Fővárosi Közlöny, 1925 (36. évfolyam, 1-30. szám)

1925-01-09 / 1. szám

1. szám. FŐVÁROSI KÖZLÖNY 3 szerepel, az illetmények számfejtését végző számvevő­ségi ügyosztály tartozik a szükséges adatokat a másik ügyosztálytól beszerezni és a kifizetési számfejtést teljesíteni. 16. Kivételes esetekben, amidőn valamely alkal­mazott a fizetési lajstromból kimaradt, vagy a fizetési lajstromban fölvett illetményét visszamutatják, vagy első ízben veszi fel illetményét (új alkalmazás, elő­lépés), az illetmények fölvételére a „nyugtatvány" (Központi nyomtatványok I. cs. 93. sz.) szolgál, mely­nek szövegrészét az alkalmazott tartozik kitölteni. Ilyen esetekben a nyugtatványt a hivatalfőnök (igaz­gató, vezető) láttamozza. 17. A központi pénztárnak a fizetési lajstrom­nak megfelelő naplókkal való ellátásáról a szám­vevőség kellő időben köteles gondoskodni. 18. Ez a szabályutasítás 1925. február 1-ével­­ lép életbe s egyidejűleg az eddig érvényben volt szabályutasítás hatályát veszti. Erről a tanács az összes hivatalokat, intézeteket, iskolákat és üzemeket értesíti. Kelt Budapesten, a székesfőváros tanácsának 1924. december 17-én tartott üléséből. 138.846/1924—V. szám. Járdák tisztántartása. A járdák tisztogatására vonatkozólag eddig köve­tett módszer felülvizsgálása során a tanács megálla­pította azt, hogy az 1878. január 9-én kelt 9/1878. számú szabályrendelet, azaz az ú. n. „Köztisztasági szabályzat" vonatkozó rendelkezéseit bizonyos esetek­ben nemcsak a közönség, hanem a köztisztasági hivatal is tévesen értelmezi, amiből az idők folya­mán egy úgy a közönségre, mint pedig a fővárosra hátrányos helyzet alakult ki. A köztisztasági hivatal ezidőszerint ugyanis számos helyen a gyalog­közlekedés lebonyolítására szolgáló oly útvonalat (járdát) is takarít, amelynek tisztántartása a fönt­hivatkozott szabályrendelet 1. és 19. §§-ainak értel­mében nem a köztisztasági hivatalnak, hanem az illető épület tulajdonosának, illetve házfelügyelőjének (az épület tisztántartására hivatott közegének­ volna kötelessége. Az ezen helyzetből előálló s a köztisztasági hivatalt szabályellenesen terhelő igen tekintélyes többletmunka nemcsak jelentős anyagi megterhelését jelenti a székesfővárosnak, hanem azáltal, hogy a nem korlátlanul rendelkezésre álló munkaerők a voltaképpeni kötelességük elvégzéséhez csak fokoza­tosan és megkésve juthatnak hozzá, az utcán járó­kelő közönségre nézve is káros következményekkel jár. Ez pedig főleg télen érezteti közvetlen káros hatását, mert a szóbanforgó járdák hótól, jégtől való megszabadítása szenved ezáltal jelentékeny kése­delmet. Mindezek alapján a tanács szükségesnek látja, hogy a tévedéseket és a téves értelmezést, illetve gyakorlatot eloszlassa s e téren teljes rendet teremtsen. E célból a tanács meghatározza, hogy a fönt­hivatkozott ú. n. „Köztisztasági szabályzat" 1. és 19. §-ai pontosan miképp értelmezendők. A megjelent cikkelyekből ugyanis világosan ki­tűnik az, hogy a köztisztasági övezetbe beosztott útvonalak mentén levő épületek tulajdonosai, illetve átvitt hatáskörben ezeknek azon alkalmazottai, akik az épület tisztántartását végzik (házmester, ház­felügyelő, portás, vagy más elnevezésű, de hasonló munkakörű személy, alkalmazott), tartoznak a gyalog­közlekedés lebonyolítására szolgáló útrészletet (jár­dát) az épület falától (kerítésétől) egész a kocsi­úttest folyókájáig, sőt ez utóbbit is beleértve, tisz­tán tartani, azaz seperni, hótól, jégtől megtisztítani és sikamlós időben felhinteni. Ezek szerint mindig az vizsgálandó, hogy a járda­tisztogatás egész a kocsiúttest folyókájáig terjedőleg történik-e s e tekintetben közömbös, hogy a járda egy vagy több síkban fekszik-e, van-e a járdák egyes részei, szelvényei közt rézsű vagy terjedék, lépcső vagy járdafalazat, hogy a terjedék kinek a tulajdona, hogy az épület homlokvonala a szabályo­zási vonallal egybeesik-e, vagy sem. Szabályul tehát az szolgál, hogy a fönt meg­jelöltek által tartandó tisztán a közterületnek (út, utca, tér) mindazon része, amely az épület (kerítés, telek széle) és a kocsiúttest folyókása közt elterül, ez utóbbit is beleértve. A •/• a­ kimutatás visszazárása mellett utasítja tehát a tanács a köztisztasági hivatalt, hogy ezen határozat közlése mellett értesítse mindazon épülettulajdonosokat, akikre vonatkozólag a kimutatásból kitűnik, hogy az épületeik előtti járdák tisztogatása eddig nem a fönt részletezett szabályok szerint történt, hogy legkésőbb 1925. január 30-ától kezdve a járdákat egészen a kocsiúttest folyókájáig tartoznak tisztogatni, a folyókákat is beleértve. Az ezzel ellenkező gyakorlat legkésőbb a fenti időponttól kezdődőleg beszüntetendő. Ha pedig e tekintetben a köztisztasági hivatal az érdekeltek részéről renitenciát vagy hanyagságot tapasztalna, úgy egyszeri szóbeli figyelmeztetés után minden esetben tegyen az illetékes rendőrkapitány­ságokhoz jelentést. A tanács meg van győződve, hogy az ezen határozatban foglaltak pontos és lelkiismeretes végre­hajtása számos panasznak fogja elejét venni. A főváros tulajdonát képező üres telkek, vala­mint a parkok (parkszerű kertek és gyepesítések) előtt elvonuló járdák és az ú. n. középjárdák, duna­parti járdák, közlépcsők, betorkolások és nem épü­letek előtt fekvő terjedékek tisztogatására vonatkozólag a tanács az eddig követett gyakorlatot helybenhagyja. A királyi vár körüli, valamint a Vérmező körüli járdák tisztogatására vonatkozólag a királyi várpalota gondnoki hivatalához, illetve a m. kir. honvédelmi miniszter úrhoz a tanács külön fölterjesztést intéz. A felülvizsgálat során megállapítást nyert továbbá az a körülmény is, hogy a köztisztasági hivatal tisz­togatja az olyan templomok (vallásos tisztelet gya­korlására szánt épületek) előtti és körüli járdákat is, amely templomok nem állanak a főváros kegyurasága alatt. Míg a tanács a járdatisztogatási munkák vég­zését a főváros kegyúri fönhatósága alá tartozó templomok előtt a kegyúri jogviszonyból kifolyólag továbbra is végeztetni fogja, addig a kegyurasága alá nem tartozó templomokra vonatkozólag azt a fönt kifejtett indokoknál fogva 1925. január 30-tól fogva megszüntetni kénytelen, annál is inkább, mert ezen épületekre a köztisztasági szabályrendelet fönt­hivatkozott 1. és 19. szakaszai éppen úgy vonat­koznak, mint egyéb épületekre. Ezen intézkedésénél a tanács nem hagyta figyelmen kívül azon körül­ményt, hogy a szóbanforgó templomok vezetőségeinek egyébként is van személyzete, amellyel az általános tisztántartást végezteti, viszont támogatottjai, segéd

Next