Fővárosi Közlöny, 1993 (43. évfolyam, 1-19. szám)

1993-01-29 / 1. szám

9.§ (1) A főpolgármester elrendeli a helyi népszavazásra, illetve a népi kezdeményezésre irányuló választópolgári kezdeményezés (aláírásgyűjtő ívek) hitelességének ellenőrzését. (2) Az ellenőrzést a benyújtást követő 3 napon belül kell elrendelni és azt további 15 napon belül be kell fejezni. (3) Az aláírásokat tartalmazó íveknek csak az eredeti példánya fogadható el. (4) A hitelesítés az e rendelet által előírt számszerű­ség (10, illetve 5%) meglétének ellenőrzését és a kezdeményezést aláíró választópolgároknak a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartása alap­ján történő azonosítását jelenti, kizárólag a választó­jogosultság és a lakóhely megállapítása céljából. (5) Abban az esetben, ha a hitelesítés során alapos gyanú merül fel az aláírások eredetiségét illetően, a személyazonosság - szúrópróbaszerű­­ ellenőrzése is elrendelhető. 10. § (1) A helyi népszavazás lebonyolítására, a választási szervek létrehozására és működésére, illetve az eljárás rendjére - érvényes kezdeményezés esetén - a Közgyű­lés a helyi népszavazást elrendelő rendeletében alkot szabályokat (2) A helyi népszavazást lebonyolító választási szerv megalakulásáig a szükséges feladatokat a Jogi és Közigazgatási Bizottság látja el. 11. § Ez az önkormányzati rendelet 1993. február 1. napján lép hatályba. Dr. Tiba Zsolt s. k Dr. Demszky Gábor s. k főjegyző főpolgármester ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS A helyi népszavazás és a népi kezdeményezés a vá­lasztópolgárok, illetve a választópolgárok közösségének alkotmányos joga, amely közvetlen részvételt biztosít a hatalom gyakorlásában. A népszavazásról és a népi kezdeményezésről az Or­szággyűlés 1989-ben alkotott törvényt (1989. évi XVI. tv.). Az ötv. a helyi népszavazásra és népi kezdeménye­zésre vonatkozó rendelkezéseket újra szabályozta, a nemzetközi tapasztalatokat figyelembe véve. A helyi népszavazás intézményét a törvényalkotó is kivételes, viszonylag ritkán alkalmazandó önkormány­zási módnak tekinti. Ez azonban jelentőségét nem kisebbíti. A feladat- és hatáskörök szempontjából pedig külön figyelmet érdemelnek azok, a törvényalkotó által meghatározott ügyek, amelyekben helyi népszavazást kell tartani. Az Ötv. csak a jogintézmény garanciális szabályait foglalja magába, a részletek meghatározását - a helyi sajátosságok érvényesítése érdekében - az illetékes képviselő-testület rendeletalkotási hatáskörébe utalja. A javaslat az Ötv.-vel, illetve a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvénnyel összhangban fogalmazza meg a fővárosi szintű helyi népszavazás és népi kezdeménye­zés legalapvetőbb szabályait. RÉSZLETES INDOKOLÁS 1. §-hoz A tervezet meghatározza a helyi népszavazás és a né­pi kezdeményezés fogalmát. A népszavazás és népi kezdeményezés joga csak a választójoggal rendelkezőket illeti meg. A javaslat a választójogosultságot - az Ötv.-ben foglaltakon túl - a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvényre figyelemmel állapítja meg. E szabály értelemszerű, hiszen a jogintézmény a fővárost érintő jelentős kérdésekben való döntési jogo­sultságot ad. 2. §-hoz A tervezet rögzíti, hogy az önkormányzati rendelet csak a Fővárosi Közgyűlés által elrendelt népszava­zással, illetve a hozzá címzett népi kezdeményezéssel kapcsolatosan kíván szabályozást adni. A fővárosi szintű népszavazás esetén - a népszavazás tárgyából adódóan - egész Budapestet egy választó­kerületnek kell tekinteni. 3. §-hoz A javaslat - annak érdekében, hogy az esetleges konfliktusok elkerülhetők legyenek - rögzít a helyi népszavazás és népi kezdeményezés jogának gyakor­lásával kapcsolatos néhány tartalmi elemet. Megfogal­mazza az aláírásgyűjtés jogát, ugyanakkor e jog kor­látait, tilalmait is. Ez utóbbiak többségükben meg­egyeznek az országos szabályozással. A tervezet törek­szik - a korábbi tapasztalatok alapján - az aláírást

Next