Fővárosi Lapok 1883. június (126-151. szám)

1883-06-01 / 126. szám

Melléklet a „Fővárosi Lapok“ 126. számához, vagy cáfol, azt oklevelek és összehasonlítások alapján teszi. Ítéleteiben, felfogásának újsága és történelmi szokatlansága mellett is, óvatos, tapintatos. Nem ke­resi a szokatlant, a föltünőt. Alig van egy-két eset, midőn olyat állít, mit bizonyítani alig tudna. Ritkán tesz olyan összehasonlítást, a­mi rosszul van választva s a­mi ennélfogva félreértésre ad alkalmat. Egyike az ilyen hibás összevetéseknek az, a­mit Robespiere-ről és Dantonról mond. Dósát óriási tér választja el Dan­tontól és Robespiere-től. A Dósa-féle mozgalom elvei a Danton és Robespiere-ével épp úgy nem hasonlít­hatók össze, mint a Danton esze nem valamelyik esz­kimóéval, pedig a fejlődés törvénye szerint a kettő közt csak quantitatív különbség van, de épp e fejlő­dési processzus következtében előállott nagy változás teszi lehetetlenné az összevetést. A második pedig az, hol Kossuthot veti össze Dósával. Értjük, mit akart mondani az író, de azt nem értjük, hogy miképp ál­líthatja Kossuth bukásának okául azt, hogy reakciót támasztott a nagy­birtok ellen, hiszen köztudomású dolog, hogy a Kossuth által sürgetett jogegyenlőség és a jobbágyok felszabadítása Kossuth bukása után is érvényben maradtak, valamint az is, hogy Kossuth­nak és politikájának bukását közjogi és nemzetközi ösz­­szeütközések idézték elő. Kossuth agrárpolitikája tel­jes diadalt aratott, de hiszen ez nem is a nagy­birtok ellen, sőt épp annak érdekében is volt megindítva. De ez egy-két túlzó összehasonlítás a mű érde­méből és alaposságából keveset von le. Márki felfo­gása általán véve helyes és indokolt, sőt igénytelen véleményünk szerint, még bővebben és meggyőzőbben lehetett volna indokolni. Hogy ezt nem tette, annak tulajdonítjuk, hogy Márki egy életrajz szűk keretén belől igyekezett a magára vállalt feladatot megoldani s egy életrajzban végre is az általános viszonyok és eszmeáramlatok fejtegetésének csak annyiban van he­lye, mennyiben a hős képét teljesebben és határozot­tabban segít kidomborítani.Mindazáltal kár volt, Már­kinak, ki a magyar történelmet oly részletesen és ala­posan látszik ismerni, a paraszt-mozgalmak fejlődését genetice nem kutatni és nem elemezni. Ki kellett volna mutatnia, hogy a Dósa előtti paraszt­lázadá­sokkal minő szerves összefüggésben van és a fej­lődés mily fokozatát mutatja az előzőkhöz képest ? Mert hiszen Dósa lázadása előtt alig egy pár évtized­del volt Erdélyben egy paraszt­lázadás, melyben a Szent István törvényeire hivatkozó parasztok, mint szerződő fél lépnek föl a tényleges hatalommal szem­­ben. Nem kellett volna Márkinak azt sem mellőzni, hogy mennyiben folyt be a parasztok vágyainak ki­­fejlesztésére az oligarchia és a köznemesség közti küz­delem. Tekintetbe kellett volna továbbá vennie, hogy a köznemesség diadala az előző Hunyadi-korszakban bátorítólag hatott okvetetlenül a parasztságra is, mert hiszen a köznemesség nagy tömegét a parasztságtól vékony értelmi és birtokbeli határvonal választhatta el. E tekintetben következtetéseinek biztos alapul szol­gálhatott volna Dósa egyénisége, nemesi volta, az őt támogató alpapság s a mozgalmához csatlakozott alsóbb nemesség. A parasztság szeme előtt emelke­dett a nála alig gazdagabb és miveltebb köznemesség, a Hunyadiakban és a Hunyadiak által, az ország leg­jelentékenyebb tényezőjévé s váljon nem adott-e ez merészséget a parasztságnak, mely érezte magában az erőt, egy paraszt Hunyadi vezérlete alatt, hívják azt akár Dósának, akár másnak, oda emelkedni, hova a köznemesség, és megmérhetetlen erejét a fenyegető török ellen épp úgy érvényesíteni, mint amaz érvénye­sítette a múlt korszakban ? Márki tudja, hogy a reformáció korszaka küszö­bén állunk. A hasonló európai mozgalmak hatását is tekintetbe veszi, de nem keresi, hogy e mozga­lom minő és hány elemét vette az európai nagy moz­galomból. Sőt némileg megfordítva jár, és mennyiben a későbbi német paraszt mozgalmakra döntő befolyást tulajdonít a Dósa-féle eszméknek és törekvéseknek. Elismerjük, hogy külföldön a Dósa-lázadás hite elter­jedt és törekvései nem voltak ismeretlenek az ottani parasztok előtt, de Márki felfogásában nem oszto­zunk, mert úgy vagyunk meggyőződve, hogy e tekin­tetben is többet vettünk tőlök, mint ők mitőlünk. Ki kellett volna még Márkinak emelni a magyar paraszt­lázadások kiválóan agrárius jellemét is. És itt rá le­hetett volna mutatni, hogy a Péró-féle lázadás után mint veszti el ez agrárius jellemét, s mint lesz Hora­ Kloska lázadása s a forradalom alatt nemzetiségi lázadássá, melyben már a magyar parasztság nem sze­repel. Meglehet, hogy egy életrajz keretén belől nagyon is sokat kívánunk. De szerettük volna látni, hogy a fiatalabb történetírói nemzedék egyik szorgalmas és tehetséges tagja mint tud az eszmékkel, a történelem bölcseletének elveivel bánni. Márki sem nagy tájéko­zottságot, sem valami különös előszeretetet az eszmék és a történelem bölcselete iránt nem árul el, s a ma­gyar történetírók legtöbbjének rész szokása szerint, szélesebb látkörre, világtörténelmi felfogásra sem igyekszik emelkedni. De annál derekasabb munkát végez ama szűkebb körben, melyet magának kijelölt. Dósáról és mozgalmáról a csekély számú pozitív ada­tokból élénk és világos képet rajzol. Előadása folyé­kony, stílusa tiszta, szabatos. Az események elbeszé­lésében sok ügyességet, rajzaiban határozott írói te­hetséget árul el. Szóval, a fiatal történetírónak ez első nagyobb műve nem csak arról győz meg, hogy könyve az irodalomban valóságos nyereség, hanem arról is, hogy benne megvannak mindazok a tulajdon­ságok, melyek feljogosítanak, tőle a magasabb köve­telményeknek is megfelelő történelmi művek megírá­sát várni. Dr­. Jánosé Benedek. 1­817 ..Gyermek- és ifjúkori emlékek.“ (»Souveniré d’enfance et de jeunesse.« Par Ernest Renan. Paris. C. Ldvy.«) (A. A.) Néhány nap előtt hagyta el a sajtót a »Histoire des origines du Christian­isme« szerzőjének legújabb műve, a­mely arra van hivatva, hogy a fran­cia irodalomban mint fontos eseményt jegyezzék föl. Renan »Emlékei« mély bepillantást engednek ven­nünk szerzőjük szellemi életébe és egyszersmint be­cses adatokat nyújtanak e kiváló férfi egykori élet­rajzírója számára. Nem alkotnak kerek egészet, mert csak egyes képekből állanak, a­mint éppen a szerző szellemi szemei előtt vonultak el, midőn visszapillan­tott életének múlt napjaira. »Midőn Gőthe megírta emlékiratait.«, igy kezdi Renan a könyv előszavát,» Valóság és Költészet« cím­mel látta el azokat, meg akarván mutatni, hogy az ember a saját élete történetét nem képes úgy megírni, mint a másét. A­mit magunkról mondunk el, az csak­nem kivétel nélkül költött és a­ki magáról azt hiszi, hogy életének egyes mozzanatai érdemesek a följegy­zésre, az a köznapi emberi hiúságot szolgálja. Én nem határoztam el magamban, hogy azoknak, a­kik én rólam majdan írni fognak, tudósításokat adjak. A­mi történelmi műnél dicséretre méltó, az a jelen mű­ben hiba lenne, — de e kötetben minden szó igazsá­gon alapszik, ha nem is olyan igazságon, mint a mi­lyet egy »Biographie universelle«-től kívánunk — mert van sok apróság könyvemben, melyen még a leg­komolyabb emberek is mosolyogni fognak! Ha lehetett volna, akkor sok helyen azt a meg­jegyzést kellene írnom »cum grano salis«, és ha ez a könyv azt a célt követte volna, hogy élettörténetet nyújtson, akkor minden előtt mentegetnem kellene a sok üresen maradt helyet. Azt az emberi lényt, mely a legnagyobb befo­lyással volt életemre, Henriette nővéremet, majdnem egészen mellőzöm könyvemben. 1862 szeptember ha­vában, Henriette halála után egy évvel, írtam bará­taim számára egy kicsiny könyvet, melyben Hen­riette szellemének emléket emeltem. Csak száz pél­dányt nyomattam. Nővérem oly nagy ellenszenvvel viseltetett min­den zajos világi kitüntetés iránt, hogy sírjából meg­­botránkozva szólt volna hozzám,­­ ha e kis iratot a nagy­közönségnek adom át. Mikor jelen emlékemet megírtam, azzal a gon­dolattal is foglalkoztam, hogy a nevezett kis füzetet a könyvbe fölveszem. Később azonban profanációnak tekintettem ezt, tehát kimaradt belőle; nem szabad oly édes emléket, a­mely én előttem szent, a rosszaka­ratú kritika bonckése alá bocsátanom. Az »Ifjúkori emlékeim«-ben követett szakasz­beosztás tökéletesen megfelel az időrendnek, a­mely­ben életem lefolyt. Bretagne, szűkebb, hazám köréből vett elbeszéléseken és rajzokon kívül vannak ezen em­lékekben még leírások és képet a szemináriumból. A szakaszok, melyekben mint tanuló szerepelek, telvék sötéten lezajló harcok és küzdelmek leírásával, telvék száraz szkolasztikával és bölcsészeti elmélkedésekkel. Gyermekkori emlékeim azonban a megfelelő naivság­­gal, ártatlansággal és szeretettel vannak fűszerezve. Ez ellentétekben nincs semmi feltűnő — hiszen majd­nem minden emberben megvan a kétféle lélek, vagy a­mint mondani szokták, az igazi természet mellett még egy második természet is. Mennél tovább halad a lelki fejlődés, annál in­kább hajlik a szellem az ellentétek felé, az irracionális dolog felé; keresi a nőt, azt a lényt, mely öntudatlan lelkiismerete által ösztönözve hat sokszor áldásosan, sokszor a kárhozat erejével. A modern bölcselem ta­nai, melyeket az újkor Abélard óta Európában követ, legtöbbnyire a közöny karjaiba veti az embert. Az izga­tott szellem az egyszerűség után vágyódik, mint a si­vatagban a forróságtól ellankadó vándor eped egy csöpp víz után. Ha a megfontolás és az alapos követ­keztetés a kétely legszélsőbb határai felé hajtott min­ket, akkor a női érzésben fekvő jó és szép iránti haj­lamtól elragadtatjuk magunkat, s mi áldjuk a végze­tet, a­mely a legnehezebb kérdés megfejtése felé köze­lebb hozott , s mi megelégszünk ezzel. Azért látom én most be életem őszén, hogy az igazi vallásosság csak a nőben talál időnkben még igazi képviseletet. A szép és erényes nő­k erkölcsi pusztaságunk bájoló délibábja, mely szívünket és lel­künket elragadja. A modern tudományosság fölénye abban áll, hogy minden egyes lépése előre, egyúttal egy lépés az abstrakció felé is. Megalkotjuk a vegytannak vegyta­nát, az algebra algebráját, kikutatjuk a természetet oly szenvedélyességgel, hogy azon az utón vagyunk, a­mely, természettől eltérő. És ez helyesen van így. Éppen ez a fáradhatatlan boncolás az, mi ben­nünket az igazi élet körébe vezet. Ne is csodálkozzunk azért, hogy a lázas hevet, mely csak a dialektikai harcok okozata, egy naiv lény csókja enyhíti, oly lényé, melyben a természet minden szépsége és gyöngédsége él és mosolygva int. A nő az, ki a végtelenség forrásá­val hoz bennünket ismét összeköttetésbe, azzal a for­rással, melyben istennek lelke van. A gyermek együgyüsége, — oly gyermeké, mely nem bir öntudattal szépsége felől, de a mely az istent látja, mint a hogy látja az égen ragyogó napot, — az eszménynek nyilatkozó hatalma, éppen úgy, mint a világ öntudatlan negédessége bizonyítványa annak, hogy a természet ékíti magát, mintha kedvesét várná. Csak arról kellene írni, a­mit szeretünk. Azon események és dolgok számára, melyekkel életünk séta­­útján találkozunk és a­melyeket rosszaknak, rútaknak találtunk, csak egy büntetés legyen kiszabva: tudniil­lik felejtsük el, hallgassunk róluk.« Majdnem az egész előszót ide igtattam, mint az írónak és művének jellemét és jellegét. A­mi a követ­kező fejezetekre oszlik: »Le broyeur de lin.« »Priere sur Acropole. Saint Renan. Mon oncle Pierre. Le bontomme Systeme et la petite Noémi.« »Le petit seminaire Saint-Nico­las de Chardonnet.« »Le seminaire d’Issy.« »Le se­minaire Saint-Sulpice.« »Premiers pas hors de Saint- Sulpice.« A hatodik szakasz után néhány filozófiai levél­lel találkozunk, a­melyeket Renan 1845 és 1846-ban intézett Cognat abbéhoz. Megjegyzem még, hogy a rö­vid előszó közlése teljesen megfelel egy ismertetésnek, s igy azt a könnyű munkát végeztem, hogy Renan sa­ját szavaival ismertettem legújabb művét a »gyermek­kori és ifjúkori emlékeit.« Fővárosi hírek. * Az akadémia megbízottai, Fraknói Vilmos főtitkár és Deák Farkas tegnap kötötték meg az Athenaeum-társasággal a szerződést gróf Széchenyi István hátrahagyott iratainak kiadása iránt. Ez ira­tok közt lesznek a nagy érdekű naplójegyzeteken kí­vül, melyeket Zichy Antal dolgozott fel. Széchenyinek beszédei és cikkei, melyek eddig még nem voltak ösz­­szegyüjtve. A kiadvány egyelőre száz évre terjed s az első kötet alkalmasint még ez évben napvilágot lát. * A margitszigeti nagy tavaszi ünnepély mára van kitűzve. A nőképző-egylet tevékenyen mű­ködő rendező bizottságát tegnap ugyan elszomorit­­ható a borúra, esőre vált idő, de a szürke ég és per­metező eső mellett is örömest reméltük, hogy mára verőfény köszönt be, hogy az annyi gonddal, fáradság­gal előkészített mulatságot ne kelljen elhalasztani. Elvezet sok és sokféle lesz s a fél város készül a jóté­kony célú tavaszi ünnepre. A véglegesen megállapí­tott sorrend a következő. Katonai kettős zenekar elő­adása. Csillagvizsgálás a vízesés plateauján és pedig délután 1/23 órától 6-ig a nap és foltjai, 9 órától a Ju­piter, a Lant gyűrűköde, Ikrek, Perseus, csillaghal­maz, tejút egyes részleteinek nézése szakértő tanár magyarázatai mellett. Indul buzogány-verseny a főher­cegi kastély előtti téren 6 órakor. Az »Acélhang« férfi-dalegylet az alsó vendéglő előtti téren 7 órakor telefon-összeköttetéssel a következő darabokat adja elő: »A völgyi rózsa« Hermestől, »A Balaton taván« keringő ifj. Fahrbach Fülöptől katonazene kísérettel, »Mariskám« és »Az én rózsám takaros« magyar nép­dalok. Halászlé kiosztása, halászleányok jelmezébe öltöztetett hölgyek közreműködésével, az e célra felál­lított halászsátorban Balogh zenéje mellett, szabott árral. A budapesti csolnakázó egyesület versenye a »Hölgyek díjá«-ért az »Egyetértés« és »Balaton« nevű négyevezős hajóval 8 órakor. Indulás az újpesti kikötőtől, cél a Margitszigeti kikötő. Az indulást ta­racklövés jelzi. Ködfátyolképek a felső vendéglőben, igen érdekes külön programmal. Útvesztő a főhercegi kastély előtt. Este 9 órakor az általános kivilágítás kezdete, a sziget felső és alsó végén nagy villa­mos világítás. Katonai zenekar felvonulása a sziget felső részére s vízművek megindítása. 10 órakor kez­dődik a bál az alsó vendéglő termében cigányzene és szabad bemenet mellett. A főhercegi kastélyban a te­lefon állandóan működik. Végül velencei éj. * Személyi hírek. Simor János herceg­prímás szerdán, esztergomi házi kápolnájában, sze­mélyesen áldotta meg Bogisich Mihály budavári plé­bánost, mint új prépostot, s Molnár János komáromi plébánost, mint uj apátot; jelen voltak az ünnepé­lyen Bogisich Lajos pestvidéki törvényszéki elnök és neje is, kiknek az ország főpásztora, a szertartás után, személyesen mutatta meg uj palotája berendezését és műkincseit. — Rónay Jácint püspököt a király ő felsége, saját kérelmére fölmentvén a Mária Vale-

Next