Fővárosi Közlöny, 1891 (2. évfolyam, 1-104. szám)
1891-06-30 / 60. szám
II. évfolyam, 55. szám. FŐVÁROSI Budapest, 1891. junius 30-én. 4 / KÖZLÖNY BUDAPEST FŐVÁROS HIVATALOS LAPJA MEGJELENIK MINDEN KEDDEN ÉS PÉNTEKEN ELŐFIZETÉSI ÁR Egész évre 6 frt, félévre 8 frt. 9«*rke«itt»és: rv. ker., régi városház I. em. 32. Kiadóhivatal: V. ker., hold-utca a 7. BE. KIADJA BUDAPEST FŐVÁROS KÖZÖNSÉGE. FELELŐS SZERKESZTŐ : HAJNAL ISTVÁN A lap szétküldésére vonatkozó minden felszólalás a kiadóhivatalhoz intézendő. Hirdetések kizárólagosan Singer Gyula hirdetési irodájában, IV., Aranykéz-utczan vétetnek fel HIVATALOS RÉSZ. Budapest főváros törvényhatósági bizottságának 1891. évi junius hó 25-én folytatólagosan tartott rendes közgyűlése. II. nap. Elnöklő Ráth Károly főpolgármester d. u. 4 órakor a folytatólagos közgyűlést megnyitván, Pohl Ferencz jegyző előadta a középitési bizottmány és tanács előterjesztését az I. ker. felsőhegy-utczai 56. sz. háznak ; az I. ker. felsőhegy-utczai 62. sz. háznak; az I. ker. körutczai 31. sz. háznak kisajátítása tárgyában és a tanács előterjesztését a m. kir. államvasutak igazgatóságának felfolyamodására k írt épitési engedély-díj ; ugyanennek felfolyamodására t írt építési engedélydíj elengedése iránt és a fogaskerekű vasút városmajori indóházának kibővítése tárgyában. A közgyűlés ezen előterjesztéseket észrevétel nélkül elfogadta. Dr. Radnai Jenő jegyző előadta a »Szabadságharczszobor« terveire kiírt pályázat eredményéről szóló bizottsági és tanácsi előterjesztést, továbbá a tanács javaslatát a fővárosi fogalmazó-gyakornokok fizetési pótléka tárgyában érkezett belügyminiszeri leiratot illetőleg, végre a pénzügyi bizottság és a tanács előterjesztését a fővárosi kőnyomda részére egy sajtónak és az ehhez szükséges személyzetnek engedélyezése iránt. Mindezen előterjesztések hozzászólás nélkül elfogadtattak. Láng György tanácsnok előadta a fővárosban még elhelyezendő egy gyalogsági zászlóalj számára szükséges férőhelyek előállítása tárgyában készült bizottmányi és tanácsi előterjesztést. Scheich Károly felhívja a tanács figyelmét a retek-utczában levő azon telekre, melyet annak idején Buda városa kórházépítési czélból vett meg és mely telek, különösen, ha még egy szomszédos telekkel kibitvittetik, igen alkalmas volna a kaszárnya fölépítésére. A közgyűlés az előterjesztést elfogadva, a kaszárnyaépítést elvben elhatározta és a tanács a telek kijelölésénél a Scheich biz. tag által ajánlott területet is kombináczióba fogja venni. Jandeli János jegyző előadta a tanács előterjesztését a III. ker. összlakosságának kérvényére a főváros pesti részével összekötő s a gyalog átjárást közvetítő dunai híd állítása iránt. Rill József felebbezésére csatorna-építési és lámpa-felállítási járulék ügyében, továbbá a középítési bizottmány és tanács előterjesztését a fővárosi közmunkák tanácsának átiratára a lipótmezei vízvezetéki csőhálózatnak a Tömöri Kálmán telkéig való kiterjesztése tárgyában. Mindezen előterjesztések hozzászólás nélkül elfogadtattak. Jandek János jegyző előadta még a budapesti városi vasút Király-utczai vonalának a kertész-utczai villamfejlesztő teleppel kábellel való összeköttetése ügyében készült bizottmányi és tanácsi előterjesztést. Scheich Károly kimondatni szeretné, hogy ha a társulat ezen kábelből magánosok részére is szolgáltatna majd villamosságot, úgy ez minden egyes esetben a rendes fizetési kötelezettség alá essék. Elnök megjegyzi, hogy ezt kimondani teljesen fölösleges lenne, mert a vállalatnak külön kérendő engedély nélkül nem is szabad magánosoknak villamosságot szolgáltatni. Erre a közgyűlés az előterjesztést változatlanul elfogadta. Dr. Bogisich Árpád tollnok előadta a tanügyi bizottság és tanács előterjesztését Aggházy Gyula kérvényére, epreskerti műtermére 20.000 forint jelzálog-kölcsön felvételének megengedése iránt; az óbudai Korona-vendéglői épületnek iskolai czélokra való átalakításához szükséges költség fedezete tárgyában; a Mátyástemplom restaurálási munkálatainak befejezéséhez még szükséges költség engedélyezése iránt; a VIII. ker. práter-utczai polgári fiú- és elemi leányiskola czéljaira megvásárlandó ingatlanokra vonatkozólag érkezett belül,gyinnisteri leiratra, továbbá a tanács előterjesztését az erzsébetvárosi II. sz. iskolaszék kérvényére, területe határvonalának újabb megállapítása tárgyában. Mindezen előterjesztések hozzászólás nélkül elfogadtattak. Vaselljovits János jegyző előadta a társaskocsi közlekedés rendezése és ily vállalat létesítése iránti pályázat kiírása tárgyában készült bizottmányi és tanácsi előterjesztést. Dezsényi József nem tartja szükségesnek részletezni, hogy mily fontosságú a fővárosra nézve a helyi közlekedés rendezése. Az összes fővárosi hatóságok és a belügyminiszer is elismerik, hogy a mostani omnibus közlekedés tarthatatlan. A közrendészeti bizottság és a tanács javaslata nem akar azonban mást, mint ezen tűrhetetlen viszonyokat további tizenöt éven át fentartani. Az előterjesztés az omnibusz-közlekedés nyomorúságos voltának egyik okául azt hozza föl, hogy az útvonalak túlságosan hosszúak, ezzel szemben constatálja, hogy Európa egyetlen nagy városában sincsenek rövidebb útvonalak. Az előterjesztés azt mondja továbbá, hogy az omnibusz-tulajdonosok nem fektethetnek nagyobb tőkét a vállalatukba, mert az engedélyük csak ideiglenes, más helyen pedig azt mondja,hogy az omnibusz-tulajdonosok nagy részének egy omnibusz és 2—3 ló képezi egész vagyonát; hát miként fektethetnének ily emberek 15 évi concessio esetén is nagyobb tőkét a vállalatba? A tervezett pályázat ép oly sikertelen lenne, mint volt az első nagy pályázat. Talán mégis elfogadná az előterjesztést, ha egyáltalában nem lenne észszerű kilátás arra, hogy a főváros tisztességes, gyors és olcsó helyi közlekedést nyerhessen, mely nélkül a »világváros« elnevezés csak szatira lehet. De hiszen köztudomású, hogy a városi vasúttársaság egy beadványt intézett a fővárosi tanácshoz, melyben hajlandónak nyilatkozik mindenütt, ahol szükséges, villamos vonalakat felállítani. Szaló igen sajnálja, hogy az omnibusz-közlekedés kérdésénél erre nem is reflektáltak. Mindezek folytán nem fogadja el az előterjesztést, hanem indítványozza, hogy adja azt vissza a közgyűlés a tanácsnak azon utasítással, hogy tegyen javaslatot az iránt, miként volna a helyi társasközlekedés a villamos vasút bevonásával rendezhető. Lechner Lajos középítési igazgató megjegyzi, hogy az Andrássy úti vonalat illetőleg nemcsak a városi vasút-társaság, hanem a lóvasút-társaság és még egy harmadik consortium is nyújtott be ajánlatot a tanácshoz. Scheid Károly teljesen elfogadja a nagy gonddal és körültekintéssel készült javaslatot, mert ha a városi vasúthálózat kibővíttetik is, mindig lesznek útvonalak, nevezetesen Budán, hol omnibuszokra szükség lesz Elnök annál kívánatosabbnak mondja az előterjesztés elfogadását, mert az egyáltalában nem praejudiál a vasútvonalak kiterjesztésének. Megjegyzi különben, hogy az Andrássyúton vasút építése nemcsak a közgyűléstől függ, hanem ehhez a közmunkák tanácsának és a belügyminisztériumnak hozzájárulása is szükséges. Az ez iránt benyújtott ajánlatok tárgyalás alatt vannak és ezekről majd külön fog előterjesztés létezni. Rémi Róbert szükségtelennek tartja az omnibusz-vállalat létesítését, hanem indítványozza, hogy határozza el a közgyűlés, miszerint ezentúl az illető szabályrendeletet szigorúan fogja foganatosíttatni és mindazon tulajdonosoktól, kiknek kocsijai, lovai és személyzete nincsenek tisztességes állapotban, meg fogja vonni a concessit. Dezsényi József nem tekinti a főváros helyi közlekedésének kérdését az omnibusz-tulajdonosokra vonatkozó humanismus szempontjából; ha ezek szegények, úgy foglalkozzanak az ő viszonyaikhoz mért vállalattal és ne járassanak oly omnibuszokat, melyekért minden ipgáros lakosnak pirulnia kell. Az előterjesztés elfogadása kétségtelenül praejudicál a villamos vasútvonalak kiterjesztésének, mert évekig fog tartani, míg az omnibusz-vállalat létrejön és meg nem felelő voltát a hatóságok constatálják. — Kéri a közgyűlést-fogadja el az indítványát, mert míg a villamos vasút ajánlata tárgyaltatik, a közönség még eltűri az eddigi szégyenletes viszonyokat. Kamermayer Károly polgármester hangsúlyozza,hogy a villamos vasút kiterjesztése nem függ össze az omnibusz-közlekedés rendezésével, mert mindig lesznek útvonalak, hol omnibusz-közlekedésre lesz szükség.,, Az Andrássyúti villamos vagy egyéb vasút ügyében különben valószínűleg előbb fog előterjesztés létezni a közgyűlésnek, mintsem az omnibuszközlekedés ezen alapon létesül, de ismétli, amit az elnök mondott, hogy az Andrássy úti vasút létesítése nemcsak a közgyűléstől függ. Amit Rémi Róbert kimondatni kíván, azt éppen legutóbb már megpróbálták, de az csak azt eredményezte, hogy az omnibuszosok felmondották a szolgálatot. Kéri a közgyűlést, hogy fogadja el az előterjesztést, mely alapos kísérlet az omnibusz-közlekedés rendezésére. A közgyűlés az előterjesztést változatlanul elfogadta. Ezután Haberhauer János tanácsnok előadta a bizottmányi és tanácsi előterjesztést a budai Erzsébet-apáczák zárdájának kibővítésénél mutatkozó költségtöbblet fedezete tárgyában. Miután ezen előterjesztés észrevétel nélkül elfogadtatott, az elnök a közgyűlést befejezettnek nyilvánította. A lőhús árusításának Budapesten való megengedése tárgyában a Magyar Orsz. Állatorvos Egyesület választmánya a következő beadványt intézte a tanácshoz: Tekintetes fővárosi Tanács! Európa nagy városaiban a közélelmezés tekintetében mindenütt érvényesülő nehézségek elhárításának egyik alkalmas módjául bizo-