Fővárosi Lapok 1883. február (27-49. szám)

1883-02-25 / 47. szám

47. szám Huszadik évfolyam, Vasárnap, 1883. február 25. Szerkesztői iroda: Budapest, barátok­ tere 4. sz. I. emelet. Előfizetési dij: Félévre................................8 frt. Negyedévre......................4 frt. Megjelenik az ünnep utáni napokat kivéve mindennap.FŐVÁROSI lapok. SZÉPIRODALMI NAPI KÖZLÖNY. Hirdetések szintúgy mint előfizetések (Budapest barátok­ tere, Athenaeum-épület) a kiadóhivatalba küldendők. Csukjátok immár be az ablakom­! Tovább a jajszót ki nem bírhatom. Szivem úgy fél e sok harang­zúgástól, A melyben annyi kínos zokogás szól! Jer, édesem, hadd fogom meg kezed’, Egy percre bár, igy nyugtot érezek, S rózsás arcodra, nyilt szemedbe nézve : Megenyhül szivem gyötrő vergődése. Hajd­­­átok gyűlt meg e város fölött, Közénk öldöklő angyal költözött, S nem tudni, melyenk ajtó küszöbére írt védő jelt a pascha-bárány vére ? Hallod, hallod a bús harangokat ? Szavak megint a sírhoz hívogat: Piciny koporsó, égszin szemfedője — S már hányadik bimbó ez igy letörve ! — Oh édes áldás, nyári permeteg, Érkezve égből kisded gyermekek, Fénylő mosolylyal töltve be a házat — Bearanyozza éltünk­ e varázslat. Szemünk hálával néz az ég felé, Mely vágyainkat igy megérlelé, Számitunk bizton, nem ijeszt zimankó ! Midőn e gyermek lesz nekünk a mankó! S egyszerre, jaj ! — hallod a zokogást ? Minden, minden reményt beföd a pást •— A tűzhelyen kihamvadott zsarátnok S az áldás szóból lesz kegyetlen átok. Hatalmas Isten, mért áld hát kezed, Ha zord tanácsod igyen végezett — Lidérces fénynyel mért csalsz ingoványba, Hol megszegik a gyönge ember lába ? Szerelmi mézből mérget mért facsarsz, Hogy porba szálljon annyi üde arc, S annyi barázdás kép itt főn kisértsen, Célját veszítve, e kopár fenyéren! ? Szegény elárvult bús apák ! Szétdulta villám a boldog tanyát — — S mint a szobort, ha letört feje, karja : Miért hogy testetek’ por nem takarja ? ! — Ah ! hasztalan csukám be ablakom’, Csak besm­it mégis e siralom! Jörtek körém , mind, valamennyi gyermek : Halljátok ? Ismét gyászmenet közelget! Nektek lehet még mosolyognotok, Anyátok szive még hőén dobog, Közöttetek még vidor tréfa járja : Nevetek, ma még, nem anyátlan árva... De nézzétek csak, oh ! közöttetek Ezt a sok ittfelejtett gyermeket: Ruhája gyász, mosolytalan az ajka, Rángatja szívtelen a bérelt dajka. Anyjok, ki oly puhán takargatá, Szellőt eltiltva, hogy ne bántaná, Itt hagyta, kiket oly szeretve féltett, Midőn önélte árán ada éltet! — Oh szent titok ! teremtő anyaság ! Midőn oltárrá lesz a kínos ágy, S jöttön a gyötr­ö, csodatevő éjnek Eltet s halált súlyoz az ingó mérleg.... S­ok legnagyobb áldás az emberen, Ha anya­gond vezérli szüntelen, Örömmel nézve, hogyha tör magasba, S ha elbukott, van bár ki megsirassa ! De ki vezérli ezeket, vajon, Midőn az élet ádáz­ szilajon Torlódik rájuk s a lesújtó részek Durva kezétől puszta lesz a fészek ? Kinek megáldott édes emlején Szivárg lelkekbe szeretet, remény ? Oh ki tanítja hitre, áldozásra, Tenni a jót, hogy senki más ne lássa? Ők már mehetnek útlan­ utakon ! S ha lelkök nem lesz semmihez rokon, Ha kemény szívvel bolygnak a tömegben, Hogy megitélje : ki elég kegyetlen ? ! — Szeretni csak a szeretet tanít! S bizony, a kinek nincs köszönni mit: Jótett virága nem sarjad ki nála, Szive kopár lesz, nem hevíti hála ... Oh mily sötét az ember végzete! Sötét éjfél sem olyan fekete, S nem oly véletlen hópelyhek hullása, Mint ember-sorsnak összevisszasága ... — Nagy osztovátán sző a nagy takács. Ő nála készül titkon a tanács, A fölvető s a leverő szálakba A véges ember, ah ! miként láthatna ! ? Rejtve a minta szemeink előtt. Fut a vetérlő, most meg’ visszajött. A borda, lábta csattog s hosszú végbe’ Készül a vászon : éltünk szövedéke ... Hogy egyik szál mindig visszánmarad ! A másik középütt kettészakad ! Bogot vet ebbe egy szilánk pozdorja! S mindet a látatlan végzet sodorja ! Oh édes kincsem s édes gyermekink, Mig bús harangok búgnak odakint, Boruljunk össze s szivünket kitárva Nyíljék meg ajkunk hál’adó imára !! (Kolozsvár, 1883.) Szász Béla. Írt­ h.a­ ló városban. A régi kép. (Elbeszélés) írta Majthényi Flóra. (Folytatás.) A napról-napra megújuló festések alkalmával nem tűnt föl nekik az sem, hogy az ifjú művész néha habozva közeledik a mintához, s kezét gyöngéden meg­fogva, igazit egyet annak tartásán. Szemeik ilyenkor akaratlanul találkoztak, s míg Aimé elpirulva sütötte le tekintetét, addig Angelo önfeledten, mélyen bámult az előtte levő gyönyörű arcra. Szerette volna, hogy e rövid pillanatok örökkévalósággá legyenek s talán éppen ezért törült vagy igazított akkor is a képen, ha arra szükség nem volt, így hosszabbította meg tartózkodását e regényes öreg kastélyban. Szabad idejét a képtárban, parkban, vagy könyv­tárban töltötte, alig látva Aimé-t a szokott időn kivűl, de ilyenkor is mások foglalták el mindig, úgy hogy ő csak messziről bámulhatta. Ezt föltünés nélkül te­hette, mert az ilyen elmerengések alkalmával a gróf kedélyesen szokta megjegyezni: — Igazi művész ! E percben is tanulmányozza a festendő arcot. Es Angelo keserűn mosolygott. Aimé szabad idejét viszont egy igen kedves fog­lalkozással töltötte. Alig hagyták magára elvonult napsugaras lakosztályában, a déli növények rejtekéből elővette a régi képet, s folytatta a kiegészítést, figye­lemmel, szorgalommal, szeretettel, óva azt minden idegen szemtől. Mióta világos lett előtte, hogy ez az, a­kihez élete sorsát kötni szeretné, még bensőbben, még erő­sebben vonzódott hozzá. Nem csak ama fellengő, öntudatlanul és ellen­állhatatlanul vonzódó érzés kötötte hozzá, mint kez­detben eszményképéhez, de ezenfelül ama ragaszkodó, jótakaró, meleg szeretet is, mely a családtagokat szokta egymáshoz kötni. Végre végre, bár lassan, de föltartóztathatat­lanul elérkezett amaz idő is, midőn a két arckép elké­szült. Az egyiket fölállították a családi képtárba, s előkészítették az ünnepélyes leleplezésre. A másikat ama nagylevelű, égő virágú déli növények rejtekében a titok fátyola takarta mélyen, áthathatlanul. A leányka sokat merengett e rejtett kép előtt, remegve és várva, hogy mi következik ezután. Tudta,­­ hogy arcképének befejeztével az ifjú ittlétének ideje is véget ért, s hogy ezután valami határozónak, dön­tőnek kell bekövetkeznie. Néha úgy érezte, hogy a régi gyermeki bizalommal atyja keblére borulva kell sír­nia , de sejtette, sőt tudta, hogy az ifjú őt viszontsze­reti. Azért remélte és várta, hogy a döntő percben ő fog határozni és cselekedni. A művész pedig a park sötét fái alatt álmodo­zott a boldogság és dicsőség fényéről. Érezte, hogy a leányka őt viszontszereti s ez határozott mindkettő­jük sorsa felett, úgy a mint ezt büszke elméje leg­jobbnak vélte. A kép leleplezése pár nap múlva megtör­tént. Ott volt ismét a környék meghívott vendég­se­rege. Félkörben állottak a nagy teremben, a lepellel bevont képpel szemben. A kép alatt a művész foglalt helyet, kezében tartva a piros bársony bojtot, melynek megrántásával a lepel fog lehullani a csak imént elké­szült festményről. Kívül csöndes zene hangzott. A vendégek arcán az örömteljes várakozás volt kifejezve. A gróf meg­elégedetten, büszkén mosolygott. A két nagynéne bő­beszédű halk suttogással árulta el már előre is, hogy a kép mily hatásos lesz . Aimé szívdobogva, elfogultan rette el magát ifjú társnői közé, míg a festő halavá­­nyan, lángoló szemekkel ránta meg a selyem zsineget az elhaló dallam utolsó üteménél és a hófehér patyo­lat gyorsan gördült le a képről. A meglepetés egyhangú fölkiáltása hangzott föl a teremben. Úgy tetszett, hogy egy finom tükör van a falon, mely az Aime bűbájos arcát, mosolyát és haj­lékony termetét adja vissza. Minden szem a kép eredetijét kereste, mely pi­rulva, szerényen rejtekezett el még jobban. Szeren­csét kivántak azután a grófnak, hogy a csarnok szá­zados képeinek legszebbike az ő leányát ábrázolja, s értették az ifjú művészt, hogy ily híven le tudta má­solni az élő szépséget, ennek minden zománcával. An­gelo a­mint feltűnés nélkül és illemmel tehette, azon­nal odahagyta a társaságot és a park fái alatt kere­sett enyhet izgatott kedélyére. A társaság pedig a bál­terembe ment s a fölhangzó zene hangjainál táncra sorakozott. Aime is a koszorúban volt, de mintha lelke nem lett volna jelen, oly álmatagon, oly egykedvűen suhant végig a termen, a merre táncosa vezette. Pe­dig sejtelme sem volt arról, hogy valaki lent a sötét parkban oly ábrándosan, oly rajongva lesi elvonuló árnyát, a­mint az a fényesen kivilágított ablak üve­gére vetődik. Nem is gondolta, mennyi ábrándos remény és mennyi lemondás fűződik e gyönge árnyékhoz, me­lyen mint pókhálón a fényes rovar, egy egész élet ál­modott boldogsága függ! Pont a ragyogó teremben a mulatság hajnalig tartott és csak akkor oltották el egymás után a csil­lárokat. Lent pedig a csöndes park árnyas fái alatt bo­lyongva nézte ugyanakkor a háborgó keblű művész az ég csillagait, hogy mint tűnnek le egymásután a láthatáron. Sem a gróf, sem a vendégek nem igen törődtek a nap egyik hősének, a festőnek távollétével; azt hit­ték, hogy művészi különcködésből, szeszélyből kerüli a zajos mulatságot s éppen azért nem akarta őt a szí­ves házi­gazda kedvtelésében háborgatni. Csak Aiménak lelke foglalkozott mindig vele. Hajnali álmába is beleszövődött e kép, mint a szi­várvány. Épp oly tarka, épp oly alaktalan volt az egész; épp úgy volt fényből, könyből összefűzve, s e sajátságos, érthetetlen álomból csakugyan ki nem ma­gyarázhatta volna, hogy mit jelent, hogy már a leg­közelebbi jövőben mi vár reá. (Folyt, köv.) Tej testvérek. (Francia elbeszélés.) Írta A. Daily. (Folytatás.) Azonban Katalin, Péternek és Jacquelinenek minden buzdítása mellett sem akart a férjhezmenetel­­ről tudni, s egymásután kikosarazgatta a kérőket. A falu leányai iránt Katalin, noha mindenkor jóindulatú és nyájas volt, mindig ki tudta kerülni kissé zajos mulatságaikat, a­nélkül hogy őket az által megbántotta volna. A módosabb parasztleányok viselete szerint öl­tözködve, ez egyszerű ruházatban is oly kellemet árult el, mi a jó Jacquelinenek valódi büszkeségét képezte.

Next