Fotó, 1984 (31. évfolyam, 1-12. szám)
1984-01-01 / 1. szám
Premfotó — engedményekkel A békéscsabai 17. „Kulich Gyula” Országos Premfotó kiállításra 105 szerző 642 képet küldött be. A zsűri azonban csak 43 fotót talált kiállításra méltónak. Noha a beérkezett képek eddig még nem szerepeltek a nyilvánosság előtt, s többnyire technikailag sem hagytak kívánnivalót maguk mögött, nem voltak igazán eredetiek sem az ötleteket, sem a kivitelt tekintve. Már az a gondolat is felvetődött, hogy a kiállítást az idén ne rendezzék meg, végül azonban mégiscsak bemutatták 31 szerző 71 fotóját. Ami a fotósorozatokat illeti — ezúttal is a szokásos problémák adódtak: az egyes képek hol hibás kompozíciós elv szerint, hol pedig fölöslegesen kerültek egymás mellé. Az egyes fotók közül kiemelkedően magas színvonalú Váradi Zoltán Nyílt vízen című pasztellszürke fotókölteménye, Körtvélyesi László Monokini című kissé szatirikus „izgi-aktja”. Heinrich Károly Fény—árnyék felvétele Szőnyi István kerti padját idézi, és szép Zágon László Camera-stílusú felvétele, a Gémeskút. Új törekvések jelei fedezhetők fel Fuszenecker Ferenc rotalemezre készült Ősz című, a belga fotográfus, Léonard Misonne képeinek hangulatát idéző tájképén. Katona Bálint Viszonylatok című képe kevésbé fotószerű, inkább szürrealista festményre emlékeztet, viszont érdekesek Gráciák c. kísérletei, valamint A. Horváth Péter Lakat, Favágó című fotói. Sajnos annak is tanúi lehettünk, miként tehet tönkre ígéretes munkákat is a silány kidolgozási technika . Schmidt Andrea bravúros, riportszerű sportfotói például egyértelműen a rossz labormunka áldozatai. Pataki Zoltán Kolónia képe lágyabb fokozatú papírt igényelne, Kürti Mihály Újságárusát agyonnyomja a túlzott fekete keret, amelyet több szerző, sajnos indokolatlanul alkalmaz. Szép viszont Bajtai Lajos paszpartus megoldása. Balogh Ferenc BALOGH ISTVÁN SZILÁRD: A CSEND VILÁGA 2