Fővárosi Lapok 1872. január (1-24. szám)

1872-01-13 / 9. szám

Kiadó-hivatal: Fest, barátok­ tere 7. szám. 9-dik sz. Szombat, január 13. Kilencedik évfolyam 1872. Előfizetési dij: Félévre . . . 7 ft­­­kr. Negyedévre . 3 ft 50 kr. Megjelen az ünnep utáni napokat kivéve minden­nap. FŐVÁROSI LAPOK IRODALMI NAPIKÖZLÖNY. Szerkesztői iroda: Zöldfa­ utca 39. sz. 1. em. Hirdetési díj: Hatodhasábos petit­sor ......................9 kr. Bélyegdíj minden ig­­tatáskor . . . . 30 kr. Előfizetési fölhívásunkat a „Fővárosi Lapok“ kilencedik évi folyamára ajánljuk az olvasó­kö­zönség figyelmébe.. Lapunkat jövőre is kitűnő erők támogatják. Ára évnegyedre 3 frt 50 kr., félévre 7 frt, egész évre 14 frt. Az összegek az „Athenaeum“ kiadó­hivatalába küldendők. Az elő­fizetések postautalványnyal legcélszerűbben s leg­olcsóbban eszközölhetők. Thea mellöl thea mellé. (Novellette-füzér). Irta: Győry Vilmos. (Folytatás). Az eleven gyermek megértette a célzást s azt mondá, hogy a bácsi nagyon hizelgő. — S hát a bácsit hogy hivják? — Kahlmann Rudolfnak. — Még sohase láttam a bácsit nálunk. —• Mostanában jöttem a szomszéd utcába lakni. Majd látjuk egymást ezután gyakrabban. Mindig itt fogom venni a kolofóniumot. — Legyen szerencsénk minél gyakrabban. — Jó éjt, kedves Marie. — Jó éjt, Kahlmann úr. Napok múltak el azután, míg Kahlmann úrnak egyszer ismét volt szüksége valamire, s megint benyi­tott — ő szerinte — a „négy rózsához.“ Marie volt a boltban ekkor is. Most már egész ismerősként kö­­szönte a zenészt, s még tovább beszélgetett vele a színházról, az előadásokról s hogy ő mennyire sze­retne oda minél gyakrabban elmenni, de nem lehet, mert az 50­E "pénzbe kerül, a mama pedig szegény özvegy, ki öt tagból álló családját e kis boltocska csekély jövedelméből kénytelen fönntartani. Kahlmann úr utóbb megismerkedett Marie any­jával is, s a­mint a szomszédság magával szokta hoz­ni, csakugyan gyakori látogatóvá lett az özvegy as­­­­szony boltocskájában. Egyszer — a többi közt — egy délelőtti órá­ban jött. A boltban csak az özvegy volt maga, kivel az öreg zenész alig váltott még néhány szót, midőn egy­szerre hirtelen félbeszakasztá a beszédet s hallgatóz­ni kezdett. A mellékszobából, a zárt ajtón keresztül, ritka erővel biró, csengő, tiszta, érzelmes női hang ének­lése hangzók fülébe. — Ki énekel ott ? — kérdé a zenész meglepetve. — Kinek a hangja ez a gyönyörű soprán ? — Marie takarítja szokás szerint a szobát —­ viszonzá az anya — s ilyenkor olyan lármát szokott csapni, hogy majd megsiketülünk bele. — Asszonyság, ez nem lárma — folytatá a ze­nész mind tovább és tovább figyelve — ének ez, még pedig hang a javából. Milyen csengő, hallgassa csak, milyen tiszta, s milyen terjedelem már most is! A kis Marie pedig mindezekről nem is sejtve sem­mit, söpört, porolt, törölgetett odabenn tovább és egyre dalolt és szakadatlanul énekelt. — Asszonyság! — mondá végre Kahlmann úr — vétkezik az, a­ki ilyen hangot műveletlenül hagy. Ez kincs, ez drága kincs, melyet ápolni kell, hogy egykor reményen felül kamatozzék. Taníttassa leá­nyát énekelni. Az özvegy asszony szomorúan mosolygott. —■ Lehetetlen, Kahlmann úr, sok költséggel jár az. Tudja, hogy Marien kívül még négy gyermek kér tőlem kenyeret. Lehetetlen! — De ha talán mégis, valami módon. . . —• Teljesen képtelen vagyok fizetni, — mondá az asszony egész határozottsággal — isten nevében pedig nem tanít senki. Az ének zengett, zengett tovább a szomszéd szobában, az öreg zenész pedig még mindig figyel­mesen hallgató. — Isten nevében — mormolá aztán magában — miért ne tanítana senki ? No tehát, asszonyság — mondá az özvegy kezét melegen megragadva — Mariét én fogom tanítani az isten nevében. És tanította. Az öreg Kahlmann nem volt ugyan művész tá­volról sem egyetlen zeneszer kezelésében is, hanem azért valamennyire még is értett többhöz, sőt hajda­nában énektanítással is foglalkozott. Vezetése alá vette Mariét és tanítgató. Nem volt ez rendes tanítás, megszabott órákban, minden nap határozott időben, hanem Kahlmann bácsi el-eljött hegedűjével a hóna alatt, a­mikor éppen lehetett, magyarázgatta a leány­kának a zene elemeit, szoktatta ütemre, gyakorolta­­tá hangját, adott neki intéseket, figyelmeztetéseket, s mindezt ingyért, a jutalom és viszonzásnak még csak reménye nélkül is, igazán isten nevében. S a lányka sok örömet szerzett mesterének. Ta­nult bámulatos könnyűséggel s haladt meglepő gyor­sasággal. Anyja örült is a dolognak, nem is. Ki tudja, ho­vá vezet még ez, nem veszi-e még el végképp a leány kedvét a szatócs­bolttól ?.! Aztán meg az a sok lalalalalía, meg azaz örökös háááá' háááá ! Mióta Kahlmann úr tanítani kezdé, most már nemcsak a takarításkor, de még azonkívül is ez jár­ta egyre. Marie megsúgta egyszer Kahlmann úrnak, hogy anyja szeretne már valami dallamot is hallani. — No jó — mondá­sa öreg mester — bár még nincs itt az ideje, hogy annyira menjünk, de hát te­gyük meg a kedvéért. A következő napon hozott aztán egy kis dalt. Könnyen érthető hiúság, hogy az öreg először is sa­ját szerzeményét akarta megtaníttatni növendékével. Mástól úgy sem igen hallható szegény. Egyszerű, hanem azért meglehetősen csinos dalocska volt az, melyet Marie a legelső órán úgy betanult, hogy az öreg maga is el volt ragadtatva mind tanítványától, mind saját szerzeményétől. A mamának is be kellett jönni, hogy egészen közelről hallhassa az éneket. Marie első dala így hangzott: „Van egy virág, csodás virág, S boldog ki ezt elülteti, A szép virág előbb-utóbb Mindig jutalmat hoz neki ! Lehet, soká kell várni rá, A­mig kihajt, a­mig fakad , De nem hiába ü­lteted, Jutalmad, hidd, el nem marad. Gyakran, ha már nem is remélsz, Bimbó akkor fakad tövén ; Tudod mi e csodás virág ? Neve: — jótétemény.“ Első dalnak neveztem a kis éneket az előbb, s pedig hozzá kellett volna tennem még azt is, s egy­szersmind az utósó. Kahlmann úr ugyanis nemsokára eltávozott a városkából. A színigazgató, vándor­csapatával tovább költözött, s Kahlmann urat, meglehetősen előnyös föltételek mellett megnyerte arra, hogy társaságával menjen. Állandó színházba kaptak meghívást, na­gyobb, népesebb városba, s így az öreg, sorsának ja­vulását remélve, elfogadta az ajánlatot. Senkitől sem vállt meg nehezebben, mint ked­ves tanítványától, Mariétól. S az az utósó óra, mily nehéz óra volt az! Úgy megszerette e kedves, okos leánykát, s ki tudja látja-e még valaha ?! Az óra végeztével Marie egy egyszerű kis emlé­ket, kevéssé gyakorlott kezekkel hímzett órapár­nácskát nyújtott át öreg mesterének. — Nem tudom mással meghálálni nagy jóságát — zokogá a lányka — fogadja szívesen, emlékül Mariétól! Bizonyára többet is akart volna mondani még, de könyei nem engedék. Kahlmann úr meghatottan fogadta a gyermek ajándékát, föléje hajolt a kedves tanítványnak, s megcsókolta szép, magas homlokát, a köny kiperdült az ő szeméből is, s oda gördült alá a szép leányka arany­haj­ára. Többet aztán az öreg Kahlmann bácsi soha meg nem nyitotta a kis boltocska csengetyűs ajtaját. Azután pedig múlt az idő, röpültek az évek, tíz­­tizenkét esztendő egymásután. Gazdag műélvezetre készült a főváros zeneked­velő közönsége. A színház igazgatósága szerencsés volt egy méltán hírre kapott vendégművésznőt nyer­ni meg néhány operai előadásra, kinek mind szép­ségéről, mind hangjáról, mind előadásáról csodákat beszéltek a lapok. S midőn megjelent és bemutatá magát a közön­ségnek, minden elfogulatlan ítélő kénytelen volt be­vallani, hogy a hír csakugyan nem túlzott. Elragadt, elbájolt mindenkit. De meglepni bizonyára senkit nem lepett meg jobban, mint Fuchs Péter urat, azt a vörös orrú, becsületes trombitást, ki olyan dolgot még hallomásból sem ismert, nem hogy tapasztalt volna valaha, mióta csak a trombitát fújta a színhá­zi zenekarban, mint a milyen vele azon napokban történt s a melynek elmondásával én is be akarom végezni elbeszélésemet. Fuchs Péter barátunk, mint talán minden trom­bitás a világon, meglehetősen nagy barátja volt a sö­­röskancsóknak. Hanem leszámítva ez egy gyarlósá­gát, volt benne sok oly szép, oly ritka tulajdon, hogy lehetetlen vala nem becsülni. Mint a zenekar tagja pontos, rendes, figyelmes és szorgalmas, mint ember oly érzékeny s részvét­teljes szivű, hogy őt még a temetések is meghatották néha, melyeken a gyász­zenekarban részt szokott venni, mely alkalmaknál pedig mind trombitás társai, mind a gyászénekes kar­dalnokok rendesen a legvidámabbak valának, előre örülvén a tisztességes mellék-keresménynek, mely markaikat fogja ütni a rendkívüli szolgálatért. (Folyt. köv.) Éva leányai. Houssaye Arzén regénye. (Folytatás). II. A karmeliták zárdája. Másnap Orbessac Móric a Saint-Germain kül­városnak egyik ájtatos nőjével volt találkozandó a karmeliták vaugirard utcai kápolnájában. Americaine-jét a luxemburgi kapunál álltta meg. Este­felé volt az idő, oly idő, midőn a már megnéptelenedett egyházak oly komor tekintetet nyújtanak. Móric elvete szivarát s belépett a karme­liták udvarába, épp oly kedélylyel, mintha csak a dalszínház előcsarnokába toppant volna be. Mindamellett is, midőn emez az 1782-ik évi vérfürdőkről nevezetes kápolna küszöbét átlépte, bizonyos vallásos ihlet szállta meg. Egész az oltárig ment a nélkül, hogy valakivel találkozott volna. Midőn éppen visszatérni szándékozott, némi zajt, tompa morgást hallott. Valaki imádkozott. Körültekintő, de senkit sem látott, és még­is a hangok hova­tovább határozottabbakká váltak. Vég­re az oltártól oldalvást a falba ékelt fekete rácsoza­tot vette észre. De mielőtt ahhoz közeledett volna, a hallott zaj mint szélzúgás enyészett el.

Next