytele­nítették a pártvezetőségi és az osztálybizalmi funkció össze­vonását. A hatodik szemeszter idő­szakára megszűnnek a jelen­legi osztálykülönbségek, s a szakoknak megfelelő csopor­tokban folytatódik a munka. A végrehajtó bizottság állásfog­lalása szerint az alapszerve­zetek megszüntetése viszont nem lenne célszerű. A párt­élet folyamatosságának bizto­sítására a volt osztálytársak szakosodás szerinti pártcso­portokba való szervezése lát­szik legcélszerűbbnek. A végrehajtó bizottság egy­értelműen megállapította, hogy lényegesen javult a­z alapszer­vezetekben a tartalmi munka, az alapszervezetek sok segít­séget adnak a Politikai Fő­iskola magas szintű oktató­­nevelő munkájához, a pártve­zetőségek jó kapcsolatot épí­tettek ki a tanárokkal, osz­tályfőnökökkel.­­ Mélyebben rejlő probléma, hogy ki készítse a hallgatók minősítését. A jelenlegi megol­dás fele­más, a kérdéssel ér­demes lesz külön is foglalkoz­nia a végrehajtó bizottságnak. A jelenlegi rendszer megne­hezíti azt, hogy az osztályfő­nök három éven át végigkí­sérje a hallgatókat, s a fejlő­désük, tanulmányi előmenete­lük, magatartásuk ismeretében a legreálisabb jellemzést ad­ja róluk. Vannak, akik úgy vé­lekednek, hogy a minősítést az alapszervezetnek kellene ké­szítenie. A helyes megoldás talán a kettő között van. Az osztályban tanító tanároknak és az alapszervezetek veze­tőinek együttesen kellene el­készíteni a jellemzést. A poi­t-végrehajtó bizottság határozati javaslatot foga­dott el, mely szerint írásos út­mutatót kell készíteni a hall­gatói pártalapszervezetek fel­építéséről, helyéről, szere­péről, hatásköréről és munka­stílusáról. Ez az írásos útmu­tató majd az új évfolyamok pártak­tivistái számára nyújt nagy segítséget. Nem kell mindent elölről kezdeniük, bár nem hasznosíthatják a korábbi évek jó tapasztalatait. Ugyan­csak elfogadta a végrehajtó bizottság az intézeti működési szabályzat mielőbbi elkészíté­séről szóló javaslatot is. A S^-es évfolyam egyik osz­tályában pártcsoportok mű­ködnek. Az eddigi tapasztalat szerint hasznos az alapszerve­zeteket tovább decentralizálni. Sokkal hatékonyabb a párt­csoportokban a mozgósítás, a véleménynyilvánítás, egymás alaposabb megismerése. A végrehajtó bizottság és a párt­bizottság további feladata lesz dönteni a pártcsoportok lété­ről. Másfél esztendő nem nagy idő. A tapasztalatok azonban egyértelműen mutatják, ho­gy az intézeti pártszervezetek fel­nőttek a megnövekedett fel­adatokhoz, s nagy segítséget adhatnak ahhoz, hogy a Poli­tikai Főiskolán eredményesen segítsék a magas színvonalú oktató-nevelő munkát. Tekintettel a téma fontos­ságára , a pártbizottsági ülésen is megvitatják a végre­hajtó bizottsági tanácskozáson el­h­angzottakat. (hi) MINDENKIHEZ: S. 0. s. Immár, hogy megjelent ez az újszülött, ez a Fórumnak el­keresztelt csecsemő, ténnyé vált egy olyan elképzelés, amely régen él, csak objektív és szubjektív okok miatt nem tudott megerősödni. Nem mondjuk azt, hogy ez a mosta­ni egyszerű szülés volt, de azt sem állítanánk, hogy csá­­szármetszéses. Valahogy ki­bújt az elképzelések hal­mazából, s ez elsősor­ban a pártbizottság, a rektori tanács erkölcsi és anyagi segítségének köszönhe­tő. De — amint azt a gyakor­latban bőven volt módunk ta­pasztalni — az újszülöttet fel is kell nevelni. S talán ez sok­kal nehezebb lesz, mint az el­ső példányt közreadni. Vala­mikor, esztendőkkel ezelőtt, volt egy iskolaújság, amely a „Sóder” nevet viselte, s amely­re, mint elődünkre, tisztelettel gondolunk vissza. Szeretnénk azonban túltenni rajta a tar­talomban is, a megjelenő pél­dányszámok mennyiségének tekintetében is. Ehhez segít­ségre van szükségünk. Segít­ségre, mégpedig mindenkitől és mindenben. Szerénytelenek vagyunk? Úgy gondoljuk, azért megen­gedhető ez a szerénytelen ké­rés, mert magunknak kérjük: a saját lapunknak. Eleddig si­került titokban tartani — ta­lán még az első számmal is —, hogy a Fórum mindenki fórumává szeretne válni. Most, hogy e titokról ezennel lehullt a fátyol, arra kérünk minden­kit, segítse munkánkat. Javas­latokkal, levelekkel, cikkek­kel, ötletekkel, képekkel és rajzokkal, bírálattal és taná­csokkal. Egy néhány soros ese­ményről szóló hír éppoly ér­tékes nekünk, mint egy ismer­tetés jelentős elméleti vitáról, egy humoros epizódot épp olyan örömmel fogadunk, mint egy beszámolót a munkahely meglátogatásáról. Felhívásunk, kérésünk — szeretnénk hangsúlyozni — mindenkihez szól. Tudjuk azt, hogy az idő kevés, a tennivaló sok. Ennek ellenére arról is meg vagyunk győződve, hogy újságunk előállításának segí­tése bőven kamatozódik. 2 A FORUM A TE LAPOD! VÁRJA ÉSZREVÉTELEIDET, ÍRÁSAIDAT! ÉVTIZEDEK ÓTA A PÁRT SORAIBAN Hazánk felszabadulásának huszonötödik évforduló­jára készülünk. Úgy gondoljuk, szerénytelenség nélkül mondhatjuk, hogy ebben a munkában, küzdelemben je­lentős részt vállaltak azok is, akik napjainkban a Politikai Főiskolán dolgoznak, tanítanak vagy tanulnak. Mi a magunk módján szeretnénk megemlékezni azok­ról, akik valamennyiünk közül is az elsők voltak. Éppen ezért engedjék meg, hogy a mi kis nyilvánossá­gunk előtt köszöntsük a pártszervezetünkhöz tar­tozó negyedszázados vagy annál is korábbi párttagokat. Bernáth György tanárt, aki 1933 óta; Bogyó Gézámé tanárt, aki 1940 óta; dr. Gulyás Emil tanszék­vezetőt, aki 1935 óta; Horváth Zoltánné tanárt, aki 1930 óta; Kálmán Lajos gazdasági igazgatót, aki 1938 óta; Lengyel Klára tanárt, aki 1939 óta; Nemes Dezső rektort, aki 1926 óta; Sas György tanszékve­zetőt, aki 1944 óta; dr. Szalai Béláné tanárt, aki 1941 óta; dr. Szenes Ivánné tanárt, aki 1944 óta; Tóth László tanárt, a­ki 1938 óta; dr. Vészi Béla rektor­helyettest, aki 1938 óta; Zöldi Margit könyvtárost, aki 1915 óta; Geréb Andorné tanárt, aki 1940 óta tagja a párt­nak. S azokat, akik 1­9­4­5 óta párttagok: Ágfalvi Károlyné nyug­díjast; dr. Babirák Ilona tanárt; Blaskovics János tan­székvezetőt; dr. Borsi Emil tanárt; Dankó László tanárt; dr. Honti János hallga­tót; Juhász János hallgatót; Kázsmér István hallga­tót; Korda Józsefné jegyzet­ellátót; Kovács Béla hallgatót; Ladvánszki Károly hall­gatót; dr. Latkovics György ta­nárt; Lux Lászlóné könyvtár­vezetőt; Maurer Jenő hallgatót; Major Istvánná ügykeze­lőt; Mezei János hallgatót; Molnár Győző tanárt; Németh Miklós hallga­tót; Pávák Antal asztalost; Pécsi Kálmánné tanárt; Prágai György hallgatót; Bakó Sándorné reíró­­iroda-vezetőt; Rudas Istvánná hallga­tót; Sárközi András hallga­tót; Simon Gy. Ferenc hall­gatót; Simon Ferenc tanárt; Somoskői János tanárt; Stefkó Dezső tanulmányi osztály­vezetőt; dr. Szabó József rektor­­helyettesit; dr. Szántó György tan­székvezetőt; Szekeres József tanárt; dr. Takács István tanárt; Terényi Mária tanárt; Tóth László hallgatót; Varjas Miklósné tanárt; dr. Vukovics Arnold ta­nárt; dr. Wirth Ádám tanszék­­vezetőt. Levél Prágából az MSZMP KB Politikai Főiskolájának A CSKP Politikai Főiskola meghívására Vészi Béla rek­­torhelyettes vezetésével 4 tagú küldöttségünk utazott Prágá­ba. A küldöttség részt vett Le­nin 100-ik születésnapjára rendezett ülésszakon, amely­nek témája: a munkásosztály és a párt vezető szerepéről szóló lenini elvek érvényesíté­se a szocializmus építésében. Az ülésszakon felszólaltak delegálónk képviselői és ugyancsak rész vettünk a párt­főiskolák együttműködését erősítő, fejlesztő megbeszélé­sen is. A CSKP Politikai Fő­iskola újjászervezett pártszer­vezete kérésére közöljük leve­lüket. Kedves Elvtársak! Kommunistáink 1970. ja­ nuár 15-én tartott rendkívüli konferenciája nevében küld­jük Önöknek harcos elvtársi üdvözletünket. Ezen a konfe­rencián kritikusan megvitat­tuk a párt jelenlegi tevékeny­ségét és határozatot hoztunk soraink megerősítésére és egyesítésére a marxizmus,le­­ninizmus, a proletár interna­cionalizmus és testvéri pártis­koláink közötti elvtársi együtt­működés alapján. A CSKP KB mellett működő Pártfőiskola CSKP szervezet« össziskolai konferen­ciájának küldöttei. A PÁRTISKOLA TÖRTÉNETÉBŐL 1945, DEBRECEN így kezdődött Pártiskolán vettem részt 1945 kora tavaszán Debrecenben. Ekkor még nem költözött föl Pestre sem a pártközpont, sem a kormány. A párt hajdani vezetői közül többen gyakran meglátogatták az iskolát, ismerkedtek a hallgatókkal, vagy egy-egy témáról előadást tartottak. Nagy érdeklődéssel vártuk például Révai József megem­lékezését március 21-én a Tanácsköztársaságról. Bár már tud­tuk, hogy Kun Béláról miért nem illő beszélni vagy kérde­zősködni, mégis meglepett, hogy Révai szinte egyetlen név említése nélkül foglalta össze a Tanácsköztársaság eredmé­nyeit — és főleg a hibáit. A beszéd kritikai volt, elsősorban a „balos” intézkedéseket ostorozta. Az akkori politikai helyzet­tel­ is összefügghetett ez az éles hang (gondoljunk például a földosztásra, mely akkor már folyt a felszabadult országré­szeken, s melyet, mint ismeretes, a Tanácsköztársaság mellő­zött stb.). De az elemzés hatását még föl is erősíthette Révai elvtárs borotvaéles logikája, magasfekvésű tenorhangja, egész taná­­rosan szikár és szigorú megjelenése. Szenvedélyesen tudott beszélni. Keveset gesztikulált, ha valami szót, kifejezést ki akart emelni — tömör fogalmazásában ez gyakran megesett —, a fejét egy határozott és jellegzetes rándítással kissé hát­ra vetette; ilyenkor meg-megvillant a szemüvege. Nem lehe­tett a hatása alól kivonni magunkat. Nem kalandozhatott el beszéde közben a gondolatunk: oda kellett figyelni, mert minden szónak, hangsúlynak megvolt a maga helye, jelentő­sége. És ami még külön kiemelendő: pompás magyarsággal fogalmazott. Bár már korábbról jól ismertük a párt nemzeti összefogási politikájának a lényegét, mégis újdonság volt számunkra en­nek történettudományos alátámasztása, egész interpretációja. A reveláció erejével A történelmet Andics Erzsébet elvtársnő tanította, akinek könyve „A munkásosztály és nemzet” hamarosan megjelent és hosszú időn át tankönyvként szolgált a pártiskolákon. A magyar történelem sorsfordulóinak — forradalmainak és sza­badságharcainak — világos marxista elemzése a reveláció erejével hatott rám, aki éppen akkor­tájt végeztem el az egyetem történettudományi szakát. A munkásosztály nemzeti szerepének a hangsúlyozása azért volt olyan fontos ebben az időben, mert a magyar reak­ció 25 éven át hamis hazafias frázisokkal bolondította a né­pet, miközben nemzetietlenséggel vádolta a munkásságot, va­lamint a kommunistákat. Tankönyvünk volt továbbá Mód Aladár „Négyszáz év: küzdelem az önálló Magyarországért” című, még a felszaba­dulás előtt megjelent műve, valamint olvasóik Molnár Erik­nek szintén a háború előtti pár évvel napvilágot látott „Ma­gyar őstörténet”-ét. S érdekes volt már akkor összevetni Mol­nár ökonómiai alapozású és szemléletű marxista elemzéseit a nyíltan politikai célzatú és töltetű többi marxista munkával. De bármi könyvhöz hozzájuthattunk: közel volt az egye­tem, onnan mindent megkaptunk. Forgattuk polgári vagy egészen reakciós szerzők történelmi műveit is, összehasonlítás és kritikaképpen. Ezekről aztán a szemináriumokon számol­tunk be. Nem tudom elmondani, mit jelentett számunkra ez a történelemoktatás. A honfoglalástól napjainkig (1945-ig) ölel­te át a magyar történelem legfontosabb csomópontjait, rop­pant világos okfejtéssel, marxista osztályszempontú elemzés­sel. Mindnyájan úgy éreztük, hogy a magyar történelem minden múltbéli tanulsága az akkori mának szól, hogy az il­legalitásból alig kilépett kommunista párt hihetetlen lendü­lettel nekiinduló, egy egész országot fölrázni akaró történelmi harcát segíti. A kor akusztikája tette ezt — a legnagyobb vál­tozás pillanata hazánk történetében, amikor mindent újra kellett kezdeni és mindent másképpen kellett csinálni, mint valaha is ezer év alatt, amikor — mindezért — az egész múlt története is mintegy nekünk agitál. Azóta sokhelyütt módosult, finomodott régi múltunk ké­pe, utóbb újabb és újabb kutatások új részleteket tártak föl, még hangsúlyeltolódás is következett egy-egy korszak értéke­lésében. De ez mit sem változtat ennek a pártiskolai történe­lemoktatásnak kifej­ezhetetlenül nagy és pozitív politikai ha­tásán. Teljes fegyverzettel imponáló volt számunkra és büszkeséggel töltött el ben­nünket, hogy a föld alól alig kiemelkedő, annyi vért vesztett, de mégis szinte poraiból megélemedett kommunista párt mi­lyen teljes fegyverzettel, tudományosan alátámasztott politi­kai koncepcióval lép a felszabadult ország színe elé. Ez is okozta, hogy bár roppant nehéz volt a helyzet — romok, pusz­tulás mindenütt, s mi több: romok a lelkekben, zavar a fe­jekben —, mégis úgy éreztük, hogy ezzel a párttal és ezzel a politikával rövid idő alatt úrrá leszünk minden, de minden nehézségen. Szinte elmondhatatlan lelkesedés, odaadás és bi­zakodás élt bennünk. Andics elvtársnő nagyon pontos tanár volt, sohase késett el óráiról. Amikor törékeny, de tiszteletet parancsoló alakja megjelent a teremben, egy pillanat alatt elült a lárma. Mi, akik szedett-vedett, háborút megszolgált öltözékekben ültünk a padokban, bizony megcsodáltuk, hogy ő mindig milyen ele­gáns. Gyors léptekkel ment föl a katedrára, retiküljét maga elé az asztalra tette, megfogta a fogantyúját, s anélkül, hogy egy darab papírt elővett volna (az idézeteket is fejből mond­­ta), tartotta szabadon előadásait a maga kicsit gyorsbeszédű, de azért nagyon is érthető modorában. Meghökkentett, amikor először megkérdezte, hol is hagytuk abba a múlt órán. Vala­ki megmondta, s ő tökéletes biztonsággal kezdett az előadás­hoz. Később elmondta, hogy egy előadó-tanárnak legalább egy tucat témát pontosan be kell tanulnia, csak akkor tud megfelelő hatást elérni, s csak akkor válik sajátjává az anyag. Engem is biztatott — aki a tanfolyam elvégzése után ottmaradtam a pártiskolán tanárnak —, hogy ezt tegyem. Be­vallom: erre a nagy önfegyelmet kívánó gyakorlásra nem voltam képes. De előadásának minden szavát lejegyeztem és FORUM

Next