Fővárosi Közlöny, 1926 (37. évfolyam, 18-28. szám)

1926-04-30 / 18. szám

Azt hiszem ott kellene kezdeni a dolgot, hogy mindenekelőtt állapítsa meg a közgyűlés azt, melyek azok a munkálatok, amelyek a kölcsönből fedez­hetők lesznek, illetve legyenek és csak ezek alapján kidolgozott, részletesen megállapított munkaprogramm alapján lehet megállapítása annak, hogy milyen ösz­szegre van szükség. Hiszen a beruházó programm javaslatának indokolásában maga a tanács is azt mondja, hogy ez csak egy keret. Keret programmnak is, keret a dollárok összegének is. Méltóztassék el­hinni, hogy itt el lehet határozni ezt a törvényható­sági bizottság közgyűlésén, de nem lehet elfogad­tatni a külföldi hiiteltnyújtókkal szemben. Nem tudom, hogyan képzeli és hogyan gondolja a pénzügyi ügy­osztály, de a pénzügyi bizottság is és a­ kiküldendő ad hoc bizottság is a részletes tárgyalásokat lefoly­tatni akkor, amikor még nincsen abban a helyzetben, nem hogy a főváros zárszámadásainak és költségveté­sének megállapítása után a vagyoni fedezetről tiszta és végleges képet nyújtson, de azzal sincsen tisztá­ban, hogy minő munkálatokra, minő, minden körül­mények között megvalósítandó invesztíciókra és min­den összegre van szükség. Azt hiszem, tisztázni kellene a dolgot, ott kellene feltenni az első kérdést, vájjon minden körül­mények között szükség van-e a kölcsönre. Az elő­terjesztés alapján erre pozitív választ adni nem lehet. (Úgy van.) Nem lehet megállapítani azt, hogy a kül­földi kölcsön felvételére minden körülmények között és elengedhetetlenül szükség van-e. Ennek csak egy magyarázatát tudom adni azért és ez az, hogy nem az elvégzendő munkák sürgőssége, hanem a külföldi pénzajánlatok kedvező jelentkezése idézte elő az egész kölcsönügy napirendre tűzését, így egy magángazdál­kodás, egy jogi személy soha külföldi kölcsönért nem folyamodott és nem is folyamodhatott. Ez csak egy nagy közületnél történhetik meg, ahol az egyik oldalon a szociális bajok hívják életre a külföldi kölcsön felhasználhatását, a másik oldalon a meg­szerezhető pénzhez meg fogjuk találni felhívással azokat a munkálatokat, amelyeket ezen pénzzel elvégezhetünk. Hiszen, amikor feltesszük azt a kérdést, hogy erre a kölcsönre feltétlenül szükség van-e, van még egy másik szempont is, amelyet figyelembe kell venni és amelyet sem az előterjesztésben, sem pedig egy­általában nem volt szerencsém hallani. Még­pedig az, hogy a kölcsön jelentékeny része azoknak az üzemeknek rekonstruálására céloztatik fordíttatni, amelyektől nem is olyan régen, a közelmúltban az összes felesleg tartalékok, ha jól tudom, négymillió dollárt meghaladó összegben, a főváros pénztárába utaltattak be. Ez a 300 milliárd az, amellyel a költség­vetés helyreállítását célozták. Ez az információm. Ha így áll a dolog, akkor fel kell tenni a kérdést, vajjon mi szükség volt arra, hogy előbb elvegyem az üzemektől az invesztícióra összegyűjtött felesleget és utóbb kamattal erősen megterhelt külföldi kölcsön megszerzése után juttassam azt vissza az üzemekhez. Ezek a kérdések azok, amelyek ennél az ugyan mindnyájunk által szívesen látott, de pénzügyileg meg nem alapozott beruházó programmnál mindenekelőtt, kell, hogy felszínre kerüljenek. Hiszen, ha el is fogad­juk, hogy ezekre az invesztíciókra egyik részről a szociális okokból, másrészről az üzemek biztosítása szempontjából szükség van, meg lehetne talán vizs­gálni abból a szempontból is a kérdést, hogy nem volna-e helyesebb, ha nem Budapest főváros venné fel a kölcsönt. Itt vissza kell térnem Éber Antal biz. tag úrnak a múlt ciklusban mondott egyik beszédére, amelyben azt javasolta, hogy az egyes üzemek önálló részvénytársaságokká alakulva át (Helyeslés balról.) sokkal könnyebb, szabadabb, jobb működést fejthetnének ki, egyúttal sokkal kedve­zőbb hitelpolitikát is tudnának folytatni. Gál Jenő: Úgy van ! Hegedűs József: Már most, ha kissé ismerjük a nemzetközi pénzpiacot és annak mentalitását, fel­fogását, akkor lehetetlen tagadásba venni azt, amit ezennel bátor vagyok állítani, hogyha a gázgyár, a villanygyár, a vízművek önálló jogi személyekként jelentkeznek a nemzetközi pénzpiacon hitelért, sokkal kedvezőbb és könnyebb módon juthatnának ahhoz, mint, hogyha Budapest székesfőváros mint ilyen fordul a külföldhöz kölcsönért. Érthető is ez, mert az a jogi személy külön a vagyonán felül nyugodt lelkiisme­rettel ajánlhatná fel Budapest székesfővárosnak a zsíróját, amely szuperbiztosítékként jelentkezve ked­vezőbb feltételeket eredményezne. Azonkívül, miután hiányzanak az alapelvek, hiányzik annak a megállapítása, melyek azok a munkálatok, amelyeket minden körülmények között meg kell és meg szabad csináltatnunk a köcsönvett pénzből, tehát természetesen hiányzik magára a köl­csön felvételére vonatkozó irányadó alapelveknek a kidomborítása is. Hiszen fel kell vetnem a kérdést, hogy mindenáron felveszi Budapest székesfőváros ezt a kölcsönt? Koszt vasz koszt alapon történik ennek a kölcsönnek a felvétele? (Ellenmondások.) Csupor József tanácsnok: Szó sincs róla. (Ügy van!) Hegedűs József: Ugyebár ennyire kiélesítve a a kérdést, feltétlenül tagadó választ kell adni. Csupor József tanácsnok: Úgy van. Hegedűs József: De viszont ebből következik a másik kérdés, melyek azok a feltételek, amelyek mel­lett elfogadható a felajánlott kölcsön. Erre pedig reális választ csak az adhatna, aki tudja, melyek azok a munkálatok, melyek azok az invesztíciók, milyen azoknak a rentabilitása és milyen azoknak a jövedelmezősége. Mert nem kívánok annak a meg­vitatásában részt venni, hogy a beruházókölcsönnek nevezett külföldi kölcsönből szabad-e úgynevezett hasznos, vagy csak kizáróan jövedelmező beruházá­sokat eszközölni. Hasznos alatt értem csak a jövőben mutatkozó jövedelmezőséget, jövedelmező alatt pedig az ad momentum mutatkozó jövedelmezőséget. Az én ismeretem és tudomásom szerint a külföldi tőke olyan célok megvalósítására, olyan invesztíciókra, amelyek nem jövedelmezők, nem fog Budapest székes­főváros rendelkezésére állni. Különösen nem fog rendelkezésére állni azért, mert egy másik szempont kell, hogy vezessen ben­nünket ezen kölcsön felvételénél, hogy tudniillik nem mehetünk el addig a határig, amely a felveendő köl­csönnek a zálogolásig menő biztosítékot nyújt. Ha pedig eddig nem mehetünk el és nem megyünk el, egészen bizonyos, hogy a külföldi tőke mindenekelőtt azt fogja vizsgálni, hogy az invesztícióra kerülő összegek jövedelmező beruházásként jelent­keznek-e, vagy sem. Azonkívül ez az, igen tisztelt biz. tagtársaim, ami közgazdaságilag és pénzügyileg nem állja meg a helyét, hogy nem minden beruházás jövedelmező. Lehet ez a beruházás szociális szem­pontból helyes, lehet egy beruházás a jövőben bekövet­kező esetnek, konjunktúrának vagy lehetőségnek kihasználása, jövedelmező azonban csak az a beruhá­zás, amely matematikai pontossággal történő kiszámítás

Next