Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1986 (17. évfolyam, 1-5. szám)

1986-02-01 / 1. szám

2 Ami tetszik, s ami nem... Hiszem és vallom, hogy az első benyomások hosszú távon meghatározzák az ember éle­tét. Vannak dolgok, amiket feltétel nélkül elfogad az em­ber, s olyanok is akadnak, amelyek előtt érthetetlenül megáll egy pillanatra, és el­gondolkodik. Nos, az alábbi morzsák az első néhány hó­nap eseményei, amelyek hol tetszenek, hol meg nem. A hallgatók számára igazán kényelmes, minden igényt ki­elégítő környezet biztosítja a zavartalan tanulást. S aki még nem fáradt bele az olvasásba, annak igen jólesik beülni a szép és hangulatos könyvtá­runkba. Az újságtartókhoz lépve azonban feltűnik, hogy már régóta ugyanaz a Magyar Ifjúság „köszön” vissza, a He­ti Világgazdaság már rég nem a „heti”. Más ... Szeptemberben az iskolai év mellett kezdődik el a színházi évad. Az ismeretek gyűjtése mellett sokan és szí­vesen járnak Thália templo­mába. Gyakran megfordulok —­ kedden és csütörtökön — a főiskolai közönségszervezőnél. Jó érzés betérni hozzá, hiszen rég találkoztam ilyen kedves, a színházi életben jártas, prog­ramot mindig ajánlani tudó közönségszervezővel. S mert a színházi élmény már a jegy vásárlásánál kezdődik — ne­kem eddig csak kellemesek az élményeim. Más ... Sokat ülünk. Foglal­kozási ártalom, így a testmoz­gási nemhogy ártana, felfrissü­lésre csábít. A sportkomp­lexum minden feltételt bizto­sít ahhoz, hogy az egészséges ember még a meglevő felesle­ges energiáját levezesse. Ha levezetheti, mert ugye nem akkor mehet az ember, ami­kor úgy érzi, itt az ideje, ha­nem akkor, amikorra beírta a nevét. Vettem a fáradságot, és megfigyeltem, mikor, hányan használják a tornatermet. Ugye nem kell mondanom, két­­három ember miatt sorra küldték el a hallgatókat. Kár. A testi frissesség jó hatással van a szellemre, ezt nálam­­nál nagyobb emberek is meg­fogalmazták már! Ami nagyon tetszik­. Az osz­tályfoglalkozások közötti szü­netekben jólesik egy pohár üdítő, kávé, s ha netán nem lakott valaki jól a reggelinél, egy szendviccsel elverheti éh­ségét. Az iskolai büfé széles választékával, udvarias és gyors kiszolgálásával az idő­­járók elismerését vívta ki. A kiszolgálók valamennyien fia­talok, s milyen jó érzés lát­ni, hogy kedvvel teszik dol­gukat. Pedig hányszor — s nemi is alaptalanul — marasz­talják el a kereskedelemben dolgozókat... Málnási Gábor 1/5 Az ő munkájukkal mindenki elégedett Fiatal kutatók A tudományos munka feltételeiről Novemberi számunkban in­dítottuk útjára azt a soroza­tot, mely főiskolánk tovább­fe­jlesz­tési elképzeléseihez kap­csolódva vizsgálja: milyenek a feltételei annak, hogy intéz­ményünk tudományos műhel­­­lyé váljon. Fiatal kutatóink mondják ehhez kapcsolódó vé­leményüket. Szirmai Viktória: Nem voltam aspiráns, de célirányos, egyszersmind sok­irányú munkának köszönhe­tem, hogy tavaly májusban megvédtem „Az új városokat fejlesztő tervezés társadalom- és életmódalakító törekvései” című kandidátusi disszertáció­mat. Egy tudományos teljesít­mény mögött a munkát erősí­tő és gátló folyamatok is meg­bújnak. Ami ennek során ne­kem leginkább kedvezett, az a szociológiai tanszék vezető­jének a szakmai munkát se­gítő, a teljesítményét ambicio­náló magatartása. Az, hogy An­dics Jenő tudta, a tudomá­nyos teljesítmény konkrét tá­mogatást, ha úgy tetszik, me­nedzselést, meghatározott fel­tételeket, például alkotói sza­badságot s különböző teher­mentesítéseket is igényel. A tanszék légköre is kedvezett a feladat megvalósításának. Környezetemben nem vagyunk kevesen, akik hiszik, hogy ok­tatni jól csak saját tudomá­nyos munka hátterével lehet. E mikrotfeltételek nélkül bi­zonyára sokkal nehezebben tettem volna eleget ennek az intenzív 20 hónapos munká­nak. Boldog ember vagyok, életelemem a küzdés, az erőn felüli feladatok vállalása, tel­jesítése. Miközben nincs olyan ran­gosabb hazai urbanisztikai rendezvény, ahol ne kérnének tőlem valamilyen munkát, ad­dig a főiskolán az évek során alig változott a szakmai te­kintélyem. Emellett úgy gon­dolom, hogy ma még hiányoz­nak a munkát segítő techni­kai feltételek, nehézkes a nyelvtanulás, a szakmai ösz­töndíjak, a meglevő eredmé­nyek monografikus kiadása, hogy a könyvtár túlzottan ta­nuláscentrikus. Mindemellett a tudományos munka presztí­zse legitim elismerésének a hiányát tartom a legnagyobb gondnak, a feszültségek más fajtái e hiány jelzései. Min­denesetre úgy gondolom, hogy tanárainktól tudományos mun­kát remélni, és ösztönözni csak úgy lehet, ha a már­­ tel­jesítményt felmutatókat való­ban megbecsülik, és ezt nem­csak kinevezéssel, hanem a kollegiális kapcsolatok tartal­mával is alátámasztjuk. Csáki György: Szentes Tamás aspiránsa vol­tam,­­tavaly védtem kandidá­tusi disszertációmat. Az előb­biek megismétlése helyett sze­rintem az önálló kutatómunka feltételei fontossági sorrend­ben az alábbiak: ösztönző munkahelyi légkör, megfele­lően működő könyvtár, a szükséges tanulmányutakhoz való hozzájutás, olyan oktatá­si terhelés, amely mellett ma­rad elég idő a kutatáshoz, a tudományos közéletben a kap­csolatok tartásához meghatá­rozott anyagi lehetőségek (ma­radjon idő dolgozni, ne kell­jen pénzt keresni) és tárgyi feltételek, valamint tudomá­nyos infrastruktúra. Ezeken a területeken kell minél előbb­re lépnünk. M. fórum Hogyan tanuljunk nyelveket? Főiskolánkon modern kiscsoportos nyelvoktatás folyik. Van-e tere ilyen ideális feltételek mellett a nyelvi laboratóriumnak? (Folytatás az 1. oldalról.) A 4—5 fős csoportokban nyelvvizsgára készülők való­ban eszményi feltételek mel­lett dolgoznak az órákon. Ami a felkészülésre fordítható időt illeti, az már heti 6 órával korántsem ideális. Ez van az első évfolyamon, ahol az orosz alapfokú állami­­ nyelv­vizsgára készülők 30—40 szá­zaléka főleg emiatt nem tud sikeresen szerepelni évről év­re. A második és harmadik évfolyamon, ahol középfokú vizsgára készülnek, átlag 4— 5 nyelvórára van csupán le­hetőség, ami­­ nagyon kevés. A modern nyelvtanítás ab­ból indul ki, hogy egy új nyelv elsajátítása ne­mcsak is­meretanyag megtanulásának kérdése, hanem ezek begya­korlásának feladata. Ebből a Mi egyébre alkalmas . Az eddig említett labor­­használati lehetőségek főleg a labor auditív, hallással kap­csolatos funkcióira vonatkoz­tak, ugyanakkor a laborató­rium tartozéka a vizuális szemléltető berendezés is, mindenekelőtt a színes kép­magnó, film- és diafilm-vetí­­tési eszközök. Természetesen ezekhez a megfelelő filmek, illetve­­ kazetták is rendelke­zésünkre állnak, például be­szerezhetünk angol és orosz nyelvű oktatófilm-sorozatokat. Fő­leg a­­ képmagnó rejt ma­gában nagy lehetőségeket az órák további színesítése, ér­dekesebbé tétele szempontjá­ból. Fő érdekessége az egy­szerű filmvetítéshez képest, hogy a videókazettáról ját­szott film egyes fontosabbnak ítélt részeknél, jeleneteknél megállítható, sőt visszajátsz­ható. A képmagnóval folyó nyelvoktatás nagy előnye, hogy­ az órák szinte a való­ságos idegennyelvi­­ környezet­be tevődnek át, és eltűnik az egész tanítási folyamatot kü­lönben óhatatlanul kísérő mest­erkéltség. Az orosz nyelv­­oktatásnál a tv-műsor rend­szeres képmagnóra rögzítésé­vel megvalósul az a törek­vés, hogy szinte naprakész időszerű hír- és esemény­szempontból nagyon hasonlít például a gépkocsivezetés készségének elsajátítása. Ami a gépkocsivezetésnél a veze­tési gyakorlat, azt a nyelv­tanulásnál társalgási vagy beszédkészségnek hívják. Saj­nos ez másképp nem alakul ki, csak a gyakorlással. Be­szélni­­ kell, méghozzá minél többet. A kiscsoportos oktatásnál egy nyelvtanulóra — ügyes óra­tervezés esetén — már nem két-hár­o­m, hanem h­at­­nyolc egyénileg beszéddel el­töltött perc jut, ami éves vi­szonylatban már hosszú órá­kat jelent. A nyelvi labora­tóriumban ez az egyénileg idegennyelvi beszéddel el­töl­tött idő akár az eddigi dup­­­lájára is növelhető. Ez pedig sok, a nyelvet­­ sikeresen elsa­játító tanulót jelent! nyelvi laboratórium­i anyagot vigyünk be az órák­ra! A nyelvi laborb­erendezés egyelőre kísérleti jelleggel működik, d­e rövidesen sor ke­rül kipróbálására, az egyes órarendi foglalkozásokon, il­letve a fakultatív órákon. Kü­lönösen nagy szerep vár az új nyelvi laborra a különbö­ző intenzív kurzusokon. Cé­lunk, hogy­­ mielőbb a­z okta­tási folyamat szerves­­ részévé tegyük. Nagy munkát ró majd lektorátusunk dolgozóira, fő­leg a szervezésben és a szak­mai továbbképzésben­. Bizto­sak vagyunk benne, hogy fá­radozásunk eredményes lesz, és az iskola új létesítménye megkönnyíti és eredménye­sebbé teszi majd az idegen nyelvek tanítását, tanulását. Borszéki Ferenc Ötmilliós ötlet — íróasztalfiókban Mit is csinált ez a Józsi? Még az elmúlt tanévben fel­tűnt a főiskola labdarúgást szerető hallgatóinak, hogy az akkori I/5-ös osztály csapatá­ban játszik egy nyúlánk, sző­ke fiatalember, aki jobban kezeli a labdát, mint általá­ban a többiek, jól cselez és jóval többször rúgja a háló­ba a focit játékostársainál. Elsősorban a labdarúgás­nak köszönhette hát az ak­kori elsős — Suri József —­, hogy hamar megismerték a nevét a többiek főleg, hogy akkor is és az idei tanévben is az ő osztálya nyerte meg a főiskola kispályás labdarúgó­­bajnokságát. Ahogy teltek a főiskolás hónapok, kiderült, hogy a többnyire csendes, visszahú­zódó hallgató nemcsak a fut­ballmérkőzésen nyújt átlagon felülit, hanem jeles ered­ménnyel állami vizsgázott pél­dául eddig minden tantárgy­ból. Tavaly, november 7-e előtt pedig azt mondta az osztálybizalminak: „Haza kell utaznom, kaptam egy meghí­vót a vállalatomtól.” Megmu­tatta a díszes kártyát — s természetesen­ utazhatott. Ki­tüntették. Mint később kide­rült, a korábbi bronz után megkapta a Kiváló Újító kitüntetés arany fokozatát. A hír gyorsan terjedt — egyre többen kérdezték — „Mit is csinált ez a Józsi?” — NoB! Mit is? — Kiötlöttünk egy import­­megtakarító megoldást, ami ötmillió forint haszonhoz jut­tatta a vállalatot — kezdi, mintha ez a világ legtermé­szetesebb dolga volna. — Várjunk csak egy kicsit, hogy mindez érthető legyen, előbb ismerkedjünk meg a „múlttal”... — Per­sze, persze! Talán dióhéjban annyit magamról, hogy villamos üzemmérnök vagyok, s a főiskola elvégzése után 1976-ban kezdtem dol­gozni a BRG Magnetofon­­gyárában Kecskeméten, mint technológus. Egyébként Kecs­keméten is lakom. — Hogyan újít egy techno­lógus? — Tud­ni kell a BRG-ről azt, hogy a gyár központja Pesten van, s a gyártmány­­fejlesztés a fővárosiban törté­nik. Nosi, inbét kapjuk egy­­egy gyártandó termék doku­mentációját, a technológus pedig ez alapján elindítja a nullszériagyártást. Amikor el­készül az első termék, akkor megvizsgáljuk, mit lehet job­ban készíteni annál, mint ahogy azt a tervekben előír­ták számunkra. S persze a technológus dolga az is, hogy beavatkozzon a gyártásba, ha valami nem stimmel. — Valami „nem jól ment­ből” született talán az újítás ötlete ? — Nem. Inkább a hogyan lehetne olcsóbban törekvésből. Mint ismert, 1982 igen nehéz éve volt a magyar gazdaság­nak. Borzasztó szűkös volt a mi gyárunk valutakerete is. Ezért kerestük mindazokat a megoldásokat, amelyek révén importot lehetett megtakarí­tani. Konkrétan, arról volt szó, hogy mi gyártottuk a ka­zettás magnetofonok orsó­­meghajtó motorjait, szóval azt a kis gépet, ami­­ csévéli a kazettákon a szalagot. Ezek a motorok elektromos zajt ter­melnek. Ha nincs megoldva a zajvédelem, akkor ez a rádió­ban, magnóban, a közeli tele­vízióban­ hallható lesz, illetve a képernyőn látható elektro­mos zajokat, jeleket okoz. A zajvédelemhez három feszült­­ségfüggő ellenállást, szakmai néven varisztort kellett be­építeni a motorokba. Ezeket az ellenállásokat Japánból importáltuk, darabjukat két forint 10 fillérért. Az újító­­társam, Dezsényi László se­gítségével hozzájutottunk kül­földi katalógusokhoz, adat­lapokhoz, amelyekből meg­tudhattuk, hogy a világon milyen új műszaki megoldá­sok születnek. Ezekben fedez­tük fel, hogy létezik az úgy­nevezett vadisztárgyű­rű, ami talán alkalmazható a motor­jainkban a három­ ellenállás helyett. Ez lényeges lett vol­­n­a, hiszen a három ellenállás összesen hat forint harminc fillérbe került, ez a gyűrű pe­dig csak két forint harminc­ba. — Mielőtt üzletet lehetett volna kötni, előbb egy ilyen megoldású magnómotort kel­lett készíteni — nem? — Pontosan. Nem éppen hivatalosan, hozzájutottunk húsz ilyen gyűrűhöz és elké­szítettük az új megoldású mo­tort. Kitűnően működött, sőt kiszámítottuk, hogy ezer mo­toron húsz munkaórát meg is lehet takarítani, ami további egy forinttal tette olcsóbbá a készüléket. Tehát minden mo­toron meg lehetett spórolni öt­forintnyi külföldi valutát. És ez összességében komoly ös­­­szeg volt, hiszen egymillió motor készült egy-egy évben. — Gondolom azonnal kap­ták a­z újításért. — A fenét. Megjártuk mi is az újítások bevezetésének tipikus magyar útját. Fel­­küldtük a központiba a doku­mentációkat és vártunk. Egy hónap elteltével mindenkép­pen választ kellett volna kap­nunk, de a levél csak nem akart megérkezni Kecskemét­re. Megkértük a főmérnö­künket, hogy segítsen, hiszen itt nemcsak a mi személyes érdekünkről van szó, hanem a gyáréról is. A főmérnök fel­kereste Budapesten a közpon­ti műszaki igazgatót, aki egyszemélyi elbírálója volt az újításoknak, s elmondta neki, hogy milyen­ helyzetbe kerül­tünk, három hónapja várunk hiába a válaszra. Ettől a pil­lanattól­­ aztán felgyorsultak az események. Előkerítették az újítás anyagát, amely ad­dig az egyik fejlesztő fiók­jában lapult, s persze ő sem­milyen ésszerű magyarázatot n­em tudott adni arra a kér­désre, hogy miért viselkedett így akkor, am­ikor minden le­hetőséget meg kellett ragadni az import csökkentésére. Szó­val el tudom képzelni hány i­lyen íróasztal akadályozza­ az országban az új, a jobb meg­oldások bevezetését. — Ebből az ötletből, ha ne­hezen is — lett valami. Az erkölcsi elismerésen túl, anya­gilag is megérte gondolkozni. — Miért is újít az ember? Még ha közhelynek tűnik is — szeretem a szakmámat. Mindig­­ kerestem, kutattam az újabbat, a legjobbat. Az elektronikában hihetetlenül gyors a fejlődés. Jó mérnök­ké csak állandó továbbkép­zéssel válhat valaki. Ez az egyik ok persze, a másik, mint minden kezdő műszaki­nak, nekem is alacsony volt a fizetésem, így aztán min­den lehetőséget megragad­tam, hogy egy kis pluszhoz jussank. Úgy gondoltam, hogy ez akko­r tisztességes, ha a sa­ját hasznom a gyár többlet­­hasznából keletkezik. — Ezúttal az ötmilliós­ meg­takarításból ... — Igen. Ennek a hat szá­zalékát kaptuk meg­­ ketten, azaz fejenként százötvenezer forintot. Vettem belőle egy Dac­iát. — Úgy gondolom, nagy do­log az, ha egy ember ilyen produktumra képes. Főleg, hogy — hiszen­ ez sem titok — ez már a nyolcadik újítás volt. Ha nem jön ez a kitün­tetés az elmúlt ősszell, mind­ezekről semmit sem féldünk... — Nem erős oldalam az, hogy­­ magamról beszélek. Úgyis olyan sokan vannak azok, akik magukat tálalják... Győrffy István Tallózás Nem érdektelen kicsit kör­­bejárni, megnézni, mi min­dent kínál a Politika — Tu­domány 1985/3-4. száma. Tár­sadalom — Politika című fe­jezetében például Halmai Pé­ter a magyar mezőgazdaság­­ban meglévő társulásokról ad átfogó képet. Tokody Gyula pedig a gyarmati rendszer felbomlásának a szociálde­mokrata politikai gondolko­dásra történő hatását elemzi. A Történelem című fejezet­ben Izsák Lajos a paraszti­polgári ellenzéki pártok sze­repéről a felszabadulás idején­­ kínál hasznos tudnivaló­kat. A Műhelyben Zádor Márta az élelmiszerfüggés és a transznacionális vállala­tok szerepéről ad áttekintést. A Tanácskozásban Harsányi Iván a spanyol népfrontpoli­tikát elemzi, míg Sipkovics Károly a pártdemokrácia fej­lesztésének néhány kérdését a kommunista mozgalomban át­fogóan, sokrétűen mutatja be. A Tudományos Élet­ben Csá­ki György a szocialista orien­tációval, míg Szirmai Viktó­ria a várostervezéssel foglal­kozik. A közelmúltban megjelent könyvekre is érdemes oda­figyelni. A könyvekről szóló fejezetben az értékelés, az elemzés nemcsak figyelem­fel­keltő, hanem egyúttal érdek­lődésünkre számottartó is. FIGYELEM! Tavaszi ünnepségeink: Iskolánk rendezvénysorozat­tal készül tavaszi ünnepsé­geink méltó megünneplésére. A programról előzetesen: Március 15-ét március 13-án délután 16 órakor kezdődő filmvetítéssel, rövid megemlé­kezéssel ünnepeljük. Március 21-ét március 20-án délután 14 órakor kezdődő já­tékos sportvetélkedővel és a kollégiumban 18 órakor ,/Ki mit tud”-­dal folytatjuk a so­rozatot. Április 4-i ünnepségünket március 27-én 16 órai kezdet­tel tartjuk.

Next