Fővárosi Lapok 1873. április (75-99. szám)

1873-04-08 / 81. szám

81-dik sz.­Kedd­ ápril 8. Riac­hirnta!: Pest, barátok­ tere, Athenaeum­-épü­let. Tizedik évfolyam 1873. Előfizetési dij: Félévre 7 ft -100 kr. Negyedévre . 3 ft 50 kr. Megjelen az ünnep utáni napokat kivéve minden­nap. FŐVÁROSI LAPOK IRODALMI NAPI KÖZLÖNY. Szerkesztői iroda: Zöldfa-utca 39. sz. 1. evr.. Hirdetési díj: Hatodhasábos petit­sor....................10 kr. Bélyegdíj minden ig­­tatáskor .... 30 kr. A „F­ŐVÁROSI LAPOK“ áprili júniusi évnegyedére fölhívjuk olvasóink figyelmét. Külön előfizetési fölhívást egy idő óta nem nyomatunk, miután a közönség a posta­utalványokhoz, e gyors és olcsó eszközhöz szokott fordulni a lapok megrendelésénél. Napi közlönyünk jövendőbeli tar­talmára nézve elégnek tartunk annyit említeni, hogy igyek­szünk folyvást mind a költői dolgozatok, mind a tárcák és hírek rovatában fentartani az élénkséget, változatosságot és­­ az ízlés jó hangját. E tekintetben számos dolgozó­társ jeles­­ tolla segíti elő törekvésünket, köztük nagy tiszteletben álló­­ veteránok is, például ez év első negyedében is egyedül a­­ „Fővárosi Lapok“ volt szerencsés­ találkozó helyéül szol­­í­gálni ama két ünnepelt írónknak, Toldy Ferencnek és­­ Szigligetinek, kiknek tiszteletére nem rég a Kisfaludy-Tár-­­­saság és nemzeti színház fényes jubileumokat rendeztek. Ily­­ írók közreműködése és a közönség ama nagy pártolása, min­t­t külföldön is alig egy-két szépirodalmi lap tapasztal, köteles­ségünkké teszi a szerkesztés fokozott buzgalmát. Vádnál Károly, felelős szerkesztő­ Tóth Kálmán, laptulajdonos. Az „Athenaeum,“ mint a lap kiadója, kéri az elő-­ fizetések mielőbbi beküldését, nehogy az elkésőket­­ kénytelen legyen csak egy-két számmal is várakoztatni. Előfizetési ár: évnegyedre 3 frt 50 kr., félévre 7 ft. . December végéig lehet előfizetni 10 frt 50 krjával. is A női kérdésről 3 M­agyarországon. irta: Toldy István. (F­oly­tatás.) Továbbá, h­a most oly dolgot fogok mondani,­­ melyre sokan valószínűleg mosolyogni fognak, de mely talán mégsem annyira nevetséges, mint első pillanatra látszik : a nők par excellence alkalmasok volnának a papi hivatalra. Ha a pap hivatása abban áll, hogy visszaélve a tömeg tudatlanságával, azt az „átkozott liberálisok“ ellen lázítsa s folytonosan konspiráljon az államhatalom ellen, — akkor ez nem a nőkne­­ való hivatal. De a­ki úgy fogja fel a pap hivatását, hogy az a szerencsétlenek vigasztalásában, az eltévelyedtek erkölcsi oktatásában, a vallás, a szeretet tanainak hirdetésében és gyakorlásában áll, az el fogja ismerni, hogy a keresztyénség sokat nyerne vele, ha oltárát női kezek szolgálnák. A val­lás mindenekfölött a kedély dolga, az erkölcsiség a lélek emelkedettségében gyökerezik, s mindkettő­­ből a nőnek jutott az oroszlánrész, s a szeretet és jótékonyság vallása, a keresztyénség, tisztább és hi­­vebb magyarázókkal még nem birt, mint minőket neki a nő nem adhatna. Ez kétségtelen, de kétségte-­­ len az is, hogy ezt ma — bár Amerika egyházi szó­székein már nem egy nő tette magát nevezetessé, — Európában csak jámbor óhajtásnak tekinthetjük. ‘ Elsoroltam néhányat ama foglalkozások közül, melyekből a nőket nagy igazságtalanság bűne nél­­­­kül többé kizárnunk nem lehet. Társadalmi viszo­­­­nyainkban igen sok nő rászorul, hogy munkával­­ keresse kenyerét, és ha rászorult, nem vonhatjuk­­ kétségbe, hogy épp úgy, mint a férfinak, joga van minden munkára, melyre képessége van. És ha e­z követelései egyik-másik pontja idegenszerűnek, sőt­­ nevetségesnek tűnik is föl némelyek előtt, ne feled­­­­jük, hogy sok dolog nevetséges ma, mi hajdan féle-­­ lem vagy kegyelet tárgyát képezte, és hogy sokat vallunk ma helyesnek és igazságosnak, mi fölött egykor az emberiség mosolygott vagy megbotrány­­kozott. IV. De ha joga van a nőnek a munkára úgy, mint a férfinak, akkor alkalmat kell neki nyújtani arra is, hogy tehetségei kifejlődhessenek, vagyis gondos­kodni kell a nő neveléséről úgy, mint ma gondoskod­nak a férfinevelésről, mert ne feledjük: a n­ő­i k­é­r­­dés hazánkban mindenekelőtt a nőne- ,­velés kérdése. E téren vagyunk leghátrább­ , így van ez egész Európában, az igaz, a leányneve- ■ lés mindenütt messze mögötte marad a finevelésnek, Franciaországban inkább, mint Német- és Svédor­­­­szágban, és Magyarországon, úgy hiszem, még inkább. I. Mert, ugyan mi történik nálunk a nőnevelés ter­­­kintetében ? Egyetlen törvényünk, mely megemlékezik ró­la, hogy a nőket is tanítani kell valamire, a népok­tatási törvény. Elemi és fensőbb népiskolákról intéz­kedik, amazokban a fiúkat a leányoktól lehetőleg ezekben mindenesetre elkülönítve rendeli taníttatni Tantárgyai meg is felelnek ez iskolák szükségeinek a tankötelezettséget egyiránt mondja ki fiukra a leányokra, és ha e törvény végre volna hajtva, vagy a közel­jövőben végre volna hajtható, nem lehet a panaszunk az elemi oktatás ellen. De végre is, ez is­kolákban csak a tudás legegyszerűbb elemeit sajá­títja el a gyermek, s ama leány, ki ez iskola tanfo­lyamát jó sikerrel bevégezte, beválik ott, ahol nagy igényekkel a nők műveltsége iránt nem viseltetnek szobaleánynak. Többnek aligha. És ezzel végére értünk mind­annak, a­mit az állam a nőnevelésért tesz. Szobaleányi műveltsége nyújt a leánynak, aztán megelégedetten leveszi rób kezét, mintha dolgát a legjobban elvégezte volna. A nők további nevelését a spekulációra bízza ; magán intézetekre, melyek a nőnem zsebére, és a zárdákra melyek lelkére spekulálnak. Ily intézetek vannak mindenfelé, és pedig elegendő számmal, a mi annyi jelent, hogy képesek annyi növendéket befogadni a mennyi e nevelés költségeit viselni birja. Mert mit a fiúk számára a középiskolák oly olcsók, hogy azok kik a tandíjat nem képesek fizetni, mindig kivétel képeznek, a leány­intézetek oly drágák, hogy ami leányok teszik a kivételt, kik azokban a tandíjat meg bírják fizetni. És ez természetes, miután ez inté­zeteknek önmagukat kell betartniok. Ennek ered­ménye, hogy a leánygyermekeknek sokkal cseké­lyebb százaléka részesül a középoktatásban, mint a múgyermekeké, mert ama gyermekek száma, kik e nem állami intézetekben összeköttetések, a tulajdo­nosok jótékonysága vagy alapítványok segélyével fijtalan nevelésben részesülnek, elenyészőleg csekély izokéhoz képest, kik anyagi viszonyaik által belőlök­­rökre ki vannak zárva. És e’ csekély rész is sokkal hiányosabb oktatás­ia részesül, mint a hasonlókorú fiúgyermekek, vannak intézetek, melyek pompás tantervvel és sok­anerővel dolgoznak s a gyermekeket szinte elnyom­­ák a sok tantárgygyal; de tanulni, s a mi fő : gon­­dolkozni meg nem tanítják; a nélkül pedig a tanul­ót megemészteni nem lehet. A legelegánsabbak pe­­dig, melyek a legtöbb pénzzel rendelkeznek, kevés ki­vétellel több gondot fordítanak a külszinre s a mo­tor ügyességére, mint a lélek és elme fejlesztésére. zárdákból kevés leány kerül ki a nélkül, hogy elke egy vagy más becses tulajdonát, — legtöbb esetben a kedély friseségét s az elme tisztaságát vagy­ a lélek őszinteségét s az igazság szeretetét —­­itt ne feledné ama szűk falak közt, hol a képmutatás is babona terem. S várjon mi történik ezentúl, midőn a gyermek 4 — 16 éves korában az intézetből a szülői házba ússzakerül? Senki sem kívánhatja az iskolától, hogy tanítványait teljesen kiképezze. Az iskolában , tudás elemein, s némely sovány ismereteken kívül sok a tanulás képességét lehet elsajátítani. A to­­ábbi kiképzés a szülők, és az önképzés feladata, melynek első eszköze az olvasás. Mindkettőben a lá­­nygyermekek nálunk csak kivételképp részesülnek. A nőnevelés még sokkal roszabb lábon állt néhány étized előtt hazánkban, mint áll most, minélfogva sok kevés leánynak jut ama szerencse, hogy az in­­ézetből haza térve oly anyát találjon, kitől a ház­­artás és toilette s legjobb esetben még a férfiakkal aló bánásmód titkain kivül egyebet tanulhasson, még az erkölcsi nevelés ágában is alig hall otthon gyebet közmondásokba foglalt aranytanácsoknál,­­ mert a közmondások a mastvai családi életben még valódi patriarkális absolutizmussal uralkodnak az önálló ítélet rovására. Az oly anya pedig, ki okos, tapintatos kézzel meg tudja leánya számára válasz­tani az olvasmányt, ki gyermekét az önképzés me­zején biztos kézzel vezetni birja addig, mig az ész és jellem dolgában annyi önállóságra tett szert, hogy veszély nélkül magára hagyható, — az ily anya ná­lunk a kivételek közé tartozik. Ily módon a felser­dült leány szellemének táplálása saját, még ki nem képzett ízlésére s a véletlenre van bízva. Komoly munkák olvasásához, melyek az intézetben nyert is­mereteit kiegészíthetnék, nincs kedve, mert ama mód, melyen taníttatott, elvette kedvét minden tu­­­­dománytól. Kizárólag a szépir­odalom­ terére veti te­hát magát, s annál nagyobb mohósággal, minél buz­góbban dugdostak előtte addig minden oly könyvet, melyben szerelemről van szó. A­mi regényt apja vagy bátyja s barátnői könyvtárában megtalál, gyor­san átolvassa: ezekről aztán a kölcsönköny­vtárakra kerül a sor. Olvassa, a­mihez véletlenül hozzájut. De ezt sem mind. Thakerayt, Elliotot, Kemény Zsigmon­­dot, sőt Dictcenst is, legtöbb leány unalmasnak talál­ja ; parlagon hagyott ízlésének jobban megfelel Du­mas, Grabonneau, Ponson du Terrail, legfölebb Feuil­­let, — no meg kötény alatti olvasmányúl Paul de Kock Ezeken kivül olvas még egy-két divatlapot, mely szabásminták közlése és megrendelések teljesí­tése által biztosítja lételét s annyi ferde irányú vagy silány munkát nyújt olvasóinak, hogy izléseket sike­rül néhány év alatt megrontania. A többnyire ruszul megválasztott olvasmány mellett legfölebb még a zene kap kegyelmet, de gyakran ez is a komolyabb mivelődés rovására. A zene tanulása napról napra átalánosabbá lesz, s ma már alig akad házmester, ki leányát zongorázni ne taníttatná. A zene kétségkívül a leg­veszélytelenebb s legnemesebb örömökre nyújt eszközt, s minden­esetre kívánatos, hogy ne maradjon terra incognita a nők előtt, s e tekintetben hibát csak azok követ­nek el, kik azt a komolyabb tanulmányok rovására űzik. Alig van anya, ki meg ne volna róla győződve, hogy leányából művésznő lehet, még ha tagadja is, s a gyermeknek naponkint órákat kell töltenie a zongora előtt, akár van hozzá kedve­s képessége, akár nincs. És igen sok nő mivelése leginkább azért van elhanyagolva, mert a tanulás, a mivelődés leg­termékenyebb idejében éveket töltött a sonáták és sim­­foniák betanulásával, míg a lelket és elmét valóban képező tanulmányokra csak órák jutottak. Hogy ez éveket, melyek az intézetből való kilé­péstől a férjhezmenetelig lefolynak, a leány csupán családja, vagy azonkívül még egy nevelőnő felügye­lete alatt tölti-e el, az ritkán változtat a dolgon. A nevelőnőknek csak egy része készül e hálátlan pá­lyára, a nagyobb részt keserves életviszonyok kény­­szerítik rá. De még a­kik készülnek is rá, ritkán bírnak pedagógiai s komolyabb tudományos kikép­zéssel, s állásukat többnyire egy kis zongorázással s francia nyelvvel biztosítják maguknak. (Vége köv.) Az ezred albuma. (Francia beszély.) írta: About. (Folytatás.) E második csíny nem okozott nyugtalanságot gyenge lelkiismeretének. Először azt hitte, hogy men­teni fogja őt a kényszerűség; másodszor tudta, hogy komolyabb súrlódástól a hadnagy és a zászlóaljpa­rancsnok között semmi esetre sem lehet tartani. — Egyébiránt, gondolá, Astier úr legroszabb eset­ben kaphat nyolc, vagy ha már sokat akarunk mon­

Next